Dlaczego na stacjach benzynowych ropa jest droższa od benzyny? Przez wiele lat na polskich stacjach było odwrotnie. Średnia cena benzyny ostatniego dnia 2018 roku w Polsce wynosiła poniżej 5, natomiast cena diesla około 5,20 zł. Zapytaliśmy więc u źródła – odpowiedzi udzieliła nam rafineria LOTOS.
„Obecnie notowania oleju napędowego kształtują się na wysokim poziomie w związku z dużym popytem na ten produkt w Europie, w szczególności w tzw. rejonie ARA (Antwerpia-Rotterdam-Amsterdam). Wynika to bezpośrednio z niskiej dostępności diesla na rynku, jaką obserwowaliśmy na przełomie listopada i grudnia. To z kolei było pochodną kilku czynników w tym. utrzymującego się przez kilka miesięcy niskiego stanu rzeki Ren, którą to rzeką paliwo to jest transportowane na terenie Niemiec. Dodatkowym elementem były postoje kilku rafinerii w Niemczech. Odwrotnie jest w przypadku benzyny, której zapasy są obecnie na bardzo wysokim poziomie„. Tyle oficjalne stanowisko polskiej rafinerii.
Z odpowiedzi Lotosu wynika, że głównym czynnikiem wpływającym na różnicę cen jest mniejsza dostępność oleju napędowego i zwiększone zapotrzebowanie a więc klasyczne mechanizmy rynkowe popytu i ceny.
Bardziej enigmatyczne było w tej sprawie Circle K, dawniej Statoil. „Po zapoznaniu się przez nich z zakresem pytań, tym razem nie chcielibyśmy poruszać wymienionych kwestii.” – napisała nam osoba odpowiedzialna za komunikację tej marki. Czy więc za sprawą kryje się coś więcej?
Wyższa cena ropy ma wpływ na koszty funkcjonowania firm a więc pośrednio także na ceny produktów i usług. Może też spowodować przyspieszenie procesu odchodzenia od silników diesla w samochodach osobowych – trend ten widoczny był w 2018 roku bardzo wyraźnie.
Olej napędowy produkowany jest z ropy naftowej, wydobywanej na platformach. Następnie jest on transportowany do rafinerii, w której przechodzi proces proces separacji, konwersji oraz oczyszczania. Proces separacji odbywa się w dużych wieżach destylacyjnych, w których olej jest wystawiony na działanie wysokiego ciepła, powodując jego rozdzielenie na gazy i ciecze. Produkty rozdzielane są na podstawie różnic temperatur między dołem a szczytem zbiornika. Z ropy powstaje między innymi propan w pobliżu (góra zbiornika) , olej napędowy (pośrodku) i smary (dół zbiornika). Następnym krokiem w produkcji oleju napędowego jest konwersja, która zwykle wymaga zastosowania katalizatora do niektórych cięższych olejów z procesu separacji w celu wytworzenia większej ilości benzyny, oleju napędowego i propanu. Ostatnim etapem procesu jest oczyszczenie i zwykle obejmuje wystawienie produktów na działanie wodoru i katalizatora do usuwania siarki.
Najnowsze komentarze