Już 10 milionów samochodów sprzedano w Programie Global Access Grupy Renault. Chodzi o samochody przystępne cenowo dostępne na wielu rynkach. Grupa Renault nie wlicza do tego rosyjskiej Łady (AwtoWAZ, producent Łady, jest zależny od Aliansu Renault-Nissan). Liczba 10 milionów samochodów powstała z podsumowania sprzedaży aut przystępnych cenowo począwszy od 2004 roku i debiutu Dacii Logan.
Program Global Access realizowany przez Grupę Renault okazał się prawdziwym strzałem w dziesiątkę. Wielu producentów po pierwszych sukcesach Dacii zapowiadało stworzenie, bądź reaktywację tanich marek, ale realnie nikt tego nie zrobił. A już na pewno na taką skalę. Dacia okazała się sukcesem, który przerósł nawet oczekiwania szefostwa Grupy Renault. Dacia, adresowana początkowo na rynki rozwijające się i biedniejsze, nagle pojawiła się także w bogatych krajach Europy Zachodniej. Bo tego oczekiwali klienci!
Dziś największym rynkiem zbytu Dacii jest Francja, w której rokrocznie sprzedaje się przeszło 100.000 tych aut. Większość z nich trafia do klientów indywidualnych. Potwierdza to sukces modelu Sandero – najlepiej sprzedającego się samochodu Grupy w kanale sprzedaży detalicznej! Nie we Francji, a w Europie! W ciągu minionych 10 lat, od kiedy to w 2007 roku zadebiutowało Sandero, sprzedano 2,6 miliona sztuk tego modelu!
Program Global Access początkowo pomyślany był pod kątem krajów Europy Wschodniej oraz Ameryki Łacińskiej. Teraz jest realizowany na pięciu kontynentach! W jego ramach Grupa Renault oferuje samochody godne zaufania, solidne, ale w bardzo rozsądnych cenach. Nie oznacza to jednak, że bazujące na przestarzałych technologiach. W gamie Dacii znaleźć dziś można silniki TCe, dwusprzęgłowe skrzynie biegów, automatyczne klimatyzacje, kamery cofania itp. Bezstopniowe skrzynie trafiają do modeli Renault oferowanych w Ameryce Łacińskiej.
Oczywiście w gamie aut przystępnych cenowo cudów nie ma. Wszystko jednak zależy od modelu i rynku zbytu. Indyjski Kwid zrobił furorę w Azji Południowo-Wschodniej. Jednakże Kwid oferowany na innych rynkach, zwłaszcza w Ameryce Łacińskiej, to już znacząco inna konstrukcja. O wiele bezpieczniejsza i lepiej wyposażona. Ale wciąż w rozsądnej cenie, wciąż solidna, wciąż niedroga w obsłudze serwisowej i codziennej eksploatacji.
Do gamy modeli oferowanej w ramach Programu Global Access wlicza się dziś dziewięć samochodów: Logan, Logan MCV, Sandero, Duster, Lodgy, Dokker, Oroch, Kaptur oraz Kwid. Aby osiągnąć sprzedaż 10 milionów aut tej gamy Grupa Renault potrzebowała 13 lat. To niedużo, biorąc pod uwagę fakt, iż koncern w zasadzie tworzył i modele, i segment od nowa. Wykorzystano efekt skali w produkcji – to fakt – ale też trzeba było niemałej odwagi, by zaproponować takie samochody.
47% z całej gamy sprzedano pod marką Dacia. Marką rumuńską, która praktycznie od swego zarania blisko współpracowała z francuskim koncernem. Dziś Dacia jest największym eksporterem w całej Rumunii, a fabryka w Mioveni przeszła gruntowną modernizację i jest nowoczesnym zakładem. Dacie produkowane są dziś w kilku zakładach, w Europie, ale i w Afryce Północnej. Na niektórych rynkach modele znane u nas jako Dacie sprzedawane są pod marką Renault.
Program Global Access okazał się wielkim sukcesem i możemy wręcz zaryzykować stwierdzenie, że tysiącom, jeśli nie milionom ludzi dał szansę posiadania pierwszego w życiu fabrycznie nowego samochodu! Ale tych 10 milionów, to dopiero początek, twierdzi Grupa Renault.
Krzysztof Gregorczyk; video i zdjęcia: Renault
Najnowsze komentarze