Piątek trzynastego jest dla niektórych osób kumulacją. Kumulacją pecha. My jednak nie jesteśmy przesądni. Na pewno o pechu nie mogą też mówić pracownicy zakładów Renault we francuskim Flins. Właśnie w piątek trzynastego wyprodukowali 18-milionowy samochód w historii zakładu.
18-milionowy samochód wyprodukowany we Flins, to elektryczny Renault Zoe. Auto trafi do klienta w Niemczech, konkretnie do firmy Green City. Samochód ma biały lakier i został wykończony według standardu wyposażenia Intens. Firma Green City działa w Monachium i Standbergu i specjalizuje się w usługach e-mobilności. Kierownictwo fabryki Renault we Flins zaprosiło przedstawiciela Green City do osobistego odbioru auta. Symboliczne kluczyki do jubileuszowego samochodu Oliverowi Weissowi, dyrektorowi Green City, wręczył Jean-Luc Mabire, dyrektor fabryki we Flins.
18-milionowy samochód z Flins zbudowano w 65 lat po uruchomieniu zakładu. Fabryką otwarto w 1952 roku. Dziś jest to najstarszy zakład produkcyjny Renault we Francji. Od chwili otwarcia w zakładzie produkowano dziewiętnaście różnych modeli, od Juvaqutre po Nissana Micrę. Wiele z nich, to dziś historyczne, wręcz kultowe modele. Wymienić w tym gronie trzeba przede wszystkim Renault 4CV, Renault 4, Renault 5, pierwszą generację Twingo, rodzinę Clio, a dziś na przykład w pełni elektryczne Zoe.
Piątkowy jubileusz dowodzi, że przez 65 lat fabryka z powodzeniem rozwiązała wiele wyzwań związanych z produkcją. Grupa Renault rozpoczęła produkcję elektrycznego samochodu Zoe w 2012 r. Nissan Micra produkowany jest na tej samej linii montażowej.
Renault Zoe jest najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym w Europie już trzeci rok z rzędu. Aktualnie oferowana wersja dysponuje zasięgiem (na w pełni naładowanych akumulatorach) aż 400 km (wg normy NEDC). Realnie jest to więc 300 km i to z uwzględnieniem ruchu miejskiego. A to z reguły właśnie w takich warunkach Zoe jest użytkowany. Dziś Zoe z nowym zespołem napędowym sprzedaje się o 50% lepiej, aniżeli poprzednia wersja rok temu.
Fakt, że 18-milionowy samochód z Flins, to właśnie Zoe, ma szczególne znaczenie. Stoimy wszak u bram ery samochodów elektrycznych.
Kilka faktów na temat fabryki we Flins.
– 18 milionów samochodów produkowanych od czasu otwarcia fabryki (19 różnych modeli)
– 160.544 samochodów wyprodukowanych w 2016 r. (134.502 Clio, 25.477 Zoe, 565 Micra)
– 65 lat wiedzy i doświasczenia
– 2.378 pracowników zatrudnionych obecnie
– 237 hektarów (w tym 67 hektarów zabudowanych)
– w ciągu ostatnich trzech lat ponad 110 milionów euro nakładów inwestycyjnych
– certyfikaty ISO 14001 (środowisko) i ISO 9001 (jakość)
– 5 milionów części obsługiwanych rocznie przez centrum części zapasowych na miejscu
– 51,4% tłoczonych części wysyłanych do klientów zewnętrznych (fabryki Renault i Nissana)
– produkcja Nissana Micry piątej generacji (jedyny zakład produkcyjny na świecie), Clio czwartej generacji i w pełni elektryczny ZOE (jedyny zakład produkcyjny na świecie)
– produkcja dzienna: 905 pojazdów na trzech zmianach
– produkcja nadwozi Clio Renault Sport, montowanych w fabryce Alpine w Dieppe w Francji
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcie: Renault
Najnowsze komentarze