Citroen C3 Aircross oraz Kia Stonic reprezentują popularny segment crossoverów. Oba modele potrafią wyróżnić się na drodze, ale każdy z nich w zupełnie inny sposób. Sprawdziliśmy, który jest ładniejszy, bardziej funkcjonalny, lepszy w prowadzeniu i ma bardziej przystępną cenę.

Trzeba przyznać, że zarówno francuska jak i koreańska propozycja prezentują się atrakcyjnie i w tej kwestii trudno jednoznacznie wskazać zwycięzcę. Każdy z pojazdów ma swój niepowtarzalny styl, urok i w inny sposób przyciąga do siebie uwagę. Citroen wyglądem zmierza w kierunku segmentu SUV, ma bardziej pękate nadwozie, jest również nieco dłuższy i szerszy od swojego koreańskiego rywala. Stonic również przyciąga uwagę, ma długą maskę a nadwozie ma bardziej sportowy styl. Wydawałoby się, że Stonic jest również położony bliżej asfaltu, ale to właśnie koreański model charakteryzuje się większym prześwitem. Obaj producenci oferują ciekawe barwy nadwozia w tym intensywny żółty w ofercie marki Kia oraz dwutonowe zestawy kolorystyczne, które pozwolą na urozmaicenie naszego samochodu.

Wykończenie wnętrza

Citroen oferuje większe możliwości personalizacji wnętrza. Kabina C3 Aircross prezentuje się oryginalnie i dostarcza przytulnego klimatu podczas jazdy. Francuski model ma mnóstwo przestrzeni, nawet wysokim kierowcom miejsca nie zabraknie i będą czuć się na pokładzie komfortowo. Wnętrze jest przejrzyste ponieważ większość funkcji w tym samochodzie jest obsługiwana za pomocą ekranu dotykowego. Miejsce za kierownicą w modelu Kia również do ciasnych nie należy, aczkolwiek to Citroen jest w tej kategorii zwycięzcą.

Stylistka wnętrza Stonica nie podąża niestety za modnym nadwoziem. Koreański producent mógłby popracować jeszcze nad stylem oraz nowoczesnością materiałów wykorzystanych do wykończenia kabiny. Kia pozostaje przy sporej liczbie przycisków, co ma swoją dobrą stronę. Klimatyzacja w przeciwieństwie do francuskiego rywala, jest obsługiwana manualnie i jakoś bardziej to do mnie przemawia. Wyświetlacz w Stonicu jest położony bliżej wzroku kierowcy, co jest zarówno wygodniejsze w użytkowaniu, jak i bardziej bezpieczne. Ekrany systemów multimedialnych w obu samochodach są czytelne i łatwe w obsłudze. Zegary mimo iż mniej stylowe, są wyraźniejsze niż w Citroenie i bardziej czytelne.

Do którego modelu zapakujemy więcej?

Na tylnej kanapie więcej miejsca do podsufitki zostanie w modelu C3 Aircross natomiast na nogi ilość miejsca jest porównywalna w obu modelach. Citroen ma przesuwane w przód i w tył tylne fotele aczkolwiek znajdują się one w wyższych wersjach wyposażeniowych. Model może pochwalić się również większym bagażnikiem. Pod tylną klapą jest przestrzeń o pojemności 410 litrów. Przy dwóch osobach podróżujących i złożonych oparciach tylnych foteli uzyskamy 1289 litrów. Dla porównania Stonic pomieści od 332 do 1135 litrów.

Jazda

W ofercie marki Kia znajdują się dwie jednostki benzynowe: trzycylindrowy 1.0 T-GDI o mocy 120 KM oraz czterocylindrowy silnik o pojemności 1,4 litra, który generuje 100 KM. Dostępny jest również diesel 1.6 o mocy 115 KM, którym mieliśmy okazję odbyć krótką jazdę testową. Wysokoprężna jednostka pozwala na szybkie włączenie się do ruchu i bardzo sprawnie rozpędza Stonica. Elastyczność przy wyższych prędkościach jest również na wysokim poziomie. Silnik sprzężono z sześciobiegową manualną przekładnią, której zdarzały się drobne problemy z precyzją. Model można zamawiać także z 6-biegowym automatem lub 7-biegową skrzynią z podwójnym sprzęgłem.

