W trzynastej rundzie Rajdowych Mistrzostw Świata FIA 2017 zespół Citroën Total Abu Dhabi WRT będzie walczyć o jak najlepszy wynik na zakończenie sezonu. W australijskich lasach deszczowych Citroënami C3 WRC pojadą Stéphane Lefebvre i Gabin Moreau, Craig Breen i Scott Martin oraz Kris Meeke i Paul Nagle.

RAJD POSTAWIONY NA GŁOWIE

Rajdy zaliczane do cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata FIA odbywają się głównie w krajach europejskich – wyjątkami są trzy rundy rozgrywane na innych kontynentach. Po wyprawach do Meksyku i Argentyny w pierwszej części sezonu, trzecim zamorskim kierunkiem dla zespołów WRC będzie wschodnie wybrzeże Australii. Od 2011 r. bazą rajdu jest Coffs Harbour, mała miejscowość położona nad oceanem, mniej więcej w połowie drogi pomiędzy Sydney i Brisbane.

Rajd rozgrywany na trasach odległych o 17 tys. km od bazy zespołu w Wersalu, ma specyficzny charakter. Stanowi połączenie szerokich, szutrowych dróg biegnących przez pola z ciasnymi i krętymi duktami poprowadzonymi przez gęste lasy deszczowe. Ubity grunt nawierzchni często pokryty jest warstwą drobnych kulistych kamyczków, które bardzo zmniejszają przyczepność aut pierwszych zawodników na trasie. Po przejeździe kilku załóg, gdy trasa jest już odkurzona twarda nawierzchnia zapewnia dobrą przyczepność – do czasu, gdy pogoda zmieni się na deszczową.

Na potrzeby edycji 2017 organizatorzy rajdu wytyczyli bardziej kompaktową trasę, skracając partie dojazdowe. Niemniej, oesy są w większości dobrze znane bywalcom Rajdu Australii, co daje im przewagę nad nowicjuszami w tym terenie. Znawcy oczekują, że decydujące znaczenie dla wyników może mieć zaplanowany na sobotę rano przejazd odcinka Nambucca, liczącego prawie 50 km.

Taka konfiguracja rajdu sprzyja rodzinnemu kibicowaniu i śledzeniu akcji z bliska. Pierwszy i drugi etap rajdu kończą się dwukrotnym przejazdem superoesu, którego trasę wytyczono tuż obok parku serwisowego. Australijscy kibice czekają także na niezwykle popularny superoes Raceway (sobota rano) i na dodatkowo punktowany Wedding Bells Power Stage (niedziela przed południem).

 

POWIEDZIELI:

YVES MATTON, SZEF CITROËN RACING

Naszym celem w ostatniej rundzie sezonu będzie potwierdzenie możliwości Citroëna C3 WRC na trasach szutrowych. Oesy Rajdu Australii wytyczone są na specyficznych drogach, na których zawodnikom nie wolno wcześniej trenować. Dlatego doświadczenie i szybkość reagowania ekip technicznych będzie mieć kluczowe znaczenie dla doboru właściwych ustawień samochodów przed startem, na podstawie danych tylko z zapoznania. Na podstawie wyników testów, które Kris zaliczył na szutrach w Hiszpanii, a także prac realizowanych przez nas w ciągu kilku ostatnich miesięcy w celu poprawy osiągów w zróżnicowanych warunkach, sądzę, że posiadamy atuty pozwalające nam walczyć o dobry wynik. Również Stéphane i Craig będą się starali jak najlepiej wykorzystać ostatnią rundę sezonu, pokazać swoją prędkość i potwierdzić postępy, jakich dokonali w ciągu tego sezonu”.

KRIS MEEKE

W Rajdzie Australii startowałem dotychczas trzykrotnie i mam z tych występów sporo dobrych wspomnień. W 2015 r. przez dwa pierwsze dni byłem liderem. Ostatecznie Volkswageny wyprzedziły mnie, ale trzecie miejsce, które zająłem i tak uważam za bardzo dobry wynik. W tym roku w planie jest kilka odcinków wykorzystanych w ubiegłorocznej edycji i te trasy będą dla mnie nowe, jednak nie sądzę, bym miał z tym problem, bo ogólnie na australijskich drogach czuję się pewnie. Mają one pewne cechy charakterystyczne, których nie spotyka się w innych rajdach. Na przykład, lasy są tam tak gęste, a drzewa tak wysokie, że światło tylko przebłyskuje przez gałęzie, tworząc coś w rodzaju efektu lampy stroboskopowej. Te zmiany oświetlenia powodują, że czytanie drogi staje się bardzo trudne. Ja szczególnie czekam na odcinek specjalny Nambucca, który już znam i uważam za jeden z najwspanialszych w całym sezonie. Biorąc pod uwagę poziom naszej konkurencyjności podczas dwóch ostatnich rajdów szutrowych, liczę na osiągnięcie takich samych lub podobnych wyników”.
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Australii: 3
Najlepszy wynik: 3. miejsce (2015 r.)

CRAIG BREEN

Często powtarzam, że Australia jest moim drugim domem. Moja siostra mieszka w Perth, a w całym kraju żyje liczna społeczność irlandzka, więc mam tam wielu znajomych i kibiców. Nie mogę doczekać się swojego drugiego startu poza granicami Europy. Wiem, że nie będzie łatwo, bo całej trasy muszę nauczyć się od zera. W rajdzie, którego konfiguracja z roku na rok pozostaje niemal identyczna, będzie to dla mnie sporą niedogodnością. Niemniej, trasy wydają mi się wspaniałe, a konkurencyjność Citroëna C3 WRC w kilku ostatnich rajdach napawa mnie optymizmem. Mam nadzieję, że uda nam się dobrze zakończyć sezon 2017”.
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Australii: 0

STÉPHANE LEFEBVRE

Chociaż nie wszyscy o tym pamiętają, wyjazd do Australii to nasza najdłuższa podróż w całym roku. Trzeba to zaplanować odpowiednio wcześniej i przygotować się do różnicy czasu. W 2015 r. pojechałem tam tylko po to, by wziąć udział w zapoznaniu z trasą. Później jednak Mads Østberg miał wypadek i zespół w ostatniej chwili zwrócił się do mnie z zadaniem zastąpienia go na starcie. Nie mieliśmy ze sobą ekwipunku rajdowego, więc wszystko, co potrzebne, musieliśmy wykombinować na zasadzie pełnej improwizacji, w ciągu paru godzin. Pomimo braku pełnego przygotowania, zaliczyłem kilka przyzwoitych czasów w klasyfikacji generalnej. Z drugiej strony, doświadczyłem także wielu trudności na trasach poprowadzonych przez lasy, w tym na odcinku Nambucca. Tak, jak wszyscy, chciałbym zakończyć sezon dobrym wynikiem. Moją ambicją jest występ co najmniej na poziomie tego, co zaprezentowałem w Hiszpanii, gdzie notowałem czasy ustępujące kierowcom z czołówki o nie więcej niż 0,2 sek. na kilometr”.
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Australii: 1
Najlepszy wynik: 11. miejsce (2015 r.)

RAJD AUSTRALII W LICZBACH:

21 odcinków specjalnych o łącznej długości 318,33 km

28 opon Michelin na każdą załogę. Wybór domyślny stanowić będą opony Latitude Cross H4 (o twardej mieszance); jednak w razie deszczu zawodnicy mogą wybrać opony Latitude Cross S5 (mieszanka miękka).

2 zwycięstwa Citroëna w Australii – w latach 2004 i 2005 na Antypodach wygrali Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën Xsara WRC).

PRZYPOMNIJMY TO SOBIE: RAJD AUSTRALII 2011

Pod koniec lata w 2011 r. w zespole Citroëna narastało napięcie pomiędzy jego kierowcami. Na starcie dziesiątej rundy sezonu Sébastien Loeb miał na swoim koncie 192 pkt. Jego kolega z zespołu i główny rywal Sébastien Ogier miał 167 pkt. Oznaczało to, że lider klasyfikacji może pozwolić sobie na spokojną jazdę, obliczoną na kontrolowanie sytuacji. Jednak pierwsza edycja rajdu rozgrywana wokół Coffs Harbour odbywała się w koszmarnych warunkach pogodowych. Ulewne deszcze sprawiły, że nawierzchnie oesów stały się wyjątkowo śliskie. Krótko po wyprzedzeniu Ogiera na OS3 i objęciu prowadzenia w rajdzie, Loeb wypadł z drogi na OS4. W tej sytuacji Ogier miał znakomitą sposobność, by pokonać konkurenta z własnego zespołu i zbliżyć się do niego w punktacji. Stało się inaczej – on także nie ustrzegł się błędu i dwa odcinki specjalne później też padł ofiarą skrajnie trudnych warunków. Pocieszeniem dla zespołu był jedynie fakt, że obydwa fabryczne DS3 WRC odpadły w pierwszym dni rywalizacji. Oznaczało to, że kierowcy mogą wrócić na trasę w drugim etapie, korzystając z reguły Rally2, a jednocześnie, że Ogier nie będzie w stanie przeszkodzić Loebowi w zdobyciu ósmego tytułu Rajdowego Mistrza Świata.

PYTANIE TOTAL: JAK ZESPÓŁ PRZYGOTOWUJE SIĘ DO SEZONU 2018?

