Jeśli ktoś z czytelników waha się czy kupić Peugeota 1007 ze względu na miejskie legendy o awaryjności drzwi sterowanych elektrycznie proszony jest o uważne zapoznanie się z subiektywną oceną mechanizmów drzwi po 8 latach użytkowania auta, które niedawno skończyło 12 lat.
Ale od początku. Peugeot 1007, mimo swoich niewątpliwych i licznych zalet, obrósł także w legendy, które można podsumować jednym pytaniem: co się stanie, gdy drzwi się zepsują i nie da się ich otworzyć?
Ponieważ auto użytkowałem od stycznia 2010 roku (auto z roku 2005 z polskiego salonu, kupione od znajomego, który bardzo dba o samochody, zatem miałem udokumentowaną historią serwisową) do połowy listopada 2017 to mogę coś na ten temat powiedzieć.
I moja odpowiedź jest krótka i treściwa: NIC. Nic się nie stanie, gdy drzwi nie będą się chciały otworzyć. Ponieważ da się je bez większego trudu (trochę potrzeba siły, ale jest to poziom porównywalny z otwieraniem metalowych grubych drzwi do windy starego typu) otworzyć zarówno ze środka, jak i z zewnątrz przeciągając po ślizgach. Ale zanim użytkownik dopuści, by drzwi się nie otworzyły po naciśnięciu guzika w kabinie, na pilocie, bądź pociągnięciu klamką z zewnątrz lub wewnątrz, to otrzyma od samochodu wyraźne sygnały, ze nadszedł czas na zmianę mechanizmu klamki. A można to zrobić samemu, robiąc to drugi lub kolejny raz w czasie nieprzekraczającym 1007 sekund.
A mianowicie:
1. Gdy drzwi nie otwierają się za każdym razem, a auto wydaje dźwięk (charakterystyczne pikanie) i przeważnie pojawia się komunikat na ekranie „Left sliding door faulty” lub „Right sliding door faulty” to należy w pierwszej kolejności przetrzeć ślizgi preparatem typu WD 40.
2. Trzeba również udać się do serwisu (niekoniecznie autoryzowanego) i zakupić klamkę lewą (moja miała fabryczny symbol – 9143 J5 cześć oryginalna zdjęcie nr 1 lub prawa klamkę (moja miała fabryczny symbol – 9143 J4) w cenie ok 250 zł brutto.
3. Należy przygotować nóź, scyzoryk lub podobne urządzenie oraz klucz jak na zdjęciu lub śrubokręt – zdjęcie narzędzi
Najlepiej zasiąść na fotelu w samochodzie obok drzwi, które będą naprawiane i wykonać następujące czynności:
1. Ściągnąć zaślepkę drzwi – zdjęcie nr 2 i zdjęcie nr 3 – podważając ją lekko nożem. Odsłonią się trzy śruby na mechanizmie klamki – zdjęcie nr 4.
2. Odkręcić trzeba dwie śruby umiejscowione z przodu, które trzymają plastikowe obicie drzwi – zdjęcie nr 5.
3. Po odkręceniu dwóch śrub należy nożem podważyć osłonę drzwi jak na zdjęciu nr 6 używając trochę siły, ponieważ osłona trzyma się na plastikowych zatrzaskach. Wtedy można zdjąć osłonę drzwi – zdjęcie nr 7. Gdy uda się to zrobić, można odkręcić śrubę bezpośrednio mocująca klamkę do drzwi (umiejscowiona nieco z tyłu o mniejszej średnicy główki, niż śruby z pkt 2).
4. Następnie trzeba rozłączyć kabel na górze i na dole, zwalniając zapadki trzymające konstrukcję – zdjęcia nr 8 i 9.
5. W miejsce zużytej klamki zainstalować nową wykonując punkty powyżej w odwrotnej kolejności czyli:
5a. Podłączamy do klamki kabel na górze i dole – zdjęcia 10 i 12.
5b. Przykręcić klamkę jedną śruba do drzwi, uprzednio mocując ja na mini mocowaniach w konstrukcji drzwi. Teraz można wykonać test czy klamka działa – zdjęcie 11.
5c. Przyczepić plastikową osłonę drzwi – proszę zacząć od dopasowania górnej części do prowadnic niedaleko szyby bocznej.
5d. Przykręcić dwie śruby do klamki, założyć zaślepkę. Cieszyć się kilkuletnią prawdopodobnie bezproblemową eksploatacją przesuwanych drzwi w Peugeocie 1007.
tekst i zdjęcia: Paweł Staniewski
Najnowsze komentarze