Oferta silników Citroena jest nieco bogatsza. Do wyboru są trzy warianty benzynowego silnika PureTech 1.2 oraz wysokoprężny motor 1.5 Blue HDi w dwóch wariantach mocy. Mieliśmy okazję jeździć C3 Aircrossem z silnikiem PureTech o mocy 110 oraz 130 KM. Pierwsza wersja współpracowała z manualną 5-biegową skrzynią biegów, która pracowała bez większych zarzutów. Silnik pozwala cieszyć się dobrą dynamiką jazdy i przyjemnym prowadzeniem, ale wymaga wchodzenia na wysokie obroty. Przyjemniejszą wersją jest 130-konny PureTech. Citroena C3 Aircross w zależności od wersji silnikowej można zamawiać z manualną skrzynią o 5 lub 6 przełożeniach oraz dla jednostek PureTech 110 i BlueHDi 120 z automatem EAT6.

Renault Arkana zadebiutował na Salonie w Moskwie

Kia ma twardsze zawieszenie, lepiej trzyma się w zakrętach, ale dłuższa jazda po wybojach da nam się we znaki. Samochód posiada również sztywniej zestrojony układ kierowniczy. Citroen jest nastawiony na komfortowe pokonywanie dziur i nierówności, kiepska nawierzchnia nie powinna przeszkadzać podczas jazdy. Układ kierowniczy pracuje lekko i manewrowanie kołem kierowniczym odbywa się bez specjalnego wysiłku.

Ile kosztuje modny crossover?

Bazowa wersja Citroena C3 Aircross w polskich salonach wynosi 52.900 zł. Za tę kwotę dostaniemy model napędzany jednostką 1.2 PureTech o mocy 82 KM. W standardzie znajdziemy alarm niezamierzonego przekroczenia linii, elektryczne przednie szyby, tempomat, system rozpoznawania ograniczeń prędkości i światła do jazdy dziennej. Drugi poziom wyposażenia Feel wyceniony na 58.900 zł posiada dodatkowo klimatyzację, radio, ekran dotykowy, lusterka zewnętrzne podgrzewane, relingi dachowe oraz koła Steel & Style w rozmiarze 16 cali.

Bazowa cena modelu Stonic jest wyższa od wariantu Feel Citroena i wynosi 61.990 zł, ale samochód jest bardzo dobrze wyposażony. Za wspomnianą kwotę otrzymamy model napędzany 1,4-litrową jednostką benzynową o mocy 100 KM. Samochód posiada 17-calowe obręcze, koło zapasowe dojazdowe, światła do jazdy dziennej, elektrycznie regulowane lusterka z funkcją podgrzewania, klimatyzację manualną, 7-calowy kolorowy ekran dotykowy z radioodtwarzaczem i MP3. Kia oferuje na model 7 letnią gwarancję, natomiast Citroen 24 miesiące gwarancji z możliwością wydłużenia do 8 lat.

Wady, zalety

Zarówno model marki Kia jak crossover spod znaku szewronów to bardzo ciekawe i oryginalne propozycje na rynku, trudno jest jednoznacznie wskazać zwycięzcę, każdy ma swoje zalety oraz wady. Kia bardzo dobrze sprawdzi się w trasie i podczas szybszej jazdy po gładkim asfalcie. Ponadto ma bogatsze wyposażenie standardowe. Z kolei Citroen ma większy bagażnik, bardziej komfortowe i przestronne wnętrze. Ponadto lepiej radzi sobie na gorszej nawierzchni i możemy stać się posiadaczami tego pojazdu dysponując mniejszym budżetem.

Citroen C3 Aircross i Kia Stonic – parametry techniczne

Citroen C3 Aircross Kia Stonic
Długość 4154 mm 4140 mm
Szerokość 1824 mm 1760

mm

Wysokość 1597 mm 1520 mm
Rozstaw osi 2604 mm 2580 mm
Prześwit 175 mm 183 mm
Pojemność bagażnika 410 – 1289 litrów 332 – 1135 litrów
Pojemność zbiornika paliwa 45 litrów 45 litrów
Zawieszenie Przednie: typu pseudo MacPherson / Tylne: belka odkształcalna kolumny McPhersona

/belka skrętna

Silnik benzynowy 1.2 PureTech (82 KM, 118 Nm)

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h  14,1 sekundy

1.0 T-GDI (120 KM, 171 Nm)

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h 10,3 sekundy

Silnik benzynowy 1.2 PureTech (110 KM, 205 Nm) Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 10 sekund 1.4 DOHC (100 KM, 133 Nm) Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 12,6 sekundy
Silnik benzynowy 1.2 PureTech (130 KM, 230 Nm) Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 8,8 sekundy
Silnik Diesla 1.5 BlueHDi (100 KM, 250 Nm). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 10,8 sekundy 1.6 CRDi (115 KM, 280 Nm) Przyspieszenie od 0 do 100 km/h 10,9 sekundy
Silnik Diesla 1.5 BlueHDi (120 KM, 300 Nm) Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 9,6 sekundy

 

Galeria

6
Dodaj komentarz

avatar
1024
  
smilegrinwinkmrgreenneutraltwistedarrowshockunamusedcooleviloopsrazzrollcryeeklolmadsadexclamationquestionideahmmbegwhewchucklesillyenvyshutmouth
2 Wątki komentarzy
4 Odpowiedzi na wątki
1 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
6 Autorzy komentarzy
MarekAdamdamianockBogyslawMałgoś Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
PAWEŁ
Gość
PAWEŁ

Jesteście pewni, że w silniku PureTech 130km była skrzynia EAT6? W Polsce nie ma takiej wersji smile

Bogyslaw
Gość
Bogyslaw

Citroen przegrywa jako firma również tym ze serwis w .,,Akcji serwisowej,, zamiast wymienić element nakazuje go modyfikowac.Stosujac niezrozuniale procedury wewnetrzna oczekiwania na ok 3 godz.tak wyglada wymiana -naprawa lampy tylnej , bo po prostu parowala.ja mógłbym to zrobic w 15 minut a tak ASO naciaga firme kosztem klienta.odradzam kupna citroena

Marek
Gość
Marek

Jeśli uważasz, że ASO oszukało Ciebie i producenta i masz jakiekolwiek dowody to to zgłoś. Miałem kiedyś podobną sytuację w Fordzie, gdzie nie wymieniono mi części, którą wypisano jako wymienioną w kosztorysie dla ubezpieczyciela (stłuczka). Zażądałem wymiany w ASO i wymieniono mi to ekspresowo, a zużytą część oddano. Gdyby nie to zgłosiłbym to do Forda i ubezpieczyciela, że został naciągnięty. Takich wpadek wspomniane ASO musiało mieć jednak więcej, bo parę lat później zniknęło z rynku. Co do KIA to mój znajomy narzekał, że spędzają go na obowiązkowe przeglądy gwarancyjne co 15000 km. Dla nas to duża różnica, bo 3 lata… Czytaj więcej »

damianock
Gość
damianock

W jaki sposób ASO naciąga firmę (którą?) kosztem klienta? Przy tej akcji serwisowej Marka Citroen zaleca dwie metody naprawy- albo wymiana lampy albo wykonanie otworów wentylacyjnych, w zależności od daty produkcji i zidentyfikowanego problemu (woda w lampie czy nie). W jaki sposób przy akcji serwisowej, które są bezpłatne, klient może ponieść jakiś koszt?

Adam
Gość
Adam

Koszt ponosi nie klient a producent. ASO nie pracuje charytatywnie, wystawia fakturę producentowi. A koszt klienta to stracony czas.