Sandero i Duster to lokomotywy sprzedaży marki Dacia w Europie. Dużo gorzej sprzedają się nowości, Lodgy i Dokker nie zdobyły takiej popularności, jaką oczekiwała firma. Czy w tej sytuacji oba samochody przestaną być produkowane i znikną z salonów? A może producent szykuje wielką niespodziankę? Losy obu modeli nie są wcale pewne.
Dacia Lodgy została zaprezentowana dwa lata temu. Produkowana jest w fabryce w Tangerze, w Maroku. Cena bazowa jest bardzo atrakcyjna – prawie dwa razy niższa niż takich silnych rywali jak Citroen C4 Picasso czy Renault Scenic. Samochód jest solidny i trwały – ma wszystko to, co powinno przekonać do niego klientów. A jednak na całym świecie sprzedano zaledwie 76 tysięcy Lodgy. Co gorsza, sprzedaż tego modelu spada. Czy można już mówić o porażce?
Misją Lodgy było uzupełnić ofertę o samochód, który zastąpi Logana MCV. Po tym jak wprowadziliśmy Lodgy, rynek MPV zaczął maleć mówi Renaud Pirel, dyrektor marketingu marki Dacia. I rzeczywiście, auto pojawiło się w salonach, gdy w Europie na dobre rozpoczął się kryzys a zapotrzebowanie klientów na MPV znacząco zmalało.
Według badań IHS, segment MPV to aktualnie 9,4% rynku. W 2007 roku było to 15,5%. Dacia Lodgy jest znacznie mniej charakterystyczna niż Duster. Nie przyciąga tak klientów. Druga nowość Dacii, model Dokker, został wprowadzony na rynek w sierpniu 2012 roku. Do tej pory sprzedano blisko 59 tysięcy tych samochodów. Dynamika wzrostu sprzedaży jest dużo lepsza niż Lodgy, ale nadal niezadowalająca.
Czy Dacia przestanie produkować modele Lodgy i Dokker? Na razie nikt nie chce o tym mówić otwarcie. Firma rozważa jednak modyfikację nadwozia Lodgy oraz zmianę polityki cenowej wobec Dokkera. Szczegółów na razie nie ujawniono.
Źródło: Dacia/Renault, Les Echos
Najnowsze komentarze