Konstruktorzy  samochodów od wielu lat walczą o prymat w najtrudniejszym teście dla zawieszenia. Test łosia spędza im sen z powiek, jest bowiem tak trudny, że nawet nowe auta go po prostu nie przechodzą, wywracając się. Spektakularne wpadki w tym ważnym egzaminie zaliczyły takie modele jak Mercedes A, Toyota Hilux czy Porsche Macan. Wiecie kto jest królem testu łosia? Citroën Xantia Activa. 19 lat temu pokonała go z prędkością 85 kilometrów na godzinę.

Porsche Carrera, Ferrari Testarossa, a nawet Audi R8 nie miały szans. Citroën Xantia Activa ze swoim niezwykłym zawieszeniem, aktywnie zapobiegającym przechyłom nadwozia, pokonał test łosia z prędkością, o której dzisiaj mogą tylko marzyć współcześni konkurenci. Na czym polega przewaga Activy?

Zawieszenie hydropneumatyczne wzbogacono o system, który analizuje prędkość samochodu, przeciążenie (boczne siły działające na auto) oraz ustawienie kierownicy. Na tej podstawie dodatkowe siłowniki w zawieszeniu zapobiegają przechyłom nadwozia. To powoduje, że samochód jedzie znacznie stabilniej w ciasnych zakrętach. Najlepiej zilustruje to poniższy film:

Manewr wymijający, zwany testem łosia, to bardzo ważny test dla bezpieczeństwa samochodu. Pokazuje z jaką prędkością kierowca może ominąć przeszkodę. Testy prowadzi szwedzki magazyn Teknikens Värld.

Renault Espace F1 2018 – następca ekstremalnego minivana

Xantia Activa

Zaledwie 13 samochodów było w stanie pokonać test z prędkością powyżej 80 km/h:

Car

Prędkość

Citroën Xantia 3.0i V6 Activa

1999

85

Porsche 997 GT3 RS

2008

82

Porsche 996 GT2

2004

82

Porsche 997 Carrera 4S

2008

82

Porsche 997 GT2

2008

81.5

Porsche 997 Carrera S

2008

81

Porsche 997 Carrera S Cabriolet

2005

81

Porsche 991 Carrera 4S

2014

81

Nissan X-Trail dCi 130 4×4

2014

80

Ferrari Testarossa

1987

80

Opel Omega 2.2 (sports suspension)

2000

80

Chevrolet Corvette C6

2005

80

Audi R8 4.2 FSI

2008

80

 

Co ciekawe, najwolniejszy samochód w tym teście mógł jechać zaledwie 46 kilometrów na godzinę.

Citroen Xantia Activa 3.0i V6 pozostaje więc królem testu łosia i jak na razie nie została pokonana. Wersja ta była produkowana zaledwie dwa lata, od 1999 do 2000 roku. Moc maksymalna wynosiła 190 KM. Silnik V6 miał pojemność 2946 cm3. Dzisiaj to prawdziwy biały kruk, samochód kolekcjonerski. Jego utrzymanie utrudnia fakt braku dostępności części zamiennych do unikalnych elementów układu zawieszenia.

Xantia ActivaZasada działania zawieszenia

Activa - Zasada działania zawieszenia

 

 

 

Galeria

15
Dodaj komentarz

avatar
1024
  
smilegrinwinkmrgreenneutraltwistedarrowshockunamusedcooleviloopsrazzrollcryeeklolmadsadexclamationquestionideahmmbegwhewchucklesillyenvyshutmouth
7 Wątki komentarzy
8 Odpowiedzi na wątki
0 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
12 Autorzy komentarzy
PawełArturWiktorkoloPaweł Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Gość
Gość
Gość

No a Citroen zrezygnował z tego zawieszenia. Niech żyje mistrz co tą decyzje podjął.

remington
Gość
remington

Moje marzenie kiedyś.

Paweł
Gość
Paweł

Co ciekawe bardzo dobre wyniki testu łosia ma Peugeot 308 w najnowszej wersji. Podam może adres testu dostępnego na youtubie – https://www.youtube.com/watch?v=jMzaufUquys&index=45&list=PLrt8jdAATECUSFXiGsyO5pW_Nqqgnh3rH
Ci Hiszpanie przeprowadzają takie eksperymenty i cóż przydałoby się sporej ilości naszych dziennikarzy motoryzacyjnych obejrzeć sobie te testy, nawet jak nie zrozumieją języka, to z samego obrazu można się sporo dowiedzieć, że jakimś cudem te zawieszenia i układy kierownicze, dzięki którym „czuje się drogę”, jakimś cudem nie śą takie znakomite, 308 naprawdę daje radę smile

Red
Gość
Red

dobre!
Tutaj jak żałośnie radzi sobie w teście łosia VW Golf GTI
https://youtu.be/gnaWZaQ7QqM?list=PLrt8jdAATECUSFXiGsyO5pW_Nqqgnh3rH

minivan/suv Peugeot 5008 nie dość, że szybciej, to jeszcze w znacznie lepszym i stabilniejszym stylu pokonuje test łosia.

Zwróćmy uwagę, że Hiszpanie testują wg normy ISO, co daje gwarancję porównywalności i powtarzalności testów. Generalnie to auta francuskie świetnie wypadają w tym teście. Prędkości przejazdów są kilka km/h szybsze niż ich volkswagenowskich odpowiedników (np. Talisman vs Arteon). Ale w teście porównawczym, artyści z polskich gazet i tak stwierdzą, że niemieckie się prowadzą lepiej, bo są twardsze grin

Wiktor
Gość
Wiktor

No golf tragedia. Ale obejrzałem przy okazji C3Aircross i tak sobie. Szkoda, że nie ma testu catusa…

Paweł
Gość
Paweł

C3 Aircross to suv, i tu co prawda daleko mu do 3008 i 5008, ale proszę spojrzeć na test Tiguana, któremu odrywa się praktycznie przód i tył odciążonej strony… Pewien dziennikarz testowy zarzucał C4 Cactus, że podczas testu łosia odrywa mu się tylne koło i jedzie na 3 kołach… Nie wiem, czemu tego typu próby nie przeprowadzał testując VAGpowskie Tiguana czy Karoq…

Wiktor
Gość
Wiktor

Tiguan mnie nie interesuje, jak c3A lub cactus. Nie mogę znaleźć testu w tym programie cactusa.
A ten pewien testujący dziennikarz to pewnie Zachar. Oglądałem to. I dalej wolę cactusa niż golfa, szczególnie po tym teście.

Artur
Gość
Artur

Panie skoda najlepsza. Szkoda tylko że stare czasopismo motor tak się stoczylo jak AŚ . Nie ma polskiego obiektywnego dziennikarstwa,wszystko szwabskie .

kolo
Gość
kolo

Tutaj jednak 407 znacznie gorzej od konkurencji: https://www.youtube.com/watch?v=zON4bWsl2Ek

Red
Gość
Red

German TV – tego nawet nie ma sensu oglądać, bo to wg żadnych norm nie było robione.

tu masz porównanie 308 vs Golf
https://www.youtube.com/watch?v=RsjMCiIlBgo

zwraca uwagę nie tyle prędkość, która jest znacząco wyższa dla Peugeota, ale styl, w jakim pokonują auta przeszkodę.

a tu porównanie 508 RXH vs Arteon

https://www.youtube.com/watch?v=VQ_zs1qrENk
https://youtu.be/oQBdk9GKp_Y

Peugeot ponownie lepszy.

W tym kontekście dziwią regularne stwierdzenia dziennikarzy polskich, jakoby niemieckie auta lepiej się prowadziły, natomiast francuskie były kanapowate, z nieprecyzyjnym układem kierowniczym.

Kamil
Gość
Kamil

Ale ten test łosia wyglądał wtedy inaczej – jakoś nie chciało mi się wierzyć ze żadne auto nie pokonało 20 letniego citroena i poszukałem.
Na wszystkich filmikach widać ze w amtych czasach auta nie powracały od razu po pierwszym skrecie na pierwotny tor jazdy tak jak to jest teraz.
Stad takie dobre wyniki – wystarczy obejrzeć filmy z testu łosia tej xantii i jakiegoś nowego auta…

Red
Gość
Red

Dodajmy, że Citroen Xantia Activa nie był wyposażony system ESP, jak wszystkie współczesne auta.

Na pewno ta tabelka dziwi – skąd tam obecność Nissana X-Traila.

Szkoda, że dziennikarz nie potraktował bardziej wnikliwie tego ciekawego tematu. Może kryteria się zmieniły.

cindar
Gość
cindar

Esp hamuje

tomek
Gość
tomek

Miałem kiedyś wersje 2.0 turbo, niesamowite wrażenia z jazdy. Jest tylko jeden problem – gdy coś się popsuje, nie da się naprawić moja miała taki problem, że podczas jazdy na wprost czasami wykrywała jakieś przechyły i podnosiła samochód to z lewej to z prawej czasami też podczas skręcania układ nie nadążał kompensować przechyłów….to było jakieś 15 lat temu i pamietam, że obdzwoniłem wtedy z 20 speców od hydro z całej polski. ŻADEN nie podjął się naprawy, co najwyżej proponowali usunięcie układu i kastracje do zwykłej Xantii Byłem także w dwóch ASO (teoretycznie tych lepszych) w woj śląskim i w obydwu… Czytaj więcej »

Andre
Gość
Andre

Chyba Tesla S pobiła ten rekord, tylko nie było to przeprowadzone przez Szwedów