Przyszły rok stanowić będzie prawdziwy kamień milowy dla Total i Citroëna. Będziemy w nim obchodzili pięćdziesiątą rocznicę naszej współpracy partnerskiej w dziedzinie technicznej, handlowej i sportowej. Nasze marki zaczęły współpracować w 1968 r. i od tego czasu nieustannie działamy wspólnie. Aby godnie uczcić tę rocznicę rekordowo długiego partnerstwa, obydwie marki przygotowują szereg przedsięwzięć i projektów. Będą one miały różny charakter – od imprez po aktywności internetowe w mediach społecznościowych. Rocznica stanie się także okazją do przywołania wielu pięknych wspomnień i wspólnie odniesionych zwycięstw, a być może także do opowiedzenia niejednej anegdoty z dawnych czasów. Oczywiście, nie zamierzamy skupiać się wyłącznie na przeszłości. Nasze ekipy techniczne już pracują nad nową generacją produktów wykorzystywanych w Citroënach C3 WRC. Czekamy na Rajd Monte-Carlo (w dniach 25-28 stycznia 2018 r.), przy okazji którego odbędą się pierwsze imprezy związane z naszą rocznicą.

ODWIEDŹ ABU DABI: LOUVRE ABU DHABI

W sobotę 11 listopada nastąpiło otwarcie dla publiczności obiektu nazwanego Louvre Abu Dhabi – pierwszego tego rodzaju muzeum w świecie arabskim. Pomimo nazwy, z pewnością nie można go uznać za kopię paryskiego Luwru – jest to nowatorskie przedsięwzięcie polegające na czasowym prezentowaniu kolekcji wypożyczanych z dwunastu francuskich muzeów oraz z własnej ekspozycji stałej Louvre Abu Dhabi. Koncepcja zbioru opiera się na nieszablonowym spojrzeniu na świat twórczości artystycznej – śledzeniu powiązań pomiędzy cywilizacjami i kulturami, które z pozoru wydają się bardzo odległe od siebie w czasie i przestrzeni. Budynek Louvre Abu Dhabi, zaprojektowany przez francuskiego architekta Jeana Nouvela znajduje się na wyspie Saadiyat.

 

PROGRAM RAJDU AUSTRALII (strefa czasowa GMT+11)

CZWARTEK, 16 LISTOPADA:

8:00: odcinek testowy (5,02 km)

PIĄTEK, 17 LISTOPADA:

7:30: Start (Coffs Harbour)
8:13: OS1 – Pilbara I (9,71km)
8:36: OS2 – Eastbank I (19,05km)
9:39: OS3 – Sherwood I (26,68km)
11:24: Serwis A (Coffs Harbour – 30 min.)
12:37: OS4 – Pilbara II (9,71km)
13:00: OS5 – Eastbank II (19,05km)
14:03: OS6 – Sherwood II (26,68km)
14:54: OS7 – Destination NSW Superoes I (1,27km)
17:02: OS8 – Destination NSW Superoes II (1,27km)
17:22: Serwis Flexi B (Coffs Harbour – 45 min.)

SOBOTA, 18 LISTOPADA:

6:00: Serwis C (Coffs Harbour – 15 min.)
7:18: OS9 – Nambucca17 (48,89km)
8:56: OS10 – Newry17 I (20,87km)
9:44: OS11 – Raceway Superoes (1,37km)
10:49: Serwis D (Coffs Harbour – 30 min.)
12:22: OS12 – Welshs Creek (33,49km)
13:08: OS13 – Argents Hill (12,24km)
14:16: OS14 – Newry17 II (20,87km)
14:54: OS15 – Destination NSW Superoes III (1,27km)
17:02: OS16 – Destination NSW Superoes IIII (1,27km)
19:32: Serwis Flexi E (Coffs Harbour – 45 min.)

NIEDZIELA, 19 LISTOPADA:

6:40: Serwis F (Coffs Harbour – 15 min.)
7:38: OS17 – Pilbara Reverse I (9,93km)
7:56: OS18 – Bucca16 (31,90km)
9:08: OS19 – Wedding Bells16 (6,44km)
10:33: Serwis G (Coffs Harbour – 30 min.)
11:46: OS20 – Pilbara Reverse II (9,93km)
13:13: OS21 – Wedding Bells16 II Power Stage (6,44km)
14:16: Serwis H (Coffs Harbour – 10 min.)
15:30: Podium (w centrum miasta)

 

 

źródło: Citroën Polska

Galeria

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
  
smilegrinwinkmrgreenneutraltwistedarrowshockunamusedcooleviloopsrazzrollcryeeklolmadsadexclamationquestionideahmmbegwhewchucklesillyenvyshutmouth
wpDiscuz