Citroen Berlingo Efficent-C to hybrydowy samochód dostawczo-osobowy, zaprojektowany jako prototyp dla przyszłych superoszczędnych aut miejskich. Pięciodrzwiowy Berlingo Efficient-C (fonetycznie „ekonomiczny”) oparty jest na silniku Diesla o pojemności 1,6 litra z nowymi funkcjami hybrydowego układu napędowego. Jest to przede wszystkim kompaktowy elektryczny silnik prądu stałego (23 kW, 288 V) wbudowany pomiędzy silnik i automatyczną pięciobiegową skrzynię biegów. Silnik elektryczny zapewnia dodatkowe 130 Nm momentu obrotowego, co jest optymalnie połączone z charakterystyką silnika spalinowego, ponieważ wysokie wartości momentu obrotowego silnika elektrycznego są dostępne od razu.
Zestaw akumulatorów litowo-jonowych jest zamontowany pod podłogą z tyłu samochodu (w miejscu uprzednio zarezerwowanym dla koła zapasowego). Wspomaganie kierownicy jest elektryczne, podobnie jak pompa do wspomagania hamulców czy sprężarka klimatyzacji. Specjalny układ dba o stan akumulatorów.
https://www.youtube.com/watch?v=cMTT6RVHKQA
Napęd może pracować w jednym z sześciu trybów, które są podobne do pełnej hybrydy Toyoty lub Lexusa. Podczas jazdy przy wyższych prędkościach pracuje tylko silnik spalinowy, który w pewnych warunkach napędza generator ładowania akumulatora. Podczas przyspieszania wykorzystywany jest wysoki moment obrotowy silnika elektrycznego, co pomaga zmniejszyć zużycie paliwa i poprawić czas potrzebny do osiągnięcia pożądanej prędkości. Napęd czysto elektryczny stosowany jest przy niskich prędkościach i małych obciążeniach. Podczas hamowania ustawiane są preferencje hamowania generatora, w których energia kinetyczna jest wychwytywana przez generator i akumulator. Jeśli akumulatory nie są wystarczająco naładowane, silnik spalinowy działa również w nieruchomym pojeździe, aby je naładować, w przeciwnym razie silnik spalinowy automatycznie się wyłączy.
Schemat układów w Citroenie Berlingo Efficient-C
Samochód przygotowano na „The Ultra Low Carbon Challenge”, konkurs ogłoszony 29 kwietnia 2003 roku przez rząd brytyjski. Celem było przedstawienie studium pojazdu rodzinnego, który będzie charakteryzował się niską emisją dwutlenku węgla, niskim zużyciem paliwa i realnością opracowania. Efficient-C był jednym z projektów, które wygrały i zostały skierowane do realizacji.
Najnowsze komentarze