Zastąpić legendarnego Citroëna DS zaprezentowanego w 1955 nie było łatwo. To ogromne wyzwanie podjęła fabryka przy Quai de Ravel. Zaangażowała swych najlepszych projektantów oraz inżynierów w projekt „L”. Pod tym skrótem kryło się zupełnie nowe, niezwykłe a wręcz niesamowite auto – Citroën CX.
W 1974 roku Citroen CX został zaprezentowany szerokiej publiczności. Jednak ta pierwsza wersja CXa nie grzeszyła mocnym, wyczynowym silnikiem. Miłośnicy sportowej jazdy musieli zaczekać do roku 1977, kiedy to Citroen zaprezentował CX w wersji GTI, którego silnik o pojemności 2,4 litra wyposażony został we wtrysk i rozwijał moc aż 128 koni.
Aby zastąpić DS nowym modelem, najlepsi ludzie w pracowni zostali zaangażowani w prace nad programem „L” i w ten sposób powstał Citroën CX. Robert Opron, który przejął pałeczkę po Flamino Bertonim (Citroën DS, Ami 6) zadecydował o stylu jaki będzie miał nowy Citroën, ale nie tylko on – także Paul Magès oraz Jacques Née pracowali wraz ze swymi zespołami, rozwijając program „L” i doprowadzając wreszcie do inauguracji tego wspaniałego i wielkiego auta Citroëna.
Citroën CX pozwalał uwierzyć, że jest dziełem samego Pininfarina, według koncepcji realizowanej w 1967 dla brytyjskiej Leyland Corporation, jednak było to tylko złudzenie. To w roku 1969 w biurze Citroëna w Vélizy powstawały na papierze pierwsze rysunki. Zespół kierowany przez Roberta Oprona wybrał rozwiązanie, które zostało poddane ocenie Pierre’a Bercot, szefa Citroëna. Aby przekonać szefa do swych najlepszych pomysłów, projektanci przedstawiają model o mało tradycyjnych kształtach, ale bez klapy. Wbrew wszelkim oczekiwaniom, Pierze Bercot zatwierdza model projektu „L”. To tłumaczy, dlaczego Citroën CX jest pozbawiony klapy, pomimo że jego kształt każe podejrzewać że ją ma.
Z całą pewnością w przypadku prezentacji Citroëna CX w 1974 nie można mówić o tak samo wielkiej rewolucji stylu jak w przypadku Citroena DS. Ale powstrzymamy się od porównania tych dwóch aut, które nie narodziły się ani w tym samym czasie, ani na tym samym rynku. Citroën DS był rewolucją w wymiarze globalnym, natomiast CX zrobił furorę swym stylem i techniką. Linia Citroëna CX wyróżnia się dopracowaną aerodynamiką i współczynnik oporu powietrza: poniżej 0,35: 0,30 na wyjściu z poprawionym o 11% Cx w stosunku do DS i maksymalnie 0,35 w wersji 2 kombi. Połączenie przednich zderzaków jest ciekawie rozwiązane i dzięki temu linia auta nie jest zbyt ciężka. Jeśli już porównywać CX z Citroënem DS to mamy dłuższy pomost i pewne szczegóły dodające modelowi CX więcej charakteru i elegancji.
Wklęsły kształt tylnej szyby sprawia, że styl auta nabiera lekkości. Jednak oryginalność wnętrza spotkała się z dużym uznaniem. To Michel Hermand dał Citroënowi CX słynny znak „półksiężyca”. Zespół przyrządów, poprzez swój kształt pozwala na swobodny dostęp do wszystkich przycisków (są one nazywane „satelitami”) koniuszkami palców. Wnętrze nie należało do największych w tej kategorii, szczególnie jeśli chodzi o miejsce z tyłu. Citroën postanowił sprostać temu problemowi i stworzył dłuższą wersję nazwaną Prestige, szczególnie popularną wśród miłośników CX do dzisiaj – Prestige jest naprawdę prestiżowy a ilość miejsca z tyłu po prostu robi wrażenie.
