W 2016 roku Alians sprzedał 9.961.347 pojazdów – co dziewiąty samochód na świecie.
Alians umocnił również swoją pozycję lidera na rynku samochodów o zerowej emisji* podczas użytkowania. Łączna sprzedaż samochodów elektrycznych wyniosła 424.797 sztuk.
18 lat partnerskiej współpracy jako czynnik przyspieszający prace innowacyjne nad samochodem przyszłości.
Alians Renault-Nissan osiągnął w 2016 roku znaczy wzrost sprzedaży – sprzedał 9,96 mln samochodów na całym świecie. Koncern umocnił również swoją pozycję lidera na rynku samochodów. Łączna sprzedaż samochodów elektrycznych wyniosła blisko 425 tys. sztuk licząc od debiutu rynkowego Nissana LEAF w 2010 roku, po którym wkrótce pojawiło się Renault ZOE.
Liczba ta obejmuje również sprzedaż Mitsubishi Motors, tj. 934.013 samochodów sprzedanych na światowych rynkach. Mitsubishi Motors dołączyło do Aliansu na jesieni 2016 roku po objęciu przez Nissana 34% udziałów w koncernie.
Połączenie Renault, Nissan Motor i Mitsubishi Motors tworzy nową potęgę w sektorze samochodowym – oświadczył Carlos Ghosn, prezes Aliansu. – Siła tej innowacyjnej współpracy, zapoczątkowanej 18 lat temu, pozwoliła nam na podniesienie konkurencyjności, przyspieszenie wzrostu i rozpoczęcie wyścigu nad projektowaniem samochodu przyszłości.
Niemal co dziewiąty sprzedany w 2016 roku na świecie samochód był samochodem marek należących do Aliansu.
W 2016 roku, ostatnim roku realizacji planu Drive the Change, Grupa Renault odnotowała wzrost sprzedaży o 13,3% na poziomie 3.182.625 sztuk. Tendencja wzrostowa utrzymuje się już czwarty rok z rzędu. Ubiegły rok zakończył się na rekordowym poziomie – Grupa sprzedała o 374 tys. samochodów więcej niż w roku 2015.
Obie marki – Renault i Dacia – odnotowały bezkonkurencyjny poziom sprzedaży. Sprzedaż Renault Samsung Motors zwiększyła się o 38,8%. Zwiększyła się zarówno sprzedaż, jak i udziały w rynku we wszystkich regionach świata, a marka Renault uplasowała się na drugim miejscu w Europie.
Nissan Motor Co. Ltd. również odnotował rekordową sprzedaż na świecie – 5.559.902 samochody osobowe i dostawcze, co przekłada się na wzrost o 2,5%. Sprzedaż Nissana w Stanach Zjednoczonych i Chinach wzrosła odpowiednio o 5,4% i 8,4%. Jest to nowy rekord na obu rynkach. Marka Infiniti sprzedała w 2016 roku ponad 230 tys. sztuk – o 7% więcej niż w roku poprzednim. Sprzedaż Infiniti w grudniu 2016 roku wyniosła 27.200 pojazdów – o 18 % więcej niż w poprzednim roku.
Mitsubishi Motors sprzedało 934.013 samochodów na świecie, odnotowując spadek o 13%. Sprzedaż marki wzrosła w Stanach Zjednoczonych i Australii, ale nie pozwoliło to na skompensowanie spadku na rynku brazylijskim, rosyjskim i na Bliskim Wschodzie. Ucierpiała również sprzedaż w Japonii, ze względu na zmniejszenie zaufania klientów do marki i wątpliwości związanie ze zużyciem paliwa.
Poprzez objęcie udziałów w Mitsubishi Motors, Nissan chce uzyskać efekt synergii i osiągnąć oszczędności w wysokości 24 mld jenów w roku obrachunkowym 2017. W roku 2018 i kolejnych latach ma to już być 60 mld jenów. Oczekuje się, że oszczędności te pozwolą na zwiększenie wartości akcji o ok. 4 jeny na akcję w roku obrachunkowym 2017 i o 10 jenów w roku obrachunkowym 2018, nie licząc wzrostu zysków związanych z objęciem przez Nissana udziałów Mitsubishi Motors.
Sprzedaż spółki AVTOVAZ, która zajmuje się dystrybucją samochodów pod marką Łada, wyniosła 284.807 sztuk. Co trzeci samochód w Rosji jest sprzedawany przez Alians Renault-Nissan i AVTOVAZ.
Utrzymanie pozycji lidera na rynku samochodów elektrycznych
Na koniec 2016 roku Alians Renault-Nissan osiągnął wraz z Mitsubishi Motors łączną sprzedaż 424.797 samochodów elektrycznych i jest niekwestionowanym liderem na rynku samochodów o zerowej emisji.
Nissan LEAF, pierwszy seryjnie produkowany samochód elektryczny przeznaczony dla szerokiej grupy odbiorców, nadal dominuje na rynku samochodów elektrycznych. Od momentu wejścia na rynek w grudniu 2010 roku sprzedał się w liczbie ponad 250 tys.* sztuk.
Oprócz modelu LEAF, Nissan sprzedaje również od 2014 roku lekki samochód dostawczy e-NV200, głównie w Europie i Japonii.
Od 2011 roku Renault sprzedało na świecie ponad 112 tys. samochodów elektrycznych, w tym Renault ZOE, Kangoo Z.E., Fluence Z.E., SM3 Z.E. i Twizy.
W ubiegłym roku Renault zdobyło wiodącą pozycję na europejskim rynku samochodów elektrycznych dzięki 11-procentowemu wzrostowi sprzedaży do poziomu 25.648 sztuk (bez Twizy). ZOE, ze sprzedażą 21.735 sztuk, uplasowało się na pierwszym miejscu w rankingu. Renault Pro+ zapowiedziało pojawienie się w ofercie dwóch nowych samochodów dostawczych: Nowego Kangoo Z.E. i Mastera Z.E.
Jeśli uwzględnimy serię i-Miev Mitsubishi Motors, Alians Renault-Nissan sprzedał w 2016 roku 94.265 samochodów elektrycznych, czyli o ponad 8% więcej niż w 2015 roku.
* Łącznie ze sprzedażą Venucia E30 w Chinach. Zerowa emisja CO2 oraz innych zanieczyszczeń określonych przepisami, zgodnie z cyklem homologacji NEDC.
Przyspieszenie innowacyjnych prac nad samochodem przyszłości
W 2016 roku Alians Renault-Nissan podejmował liczne inicjatywy na rzecz przyspieszenia prac nad samochodem przyszłości – elektrycznym, autonomicznym i wyposażonym w mobilne technologie.
Do roku 2020 Alians przewiduje wprowadzenie co najmniej 10 modeli wyposażonych w funkcję autonomicznej jazdy. Prowadzone są prace rozwojowe i testy technologii łączności oraz autonomicznej jazdy z udziałem licznych partnerów, m.in. firmy Microsoft i Agencji NASA.
Jako pierwsi zapowiedzieliśmy wprowadzenie przystępnego cenowo samochodu elektrycznego w 2010 roku. Obecnie inni liczący się producenci samochodów przyznają, że samochody elektryczne są najlepszym rozwiązaniem zapewniającym zerową emisję – mówi Carlos Ghosn. – Wraz z projektami autonomicznej jazdy oraz connected cars i usługami mobilnymi, mocno zaangażowaliśmy się w wyścig nad opracowaniem samochodu przyszłości.
10 największych rynków zbytu Aliansu Renault-Nissan
Kraj |
Łączna sprzedaż |
Udział w rynku |
Stany Zjednoczone |
1 660 690 |
9,47% |
Chiny |
1 472 588 |
5,48% |
Francja |
738 344 |
30,52% |
Japonia |
625 409 |
12,58% |
Rosja* |
494 073 |
34,64% |
Meksyk |
449 406 |
28,02% |
Wielka Brytania |
336 533 |
10,96% |
Niemcy |
319 739 |
8,89% |
Włochy |
262 167 |
12,99% |
Hiszpania |
247 661 |
18,71% |
* Łącznie z AvtoVAZ
10 największych rynków zbytu Grupy Renault
Kraj |
Łączna sprzedaż |
Udział w rynku |
Francja |
651 778 |
26,9% |
Niemcy |
198 609 |
5,5% |
Włochy |
190 610 |
9,4% |
Hiszpania |
170 272 |
12,9% |
Turcja |
169 236 |
17,2% |
Brazylia |
149 977 |
7,5% |
Wielka Brytania |
138 642 |
4,5% |
Indie |
132 235 |
4,0% |
Rosja* |
117 227 |
8,2% |
Korea Południowa |
111 087 |
6,2% |
* Sprzedaż AVTOVAZ w Rosji: 284 807 sztuk
10 największych rynków zbytu Nissana
Kraj |
Łączna sprzedaż |
Udział w rynku |
Stany Zjednoczone |
1 564 423 |
8,9% |
Chiny* |
1 354 552 |
5,0% |
Japonia |
534 392 |
10,8% |
Meksyk |
403 286 |
25,1% |
Wielka Brytania |
170 999 |
5,6% |
Kanada |
134 153 |
6,9% |
Rosja |
93 781 |
6,6% |
Francja |
81 454 |
3,4% |
Niemcy |
80 332 |
2,3% |
Australia |
67 638 |
5,7% |
* Łącznie z marką Venucia
10 największych rynków zbytu Mistubishi Motors
Kraj |
Łączna sprzedaż |
Udział w rynku |
Stany Zjednoczone |
96 267 |
0,5% |
Japonia |
85 716 |
1,7% |
Chiny |
82 758 |
0,3% |
Australia |
73 360 |
6,2% |
Indonezja |
67 397 |
6,3% |
Filipiny |
59 480 |
15,1% |
Tajlandia |
55 409 |
7,2% |
Niemcy |
39 089 |
1,1% |
ZEA |
29 958 |
9,2% |
Wielka Brytania |
26 892 |
0,9% |
Alians Renault-Nissan
Alians Renault-Nissan powstał w wyniku strategicznej współpracy pomiędzy Grupą Renault, mającą swoją siedzibę we Francji oraz firmami Nissan Motor i Mitsubishi Motors, z siedzibą w Japonii. W 2016 roku trzej producenci sprzedali 9,96 mln samochodów w blisko 200 krajach – więcej niż co dziewiąty samochód na świecie. Alians nawiązał również strategiczną współpracę z innymi producentami samochodów, jak niemiecki Daimler i chiński Dong Feng. Alians posiada również większościowe udziały w spółce joint venture kontrolującej AVTOVAZ, największego producenta aut osobowych w Rosji. Alians jest także liderem na rynku samochodów o zerowej emisji i prowadzi prace nad zaawansowanymi technologiami umożliwiającymi autonomiczną jazdę oraz usługi mobilne w gamie samochodów przystępnej cenowo dla wszystkich klientów.
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze