Citroen C5 III to najnowsza i jak na razie ostatnia generacja bardzo udanego samochodu klasy średniej ze stajni szewronów. Samochód cieszy się olbrzymią popularnością na rynku wtórnym a wiele osób żałuje, że firma zaprzestała już jego produkcji. Na początek mamy dla Was dobrą wiadomość – auto wróci w zupełnie nowej formie, chociaż prawdopodobnie już bez zawieszenia hydropneumatycznego.
Citroen C5 III zaprezentowany został w roku 2007 a do salonów sedan trafił rok później. Charakteryzuje się klasyczną sylwetką, nawiązującą nieco do produktów niemieckich marek. Sam producent podkreślał to zresztą w swojej reklamie:
https://youtu.be/6EZYSf5e-1k
W maju 2008 roku na rynek trafiła też wersja tourer, czyli C5 III kombi. Samochód dostępny był zarówno z klasycznym zawieszeniem jak i znacznie bardziej cenionym zawieszeniem hydropneumatycznym. Najnowsza generacja tego zawieszenia jest w zasadzie niezawodna i jeśli tylko prawidłowo ją eksploatować, odwdzięczy się długą, bezawaryjną pracą oraz najwyższym komfortem jazdy w tej klasie. C5 III można było zamówić z dużym i mocnym dieslem 2.7 HDi bi-turbo a od 2011 roku z poprawioną jednostką 3.0 HDi bi-turbo. Jeśli interesują Was duże silniki, to mamy dla Was dużo użytecznych informacji, przygotowanych przez Krzysztofa Mijala w tym artykule na temat C6 2.7 HDi, 3.0 HDi, 3.0 V6.
Citroen C5 III X7 – najbardziej poszukiwany model
Wsród samochodów używanych największą popularnością cieszą się roczniki od roku 2011 w górę, uchodzące za najbardziej bezawaryjne oraz najlepiej dopracowane, z lekko zmodyfikowanym w stosunku do poprzedniej generacji wnętrzem. Wśród silników klienci najczęściej wybierają 2.0 HDi, oferujący moc 160 KM. Jednostka ta oferuje wysoką trwałość, niezawodność i niskie spalanie. Średnie spalanie nie powinno przekraczać 6,8 litra na 100 kilometrów. Można go też spotkać z bardzo dobrą sześciobiegową skrzynią automatyczną. Wśród jednostek benzynowych dostępny jest mniej popularny 1.6 THP o mocy 156 KM. Ten silnik może wymagać zwiększonej uwagi z uwagi na konieczność wymiany napinacza i łańcucha rozrządu, za to można go kupić stosunkowo tanio i łatwiej – coś za coś. Spalanie jest około dwa litry wyższe niż w wersji z dieslem.
Dla miłośników mocniejszych wrażeń dostępny był 2.2 HDi, oferujący moc 200 KM. Większość podzespołów podwozia i osprzętu silnika C5 III X7 dzieli ze znacznie większą limuzyną C6. Jednak nie jest tak komfortowy jak Citroen C6 w najwyższej wersji, choćby z powodu braku układu AMVAR, czyli układu stosowanego C6, umożliwiającego automatyczne dostosowanie pracy zawieszenia do warunków drogowych oraz sposobu jazdy. Składa się z komputera, czujników oraz prostego urządzenia sterującego przepływnością płynu hydraulicznego, niezależnie dla każdego z kół. Dzięki temu siła tłumienia w amortyzatorach może się zmieniać w szerokim zakresie a zmiany następują błyskawicznie. C5 nie posiada tego rozwiązania – a szkoda!
Citroen C5 III dostępny był w wielu wersjach wyposażenia. Warto szukać modelu z oznaczeniem Exclusive, to najwyższa specyfikacja tego auto. Ciekawa może być też wersja CrossTourer, nieco „uterenowiona”
Citroen C5 III – Koszty serwisowania i zawieszenie hydropneumatyczne
Citroen C5 III to samochód umiarkowany jeśli chodzi o koszty serwisu. Wybór części, zarówno nowych jak i używanych jest bardzo duży. Popularność modelu w Polsce sprawiła, że serwisy nie boją się go naprawiać a mechanicy nie uciekają na widok tego auta. Jest jednak kilka czynności serwisowych, które trzeba poznać i pilnować. Na przykład procedura wymiany koła z zawieszeniem hydropneumatycznym wymaga podniesienia samochodu do najwyższej pozycji. Niby drobiazg, ale trzeba pilnować zwłaszcza wulkanizatorów przy zmianie opon. Jednak zawieszenie hydropneumatyczne jest tak naprawdę dość tanie w eksploatacji. Pamiętać trzeba o przeglądach, wymianie płynu i wymianie uszkodzonych elementów eksploatacyjnych.
Gdzie kupić dobrego, używanego Citroena C5 III?
Dochodzimy do najtrudniejszej chyba kwestii – gdzie kupić sprawdzone auto. Tradycyjnie najlepszym źródłem mogą być samochody po pierwszym właścicielu, które trafiły do ASO. Citroen prowadzi specjalny program odkupu i sprzedaży tego typu aut pod nazwą Citroen Select. Warto zajrzeć też na forum Klubu Cytrynki, gdzie użytkownicy potrafią doradzić i pomóc w zakupie Citroena.
Podsumowanie
Citroen C5 III ma bardzo dobre opinie wśród samochodów używanych. Jest chętnie wybierany na taksówkę, świetnie sprawdzi się w roli niedrogiego w eksploatacji auta rodzinnego. W wersji z hydropneumatycznym zawieszeniem zapewnia bajeczny wręcz komfort jazdy i nie chce się z niego wysiadać, nawet po długiej podróży.
Historia modelu Citroen C5
Citroen C5 to następca modelu Xantia. Został zaprezentowany w 2000 roku. Został krytycznie przyjęty przez fanów marki, głównie z uwagi na oszczędności, jakie poczyniono podczas projektowania wnętrza. Mimo to sprzedawał się dość dobrze, osiągając w szczytowym okresie sprzedaż na poziomie ponad 140 tysięcy aut w Europie. Jak na razie Citroen C5 jest też ostatnim samochodem z zawieszeniem hydropneumatycznym ze stacji Citroena.
Citroen C5 – europejska sprzedaż
Rok |
Sprzedaż |
SUMA |
1037618 |
2017 |
4939 |
2016 |
9464 |
2015 |
13480 |
2014 |
18064 |
2013 |
24841 |
2012 |
37930 |
2011 |
57873 |
2010 |
71420 |
2009 |
81288 |
2008 |
71187 |
2007 |
46853 |
2006 |
65640 |
2005 |
84506 |
2004 |
89437 |
2003 |
105299 |
2002 |
145731 |
2001 |
109657 |
2000 |
9 |
Najnowsze komentarze