Wyposażenie standardowe pozostaje bez zarzutu, chociaż nie wyprzedza swojej epoki, natomiast opcjonalnie można było wybrać dwukolorowe wnętrze wykończone w skórze, inspirowane barwami szachownicy. Warto zauważyć, że podpory drzwi zostały wykonane z jednego kawałka. Wielbiciele marki odnajdą tu także znaną już wcześniej jednoramienną kierownicę, tym razem ze znaczkiem GTI.
Projektując wersję CX 2400 GTI Citroën był zadziwiająco oszczędny. Zamontowano zwykłe blaszane obręcze kół, podczas gdy chromowane zderzaki mają przyklejone gumowe paski. Czarna, boczna listwa biegnie wzdłuż nadwozia i wreszcie, poza znaczkiem, nic nie pozwala odróżnić CX 2400 GTI od 2200.
Podobnie jak w przypadku Citroëna DS, CX nie został wyposażony w silnik godny takiego nadwozia. Rozpowszechniony początkowo z silnikiem 2-litrowym o mocy 102 koni, Citroën nie zadowala wielbicieli mocnych osiągów. Co prawda trwały prace nad silnikiem 170-konnym, jednak z braku czasu i środków w budżecie projekt ten został schowany głęboko do szuflady – czego należy żałować. W tym czasie Citroën eksperymentował trochę z silnikiem obrotowym stworzonym na bazie prototypu Ami „coupé”, a potem także z silnikami Wankla w serii GS. Było to całkiem interesujące, ale zostało niestety zaniechane z powodu kryzysu paliwowego i problemu w kwestii szybkiego zwrócenia się inwestycji.
statecznie blok silnika został wykonany ze stopu żelaza, a głowica cylindra z aluminium co ożywia nieco CX 2400 GTI. Boczny wałek rozrządu jest napędzany przez drążki i popychacze. Z pojemnością 2347 cm3, te cztery cylindry ułożone liniowo rozwijają moc 128 koni przy 4800 obr/min i 20,1 do 3600 obr/min. Aby to osiągnąć, Citroën wyposażył model CX we wtrysk elektroniczny Bosch L-Jetronic. Małym krokiem naprzód jeśli chodzi o stronę mechaniczną jest skrzynia 5-biegowa, a nie 4-biegowa jak w pozostałych modelach. Podczas jazdy można poczuć jakie osiągi daje moc 2,3 litra z wtryskiem.
Brzmienie niestety niezbyt przyjemne, szczególnie na wysokich obrotach jest dosyć uciążliwe. Chociaż należy podkreślić, że przejście na wtrysk i tak zmniejszyło hałas we wnętrzu auta. Z prędkością 189 km/h Citroen CX 2400 GTI uplasował się w 1977 roku w peletonie aut jeżdżących już po drogach i przejął pałeczkę po Citroënie DS 23, którego już od dwóch lat nie produkowano. Wtrysk pozwolił także zredukować spalanie do całkiem imponującego poziomu względem posiadanej pojemności skokowej i osiągów silnika.
W przypadku Citroëna CX, konstruktor z fabryki przy Quai de Javel, postanowił rozwiązać problem drgań wzmagających się wraz ze wzrostem mocy kolejnych silników Citroëna, w związku z czym Paul Magès wymyślił rodzaj „fałszywego podwozia” zamocowanego na 16 punktach, za pomocą elastycznych łączeń na nadwoziu samonośnym. Mamy zatem do czynienia ze strukturą jednonadwoziową, przy czym elementy zawieszenia jak i inne elementy mechaniczne są przymocowane do owego „fałszywego podwozia”, a nie bezpośrednio do nadwozia.
Jeśli chodzi o resztę, to spotykamy się tu z technologiami stosowanymi już we wcześniejszych modelach Citroëna: napęd przedni, zawieszenie hydropneumatyczne, jednak znacznie poprawiono niezawodność. Na przykład pompa hydrauliczna Citroena CX to wzór niezawodności, nieosiągalny dla późniejszych pomp z innych modeli. Dla uzupełnienia technologii podwozia, zastosowano układ kierowniczy ze wspomaganiem zmiennym w zależności od rozwijanej prędkości, DIRAVI (spokrewniony z układem kierowniczym typu SM) jest także montowany seryjnie w Citroënach CX 2400 GTI. Ten mechanizm miał być konkurencyjny ze względu na ustawienie w precyzyjnej pozycji zawieszenia przedniego, jak i poprawę prowadzenia auta.
Aby zwalniać podczas jazdy najszybszym z modeli CX, w roku 1977 Citroën zamontował zestaw czterech hamulców tarczowych z przodu. Ten system, pomimo znacznej wagi Citroëna CX 2400 GTI był ostatecznie niebywale skuteczny ale bardzo łatwo jest zablokować koła, także podczas doskonałej pogody. Zaletą „fałszywego podwozia”, na którym zamontowano także blok napędowy, jest wysoki komfort jazdy osiągnięty poprzez wyeliminowanie drgań. Dodatkowo zawieszenie hydrauliczne sprawia, że komfort jest nieziemski i to niezależnie od tego czy porównujemy CXa do aut z tamtego okresu czy współczesnych.
W miarę jak tempo jazdy wzrasta, Citroen CX 2400 GTI zaczyna się trochę kołysać i mamy nieco mniej przyjemności z jazdy. Do trochę nietypowego pedału hamulca trzeba przywyknąć – potrzeba parę-parenaście minut jazdy aby się z nim oswoić. Swoim zachowaniem na drodze. Oczywiście nie można tu mówić o aucie typowo sportowym chociażby z powodu rozmiarów czy wagi Citroena CX, a skrót GTI należałoby raczej potraktować dosłownie jako (GT z wtryskiem).
W czerwcu 1977 r. Citroën skomercjalizował model CX 2400 GTI, z silnikiem czterocylindrowym 2,4 litra, z wtryskiem, 128 koni mocy, osiąga 189 km/h. W następnym roku CX przeszedł pewne modyfikacje: ulepszenie systemu ogrzewania, nowa deska rozdzielcza, nowa popielniczka w kształcie kuli. W katalogu opcji dodatkowych pojawił się elektrycznie otwierany dach. W 1980 Citroën CX 2400 GTI otrzymał nowe płyty boczne tylne nadwozia, zrobione z czarnego, matowego plastiku i czarne klamki przy drzwiach.
Nowa popielniczka w kształcie szufladki została zamontowana na miejscu tej poprzedniej w kształcie kuli. Kolejne zmiany w strukturze pojazdu przyniósł rok 1981: zderzaki przednie zostały poszerzone z powodu zamontowania opon typu TRX. Citroën CX 2400 GTI otrzymał także nowy znaczek z tyłu, wypukły, płyty boczne tylne nadwozia z czarnego, matowego plastiku. W ostatnim roku produkcji (1982), nowy wygląd przedniej części auta z inaczej zamontowanymi światłami, nowa osłona chłodnicy, a także poszerzono zderzaki. Klient mógł także wybrać opcjonalnie regulator prędkości.
Chętny na zakup CXa musi liczyć się ze sporym wydatkiem. W żadnym wypadku nie można przystępować do zakupu pochopnie. Należy być ostrożnym i obejrzeć auto dokładnie z bliska. Jak każde auto, które ma już swoje lata, CX może być nadgryziony zębem czasu w postaci rdzy. Wszystko zależy od tego, które miejsca rdzewieją: w przypadku rdzy w kołyskach przedniej i tylnej, przy podłużnicy ramy lub w okolicach otworu szyby przedniej, należy uciekać gdzie pieprz rośnie, choćby cena była bardzo przekonująca.
Skrzynia biegów i silnik maja opinię niezawodnych. Silnik jest wyposażony w łańcuszek rozrządu, nie trzeba go więc regularnie wymieniać. Jak każdy Citroën z układem hydraulicznym, wymaga wymiany płynu LHM – warto robić to nie rzadziej niż raz na 30 tysięcy kilometrów. To bardzo ważne, aby to robić regularnie i potraktować naprawdę serio. W przeciwnym razie przewody układy zaczną korodować – w LHMie gromadzi się woda – co doprowadza do tego, że trzeba wymieniać poszczególne rurki. To z kolei znacznie zwiększa koszty utrzymania auta i doprowadzenia go do stanu używalności.
Wykończenie wnętrza pozostawia wiele do życzenia. Płycina drzwiowa jest bardzo delikatna i bardzo szybko traci swą świetność. Obicie wnętrza dachu ma tendencję do odklejania się, a elementy elektroniki nierzadko się psują. Znajdzie się zatem parę elementów, które potrafią wyprowadzić z równowagi największego amatora starych samochodów. Jeśli samochód ma opony typu TRX też można liczyć na spore wydatki – sprawdźcie ile one kosztują. W przeciwnym razie radość z zakupu auta szybko przerodzi się w prawdziwy koszmar.
Miłośnicy CX interesują się zwykle wersjami z turbo, szukają modelu z dwukolorowym wnętrzem i otwieranym dachem. Nieustannym zainteresowaniem cieszy się Prestige. Warto być cierpliwym w poszukiwaniach i znaleźć taki model, aby uniknąć kosztów przywracania go do dobrego stanu.
Wyprodukowano 1 169 745 sztuk Citroena CX we wszystkich wariantach.
Kalendarium modelu
1969: Powstają pierwsze makiety i prototypy następcy modelu DS w biurze projektowym Citroëna.
1974: Pierwszego września miała miejsce premiera Citroëna CX. W katalogu umieszczono wa modele (CX 2000 oraz CX 2200), ale tylko wersja CX 2000 została wprowadzona do sprzedaży.
1975: Citroen CX otrzymuje kilka bardzo prestiżowych nagród, między innymi: ” Samochód roku 1975 „, ” Nagroda dla bezpiecznego auta ” et ” Nagroda za styl „.
1977: W czerwcu, wprowadzono do sprzedaży CX GTI 2,4 litra, wtrysk, 128 koni, 190 km/h.
1978: Zmieniono system ogrzewania, nowa deska rozdzielcza, nowa popielniczka w kształcie kuli. Opcjonalnie dostępny dach elektrycznie otwierany.
1980: Płyty boczne tylne nadwozia wykonano z czarnego, matowego plastiku, klamki przy drzwiach stały się czarne. Nowa popielniczka-szufladka na miejscu poprzedniej popielniczki-kuli.
1981: Błotniki przednie poszerzono z powodu montażu nowych opon typu TRX, nowy, wypukły znaczek z tyłu, płyty boczne tylne nadwozia z czarnego, matowego plastiku.
1982: W lipcu, nowa maska z inaczej zamontowanymi światłami, nowa osłona chłodnicy, poszerzono zderzaki. Opcjonalnie do wyboru regulator prędkości.
1983: Silnik 2,4 litra, wtrysk, 128 koni zostaje zastąpiony przez 2,5 litrowy, 138 konny.
1984: W październiku, CX GTI otrzymał turbokompresor. Moc 168 koni i 220 km/h.
1985: W marcu, Citroën CX GTI Turbo stał się pierwszym autem francuskim, który ma możliwość być wyposażonym w hamulce z ABS. W lipcu wprowadzono do sprzedaży Citroëna CX wersję drugą: nowe osłony z plastiku na nadwoziu, lusterka zewnętrzne aerodynamiczne i nowa deska rozdzielcza. Citroën CX Prestige Turbo odziedziczył silnik po GTI Turbo 168 koni.
1986: Montaż wymiennika powietrza w Citroënie CX GTI Turbo. Zredukowano spalanie i nadano nową nazwę modelowi Citroena ” CX GTI Turbo 2 „.
1987: Milionowy egzemplarz Citroëna CX schodzi z taśmy w fabryce Citroëna w Aulnay.
1988: ABS jest od tej pory montowany seryjnie w Citroënach CX GTI Turbo 2.
1989: 23 maja, firma Citroën lansuje nowego Citroëna model XM. To oznacza dla fabryki koniec przygody z produkcją Citroëna CX w wersji berline.
1990: Zakończenie produkcji Citroëna CX kombi. W sumie wyprodukowano 1 169 745 egzemplarzy wszystkich rodzajów modelu CX.
Najnowsze komentarze