Stowarzyszenie AAA założone przez byłych pracowników marki (Association des Anciens d’Alpine) zaprasza jej fanów w dniach 11-13 września 2015 r. do Dieppe na gigantyczny zlot z okazji 60-lecia Alpine.
Obok byłych pracowników marki pojawi się Alpine, by w „rodzinnym gronie” zdmuchnąć sześćdziesiąt świeczek z okazji 60-lecia marki stworzonej w 1955 r. przez Jeana Rédélégo. Do obchodów dołączą zespoły konstruktorskie Alpine pod kierownictwem Bernarda Olliviera oraz team Signatech-Alpine Philippe’a Sinaulta i jego kierowcy. Wraz z nimi pojawi się concept-car Alpine Vision Gran Turismo, show-car Alpine Célébration i wyścigowy A450B.
Organizatorzy spodziewają się ponad 750 Alpine i ich kierowców, a także tysięcy gości z całej Europy. Dzięki udziałowi licznych zawodowych kierowców związanych z Alpine, od powstania marki do dziś, bogatemu programowi i najróżniejszym atrakcjom tegoroczny zlot zapowiada się absolutnie rekordowo, zarówno pod względem liczby uczestników, atrakcji, jak i skali emocji.
ALPINE I JEJ KULTOWE MODELE
Od 2012 roku Alpine przeżywa okres dynamicznego i kreatywnego rozwoju. Marka, przywrócona do życia z okazji 50-lecia Berlinette, czego materialnym dowodem był spektakularny model A110-50, już w 2013 roku powróciła triumfalnie do sportu z modelem A450, a w 2014 roku zdobyła dzięki kolejnej wersji tego auta drugi tytuł mistrza Europy w rajdach wytrzymałościowych.
Rok 2015 jest ważnym etapem w jej rozwoju dzięki obchodom 60-lecia marki stworzonej przez Jeana Rédélégo i wręcz eksplozji kreatywności towarzyszącej temu wydarzeniu.
Zorganizowany przez stowarzyszenie AAA weekend jest okazją do wspólnego przeżycia fascynacji Alpine dla wszystkich członków „wielkiej rodziny Alpine”.
Dla wielu osób będzie to możliwość zobaczenia z bliska unikatowych samochodów, które pojawiły się w tym roku:
– Alpine Vision Gran Turismo, samochodu koncepcyjnego w skali 1:1,
– Alpine Célébration w nowych barwach,
– oraz oczywiście A450-B, który po raz pierwszy startuje w tym sezonie w światowych mistrzostwach FIA rajdów wytrzymałościowych.
Zdaniem Bernarda Olliviera, prezesa Société des Automobiles Alpine, ten weekend poświęcony niezwykłej historii Alpine na długo pozostanie w pamięci:
Organizacja tego największego zlotu pasjonatów Alpine w Dieppe, z okazji 60-lecia marki, jest z pewnością kolosalnym wyzwaniem, podjętym przez stowarzyszenie byłych pracowników Alpine z pomocą partnerów: miasta Dieppe, aglomeracji Dieppe Maritime, departamentu i regionu. Dzięki wspólnej mobilizacji będzie to z pewnością wielki sukces. Musieli przygotować wszystko w najdrobniejszych detalach i podjąć mnóstwo wyzwań logistycznych, by zapewnić nam niezapomniany weekend. Będzie to weekend pod znakiem dzielenia się wspólną pasją w sympatycznej atmosferze. Weekend w 100% Alpine!
Jestem naprawdę pod wrażeniem włożonej pracy, mobilizacji licznych klubów Alpine na całym świecie, masowego udziału amatorów, którzy przyjeżdżają ze swoimi samochodami z całej Europy, a nawet z niektórych odległych krajów oraz poczucia wspólnoty z tysiącami spodziewanych widzów. Jestem również wzruszony obecnością członków zespołów reprezentujących różne specjalizacje, którzy stworzyli bądź ożywiają obecnie legendę Alpine. Warto również zwrócić uwagę na wyjątkowe spotkanie kierowców różnych pokoleń, którzy startowali samochodami marki w rajdach. Taki panel będzie trudno powtórzyć. Dlatego ze wzruszeniem pragnę podziękować wszystkim, którzy umożliwili realizację tegorocznej edycji zlotu. Stanie ona na wysokości wyjątkowego zadania, jakim jest świętowana rocznica. To dowód, że gwiazda Alpine błyszczy mocnym światłem i nigdy nie przestała świecić, zwłaszcza dzięki byłym pracownikom marki – Bernard Ollivier, prezes Société des Automobiles Alpine
ATRAKCJE I KULMINACYJNE MOMENTY WEEKENDU – www.retroalpine.com
Dla wszystkich, zarówno wystawców, jak i gości największą atrakcją weekendu będzie wielkie miasteczko Alpine. Pod wielkim namiotem zostaną wystawione kultowe modele marki, świadczące o jej bogatej historii. Obok na stoiskach handlowych oraz prasowych odwiedzający będą mogli wzbogacić swoją wiedzę o Alpine i nabyć części oraz miniaturowe modele swojej ulubionej marki.
Symulatory Gran Turismo pozwolą wirtualnie zasiąść za kierownicą Alpine Vision Gran Turismo. Na symulatorze zorganizowany zostanie również konkurs dla gości, a dodatkową atrakcją będzie występ trzech kierowców z zespołu Signatech-Alpine: Paul-Loupa Chatina, Nelsona Panciaticiego i Vincenta Capillaire’a. Będą oni walczyć o uzyskanie najlepszego czasu na tym samym torze. Zwycięzca będzie mógł otworzyć gigantyczną paradę samochodów Alpine zmierzającą w kierunku Dieppe za kierownicą Alpine Célébration. Będzie to hołd pamięci Jeana Rédélégo, a zarazem poruszający punkt programu tego weekendu.
Wszyscy kierowcy kultowych Alpine, które odnosiły sukcesy w różnych rodzajach wyścigów, będą mieli okazję podzielić się swoimi anegdotami opowiadając je publiczności ze sceny i dając w ten sposób świadectwo swojemu przywiązaniu do wielkiej rodziny Alpine.
Na stoisku AAA (stowarzyszenia byłych pracowników Alpine) odwiedzający będą mogli zapoznać się z dziełem „60 lat Alpine w Dieppe 1955-2015” oraz spotkać się z jego autorem, Louisem Granonem, który będzie podpisywał tom pierwszy, poświęcony wyścigom. Stowarzyszenie przedstawi również specjalną broszurę wydaną z tej okazji.
Pięć tras rajdów turystycznych będzie dla uczestników okazją do przejechania się i odwiedzenia wyjątkowych miejsc regionu oraz spotkania z osobami, które o nie z zamiłowaniem dbają.
12 września odbędzie się w Saint Nicolas d’Aliermont galowy wieczór, który zgromadzi ponad 900 osób. Wezmą w nim również udział Bernard Ollivier, prezes Société des Automobiles Alpine, Philippe Sinault, szef teamu Signatech Alpine, wszyscy kierowcy i zespoły projektowe, produkcyjne i zajmujące się promocją Alpine.
KALENDARZ „SAGI ALPINE” zorganizowanej przez stowarzyszenie AAA
Piątek 11 września
14.00 – 18.30: Przyjazd uczestników. Ustawianie samochodów na terenie wystawy
14.30 – 18.30: Otwarcie „Miasteczka Alpine”
18.00: Oficjalna inauguracja w obecności przedstawicieli władz
19.30: Przejazd do St. Nicolas
20.00: Kolacja w St. Nicolas
Sobota 12 września
7.00 – 11.00: Przyjazd ostatnich uczestników – ustawienie wystawy
7.30 – 9.00: Start rajdów turystycznych
9.00 – 18.30: Wstęp wolny do „Miasteczka Alpine”
15.00 – 17.00: Powrót z rajdów
17.00: Wręczenie nagród kierowcom
19.30: Przejazd do St. Nicolas
20.00: „Wieczór galowy” w St. Nicolas z udziałem J. Cheinisse’a, honorowego prezesa AAA, byłego dyrektora Sce Compétition Alpine
Niedziela 13 września
10.00 – 18.00: Otwarcie „Miasteczka Alpine”
10.00 – 10.30: Wyjazd trzech kolumn samochodów Alpine w kierunku różnych dzielnic Dieppe
10.30: Uroczysta parada „Alpine Célébration” w centrum miasta
10.30 – 11.15: Przejazd przez zakłady Alpine
11.30: Złożenie kwiatów pod pomnikiem Jeana Rédélégo
60 LAT TEMU… POWSTAŁO ALPINE
Jean Rédélé od najmłodszych lat związany był z motoryzacją, wyścigami i Renault, wyróżniał się awangardowym podejściem do technologii i handlu.
W przekonaniu, że wyścigi są najlepszym torem prób dla samochodów produkowanych seryjnie, a zwycięstwo jest najlepszym argumentem przy sprzedaży Jean Rédélé startuje w pierwszych wyścigach w wieku 28 lat. Po próbnym starcie w Rajdzie Monte-Carlo w 1950 roku, zwycięża w rajdzie Dieppe za kierownicą nowego 4CV, pokonując znacznie mocniejsze samochody! Zdobywa kolejne sukcesy i ulepsza samochód. Rozpoczyna współpracę z Giovannim Michelottim zamawiając u niego 4CV Spéciale Sport, z aluminiowym nadwoziem o znacznie lepszej aerodynamice.
Wraz ze swoim przyjacielem Louisem Ponsem, który wspólnie z nim startuje, finansuje opracowanie 5-przełożeniowej skrzyni biegów. Dzięki niej zwyciężą w Mille Miglia, słynnym wyścigu na trasie Brescia-Rzym.
Jean Rédélé startuje następnie w 24H Le Mans i w samochodowym Tour de France. W 1953 roku za kierownicą swojego 4CV „Spéciale” wygrywa w czwartym rajdzie Dieppe przed dwoma Jaguarami i Porsche!
W kolejnym roku Rédélé i Pons zwyciężają w Mille Miglia, który staje się ich ulubionym wyścigiem, a następnie w Kryterium Alp. Pokonywanie krętych dróg w Alpach moim Renault 4CV sprawiło mi największą przyjemność. Zdecydowałem się więc nazwać moje następne samochody „Alpine”. Chciałem, by moi klienci odnajdywali tę samą przyjemność prowadzenia w samochodach, które miałem zamiar konstruować – wspomina Jean Rédélé.
Dzięki pomocy swojego teścia, jednego z największych dilerów Renault tamtych lat, Charlesa Escoffiera, tworzy serię „Coach”. Jej sukces umożliwia mu stworzenie firmy „Société des Automobiles Alpine”, która powstaje w dn. 25 czerwca 1955 roku.
A106 – POCZĄTEK WSPANIAŁEJ EPOPEI
Jean Rédélé chciał, by jego przyszłe samochody miały proste, ale wydajne podzespoły mechaniczne, wykorzystujące w maksymalnym stopniu seryjnie produkowane części oraz lekkie i atrakcyjne nadwozie.
Zaprojektowany przez Jeana Gessalina i zbudowany przez braci Chappe Coach został nazwany A106. „A” jak Alpine, a „106” w nawiązaniu do firmowego oznaczenia 4CV stosowanego przez Renault (1062).
Jean Rédélé stara się stale rozwijać A106. Wobec oporów ze strony Chappe & Gessalin otwiera własny zakład RDL. Wypuszcza wersję kabriolet zaprojektowaną przez Michelottiego i zaprezentowaną na salonie w Paryżu w 1956 roku. W 1958 roku pojawia się trzecia wersja, A106 Coupé Sport. Jest to kabriolet z przyspawanym hardtopem!
A106, wyprodukowane w 251 egzemplarzach, pozwoliło Jeanowi Rédélému rozwinąć firmę.
A108 – pierwsze BERLINETTE
A108 zostało wyprodukowane w latach 1958-1965 w 236 egzemplarzach i w bardzo licznych wariantach.
Silnik z 4CV zostaje zastąpiony przez jednostkę o pojemności 845 cm³ „Ventoux” z Dauphine. W późniejszym okresie pojawi się silnik o pojemności 904 cm³ przygotowany przez Marca Mignotetego i silnik z Dauphine Gordini (998 cm³).
Zmienia się również styl – opracowany na bazie A106 przez młodego, 17-letniego projektanta Philippe’a Charlesa.
Kolejną ważną zmianą jest pojawienie się w 1961 roku rurowej ramy z centralną belką – absolutną innowacją, będącą sekretem zwrotności samochodów marki Alpine.
WILLYS-INTERLAGOS – PRZYKŁAD INNOWACYJNEJ POLITYKI EKSPORTOWEJ
Ze względu na brak środków Jean Rédélé nie jest w stanie rozwijać tradycyjnej sieci sprzedaży na eksport. Wybiera inną drogę oferując partnerom możliwość produkcji samochodów na licencji.
Alpine są stosunkowo łatwe w montażu. Słyną również ze swojej niezawodności, ze względu na wykorzystanie sprawdzonych podzespołów Renault.
Doskonałym rynkiem zbytu dla młodej marki okazuje się Brazylia. Spółka Willys-Overland rozpoczyna produkcję Interlagos, nazwanych tak na cześć słynnego toru brazylijskiego.
Do 1966 roku firma ta wyprodukuje łącznie tysiąc Berlinette i kabrioletów.
Modele Interlagos startują w południowoamerykańskich wyścigach. Za ich kierownicą zaczynali swoją karierę przyszli kierowcy Formuły 1: Carlos Pace, Emerson i Wilson Fittipaldi.
Na licencji Alpine produkowane są również samochody w Meksyku (Dinalpin), Hiszpanii (Fasa) i Bułgarii (Bulgaralpine).
A110 – PO PROSTU KULTOWE
W 1962 roku pojawia się A110. „Bankiem narządów” dla nowego modelu Jeana Rédélégo będzie tym razem Renault 8.
Związki z Renault zacieśniają się – Alpine reprezentuje Renault w rajdach i wyścigach. Od 1967 roku wszystkie nowe modele samochodów otrzymują nazwę Alpine-Renault.
Dzięki sukcesom marki w rajdach, Berlinette odnosi ogromny sukces handlowy. Alpine musi rozbudować swoje zakłady.
W miarę upływu lat pojawiają się kolejne modyfikacje A110. Silnik o pojemności 1108 cm3 zostaje zastąpiony wersjami o pojemności 1255, 1296, 1565 i 1605 cm3. Zmiany stylistyczne są mniej znaczące, ale liczne: cztery reflektory, poszerzone błotniki, chłodnica z przodu. Produkcja tego modelu kończy się w 1977 roku z wersją 1600SX, napędzaną silnikiem o pojemności 1647 cm³.
OD BERLINETTE DO GT
W 1985 roku pojawia się nowy model GTA. Wraz z nim Alpine oddala się od nieco spartańskiej Berlinette w kierunku modeli GT. W ekstremalnej wersji V6 Turbo, GTA rozwija moc 200 KM!
W 1990 roku debiutuje A610 z silnikiem V6 Turbo o pojemności 2963 cm³. Pomimo swoich zalet i doskonałej opinii w specjalistycznej prasie ma trudności ze znalezieniem nabywców i znika w 1995 roku.
Po zakończeniu produkcji A610 zakład w Dieppe nadal działa i produkuje liczne modele sportowe Renault Sport, od R5 Turbo po Clio R.S. Obecnie ten historyczny zakład, który nadal ma na fasadzie logo Alpine, stał się centrum odrodzenia kultowej marki.
RENESANS ALPINE
Prezentacja samochodu koncepcyjnego Alpine A110-50, z okazji 50-lecia Berlinette w 2012 roku, odniosła duży sukces, świadczący o nadal dużym zainteresowaniu marką.
Firma Renault podjęła więc decyzję o reaktywacji marki. 5 listopada 2012 roku Carlos Ghosn oficjalnie ogłosił odrodzenie marki Alpine i zapowiedział skonstruowanie „Berlinette XXI wieku” – modelu, który miał pojawić się w 2016 roku.
Start pięciu A110 w rajdzie zabytkowych samochodów Monte-Carlo w 2013 roku, 40 lat po historycznym potrójnym zwycięstwie z 1973 roku, wzbudził taki entuzjazm, że nie sposób było się już wycofać!
Kierowana przez Bernarda Olliviera Société des Automobiles Alpine rozpoczęła prace nad projektem „Berlinette XXI wieku”.
W oczekiwaniu na prezentację nowego modelu Alpine startuje z sukcesem w europejskich mistrzostwach rajdów wytrzymałościowych i od 2015 roku również w światowych mistrzostwach FIA rajdów wytrzymałościowych. Kulminacyjnym akcentem jest udział w wyścigu 24H Le Mans.
W 2015 roku marka zaprezentowała dwa samochody pokazowe.
– Alpine Vision Gran Turismo: miłośnicy kultowej gry mogą obecnie ścigać się za kierownicą tego modelu, który świetnie wyraża „ducha” Alpine i stanowi doskonałe połączenie sportu i nowoczesności.
– Alpine Célébration: zaprojektowany z okazji 60-lecia marki założonej przez Jeana Rédélégo. Nawiązujący do stylistyki kultowych modeli marki, Alpine Célébration ma wyraźnie sportowe geny. Podczas legendarnego wyścigu 24H Le Mans i Festiwalu Prędkości w Goodwood przyciąga uwagę i budzi silne emocje.
Samochód pokazowy nawiązuje do ponadczasowego stylu Alpine. Niskie nadwozie, charakterystyczna opadająca maska, wyprofilowane boki i tylna szyba oraz liczne inne detale przypominają A110 i inne modele, które odegrały istotną rolę w pełnej chwały historii Alpine.
WYŚCIGI – KLUCZOWY ELEMENT W HISTORII ALPINE
Stworzona przez zasłużonego kierowcę wyścigowego marka Alpine ma na swoim koncie liczne zwycięstwa sportowe od Rajdu Monte-Carlo po wyścig 24H Le Mans!
Przypomnijmy niektóre z nich:
-Mille Miglia, 1955 r.,
– zwycięstwa w klasyfikacji „wskaźników osiągów” i „wskaźników sprawności energetycznej” w 24H Le Mans od 1963 r.,
– tytuł mistrza Francji w F3 dla Henriego Grandsire’a w 1964 r. Kilka lat później sukces powtórzyli Patrick Depailler (1971) i Michel Leclère (1972),
– sukcesy zespołu „Muszkieterów” (Jean-Pierre Nicolas, Jean-Claude Andruet, Bernard Darniche i Jean-Luc Thérier) w Rajdzie Monte-Carlo,
– 1973 r. – zwycięstwa w rajdowych mistrzostwach świata – Berlinette wygrywa sześć z trzynastu rajdów i zdobywa mistrzowski tytuł,
– 1978 – Jean-Pierre Jaussaud i Didier Pironi w Alpine Renault A442-B zwyciężają w słynnym wyścigu 24H Le Mans.
Po organizacji Alpine Europa Cup – rozgrywanego przed Grand Prix Formuły 1 – w 1988 roku marka wycofuje się ze świata sportu.
Pod koniec 2012 roku wraz z zapowiedzią przywrócenia do życia marki Alpine pojawia się projekt powrotu do wyścigów. We współpracy z zespołem Signatech, Alpine startuje w Europejskich Mistrzostwach Wyścigów Długodystansowych (ELMS) i 24H Le Mans.
Już w pierwszym sezonie w 2013 roku A450 zdobywa tytuł mistrza Europy i zajmuje miejsce na podium w kategorii LM P2 w Le Mans. Jednocześnie zdobywa siódme miejsce w klasyfikacji ogólnej, czyli drugi najlepszy wynik w swojej historii po zwycięstwie z 1978 roku! Historia ta ma swój ciąg dalszy – obecnie marka startuje w światowych mistrzostwach FIA rajdów wytrzymałościowych.
ALPINE A450B
Nazwa tego modelu nawiązuje do A441, A442, A442b i A443, które startowały i zwyciężały w wyścigu w Le Mans w latach 70.
Stanowi on modyfikację Alpine A450, startującego w wyścigach w 2013 roku i nawiązuje do dziedzictwa marki poprzez liczbę „50” zawartą w jego nazwie. Symbolizuje ona pięćdziesiątą rocznicę pierwszego oficjalnego startu Alpine w wyścigu 24H Le Mans.
Alpine A450B spełnia wymagania przepisów ACO dla kategorii LM P2, które zachęcają do pomysłowych, a zarazem oszczędnych rozwiązań i doskonale wpisują się w podejście marki. Te prototypy z karbonowym kadłubem muszą spełniać bardzo ścisłe kryteria kosztowe.
Po dwukrotnym zwycięstwie w Europejskich Mistrzostwach Wyścigów Długodystansowych w kategorii LM P2 już w pierwszym sezonie startów w 2013 roku, a następnie w roku 2014, po zdobyciu miejsca na podium w swojej kategorii w 24H Le Mans w 2014 roku, zespół Signatech-Alpine wystartował w światowych mistrzostwach FIA rajdów wytrzymałościowych, a za sterami samochodu zasiedli francuscy kierowcy Paul-Loup Chatin, Nelson Panciatici i Vincent Capillaire. Dozwolone są tu tylko dwie modyfikacje rocznie: przed pierwszym startem w sezonie i na potrzeby wyścigu 24H Le Mans.
Model A450B, zbudowany na bazie istniejącej i sprawdzonej konstrukcji, jest napędzany silnikiem będącym modyfikacją jednostki montowanej w seryjnych modelach Aliansu Renault-Nissan.
Zawieszenie: Alpine A450B
Silnik: V8 Nissan VK45 550 KM
Skrzynia biegów: XTrac 6-biegowa
Maksymalna prędkość: 330 km/h
Długość: 4,61 m
Szerokość: 1,95 m
Rozstaw osi: 2,87 m
Masa: 900 kg
Układ kierowniczy: ze wspomaganiem hydraulicznym
Opony: Dunlop
Układ hamulcowy: tarcze karbonowe – Brembo
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze