Po wakacyjnej przerwie, Rajd Katalonii wznawia Rajdowe Mistrzostwa Świata WRC 2017. Zadaniem załóg Citroënów C3 WRC będzie pokazanie siły i możliwości zespołu na wytyczonych w Katalonii trasach asfaltowych i szutrowych. Citroën Total Abu Dhabi WRT zgłasza na start trzy załogi: w Hiszpanii pojadą Kris Meeke i Paul Nagle, Stéphane Lefebvre i Gabin Moreau oraz Khalid Al Qassimi i Chris Patterson.
KONIEC LETNICH FERII W WRC
Zawodnicy rywalizujący w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC 2017 od początku sezonu mieli intensywny kalendarz startów. Na odpoczynek musieli poczekać aż do końca sierpnia. Po rozegranych w krótkich odstępach rajdach Polski, Finlandii i Niemiec nadeszła długo wyczekiwana sześciotygodniowa przerwa.
Letnio-jesienne ferie kończy rajd Katalonii – runda specyficzna pod wieloma względami. Baza rajdu znajduje się w miejscowości Salou, w pobliżu parku rozrywki PortAventura, a jego trasy jako jedyne w całym sezonie mają charakter mieszany – łączą odcinki na szutrze i na asfalcie.
Pierwszy etap rajdu, zaplanowany na piątek, odbędzie się głównie na górskich, szutrowych drogach, choć długi odcinek specjalny Terra Alta obejmuje też sekcje asfaltowe. Na mecie etapu zespoły będą miały 75 minut na przywrócenie samochodów do konfiguracji asfaltowej. Najdłuższy serwis w sezonie to zawsze decydujący sprawdzian dla mechaników i wielka gratka dla publiczności. W tym czasie w autach wymienia się skrzynię biegów, elementy układu przekazania napędu i demontuje osłony podwozia – to najważniejsze modyfikacje wprowadzane w tej fazie rajdu.
Dwa kolejne etapy rozegrane zostaną na asfalcie. Trasy wybierane na Rajd Katalonii uważa się za rajdowy odpowiednik toru wyścigowego: są dość szerokie, gładkie, pozbawione nierówności. W takich warunkach o konkurencyjności aut w specyfikacji WRC 2017 zadecyduje ich sprawność aerodynamiczna i moc silników. Powszechną praktyką wśród kierowców jest cięcie zakrętów, co wymaga jednak dużej ostrożności, aby nie przebić opony najeżdżając na ostre kamienie.
STAWKA W GRZE: WYKORZYSTAĆ OSIĄGI AUT SZYBKOŚĆ NA DWÓCH TYPACH NAWIERZCHNI
Rajd Katalonii jako runda rozgrywana na dwóch typach nawierzchni, które stawiają przeciwne wymagania, stanowi sprawdzian wszechstronności samochodów i kierowców. Aby jak najlepiej przygotować się do tej konfrontacji, zespół Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team odbył w Katalonii sesję testów. Trwały one trzy dni i skupiały się wyłącznie na trasach szutrowych. Stéphane Lefebvre, Kris Meeke i Sébastien Loeb zmieniali się za kierownicą, mając za zadanie znalezienie najodpowiedniejszych dla siebie ustawień samochodu. Zespół się nie obawia asfaltowych odcinków: Citroëny C3 WRC nie raz dowiodły swojej konkurencyjności na tym rodzaju nawierzchni, nawet w warunkach tak różnych, jak odcinki Tour de Corse i Rajdu Niemiec ADAC.
Kris Meeke weźmie udział w Rajdzie Katalonii RACC już po raz dziesiąty. Z biegiem lat Brytyjczyk zebrał w tej rundzie spore doświadczenie, ale dotychczas nie odniósł sukcesów. Najlepiej wspomina edycję rajdu z 2016 r., w której poczuł się pewnie na trasie i znalazł dobre tempo. Zwycięzca tegorocznego Rajdu Meksyku chce zrzucić z siebie frustrację wywołaną niepowodzeniami w ostatnich rajdach i deklaruje zamiar walki o czołowe miejsca.
Stéphane Lefebvre, nieobecny w Finlandii i Niemczech, w Hiszpanii wróci za kierownicę Citroëna C3 WRC. W przeciwieństwie do doświadczonego kolegi, młody Francuz nie może polegać na dobrej znajomości tej rundy WRC, ale zapowiada, że z entuzjazmem podejmuje wyzwanie. Lefebvre czuje się silny po udanym występie w Rajdzie Polski, w którym zajął piąte miejsce. Zamierza robić dalsze postępy i trwale dołączyć do czołówki zawodników Rajdowych Mistrzostw Świata WRC.
Khalid Al Qassimi również wystąpi w Hiszpanii po raz dziesiąty. Kierowca z Abu Dabi realizuje w tym sezonie częściowy kalendarz startów w WRC, w którym po Portugalii i Finlandii znalazł się jego ulubiony Rajd Hiszpanii.
POWIEDZIELI:
YVES MATTON, SZEF CITROËN RACING
„Do końca sezonu mamy przed sobą trzy rajdy. Naszą ambicją jest zaliczenie w nich dobrych wyników – chcemy iść śladem zdobytego w Niemczech miejsca na podium. Rajd Hiszpanii ma specyficzny charakter: w pierwszym etapie czekają nas trasy szutrowe. Nie wiemy jeszcze, czy kolejność startowa naszych załóg okaże się atutem, czy poważną przeszkodą. To będzie zależało od pogody. Jeżeli zdołamy uplasować się na wysokich miejscach na mecie piątkowego etapu, w dalszej części rajdu będziemy mogli liczyć na potencjał Citroëna C3 WRC na nawierzchniach asfaltowych i walczyć o najlepsze miejsca. Podczas testów, jakie odbyliśmy w ubiegłym tygodniu, sprawdziliśmy różne ustawienia naszych samochodów. Niektóre z nich wykorzystamy w najbliższy weekend na trasie rajdu. Niezależnie od tego, stale pracujemy nad tym, by robić postępy i jak najskuteczniej rywalizować z naszymi konkurentami”.
KRIS MEEKE
„Mamy za sobą udaną sesję testową. Cieszę się, że miałem okazję pracować z Sébastienem Loebem. Zawsze zostaje jakieś pole do poprawy, ale czuję, że już posuwamy się we właściwym kierunku. Dla mnie liczy się powrót do rywalizacji – po moim niepowodzeniu w Rajdzie Niemiec, a później długiej przerwie. To dziwne uczucie uświadomić sobie, że na drogach Katalonii wystąpię już po raz dziesiąty! Nasz pozycja startowa jest potencjalnie korzystna, ale nie wiemy, jak to wyjdzie w praktyce, gdy na skuteczność jazdy mogą wpływać kurz albo przeciwnie deszcz. Później czekają nas etapy na asfalcie, a na tej nawierzchni dobrze znamy konkurencyjność Citroënów C3. Chciałbym przede wszystkim dobrze czuć się za kierownicą. Jeżeli to mi się uda, będziemy w stanie walczyć o dobry wynik, który bardzo by się przydał zespołowi”.
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Katalonii: 9
Najlepszy wynik: 5. miejsce (2011 i 2015)
STÉPHANE LEFEBVRE
„Bardzo się cieszę, że wracam za kierownicę Citroëna C3 WRC. Od czasu, gdy zajęliśmy piąte miejsce w Rajdzie Polski, minęły trzy miesiące. Na początku będę musiał znaleźć szybkie tempo i rytm jazdy, a w dodatku zrobić to na odcinkach, które znam dość słabo. Nie zapominajmy, że będę tam z pewnością najmniej doświadczonym kierowcą w całej stawce. Testy zrealizowane w ubiegłym tygodniu dużo mi dały. Po raz pierwszy miałem okazję wypróbować nowy dyferencjał dzielący siłę napędową pomiędzy koła osi przedniej i tylnej. Ta modyfikacja świetnie odpowiada mojemu stylowi prowadzenia, więc to na pewno będzie mój atut. Jeżeli warunki na drodze okażą się sprzyjające, postaramy się jak najlepiej wykorzystać nasza kolejność startową w pierwszym etapie”.
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Katalonii: 2
Najlepszy wynik: 50. miejsce (2015)
KHALID AL QASSIMI
„Ja też wystartuję w Hiszpanii już po raz dziesiąty! Ten rajd jest jednym z moich ulubionych w całym kalendarzu WRC. Przemawia do mnie wyzwanie, jakim jest walka na mieszanych nawierzchniach, szczególnie tam, gdzie w ramach jednego oesu wjeżdża się z szutru na asfalt i od razu wzrasta tempo. Lubię też ogólną atmosferę wokół Rajdu Hiszpanii: zawsze można tam liczyć na doskonałą organizację i wprost niesamowitą publiczność. Właśnie z tych powodów staram się co roku wystąpić w Katalonii. Będę się starał znaleźć dobry rytm i gdy tylko poczuję się pewnie, przystąpię do ataku. Krisowi i Stéphane’owi życzę jak najlepszych wyników”.
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Katalonii: 9
Najlepszy wynik: 7. miejsce (2010)
RAJD KATALONII W LICZBACH:
19 odcinków specjalnych o łącznej długości 312,02 km
32 opon Michelin na każdą załogę w Rajdzie Hiszpanii. W etapie piątkowym wybór spośród opon Latitude Cross H4 (mieszanka twarda) i S5 (miękka). W etapach sobotnim i niedzielnym do wyboru będą opony Pilot Sport H5 (twarde), S5 (miękkie) i FW3 (maxi / deszczowe).
9 zwycięstw Citroëna w Hiszpanii: w roku 1999 wygrał Philippe Bugalski (Xsara Kit-Car), a następnie ośmiokrotnie Sèbastien Loeb (2005-2006 Xsara WRC, 2007/2010 C4 WRC i 2011-2012 DS 3 WRC)
PRZYPOMNIJMY TO SOBIE: RAJD KATALONII 1999
Citroëny Xsara Kit-Car po raz pierwszy w sezonie 1999 pojawiają się w rywalizacji Rajdowych Mistrzostw Świata WRC i od początku są nie do pokonania. Na trasach asfaltowych o charakterze torowym lekkie Xsary napędzane mocnymi, dwulitrowymi silnikami bez doładowania okazują się niezwykle konkurencyjne wobec samochodów klasy WRC, wyposażonych w silniki z turbodoładowaniem i napędy na cztery koła. Od pierwszych odcinków specjalnych na prowadzenie wysuwa się Jesús Puras. Jadący Citroënem Hiszpan utrzymuje lekką przewagę, a za jego plecami o drugą pozycję rywalizują nieodżałowany Philippe Bugalski oraz Carlos Sainz, Didier Auriol, Tommi Mäkinen i Colin McRae. Na początku drugiego etapu Puras musi pożegnać się z marzeniem o zwycięstwie odniesionym na własnym terenie – defekt mechaniczny auta wyklucza go z walki o wygraną. W roli lidera zastępuje go ‘Bug’, który aż do mety konsekwentnie powiększa swoją przewagę nad Auriolem i zalicza pierwsze zwycięstwo dla marki Citroën w kategorii rajdowej WRC.
PYTANIE TOTAL: JAK WYGLĄDAJĄ RELACJE POMIĘDZY TOTAL I CITROËNEM W HISZPANII?
Bernard Anselmi, Dyrektor generalny Total España: „Firma Total obecna jest w Hiszpanii od ponad pięćdziesięciu lat. Oznacza to, że ściśle współpracujemy tutaj z Citroënem od początku naszego globalnego partnerstwa. Relacja wiążąca Total i Citroëna w Hiszpanii jest bardzo silna, a dodatkowo wzmacniają ją sukcesy sportowe hiszpańskich kierowców – takich, jak Carlos Sainz i Dani Sordo. W ostatnich latach kraj ten dotknięty był bardzo ciężkim kryzysem gospodarczym, poważnie odczuwalnym także w sektorze motoryzacji. Obecnie gospodarka podnosi się, a Total odgrywa ważną rolę w tym nowym wzroście. Blisko współpracujemy z siecią dilerską Citroëna, dysponujemy siłami sprzedaży oraz zespołami wsparcia rynku i rozwijania produktów branży petrochemicznej. Ponadto, zapewniamy pomoc finansową przedsiębiorcom zainteresowanych inwestowaniem, szczególnie w zmianę swojego wizerunku.
ODWIEDŹ ABU DABI: LA CORNICHE.
La Corniche – bulwar nabrzeżny biegnący szerokim łukiem o długości ośmiu kilometrów. Oprócz ulicy i deptaku są na nim drogi rowerowe, place zabaw, fontanny, kawiarnie i restauracje. Plaże przy Corniche, czujnie obserwowane przez ratowników, otrzymały międzynarodową kategorię ekologiczną Pavillon Bleu, gwarantującą czystość wody i pełne bezpieczeństwo kąpieli.
PROGRAM RAJDU KATALONII (GMT+2)
CZWARTEK 5 PAŹDZIERNIKA
08:00: Odcinek testowy – Salou (2,97 km)
20:00: Uroczystość startu (Salou)
PIĄTEK 6 PAŹDZIERNIKA
08:15: Start
09:53: OS1 – Caseres 1 (12,50 km)
10:21: OS2 – Bot 1 (6,50 km)
10:56: OS3 – Terra Alta 1 (38,95 km)
13:11: Serwis A (PortAventura – 30 min.)
15:19: OS4 – Caseres 2 (12,50 km)
15:47: OS5 – Bot 2 (6,50 km)
16:22: OS6 – Terra Alta 2 (38,95 km)
18:32: Serwis B (PortAventura – serwis Flexi 75 min.)
SOBOTA 7 PAŹDZIERNIKA
06:45: Serwis C (PortAventura – 15 min.)
08:00: OS7 – El Montmell 1 (24,40 km)
09:07: OS8 – El Pont d’Armentera 1 (21,29 km)
09:54: OS9 – Savalla 1 (14,12 km)
11:35: Serwis D (PortAventura 30 min.)
13:08: OS10 – El Montmell 2 (24,40 km)
14:15: OS11 – El Pont d’Armentera 2 (21,29 km)
15:02: OS12 – Savalla 2 (14,12 km)
17:00: OS13 – Salou (2,24 km)
17:30: Serwis E (PortAventura – serwis Flexi 45 min.)
NIEDZIELA 8 PAŹDZIERNIKA
06:00: Serwis F (PortAventura – 15 min.)
07:00: OS14 – L’Albiol 1 (6,28 km)
07:38: OS15 – Riudecanyes 1 (16,35 km)
08:38: OS16 – Santa Marina 1 (14,50 km)
10:14: OS17 – L’Albiol 2 (6,28 km)
10:53: OS18 – Riudecanyes 2 (16,35 km)
12:18: OS19 – Santa Marina 2 – Power Stage (14,50 km)
13:41: Serwis G (PortAventura – 10 min.)
15:00: Podium (Salou)
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze