Chwila, na którą fani rajdów tak czekali, już nadchodzi. Za kilka dni rozpocznie się sezon 2017 Rajdowych Mistrzostw Świata FIA. Tradycyjnie już pierwsza runda zostanie rozegrana na trasach legendarnego Rajdu Monte Carlo. Otwarcie sezonu to także debiut Citroëna C3 WRC w prawdziwej rywalizacji. Samochodu, który powstał w odpowiedzi na nowe przepisy Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA). Na starcie staną dwa egzemplarze, którymi pojadą załogi Kris Meeke / Paul Nagle oraz Stéphane Lefebvre / Gabin Moreau.
RAJD MONTE CARLO: PO PROSTU LEGENDA!
Na renomę Rajdu Monte Carlo złożył się nie tylko prestiż miejsca i nazwy, lecz w równie znacznym stopniu, nieprzewidywalność warunków, jakie zawodnicy napotykają na trasie. W styczniu w masywie francuskich Alp Nadmorskich drogi mogą być zaśnieżone, oblodzone, mokre albo… po prostu czyste i suche. Czasami trasa jednego odcinka na różnych fragmentach łączy wszystkie wymienione warunki. Dlatego jedną z kwestii, które mają największe znaczenie dla wyniku jest dobór ogumienia. Zespół musi ocenić przed każdą pętlą,– złożoną z kilku odcinków specjalnych – jakie opony dadzą najlepszy rezultat, co nierzadko jest pewnym kompromisem kilku czynników. Skuteczność opon na danym fragmencie trasy sprawia, że różnice czasowe pomiędzy zawodnikami często równie szybko narastają, jak później maleją, dzięki czemu śledzenie przebiegu rajdu staje się jeszcze bardziej emocjonujące.
W swojej 85. edycji ten najstarszy rajd samochodowy na świecie jest zaplanowany na cztery dni rywalizacji. W czwartek, 19 stycznia wieczorem, odbędzie się uroczystość startu z Monako. Kierując się w góry, w stronę Gap, zawodnicy pokonają dwa nocne odcinki specjalne, w tym jedną zupełnie nową próbę. Po krótkiej nocy czeka ich szczególnie intensywny drugi, piątkowy etap rajdu, złożony z dwóch pętli – liczących po trzy oesy, poprowadzone w departamentach Izery i Alp Wysokich. W sobotę uczestnicy rajdu wracać będą w kierunku Monako, rozgrywając po drodze pięć odcinków specjalnych. Z kolei ostatni, niedzielny etap, obejmujący słynny oes Col de Turini, zawodnicy będą musieli przejechać w całości bez choćby najmniejszej pomocy serwisowej. Na metę w Księstwie Monako pierwsze załogi dotrą wczesnym popołudniem w niedzielę, 22 stycznia.
ZMIANY W GRZE CZYLI POCZĄTEK NOWEJ EPOKI W WRC
Zazwyczaj jest tak, że co roku na początku sezonu uwaga wszystkich rajdowych fanów skupia się na przebiegu pierwszej rundy w kalendarzu Mistrzostw Świata. Tym razem zainteresowanie wzbudza znacznie więcej kwestii. Zaczynają obowiązywać nowe przepisy. Do gry wchodzą nowe samochody, mocniejsze i bardziej widowiskowe na trasie od swoich poprzedników. Wielu kierowców zmieniło zespoły i wystartuje w nowych barwach. W efekcie, prognozy na sezon 2017 stawiać trzeba będzie od zera – tak wiele przybyło zmiennych i niewiadomych.
Jaki będzie poziom osiągów poszczególnych samochodów? Jak będzie z ich niezawodnością? Które załogi będą najszybciej pokażą pełnię swoich możliwości po przesiadce do nowych aut? Pytań nie brakuje, lecz na niektóre z nich da się, przynajmniej częściowo, odpowiedzieć na mecie rajdu Monte Carlo.
Oficjalny zespół fabryczny Citroëna, pod nazwą Citroën Total Abu Dhabi WRT, wzbudza szczególne zainteresowanie jako powracający do rywalizacji w WRC po paroletniej przerwie. Jednak w szeregach zespołu dominuje nastawienie pełne pokory. Wszyscy czekają – w atmosferze podniecenia, ale i niepokoju – na pierwsze czasy, by przekonać się, czy praca wkładana przez prawie dwa lata przełoży się na wyniki na poziomie ambicji marki.
W czterech z pięciu pierwszych rund nowego sezonu zespół Citroën Total Abu Dhabi WRT wystawi tylko po dwa egzemplarze C3 WRC. W Monte Carlo załogami wyznaczonymi do gromadzenia punktów w klasyfikacji producentów Rajdowych Mistrzostw Świata będą Kris Meeke / Paul Nagle oraz Stéphane Lefebvre / Gabin Moreau. Z kolei Craig Breen i jego pilot Scott Martin wystartują samochodem poprzedniej generacji, z prawem zbierania punktów w klasyfikacji indywidualnej kierowców.
W ubiegłym roku Kris Meeke walczył na trasach Monte Carlo o pierwsze miejsce, ale ostatecznie nie ukończył rajdu. Stéphane Lefebvre dotarł do mety na piątym miejscu, co jak dotychczas jest jego najlepszym wynikiem w rajdach zaliczanych do RMŚ. W tym roku obydwaj zawodnicy stawiają sobie przed startem ten sam cel: wyeliminować niewiadome i opanować zmienne, by skutecznie sprostać wyzwaniu, jakim dla każdego kierowcy jest rajd Monte Carlo.
POWIEDZIELI:
YVES MATTON, DYREKTOR CITROËN RACING
„Jak zawsze, gdy przygotowujemy nowy program, życzylibyśmy sobie mieć o kilka dni więcej na dokończenie prac nad samochodem. Proces planowania konstrukcji nowego C3 WRC trwał najkrócej i był najintensywniejszy w całej historii Citroën Racing. Muszę podkreślić wyjątkowe zaangażowanie naszych załóg w ciągu ostatnich miesięcy. Jednocześnie, nie możemy się doczekać rajdu, by zyskać orientację, na jakim poziomie jesteśmy. Ta potrzeba konfrontacji i porównań tkwi w naszych sportowych genach. Samochód wydaje się nam dobrze opracowany i spójny, ale musimy sprawdzić, jaki będzie jego potencjał w stosunku do aut rywali. Nasze załogi zaprezentują dwa różne sposoby podejścia do nowego sezonu. Kris już w ubiegłym roku pokazał, że jest w stanie walczyć o zwycięstwo w Monte Carlo. Trzeba jednak odróżniać jazdę na testach, gdy na jednym odcinku można ćwiczyć przez cały dzień, od trwającego cztery dni rajdu, w którym na przygotowanie się do każdego oesu są tylko dwa przejazdy zapoznawcze. W początkowej fazie należy zachować postawę defensywną, ocenić poziom rywali oraz rozłożyć siły i zasoby na wszystkie etapy aż do mety. Inaczej do rajdu podchodzić będzie Stéphane. Podobnie, jak Craig, jest on zawodnikiem, którego zamierzamy przygotować do awansu na poziom umożliwiający walkę o zwycięstwo. Przedtem jednak – szczególnie w pierwszej połowie nowego sezonu – czeka go rajdowy staż, okres zdobywania doświadczeń i podnoszenia umiejętności. Jego zadaniem będzie na razie dojeżdżanie do mety i zajmowanie miejsc punktowanych. Na początku wystawiać będziemy tylko po dwa auta, a to oznacza, że nie mamy rezerwowego asa w rękawie.”
LAURENT FREGOSI, DYREKTOR TECHNICZNY
„Wchodzimy do gry z poczuciem, że solidnie przygotowaliśmy się do tego rajdu. Mamy za sobą sesje testowe, podczas których nasi kierowcy zdążyli poczuć się pewnie za kierownicą C3 WRC. Dzięki temu patrzymy z optymizmem na szybkość nowego auta. Proces przygotowań do Monte Carlo odbywał się na dwóch płaszczyznach. Testowaliśmy wiele typów opon i badaliśmy różne regulacje, by przekonać się, czy wypracowane w ubiegłych latach ustawienia sprawdzą się w nowym samochodzie. Dużo pracy włożyliśmy w ustawienie map sterowania centralnym, aktywnym dyferencjałem. To nowe rozwiązanie umożliwia nam dopasowywać z dużą dokładnością charakter prowadzenia samochodu do warunków drogowych. Chodzi nam o to, by kierowcom dawać do rąk auto „łatwe”, które dużo wybacza w sytuacjach nagłych zmian przyczepności. Ten pierwszy rajd sezonu będzie również egzaminem niezawodności naszego samochodu. Na takich trasach jak tutaj, ze zmienną przyczepnością, szczególnie narażone na działanie dużych sił są komponenty układu przeniesienia napędu.”
KRIS MEEKE
„Zbliża się chwila, w której wszystko zacznie zależeć od nas – zawodników. Musimy być przygotowani i stworzyć sobie jak najlepsze warunki, zanim staniemy na starcie. Po ostatnich testach niecierpliwie czekam na ten następny etap pracy. Spodziewam się z tym, że wiele par oczu skierowanych będzie na nas, ale będę się starał maksymalnie skoncentrować się na samej jeździe. Monte Carlo to zawsze rajd trudny do rozegrania. Na każdym serwisie trzeba porządnie wysilić umysł, by dokonać najlepszego – lub przynajmniej najmniej złego – wyboru ogumienia. Laicy nie wyobrażają sobie ogromu pracy, jaką wykonaliśmy podczas prób i treningów, by zgromadzić wszystkie dane i obliczyć przydatność tego czy innego rozwiązania. W tej dziedzinie Citroën Racing dysponuje kolosalnym doświadczeniem, na które zawsze mogę liczyć. Na najbliższy rajd stawiam sobie prosty cel: chcę zachować spokój i mieć przyjemność za kierownicą. Nie bez powodu mówi się, że w Monte Carlo może się zdarzyć wszystko.”
Liczba dotychczasowych startów w rajdzie Monte Carlo: 8
Najlepszy wynik: 3. miejsce (2014)
STÉPHANE LEFEBVRE
„Powoli uświadamiam sobie, że zbliża się dzień próby. To, o czym od dawna mówiliśmy w czasie przyszłym, już za chwilę stanie się teraźniejszością. Codziennie wymieniamy wiele uwag z inżynierami; wspólnie przygotowujemy najdrobniejsze szczegóły dotyczące mojego samochodu. Pilnujemy, by nic nie pozostało kwestią przypadku. Cała ta praca jest fascynująca. Dzięki niej naprawdę czuję, że jestem członkiem oficjalnego zespołu fabrycznego Citroëna. W pierwszym rajdzie, jaki rozegram w tej roli, za swój cel uważam zajęcie punktowanej pozycji na mecie. Chciałbym oczywiście, aby tych punktów, zdobytych dla zespołu, było jak najwięcej. Wiem, że wciąż jeszcze nie jestem dobrze wjeżdżony w C3 WRC i powinienem stopniowo nabierać w tym aucie wprawy: tutaj nie da się przeskoczyć pewnych szczebli. Na początku muszę ocenić samochód i jego prowadzenie w warunkach, jakie napotkamy na trasie, a dopiero później szukać limitu jego możliwości. Myślę, że wszyscy kierowcy są w mniej więcej podobnej sytuacji. Wszyscy mamy przed sobą szereg niewiadomych w różnych dziedzinach.”
Liczba dotychczasowych startów w rajdzie Monte Carlo: 3
Najlepszy wynik: 5. miejsce (2016)
CRAIG BREEN
„W najbliższy weekend będę z pewnością kierowcą, który odczuwa najmniejszą presję. Jestem zadowolony, że rozpoczynam nowy sezon za kierownicą starego samochodu, bo moje doświadczenia z Monte Carlo są bardzo skromne. Udział w tej edycji rajdu będzie okazją do uczenia się jego specyfiki. Jednocześnie, swoimi wynikami dostarczę danych, pozwalających porównać dwie generacje samochodów klasy WRC. Najważniejsze dla mnie jest gromadzenie przejechanych kilometrów oesowych, ale będę oczywiście szczęśliwy, jeżeli przy okazji uda mi się zaliczyć kilka punktów. Być może okażą się one przydatne, gdy przyjdzie czas sumowania tabeli po zakończeniu sezonu…”
Liczba dotychczasowych startów w rajdzie Monte Carlo: 2
Najlepszy wynik: 13. miejsce (2015)
RAJD MONTE CARLO W LICZBACH:
17 odcinków specjalnych, łącznie 382,65 km jazdy na czas,
76 zgłoszonych załóg, w tym 10 startujących samochodami WRC generacji 2017,
41 szt. opon na każdy samochód, do wyboru spośród 72 szt. podzielonych na 4 rodzaje,
22 zawody i specjalności reprezentowane przez członków Citroën Racing: są wśród nich inżynierowie, mechanicy w różnych dziedzinach, technicy silnikowi, meteorologowie, rzecznicy prasowi, kucharze, kierowcy i pracownicy obsługi…
PRZYPOMNIJMY TO SOBIE: RAJD MONTE CARLO 2003
Citroën po raz pierwszy zebrał w swoim składzie prawdziwy „dream team” – przez cały sezon w WRC w jego barwach startowali Carlos Sainz, Colin McRae i Sébastien Loeb. Francuz, który rok wcześniej otarł się o zwycięstwo, wyszedł na prowadzenie już pod koniec pierwszego etapu, po wypadnięciu z drogi Marcusa Grönholma. Loeb utrzymał aż do mety przewagę nad swoimi kolegami z zespołu, McRae i Sainzem i właśnie w tej kolejności trzy Citroëny Xsara WRC zajęły w trzy pierwsze miejsca. Potrójne zwycięstwo otworzyło wspaniałą, wieloletnią passę sukcesów zespołu Citroëna.
SIEDEM ZWYCIĘSTW CITROËNA W RAJDZIE MONTE CARLO
2013: Loeb / Elena (Citroën DS3)
2012: Loeb / Elena (Citroën DS3)
2008: Loeb / Elena (Citroën C4)
2007: Loeb / Elena (Citroën C4)
2005: Loeb / Elena (Citroën Xsara)
2004: Loeb / Elena (Citroën Xsara)
2003: Loeb / Elena (Citroën Xsara)
PYTANIE TOTAL: DLACZEGO W ZIMIE WZRASTA W SAMOCHODZIE ZUŻYCIE PALIWA?
Na wzrost poziomu zużycia paliwa przez samochód wpływają różne czynniki: m.in. korzystanie z klimatyzacji, za niskie ciśnienie powietrza w oponach, stopień zużycia różnych elementów ruchomych, temperatura zewnętrzna… Ten ostatni parametr podnosi zużycie paliwa w zauważalnym stopniu. Kiedy temperatura zewnętrzna jest niska, wzrasta stopień lepkości środka smarnego w chwili rozruchu, co powoduje większe tarcie i mechaniczne straty energii.
Ponadto, używanie większej liczby urządzeń elektrycznych powoduje pobór większej ilości prądu z akumulatora, a więc bardziej obciąża alternator. Wpływ samej temperatury może podwyższyć zużycie paliwa nawet o 5! Dlatego fakt, że zimą auto pali więcej, jest zupełnie normalny.
ODWIEDŹ ABU DABI: WRAZ Z ETIHAD TOWERS
W dniu 21 grudnia ub. roku Citroën przedstawił swój nowy samochód rajdowy C3 WRC w Abu Dabi, w kompleksie wież Etihad. Ta grupa pięciu wieżowców imponujących swą architekturą pozwala mieszkańcom i przyjezdnym mieszkać, pracować, spędzać czas, robić zakupy i siadać do stołu z panoramicznym widokiem na miasto i wody Zatoki Perskiej. Na 74. piętrze wieży numer dwa znajduje się punkt widokowy, z którego można podziwiać panoramę metropolii, morza i pustyni.
PROGRAM 85 RAJDU MONTE CARLO:
ŚRODA 18 STYCZNIA
16:00: odcinek testowy (Gap)
CZWARTEK 19 STYCZNIA
18:11: Start Etapu 1 (Place du Casino, Monako)
20:14: OS1 – Entrevaux – Val de Chavalgne – Ubraye (21,25 km)
22:57: OS2 – Bayons – Bréziers 1 (25,49 km)
00:02: Serwis flexi A (Gap – 48 min)
PIĄTEK 20 STYCZNIA
09:00: Start Etapu 2 i serwis B (Gap – 18 min)
10:11: OS3 – Agnière en Devoluy – Le Motty 1 (24,63 km)
10:44: OS4 – Asprès les Corps – Chaillol 1 (38,94 km)
11:47: OS5 – St Léger les Mélèzes – La Batie Neuve 1 (16,83 km)
13:02: Serwis C (Gap – 33 min)
14:28: OS6 – Agnière en Devoluy – Le Motty 2 (24,63 km)
15:01: OS7 – Asprès les Corps – Chaillol 2 (38,94 km)
16:04: OS8 – St Léger les Mélèzes – La Batie Neuve 2 (16,83 km)
17:14: Serwis flexi D (Gap – 48 min)
SOBOTA 21 STYCZNIA
07:17: Start Etapu 3 i serwis E (Gap – 18 min)
08:08: OS9 – Lardier et Valenca – Oze 1 (31,17 km)
08:58: OS10 – La Batie Monseleon – Faye 1 (16,78 km)
10:07: Serwis F (Gap – 33 min)
11:13: OS11 – Lardier et Valenca – Oze 2 (31,17 km)
12:08: OS12 – La Batie Monseleon – Faye 2 (16,78 km)
13:17: Serwis G (Gap – 33 min)
15:03: OS13 – Bayons – Bréziers 2 (25,49 km)
16:23: Serwis H (Gap – 48 min)
21:11: Parc fermé (Monako)
NIEDZIELA 22 STYCZNIA
07:40 : Start Etapu 4
09:22: OS14 – Lucéram – Col St Roch 1 (5,50 km)
10:12 : OS15 – La Bollène Vésubie – Peira Cava 1 (21,36 km)
11:16: OS16 – Lucéram – Col St Roch 2 (5,50 km)
12:18 : OS17 – La Bollène Vésubie – Peira Cava 2 (21,36 km)
13:53: Parc fermé
15:00: Rozdanie nagród (Place du Palais Princier, Monako)
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze