W dziesiątej rundzie Rajdowych Mistrzostw Świata FIA Citroëny C3 WRC po raz pierwszy wystartują na oesach Rajdu Turcji. To będzie jednak debiut jedynie dla aktualnej rajdówki marki, bowiem Citroën odnosił już w Turcji wiele sukcesów – to właśnie w tym rajdzie Citroën Xsara WRC odniósł pierwsze zwycięstwo w mistrzostwach świata na nawierzchni szutrowej. Stawka WRC wystartuje w Turcji po raz siódmy. Zespół Citroën Total Abu Dhabi WRT wystawi w tym rajdzie trzy załogi: Craig Breen/ Scott Martin, Mads Østberg/ Torstein Eriksen oraz Khalid Al Qassimi/ Chris Patterson.

NOWA NADMORSKA BAZA W MARMARIS

Wybuchy wulkanu Eyjafjöll na Islandii wiosną 2010 r., które doprowadziły do zamknięcia ruchu lotniczego nad prawie całą Europą, miały także nieoczekiwane konsekwencje dla świata WRC. Cała rajdowa karawana, ludzie i sprzęt utknęli w Turcji i przez dłuższy czas nie mogli wrócić do swoich krajów. W efekcie FIA na długo wykreśliła Rajd Turcji z kalendarza WRC; jego nadchodząca edycja będzie pierwszą od ośmiu lat. Baza rajdu znajdować się będzie w nowym miejscu: w tej roli występowały dawniej Kemer (2003, 2004, 2005, 2006 i 2008) oraz Stambuł (2010), a w roku 2018 pełnić ją będzie nadmorski kurort Marmaris. Nie zmieni się natomiast charakter rajdu i jego specyfika. Zawodnicy opisują ten rajd jako coś pomiędzy Sardynią a legendarnym, piekielnie trudnym i wyniszczającym Rajdem Akropolu.

Trasy przygotowane na tegoroczną edycję są nowe dla wszystkich zawodników. Są to drogi o kamienistej, szutrowej nawierzchni, gdzie opony będą narażone na uszkodzenia, a zawodnicy startujący jako pierwsi będą odkurzać trasę. Duże nierówności i wyboje przetestują wytrzymałość mechaniczną aut, które dodatkowo będą mierzyć się też z bardzo wysokimi temperaturami. W sytuacji, gdy całość trasy będzie nowością dla wszystkich, szczególnego znaczenia nabiera skuteczność przejazdów zapoznawczych, podczas których załogi sporządzają notatki. Zespół Citroën Total Abu Dhabi WRT liczy na swoje ogromne doświadczenie, które powinno się przełożyć na dobre wykorzystanie zapoznania, zdolność sprawnej adaptacji do nowych warunków oraz na zmysł improwizacji zastępującej znajomość tras. Nie zapominajmy, że Rajd Turcji odbył się w formacie Rajdowych Mistrzostw Świata sześć razy, z czego czterokrotnie triumfowały w nim właśnie Citroëny.

DANIE GŁÓWNE JUŻ NA PRZYSTAWKĘ

Zespół dołożył starań o to, by poprzedzić start w Turcji porządnymi przygotowaniami. Trzydniowe testy odbyły się na drogach departamentu Aude w Oksytanii. Spośród poligonów testowych Citroëna ten należy do najbardziej obciążających komponenty mechaniczne aut. W pierwszym dniu rajdu Mads Østberg i Craig Breen zamierzają wyciągnąć jak największe korzyści ze swoich dalekich pozycji startowych, dogodnych na takich trasach. Na liście startowej do piątkowego etapu plasują się na ósmej i dziewiątej pozycji. Ambicją zarówno Irlandczyka, jak i Norwega niezmiennie pozostaje walka o czwarte w tym sezonie miejsce na podium. Z kolei Khalid Al Qassimi, dla którego będzie to dopiero trzeci rajd w tym sezonie, chce po prostu być coraz szybszy i skuteczniejszy za kierownicą C3 WRC. Po otwierającym zawody superoesie, zaplanowanym na czwartkowy wieczór, etap piątkowy rozpocznie się odcinkiem specjalnym Çetibeli. Próba ta wzbudza respekt: jej dystans aż 38 km czyni z niej najdłuższy odcinek całego rajdu. Będzie to zatem skok na głęboką wodę, który może mocno wpłynąć na dalszą klasyfikację i przynieść już na początku rajdowego weekendu spore zaskoczenia…

POWIEDZIELI:

PIERRE BUDAR, DYREKTOR CITROËN RACING

Na trasach, których nikt jeszcze nie zna, zaczynamy od białej kartki. W zakresie doświadczenia szanse są wyrównane, wszyscy startują od zera, trudno jest wskazać faworytów. Wiadomo za to, że kluczową sprawą okaże się wytrzymałość samochodów, narażonych na bardzo ciężkie warunki drogowe i klimatyczne. Pod tym względem jesteśmy optymistami i liczymy na dowiedzioną odporność naszych C3 WRC. To, co można było przygotować, przygotowaliśmy z wielką starannością, a dalej liczymy na nasze zdolności szybkiej adaptacji, na przykład w zakresie drobnych regulacji aut. Zadaniem załóg będzie zrobienie jak najdokładniejszych notatek. Od tego, jak kierowcy i piloci wykorzystają przejazdy zapoznawcze, zależeć będzie ich późniejsza pewność siebie i skuteczność na trasie”.

CRAIG BREEN:

Moim pierwszym celem jest przejechanie piątkowego etapu bez przeszkód i zaskoczeń. Jeżeli to się powiedzie, będziemy w grze, i to na dobrej pozycji do odegrania ważnej roli w dalszej części rajdu. Trasy nie znamy. Mieliśmy wprawdzie do dyspozycji nagrania wideo dostarczone przez organizatora, ale film nakręcony z samochodu seryjnego nie daje prawdziwego wyobrażenia o tych drogach. Pewne jest to, że będą to ciekawe odcinki, mocno zróżnicowane, miejscami wąskie, techniczne, obciążające dla samochodów, a w innych fragmentach naprawdę szybkie”.
Liczba dotychczasowych występów w Rajdzie Turcji: 1
Najwyższe miejsce: 22. (2010)

MADS ØSTBERG:

Nastawiam się na rajd techniczny, mocno zużywający auta, rozgrywany w upalnych temperaturach. Właśnie pod kątem takich trudności odbyliśmy ostatnio nasze testy we Francji, w Aude. Przed startem czuję się dobrze, bo wiem, że rajdy tego rodzaju są w moim typie i zdecydowanie mi odpowiadają. Co więcej, C3 WRC jest obecnie jeszcze skuteczniejszy i łatwiejszy w prowadzeniu niż na Sardynii, czyli w ostatniej rundzie o charakterze nieco zbliżonym do tego, czego spodziewamy się w Turcji. Myślę, że na czekający nas teren można także przekładać niektóre nasze obserwacje i doświadczenia z Finlandii”.
Liczba dotychczasowych występów w Rajdzie Turcji: 0

Grupa PSA zwiększa produkcję silników benzynowych
KHALID AL QASSIMI:

Ogromnie się cieszę, że znowu usiądę za kierownicą C3 WRC, w dodatku w rajdzie, którego tras nikt nie zna. Walka po raz pierwszy na nowych drogach jest zawsze fascynującym, emocjonującym przeżyciem. Tutaj spodziewam się warunków co prawda trudnych, ale zarazem takich, w jakich ja zawsze czułem się doskonale – mam przecież bardzo dobre wspomnienia z Rajdów Akropolu. Jak zawsze w takich sytuacjach, najważniejsze będzie zachowanie właściwych proporcji pomiędzy jazdą na czas a oszczędzaniem komponentów mechanicznych samochodu”.
Liczba dotychczasowych występów w Rajdzie Turcji: 2
Najwyższe miejsce: 33. (2005)

RAJD TURCJI W LICZBACH:

17 odcinków specjalnych o łącznej długości 312,44 km.
33 stopnie Celsjusza – to temperatura maksymalna prognozowana w Marmaris na tydzień, w którym rozegrany zostanie rajd.
4 – liczba zwycięstw marki Citroën w jak dotychczas 6 edycjach tego rajdu w formacie WRC. Wygrywali tam: Carlos Sainz w 2003 r. (Xsara WRC), Sébastien Loeb w latach 2004 i 2005 (Xsara WRC) i ponownie Loeb w roku 2010 (C4 WRC).

NOWY RAJD, NOWE WYZWANIA

Sporządzenie notatek podczas przejazdów zapoznawczych

W rajdach, których odcinki specjalne nie zmieniają się z roku na rok, doświadczone załogi polegają na zebranych przez lata, nie raz sprawdzonych i co najwyżej nieznacznie korygowanych notatkach, które wspomagają bezpośrednią pamięcią tras. W takich sytuacjach ich przejazd zapoznawczy sprowadza się jedynie do wychwytywania drobnych różnic i zmian, a nie oceny i zapisu oesów na całym dystansie. W tym roku w Rajdzie Turcji sytuacja będzie zupełnie inna. Kierowca i pilot muszą podczas zapoznania precyzyjnie opisać każdy fragment trasy – około 300 kilometrów oesowych rajdu. Oznacza to konieczność wielkiej koncentracji i spostrzegawczości, by zawrzeć w opisie wszystkie możliwe pułapki trasy i wszystkie zakręty opisane w jednej skali. Podczas jazdy na czas pamięć nie przyjdzie z pomocą: na wejściu w ślepy zakręt kierowca musi w 100 procentach ufać temu, co podyktuje mu pilot, czyli treści, którą podczas zapoznania sam podał on pilotowi do zapisania. Umiejętność zrobienia takich notatek i późniejszego polegania na nich może decydować o dużych różnicach czasowych, nawet pomiędzy zawodnikami na pozornie zbliżonym poziomie.

Z TAJEMNIC ZESPOŁU
Wspomina Didier Clément, koordynator techniczny i sportowy

Pamiętam pierwszą edycję Rajdu Turcji WRC. Był to rok 2003; baza znajdowała się w Kemer. Rajd ten miał dla nas szczególnie znaczenie, bo właśnie wtedy Citroën po raz pierwszy w historii swoich startów w WRC zwyciężył na nawierzchniach szutrowych. Jednocześnie była to pierwsza wygrana Carlosa Sainza w naszych barwach. Rajd odbył się wtedy jako trzecia runda sezonu, a my mieliśmy już odpowiedni impet po zajęciu trzech pierwszych miejsc na Monte Carlo. Z kolei na szutrach byliśmy jeszcze zespołem stosunkowo mało doświadczonym; nasi mechanicy na każdym serwisie dokonywali cudów, by mimo braku rutyny i nieco na wyczucie rekompensować regulacjami i szybkimi naprawami względną delikatność nadwozia Xsary WRC”.

PROGRAM RAJDU TURCJI (strefa czasowa GMT+3)

CZWARTEK 13 WRZEŚNIA

09:30: Odcinek testowy (4,70 km)
18:30: Uroczystość startu (z bazy rajdu w Marmaris)
20:08: OS 1 – Superoes Turkey Full Speed (2,00 km)
20:33: Parc fermé (Asparan)

PIĄTEK 14 WRZEŚNIA

07:00: Serwis A (Asparan – 15 min)
07:58: OS 2 – Çetibeli 1 (38,10 km)
09:21: OS 3 – Ula 1 (21,75 km)
10:24: OS 4 – Çiçekli 1 (12,57 km)
12:24: Serwis B (Asparan – 30 min)
13:37: OS 5 – Çetibeli 2 (38,10 km)
15:00: OS 6 – Ula 2 (21,75 km)
16:03: OS 7 – Çiçekli 2 (12,57 km)
17:48: Serwis Flexi C (Asparan – 48 min)

SOBOTA 15 WRZEŚNIA

07:42: Serwis D (Asparan – 15 min)
08:35: OS 8 – Yesilbelde 1 (34,24 km)
10:08: OS 9 – Datça 1 (10,70 km)
11:11: OS 10 – Içmeler 1 (20,37 km)
12:16: Serwis E (Asparan – 30 min)
13:24: OS 11 – Yesilbelde 2 (34,24 km)
15:08: OS 12 – Datça 2 (10,70 km)
16:11: OS 13 – Içmeler 2 (20,37 km)
17:01: Serwis Flexi F (Asparan – 48 min)

NIEDZIELA 16 WRZEŚNIA

09:25: Serwis G (Asparan – 15 min)
10:08: OS 14 – Marmaris 1 (7,14 km)
10:46: OS 15 – Ovacik (8,05 km)
11:24: OS 16 – Gökçe (12,65 km)
13:18: OS 17 – Marmaris 2 Power Stage (7,14 km)
14:15: Podium

 

 

źródło: Citroën Polska

Galeria

Dodaj komentarz

avatar
1024
  
smilegrinwinkmrgreenneutraltwistedarrowshockunamusedcooleviloopsrazzrollcryeeklolmadsadexclamationquestionideahmmbegwhewchucklesillyenvyshutmouth
  Subskrybuj  
Powiadom o