Im mniejszy środek transportu wybierzemy do miasta, tym łatwiej będzie nam się przemieszczać i tym szybciej znajdziemy upragnione miejsce parkingowe. Znakomitym rozwiązaniem w dużych aglomeracjach jest skuter lub motocykl. Są jednak pewne mankamenty tego rodzaju pojazdów przy mało sprzyjającej aurze. A gdyby tak połączyć motocykl z samochodem? Grupa PSA wraz z partnerami stworzyła konsorcjum nazwane “Efficient Urban LIght Vehicle” (EU-LIVE), które zaprezentowało wehikuł łączący cechy dwu i czterokołowca.

Pojazd EU-LIVE ma niewielkie wymiary, bo tylko 2,4 m długości oraz 0,85 m szerokości, co pozwala na zaparkowanie w poprzek tradycyjnego miejsca. W przeciwieństwie do motocykli został jednak wyposażony w dach nad głową, poduszkę powietrzną, pasy bezpieczeństwa oraz ogrzewanie. Kask, rękawice i specjalna wodoodporna odzież nie będą nam więc na pokładzie potrzebne. Do wnętrza możemy się dostać przez odsuwane drzwi.

Napęd modelu EU-LIVE pochodzi od jednocylindrowej jednostki benzynowej o mocy 31 kW, która współpracuje z dwoma elektrycznymi silnikami znajdującymi się w tylnych kołach. Zostały one opracowane przez firmy Elaphe oraz Brembo.

Silniki elektryczne pozwalają na rozpędzenie pojazdu do 70 km/h i pokonanie maksymalnego dystansu 70 km bez emisji spalin. W samochodzie znalazł się również 48-voltowy akumulator od Samsung SDI, który jest ładowany poprzez regenerację energii z hamowania.

Niewielka hybryda należy do kategorii L5e, czyli pojazdów trójkołowych. Może poruszać się po wszystkich rodzajach dróg, także po ekspresówkach i autostradach. Maksymalna prędkość wynosi 130 km/h, a zasięg to 300 km.

Jak mówi producent, model jest łatwy w prowadzeniu niczym trójkołowy skuter, a wszystko dzięki kontroli stabilności wykorzystującej komponenty hydrauliczne oraz hydropneumatyczne zawieszenie. EU-LIVE jest finansowane przez Komisję Europejską w ramach projektu „Horizon 2020 GV5”.

„Grupa PSA zobowiązała się do ochrony indywidualnej swobody przemieszczania się. Znakomitym na to przykładem jest właśnie EU-LIVE. Ten nowy, hybrydowy lekki pojazd zapewnia indywidualną, bezpieczną i zrównoważoną mobilność dzięki bezemisyjnemu trybowi jazdy. Jesteśmy dumni, że możemy wziąć udział w tym europejskim projekcie wraz z naszymi partnerami”– oświadczyła Carla Gohin, wiceprezes ds. badań i zaawansowanej inżynierii.

Galeria

Dodaj komentarz

1 Komentarz do "EU-LIVE – między samochodem a motocyklem"

Powiadom o
avatar
  
smilegrinwinkmrgreenneutraltwistedarrowshockunamusedcooleviloopsrazzrollcryeeklolmadsadexclamationquestionideahmmbegwhewchucklesillyenvyshutmouth
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Alex
Gość

Jako zapalony motocyklista powiem tak – to nie jest fun jak na motocyklu. Ale ze mieszkam w PL, a tu od listopada do kwietnia na ulicach jest błoto – to taka opcja baaardzo mi sie podoba! Jesli mieściłby sie miedzy samochodami jak skutery i moto to jest strzał w 10! Cenę widzę skalkulowana tak: za wersje City, tylko z silnikiem na prąd i zasięgiem 70km – 25kpln. Za wersje hybrydowa i szybsza, 35kpln. Kupiłbym 4 w cenie auta dla każdego członka rodziny, a zaparkowane w mieście pod kamienica, i tak zajmowałyby mniej miejsca!

wpDiscuz