Citroën C3 R5 przestawia się z korsykańskich asfaltów, na których odbył w kwietniu swój imponujący debiut, na szutry tras Rajdu Portugalii. W ten sposób nowy produkt flagowy Citroën Racing staje przed innym wyzwaniem, jednak cel pozostaje niezmienny. Stéphane Lefebvre i jego pilot Gabin Moreau postarają się udowodnić, że Citroën C3 R5 jest w stanie stać się punktem odniesienia w swojej klasie także na nawierzchniach szutrowych.
Współczesne samochody rajdowe muszą być szybkie na wszystkich rodzajach nawierzchni – na asfaltach i na szutrach. Konieczność ta stawia przed ich konstruktorami podwójne trudności. Citroën C3 R5 ma za sobą obiecujący debiut na asfaltowych trasach Rajdu Francji na Korsyce, w którym zaliczył najlepsze czasy na dwóch odcinkach specjalnych i dotarł do mety na drugim miejscu w kategorii WRC2. Teraz ten samochód przygotowywany jest do pierwszego występu na trasach szutrowych – na których odbywa się większość rund Rajdowych Mistrzostw Świata. Cel pozostaje oczywiście bez zmian: odnieść sukces także na tym rodzaju nawierzchni. Tym bardziej, że w międzyczasie najnowsza rajdówka Citroën Racing zapisała na swoim koncie pierwsze zwycięstwo w klasyfikacji generalnej, zwyciężając w Rajdzie Lyon-Charbonnières, jednej z rund rajdowych mistrzostw Francji. Citroën C3 R5 jako jedyny samochód w swojej kategorii posiada zmienną geometrię kół przedniej osi – inną na każdy rodzaj nawierzchni. Rozwiązanie to pozwala całkowicie uniknąć kompromisów w zakresie osiągów.
Stéphane Lefebvre, kierowca fabryczny Citroën Racing, po raz kolejny podejmie się zadania wykazania zalet tego auta. Będzie to dla niego drugi w tym sezonie występ w klasie WRC2, w kraju, w którym czuje się doskonale i na trasach, które lubi. To właśnie w Rajdzie Portugalii, w edycji 2014 – czyli okresie, gdy rajd ten odbywał się w regionie Algarve – utalentowany, 26-letni dziś Francuz po raz pierwszy triumfował w kategorii Junior WRC. Po przeniesieniu rajdu do nowej bazy w okolicach Porto w 2015 r. Stéphane toczył zaciętą walkę o szóste miejsce w edycji 2016. Był to jeden z jego pierwszych występów w WRC na nawierzchni szutrowej – niestety, niezakończony dotarciem do mety. W tym roku Stéphane i jego pilot Gabin Moreau mogą liczyć na znajomość tras rajdu, bowiem nie uległy one zmianie w stosunku do ubiegłego roku. Warto także pamiętać, że na starcie stanie również drugi C3 R5, zgłoszony przez miejscowego zawodnika, José Pedro Fontesa, Rajdowego Mistrza Portugalii w latach 2015 i 2016.
POWIEDZIELI:
PIERRE BUDAR, DYREKTOR CITROËN RACING
„Po udanym debiucie C3 R5 na asfaltowych drogach Korsyki, pora teraz pokazać potencjał tego samochodu na szutrach – również tym razem w konfrontacji z dużą i silną grupą rywali. Citroën Racing włożył w opracowanie auta ogromną ilość pracy, niespotykaną w klasie produktów przeznaczonych do programów sportowych dla klientów. C3 R5 wyposażony jest w nietypowe rozwiązanie: specjalny system przedniej osi, który pozwala na stosowanie różnych ustawień geometrii na różnych nawierzchniach. Dzięki wysiłkowi zespołu Stéphane i Gabin mają do dyspozycji wszystko, co potrzebne, by zaprezentować nasz nowy produkt na oczach słynnej portugalskiej publiczności, niezwykle entuzjastycznej, lecz przy tym również bardzo kompetentnej. Obydwaj nasi zawodnicy uczestniczyli w większej części prac nad tym autem, dlatego świetnie znają wersję szutrową, a ponadto zawsze dobrze czuli się na trasach Rajdu Portugalii”.
STÉPHANE LEFEBVRE
„Jest to rajd, który bardzo lubię i mam z niego niejedno dobre wspomnienie. Trasy odcinków specjalnych pasują do mojego stylu jazdy. Są to w większości szybkie drogi, wymagające dużej dozy instynktu w prowadzeniu auta. Poza tym, mam w tym rajdzie nieco doświadczenia; brałem w nim udział za każdym razem od czasu przeniesienia bazy do Porto. Moim wynikiem z Korsyki nie należy się kierować, bo tutaj wszystko wygląda inaczej. Odczuwam wielką motywację, by osiągnąć w swojej karierze nowe wyżyny. To jednak nie oznacza, że zamierzam stawiać się pod nadmierną presją, bo takie podejście często prowadzi do popełniania błędów. Ja chcę po prostu rozegrać dobry, udany rajd. Zależy mi, tym bardziej że wiem jak świetnie zaprojektowany jest C3 R5 w wersji na szuter. Aby uzupełnić przygotowania do rajdu, wezmę jeszcze udział w dwudniowej sesji testów przed startem”.
Liczba dotychczasowych startów Rajdzie Portugalii: 4
Najlepszy wynik: 13. miejsce (2017)
PROGRAM RAJDU PORTUGALII (strefa czasowa GMT+1)
CZWARTEK 17 MAJA
07:30: odcinek testowy (Paredes)
18:10: Start (Guimaraes)
19:03: OS 1 – Lousada (3,36 km)
20:00: Parc fermé (Exponor)
PIĄTEK 18 MAJA
07:45: Serwis A (Exponor – 19 min.)
09:15: OS 2 – Viana Do Castelo 1 (26,73 km)
10:20: OS 3 – Caminha 1 (18,11 km)
10:53: OS 4 – Ponte De Lima 1 (27,54 km)
13:40: Serwis B (Exponor – 34 min.)
15:25: OS 5 – Viana Do Castelo 2 (26,73 km)
16:30: OS 6 – Caminha 2 (18,11 km)
17:03: OS 7 – Ponte De Lima 2 (27,54 km)
19:03: OS 8 – Porto Street Stage 1 (1,95 km)
19:28: OS 9 – Porto Street Stage 2 (1,95 km)
20:10: Serwis flexi C (Exponor – 49 min.)
SOBOTA 19 MAJA
07:15: Serwis D (Exponor – 19 min.)
09:08: OS 10 – Vieira Do Minho 1 (17,50 km)
09:46: OS 11 – Cabeceiras De Basto 1 (22,22 km)
11:05: OS 12 – Amarante 1 (37,60 km)
13:00: Serwis E (Exponor – 34 min.)
15:08: OS 13 – Vieira Do Minho 2 (17,50 km)
15:46: OS 14 – Cabeceiras De Basto 2 (22,22 km)
17:05: OS 15 – Amarante 2 (37,60 km)
19:00: Serwis flexi F (Exponor – 49 min.)
NIEDZIELA 20 MAJA
07:00: Serwis G (Exponor – 19 min.)
08:35: OS 16 – Montim 1 (8,64 km)
09:08: OS 17 – Fafe 1 (11,18 km)
09:36: OS 18 – Luilhas (11,89 km)
10:35: OS 19 – Montim 2 (8,64 km)
12:18: OS 20 – Fafe 2 Power Stage (11,18 km)
13:50: Serwis H (Exponor – 14 min.)
14:20: Meta (Matosinhos)
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze