Ile kosztuje używany samochód elektryczny? Niskie koszty eksploatacji i atrakcyjna cena zakupu sprawiają, że sporo osób zastanawia się nad takim zakupem. Skoro jest popyt, to jest i podaż a na polskim rynku coraz częściej można spotkać używane samochody elektryczne. Czy to się opłaca? Wbrew pozorom odpowiedź na to pytanie nie jest taka prosta. Używane auto elektryczne to przede wszystkim pytanie o stan akumulatorów i zasięg. A ten, szczególnie w przypadku pojazdów wyprodukowanych w 2015 roku i starszych, będzie raczej nieduży.
Citroen C-Zero i Peugeot ION oraz Mitsubishi iMiEV
Peugeot iOn, Citroën C-ZERO oraz Mitsubishi iMiEV to trojaczki, mini samochody miejskie opracowane przez Mitsubishi, Peugeota i Citroëna ze 100% napędem elektrycznym. Francuska wersja i-MiEV, pojazdu elektrycznego sprzedawanego w Japonii, jest rezultatem współpracy pomiędzy PSA i Mitsubishi. Peugeot iOn został zaprezentowany na Salonie Samochodowym we Frankfurcie w 2009 roku, natomiast marka Citroën wprowadziła model C-ZERO pod koniec 2010 roku.
Co ciekawe, Citroën próbował już wyprodukować samochód elektryczny w latach dziewięćdziesiątych, wprowadzając model Saxo Electric. Wyprodukowano 5500 egzemplarzy. Peugeot iOn, Citroën C-ZERO oraz Mitsubishi iMiEV mają zasięg około 100 kilometrów. Ceny w ogłoszeniach zaczynają się od około 30 tysięcy złotych ale trzeba się spieszyć, bo samochody te bardzo szybko znikają z ofert.
Renault Zoe
W przypadku zakupu Zoe koniecznie trzeba sprawdzić, czy bateria jest wykupiona na własność. Można to zrobić w serwisie. Samochód jest podłączony na stałe do sieci Renault i jeśli akumulator będzie nieopłacony, to możemy spodziewać się problemów. Praktyczny zasięg w zależności od rocznika będzie się wahał między 120 km (najstarsze egzemplarze) do 200 km (rocznik 2016, wersja 240).
Jak kształtują się ceny? Przebiegi samochodów elektrycznych są dużo mniejsze niż wersji spalinowych a same koszty eksploatacji są nadzwyczaj niskie. W przeciwieństwie do cen, które nawet dla starszych egzemplarzy są raczej w wyższym przedziale. Dzisiaj za najtańszy Zoe z 2013 roku sprzedający chce ponad 47 tysięcy złotych. Egzemplarz o zasięgu 200 kilometrów z 2016 roku to już wydatek 70900 złotych.
Marka i model |
Rok produkcji |
Przebieg |
Cena |
Renault Zoe |
2013 |
82400 |
47 999 zł |
Renault Zoe |
2016 |
12120 |
70 900 zł |
Renault Zoe |
2016 |
30000 |
65 900 zł |
Renault Zoe |
2015 |
35000 |
53 900 zł |
Czy warto kupić używany samochód elektryczny?
Coraz więcej osób kupuje takie samochody, ze względu na bardzo niskie koszty eksploatacji. W przypadku, gdy dziennie pokonujemy po mieście lub pod miastem kilkanaście-kilkadziesiąt kilometrów, może to być bardzo opłacalne. Samochód elektryczny może dzisiaj parkować za darmo w centrum i jeździć buspasem, co znakomicie ułatwia dojazdy do pracy. Jest to też oszczędność pieniędzy, która opłaca się tym osobom, które muszą parkować w centrum, nawet jeśli efektywnie przejeżdżają mało kilometrów w mieście.
Symulacja dla Warszawy:
Dane wejściowe |
||
Średni dzienni przebieg |
30 |
km |
Ilość dni z samochodem w miesiącu |
25 |
km |
Łącznie kilometrów w miesiącu |
750 |
km |
Łącznie kilometrów w roku |
9000 |
km |
Ilość dni z parkowaniem płatnym (8h) |
20 |
dni |
Koszty jednostkowe |
||
Koszt ładowania |
8 zł |
100 km |
Kosz parkowania |
32 zł |
dziennie |
Koszt parkowania miesięczny (20 dni w miesiącu) |
640 zł |
miesięcznie |
Ilość miesięcy w roku z parkowaniem |
11 |
miesięcy |
Koszt tankowania (spalanie 7 litrów) |
35 zł |
100 km |
SAMOCHÓD ELEKTRYCZNY |
SAMOCHÓD SPALINOWY |
|
Roczny koszt przejazdów |
720 zł |
3 150 zł |
0 zł |
7 040 zł |
|
SUMA |
720 zł |
10 190 zł |
W powyższej symulacji założyliśmy średni przebieg na poziomie 30 kilometrów dziennie z wykorzystaniem auta w ten sposób przez 25 dni w miesiącu. Cena parkowania jest przyjęta dla Warszawy na poziomie 32 złotych dziennie a spalanie 7 litrów i uśredniona cena paliwa 5 złotych, co daje koszt paliwa za przejechanie 100 kilometrów na poziomie 35 złotych. Koszt ładowania określiliśmy na 8 złotych za 100 kilometrów. To model przybliżony.
Przy 30 km średniego dziennie różnica w przybliżonym modelu kosztowym używania samochodu elektrycznego i spalinowego wynosi rocznie około 9000 złotych. Koszt zakupu auta elektrycznego w cenie 50.000 złotych zwróci się więc po około 6 latach. W przypadku tańszych aut jest to znacznie krócej. Różnica przy niewielkich przebiegach wynika przede wszystkim z kosztów parkowania w dużym mieście.
Gdzie znaleźć więcej informacji?
Wszystkim osobom rozważającym zakup samochodu elektrycznego, polecamy również doskonałe forum samochodyelektryczne.org, gdzie można znaleźć bardzo dużo informacji o konkretnym modelu.
Najnowsze komentarze