RAJD DAKAR 2018 | TRZECIE Z RZĘDZU ZWYCIĘSTWO PEUGEOT
Po 8.793 km wydm, wąskich, górskich dróg, tras wytyczonych przez zarośnięte i skaliste bezdroża oraz najróżniejszych pułapek na terytorium Peru, Boliwii i Argentyny, załoga Carlos Sainz/Lucas Cruz za kierownicą PEUGEOT 3008DKR Maxi odniosła wspaniałe zwycięstwo w 40. edycji Rajdu Dakar. Ten trzeci z rzędu triumf Team’u PEUGEOT Total w najcięższym rajdzie terenowym świata zbiega się w czasie z sukcesem rynkowym PEUGEOT 3008, modelu segmentu SUV, nagrodzonym w 2017 r. tytułem „Samochodu Roku”.
SKUTECZNOŚĆ I NIEZAWODNOŚĆ
Trasa jubileuszowej, 40. Edycji Rajdu Dakar okazała się szczególnie ciężka dla uczestniczących w niej maszyn. W tym bezlitosnym, rozegranym na dystansie prawie 9000 km teście odporności i wytrzymałości, PEUGEOT 3008DKR Maxi zabłysnął i zaimponował. Samochód ten nie tylko wygrał 7 z 13 odcinków specjalnych, lecz także dostarczył dowodów ogromnej niezawodności. Startujący nimi zawodnicy mogli się poskarżyć na trasie co najwyżej na kilka drobnych usterek z systemem wybierania biegów w skrzyni sekwencyjnej. Należy pamiętać, że powody wycofania się z rajdu PEUGEOT 3008DKR Maxi z numerem startowym 306 nie były techniczne. Nowe opony BF Goodrich wykazywały zdumiewającą odporność nawet na najcięższych bezdrożach Ameryki Południowej. Środki smarne TOTAL umożliwiały osiągnięcie optymalnych osiągów silników, pomimo jazdy na wielkich wysokościach i przy wyjątkowo wysokich temperaturach.
REWANŻ „EL MATADORA”
Carlos Sainz i Lucas Cruz, w trzech poprzednich edycjach Rajdu Dakar prześladowani przez wyjątkowego pecha, w tym roku zrewanżowali się w znakomitym stylu. Dwaj Hiszpanie przez cały czas panowali strategicznie nad przebiegiem rajdu, a za kierownicą PEUGEOT 3008DKR Maxi z numerem startowym 303 łączyli szybkość z oszczędzaniem samochodu i obniżaniem ryzyka. Z 13 rozegranych odcinków specjalnych wygrali dwa (szósty i siódmy). Po podwójnym etapie maratońskim objęli prowadzenie w klasyfikacji generalnej i nieprzerwanie utrzymali je do mety.
Sainz i Cruz, którzy zwyciężyli już wcześniej jedną edycję Rajdu Dakar (w roku 2010), dzisiaj po południu powtórzyli ten sukces, mijając linię mety w Córdobie z przewagą 43 min i 40 sek. nad kolejną załogą. Zwycięstwo to zarazem dowodzi słuszności wyboru obydwu hiszpańskich sportowców, którzy od dawna w pełni angażowali się w prace nad projektem udziału marki PEUGEOT w rajdach terenowych, wkładając swój czas, wysiłek i doświadczenie w rozwijanie i dopracowywanie pojazdu DKR.
„MONSIEUR DAKAR” I JEGO PERYPETIE
Stéphane Peterhansel i Jean-Paul Cottret, którzy zwyciężyli edycje 2016 i 2017 Rajdu Dakar za kierownicą PEUGEOT, dotarli do mety, jednak dla nich przebieg rajdu obfitował w zmienne, nie zawsze pomyślne zdarzenia. W osiągnięciu wyniku na miarę ambicji najbardziej przeszkodziły im dwa wypadki na trasie. Podczas siódmego etapu kierowca PEUGEOT 3008DKR Maxi z numerem startowym 300 musiał wykonać gwałtowny unik, by uniknąć kolizji z quadem unieruchomionym na torze jazdy. Konsekwencją uderzenia w niewidoczny kamień było wówczas poważne uszkodzenie zawieszenia lewego tylnego koła. Później, na trasie etapu 13, triumfatorzy ubiegłorocznego Rajdu Dakar zaczepili kołem o drzewo, uszkadzając elementy układu kierowniczego. W obydwu tych zdarzeniach z pomocą przyszli im zespołowi koledzy Cyril Despres i David Castera, którzy zatrzymali się, wzięli udział w improwizowanych naprawach pojazdu i umożliwili jego szybszy powrót na trasę. Niemniej, w wyniku tych wypadków Peterhansel i Cottret spadli z pozycji liderów klasyfikacji generalnej najpierw na drugie, a następnie na czwarte miejsce. Ostatecznie, weterani Rajdu Dakar uplasowali się na mecie z czwartym wynikiem, a oprócz tego, dzięki wygraniu aż trzech etapów, wyróżnili się jako najskuteczniejsza załoga Team’u PEUGEOT Total.
DESPRES/CASTERA – SZYBCY I SOLIDARNI
Cyril Despres i David Castera byli pierwszą załogą Team PEUGEOT Total, która wygrała etap tegorocznego Rajdu Dakar 2018, potwierdzając w ten sposób doskonałą konkurencyjność nowego samochodu. Dzięki temu po drugim dniu imprezy dwaj byli motocykliści objęli prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Niestety, ich nadzieje na końcowy sukces ulotniły się w chwili uderzenia w duży kamień, ukryty w podłożu trasy na 180 kilometrze czwartego odcinka specjalnego. Próby prowizorycznej naprawy nie dały efektu; poważne uszkodzenie zawieszenia prawego tylnego koła uniemożliwiało dalszą samodzielną jazdę. Dzięki interwencji ciężarówki, wystawianej przez Team PEUGEOT Total w rajdzie w kategorii samochodów ciężarowych, PEUGEOT 3008DKR Maxi z numerem startowym 308 mógł dotrzeć do mety etapu i do obozu, jednak z bardzo dużym spóźnieniem. Po naprawie samochodu i jednocześnie utracie szans na wysokie miejsce, Despres i Castera zmienili swoje cele w tej edycji Rajdu Dakar. Od tego dnia codziennie demonstrowali wzorową postawę zespołową, eskortując na trasie swoich kolegów-konkurentów i przychodząc im z pomocą w każdej potrzebie. Nie przeszkodziło im to jednak w zaliczeniu kilku bardzo dobrych czasów na kolejnych odcinkach specjalnych. Gdy tylko nadarzała się okazja, Francuzi pokazywali swoje możliwości – przykładem etapy 8 i 11. Kara czasowa wynosząca 29 godzin, nałożona za ich spóźnienie na metę etapu 4, sprawiła, że Cyril Despres i David Castera zajęli na mecie Rajdu Dakar dalekie miejsce w klasyfikacji generalnej, które nie odzwierciedla ich umiejętności ani osiągów samochodu.
PODCIĘTE SKRZYDŁA SÉBASTIENA LOEBA
W zeszłorocznej edycji rajdu Sébastien Loeb i Daniel Elena zajęli drugie miejsce, ustępując zwycięzcom o zaledwie 5 minut. W tegorocznej edycji rajdu ich zrozumiałą ambicją było zwycięstwo. Byli dziewięciokrotni Rajdowi Mistrzowie Świata WRC od początku radzili sobie bardzo dobrze, pomimo, że trasy na terytorium Peru, złożone głównie z piaszczystych bezdroży, nie są ich ulubionym terenem do wyczynowej jazdy. Loeb i Elena w świetnym stylu wygrali czwarty etap rajdu, uznany za jeden z najtrudniejszych w „nowej historii” Rajdu Dakar czyli od czasu przeniesienia tej imprezy z Afryki do Ameryki Południowej. Niestety, szczęście odwróciło się od nich już na następnym odcinku specjalnym, w fazie, gdy zajmowali drugie miejsce w klasyfikacji generalnej. Wypadek na trasie etapu 5, prowadzącego z San Juan de Marcona do Arequipy (w Peru) zmusił załogę PEUGEOT 3008DKR Maxi z numerem startowym 306 do wycofania się z rajdu.
W chwili omijania auta konkurenta, które ugrzęzło na trasie, ich samochód wpadł z impetem w głęboki lej z ubitego piasku. W wyniku wyjątkowo mocnego wstrząsu Daniel Elena doznał pęknięcia kości miednicy, co w oczywisty sposób wykluczało jego dalszy udział w rywalizacji.
