Podróż dookoła Australii nawet dziś wydaje się nie lada wyzwaniem, a w roku 1925 było to wręcz niezwykłe osiągnięcie. Pierwszym samochodem, który tego dokonał był Citroen 5CV.
Citroen 5CV był produkowany w latach 1922-1926. Samochód początkowo nazwano typem C, ale roku 1924 został przemianowany na C2, a następnie zastąpiony Citroenem C3. W ciągu czterech lat produkcji sprzedano 81.000 egzemplarzy 5CV. Jeden z nich ma jednak na swoim koncie szczególne osiągnięcie dla motoryzacji. Egzemplarz należący niegdyś do Nevilla Westwooda, w roku 1925 jako pierwszy objechał Australię dookoła.
Nevill Westwood, 22-letni misjonarz adwentystów dnia siódmego, zakupił używanego Citroena 5CV w Perth. Samochód już wówczas miał na swoim liczniku całkiem niezły przebieg 48.000 km. 4 sierpnia 1925 wspólnie z Gregiem L Daviesem wyruszyli w niezwykłą podróż. Po drodze nie brakowało oczywiście przygód. Minęli spalony wrak samochodu należący do australijskiego podróżnika Francisa Birtlesa, a Citroen został przeprawiony przez rzekę Fitzroy przez miejscowych Aborygenów. Przebite podczas jazdy opony były plombowane trawą oraz skórą bydlęcą. Davies zakończył podróż w Albury na granicy Nowej Południowej Walii i Wiktorii. Westwood kontynuował wyprawę do Melbourne i Adelajdy, by 30 grudnia 1925 roku powrócić do Perth przy eskorcie gościnnego konwoju kierowców.
Zobacz także: Citroen i automobilistka przejechali trasę z Paryża do Krakowa w cztery dni
Po wyprawie dookoła Australii, Westwood kontynuował działalność misyjną, a Citroen został sprzedany. Gdy Nevill powrócił, odzyskał cytrynkę, która pozostała z nim aż do jego śmierci w 1969 roku, a następnie przeszła w ręce syna, Rona.
W roku 1975 Ron rozpoczął proces renowacji samochodu. Przeprowadzono poprawki paneli drzwi i maski, z kolei silnik przeszedł gruntowny remont. Ron zamierzał powtórzyć wyczyn ojca w 75 rocznicę historycznego dokonania, ale kolejna wyprawa dookoła Australii modelem 5CV nie doszła do skutku. W roku 2005 Citroen trafił do Muzeum Narodowego Australii. Wiele elementów dotknęła korozja i pojazd musiał przejść kolejną renowację. Eksperci z australijskiego muzeum całkowicie zdemontowali wszystkie elementy nadwozia, podwozia, silnika i skrzyni biegów i przywrócili pojazd do dawnej świetności.
Zobacz: Citroën U55 Cityrama Currus 1959; futurystyczny autobus z szewronami
Źródło: National Museum Australia
Najnowsze komentarze