Citroen Xantia to bardzo komfortowy samochód klasy średniej, który był produkowany w latach 1993-2001. Mimo dużej popularności, w Polsce jeździ ich bardzo mało. Używaną Xantię można kupić za przysłowiowe grosze, używane egzemplarze wystawiane są na sprzedaż już za 1-2 tysiące złotych. To prawdziwa okazja by wejść w posiadanie swojego rodzaju klasyka, który ma zawieszenie hydropneumatyczne.
Citroen Xantia był następcą modelu BX. Bardzo nowoczesnym i komfortowym. W 1994 Xantia zajęła drugie miejsce w konkursie Samochód Roku. Lepszy w tej konkurencji był tylko Ford Mondeo I. Czym wyróżnia się „Księżniczka”? Ma kilka cech, które powodują, że można ją naprawdę polubić. Przede wszystkim za zwarte, eleganckie nadwozie, którego linie do dzisiaj wyglądają bardzo zgrabnie, oraz komfortowe, wygodne wnętrze.
Citroen Xantia – ile ich jeździ w Polsce?
W Polsce jeździ dzisiaj zaledwie 600 Xantii. To bardzo rzadki samochód. Najpopularniejsze są wersję z silnikiem benzynowym 1.8 – zapewne dlatego, że były jednak najtańsze. Na drugim i trzecim miejscu są te z silnikami diesla – zarówno 1.9 TD jak i 2.0 HDi. Czwarte miejsce zajmują Xantie z benzynowym 1.6. Co ciekawe, bardzo mało jest modeli z benzynowymi 2.0. Najrzadsze wydają się wersje 3.0 – jest ich trzy. Xantia Activa w systemie CEPiK występuje tylko w jednym egzemplarzu.
Czy warto kupić Xantię?
Najstarsze egzemplarze Xantii mają dzisiaj po 25 lat. Części są jeszcze dostępne i stosunkowo niskim kosztem można taki samochód doprowadzić do stanu, w którym pojeździ jeszcze długo, ciesząc właściciela komfortem oraz poczuciem, że ma się coś wyjątkowego. Trzeba się jednak spodziewać, że koszt wymiany wielu części eksploatacyjnych może znacząco przekroczyć wartość samego auta. Jednak malejąca ilość Xantii ma też dobrą stronę – te samochody za kilka lat zaczną zyskiwać na wartości jako ceniony klasyk. Szczególnie te, które udało się zachować w oryginalnym stanie.
Citroen C5 – następca Xantii
W 2001 roku Citroen zaprezentował model C5. Wykonany już według nowszych standardów samochód był przede wszystkim cichszy i miał wiele nowych technologii. Nie wszystkim miłośnikom kanciastych Xantii przypadł jednak do gustu.
Sytuację zmieniło dopiero wejście modelu Citroen C5 X7 w 2008 roku. Dzisiaj jest to jeden z najlepiej sprzedających się samochodów w segmencie aut używanych.
Najnowsze komentarze