KRONIKA SUKCESÓW
Nowe zwycięstwo Team’u PEUGEOT Total stanowi ostatni wpis do bogatej kroniki wcześniejszych sukcesów PEUGEOT w Rajdzie Dakar. Jest to już siódmy triumf tej marki na osiem występów w legendarnym rajdzie terenowym. Oto krótkie zestawienie sukcesów PEUGEOT w Rajdzie Dakar:
1987: wygrywają Vatanen/Giroux (Peugeot 205 T16 Grand Raid)
1988: wygrywają Kankkunen/Piironen (Peugeot 205 T16 Grand Raid)
1989: zwycięstwo podwójne: na pierwszym miejscu Vatanen/Berglund; na drugim Ickx/Tarin (obydwie załogi na Peugeot 405 T16 Grand Raid)
1990: triumf potrójny: pierwsze miejsce Vatanen/Berglund (Peugeot 405 T16 Grand Raid), drugie Waldegard/Fenouil (Peugeot 405 T16 Grand Raid), trzecie Ambrosino/Baumgartner (Peugeot 205 T16 Grand Raid)
2016: zwyciężają Peterhansel/Cottret (Peugeot 2008DKR)
2017: kolejna potrójna wygrana marki: pierwsi są Peterhansel/Cottret, drudzy Loeb/Elena, trzeci Despres/Castera (wszyscy jadą PEUGEOT 3008DKR)
2018: wygrywa załoga Sainz/Cruz (Peugeot 3008DKR Maxi)
KLUCZOWE LICZBY I FAKTY DAKARU 2018
Kraje na trasie: Peru, Boliwia i Argentyna.
Łączna długość trasy: 8793 km, podzielonych na 14 etapów (13 rozegranych, jeden odwołany) obejmujących odcinki specjalne o łącznym dystansie jazdy na czas 4047 km.
Zwycięstwa etapowe: 7 wygranych PEUGEOT 3008DKR Maxi w 13 rozegranych odcinkach specjalnych.
* 3 najlepsze czasy załogi Peterhansel/Cottret (etapy 5, 8 i 10)
* 2 najlepsze czasy załogi Sainz / Cruz (etapy 6 i 7)
* 1 wygrana załogi Despres/Castera (etap 2)
* 1 wygrana załogi Loeb/Elena (etap 4).
Podwójne i potrójne zwycięstwa etapowe: 4 podwójne (etapy 2, 4, 6 i 8), w tym 2 potrójne (etapy 2 i 4).
Kolejni liderzy rajdu z Team’u PEUGEOT Sport: Despres/Castera (po etapie 2), Peterhansel/Cottret (etapy 3 do 6) i Sainz / Cruz (od etapu 7 do 14 i mety).
Maksymalna prędkość chwilowo osiągnięta na trasie: 195,9 km/h (Despres/Castera, etap 3)
Najwyższa średnia prędkość na trasie całego etapu: 108 km/h (Sainz/Cruz, etap 6)
Temperatura maksymalna: 35° C. (etap 13)
Temperatura minimalna: 6° C. (etap 6)
Najwyższy punkt na trasie: 4.786 m n.p.m. (etap 8, Uyuni-Tupiza).
NOWE ELEKTRYZUJĄCE CELE
Dzisiejsze zwycięstwo wieńczy ostatni występ PEUGEOT w Dakarze. Od teraz organizacja PEUGEOT SPORT poświęci się udziałowi w Samochodowych Mistrzostwach Świata FIA w Rallycrossie (WorldRX). Sezon tych rozgrywek rozpocznie się w dn. 14-15 kwietnia od rundy w Barcelonie; wystąpi tam m.in. Sébastien Loeb za kierownicą jednego z samochodów PEUGEOT 208 WRX. Równolegle, PEUGEOT SPORT przygotowuje się do udziału w przyszłej serii mistrzostw rallycrossowych dla samochodów elektrycznych, której inauguracja planowana jest na 2020 r. W zawodach tych wystawiany będzie następca seryjnego PEUGEOT 208 – pojazd, który w wersji drogowej mieć będzie napęd całkowicie elektryczny.
KLASYFIKACJA 14. ETAPU:
1. Giniel de Villiers (RPA) / Dirk von Zitzewitz (RPA), Toyota 4WD, 1 godz. 26 min 29 sek.
2. Stéphane Peterhansel / J.-P. Cottret (FRA), PEUGEOT 3008DKR Maxi, +40 sek.
3. Nasser Al Attiyah (QAT) / Matthieu Baumel (FRA), Toyota 4WD, +41 sek.
4. Lucio Alvarez (ARG) / Robert Howie (RPA), Toyota 4WD, +43 sek.
5. Peter van Merksteijn (NLD) / Maciej Marton (POL), Toyota 4WD, +2 min 6 sek.
6. Jakub Przygoński (POL) / Tom Colsoul (BEL), Mini 4WD, +2 min 11 sek.
7. Martin Prokop (CZE) / Jan Tomanek (CZE), Ford 4WD, +2 min 13 sek.
8. Sebastian Halpern (ARG) / Edu Palenta (ARG), Toyota 4WD, +2 min 25 sek.
9. Carlos Sainz (ESP) / Lucas Cruz (ESP), PEUGEOT 3008DKR Maxi, +3 min 19 sek.
10. Khalid Al Qassimi (ZEA) / Xavier Panseri (FRA), Peugeot 3008DKR Maxi, +3 min 37 sek.
…
.13. Cyril Despres (FRA) / David Castera (FRA), PEUGEOT 3008DKR Maxi, +6 min. 37 sek.
KLASYFIKACJA NA MECIE RAJDU:
1. Carlos Sainz (ESP) / Lucas Cruz (ESP), PEUGEOT 3008DKR Maxi, 49 godz. 16 min 18 sek.
2. Nasser Al Attiyah (QAT) / Matthieu Baumel (FRA), Toyota 4WD, +43 min 40 sek.
3. Giniel de Villiers (RPA) / Dirk von Zitzewitz (RPA), Toyota 4WD, +1 godz. 16 min 41 sek.
4. Stéphane Peterhansel / J.-P. Cottret (FRA), PEUGEOT 3008DKR Maxi, +1 godz. 25 min 29 sek.
5. Jakub Przygoński (POL) / Tom Colsoul (BEL), Mini 4WD, +2 godz. 45 min 24 sek.
6. Khalid Al Qassimi (ZEA) / Xavier Panseri (FRA), Peugeot 3008DKR Maxi, +4 godz. 20 min 58 sek.
7. Martin Prokop (CZE) / Jan Tomanek (CZE), Ford 4WD, +7 godz. 20 min 49 sek.
8. Peter van Merksteijn (NLD) / Maciej Marton (POL), Toyota 4WD, +7 godz. 41 min 28 sek.
9. Sebastian Halpern (ARG) / Edu Palenta (ARG), Toyota 4WD, +9 godz. 8 min 10 sek.
10. Lucio Alvarez (ARG) / Robert Howie (RPA), Toyota 4WD, +9 godz. 18 min 46 sek.
…
31. Cyril Despres (FRA) / David Castera (FRA), PEUGEOT 3008DKR Maxi, +45 godz. 19 min 10 sek
POWIEDZIELI
Bruno FAMIN (Dyrektor PEUGEOT SPORT)
„Peugeot kończy swój program dakarowy w najlepszy z możliwych sposobów – wspaniałym zwycięstwem załogi Carlos Sainz/Lucas Cruz i PEUGEOT 3008DKR Maxi w edycji Rajdu Dakar, która przejdzie do historii z racji skali trudności. Trzy wygrane z rzędu w ciągu trzech lat rywalizacji w tak trudnym i skomplikowanym maratonie terenowym to wynik wyjątkowy. Zawdzięczamy go w równym stopniu technice na najwyższym poziomie, co i fantastycznej zespołowej pracy naszej ekipy. Zwycięstwo Carlosa i Lucasa jest dla nas szczególnym powodem do zadowolenia, ponieważ zawodnicy ci od startu do mety imponowali nam swoją postawą, strategią i umiejętnościami. Wykazali niebywałą czujność, omijając wszystkie pułapki! Carlos od samego początku naszego „projektu Dakar” włożył w niego cały swój czas, wysiłek i kompetencje. Ogromnie cieszymy się z tego, że został za to nagrodzony. Do mety tej edycji Rajdu Dakar, najtrudniejszej w ciągu ostatnich dziesięciu lat, dotarły trzy z czterech wystawionych PEUGEOT 3008DKR Maxi. Samochód ten dowiódł swojej wyższości technicznej nad konkurencją – również tym, jak wytrzymały i niezawodny okazał się na trasie. Dzisiejszy wynik stanowi powód do olbrzymiej satysfakcji dla całego zespołu i do dumy dla marki PEUGEOT”.
Carlos SAINZ (PEUGEOT 3008DKR Maxi, nr startowy 303), 9. miejsce w 14. etapie, zwycięzca w klasyfikacji generalnej
„Dla mnie był to bardzo ciężki rajd – edycja ta była chyba najtrudniejszą z tych, w których uczestniczyłem, wliczając nawet te, w których startowałem jeszcze w czasie, gdy Rajd Dakar odbywał się w Afryce. Organizatorzy przygotowali nam nieprawdopodobny tor przeszkód. Etapy skrajnie wyczerpujące dla ludzi i obciążające dla pojazdów następowały jeden po drugim. Nawet dwa ostatnie, gdy już niemal widać było metę, okazały się wręcz koszmarne. Bardzo trudna była jazda na terytorium Peru. Dla Lucasa i dla mnie zwycięstwo w tak skomplikowanej imprezie jest wspaniałą nagrodą za wysiłek. Jest także nagrodą za pracę całego zespołu PEUGEOT, który rok po roku wkładał w cały dakarowy program wszystkie umiejętności i siły. Myślę, że PEUGEOT 3008DKR Maxi jest najlepszym pojazdem, jakim kiedykolwiek startowałem w rajdach terenowych. Dziękuję wszystkim, którzy wspierali nas w tym przedsięwzięciu i dziękuję organizacji PEUGEOT SPORT”.
Stéphane PETERHANSEL (PEUGEOT 3008DKR Maxi, nr startowy 300), 2. miejsce w 14. etapie, 4. miejsce w klasyfikacji generalnej
„Ogólnie, mamy za sobą bardzo udany pierwszy tydzień. Piaszczyste wydmy w Peru stanowiły teren, w jakim bardzo lubimy się ścigać. Później nie było już tak dobrze. W Boliwii straciliśmy 1 godzinę i 45 minut po uderzeniu w kamień, którego nie zauważyłem na drodze. Zdarzenie to było do tego stopnia nie do przewidzenia i nie do uniknięcia, że nawet nie miałem do siebie szczególnego żalu. Czuję się znacznie bardziej zawiedziony swoim zachowaniem za kierownicą w ostatni piątek. W tym przedostatnim etapie popełniałem kolejne drobne błędy, aż wreszcie zdarzył mi się jeszcze jeden – dużo poważniejszy. Uważam, że była to wyjątkowa ciężka edycja Rajdu Dakar, z pewnością najtrudniejsza od czasu, gdy rajd ten został przeniesiony do Ameryki Południowej. Owszem, trudności leżą w najlepszej tradycji tej imprezy, sądzę jednak, że dla wielu uczestników-amatorów było po prostu za ciężko. Dla nas jedyną satysfakcją jest zwycięstwo Carlosa i zespołu PEUGEOT. Carlos włożył w ten sukces niebywałą ilość pracy przez ostatnie trzy lata, dlatego naprawdę należało mu się pierwsze miejsce!”
Cyril DESPRES (PEUGEOT 3008DKR Maxi, nr startowy 308), 13. miejsce w 14. etapie, 31. miejsce w klasyfikacji generalnej
„Mieliśmy w tym rajdzie udany początek, wygraliśmy drugi etap, a potem zostaliśmy liderami w klasyfikacji generalnej. Niestety, niefortunny incydent na trasie czwartego etapu zupełnie pozbawił nas perspektyw na dobry wynik. Od tego czasu dalszą jazdę planowaliśmy pod kątem korzyści drużynowych – czyli eskortowaliśmy kolegów. Przy takim podejściu trudno nam było pokazać pełnię możliwości. Jednak wyznaczyliśmy sobie nowe zadania: nie popełniać błędów, pomyślnie kończyć etapy, a po drodze zawsze być w pogotowiu, gdyby Carlos lub Stéphane potrzebowali pomocy. W sumie niewątpliwie składa się to na bilans, który dla nas jest frustrujący. Z drugiej strony, David i ja dopiero zaczynamy wyczynową karierę jako zawodnicy startujący samochodem. Ta edycja Rajdu Dakar pozwoliła nam zgromadzić dużo doświadczeń, które na pewno nas wzbogacają. Pragnę podziękować całemu zespołowi PEUGEOT SPORT, który wykonał wspaniałą pracę i umożliwił nam rywalizowanie w perfekcyjnych warunkach od 2015 r. do dzisiaj”.
źródło: Peugeot Polska
Najnowsze komentarze