Pierwszy dzień Rajdu Katalonii upłynął pod znakiem intensywnej walki co najmniej sześciu załóg o czołowe pozycje. Kris Meeke i Paul Nagle przez cały czas utrzymywali się wśród najlepszych i ukończyli etap na trzecim miejscu, tracąc tylko trzy sekundy do lidera. Stéphane Lefebvre i Gabin Moreau z odcinka na odcinek nabierali coraz większej pewności siebie. Na mecie etapu złożonego w większości z szutrowych odcinków Francuzi uplasowali się na dziewiątym miejscu.
Pierwszy etap Rajdu Katalonii obejmował w sumie sześć odcinków specjalnych: trzy oesy, wytyczone głównie na nawierzchni szutrowej, pokonywano w dwóch kolejnych pętlach rozdzielonych serwisem. Odcinki Caseres i Bot były dość krótkie, natomiast Terra Alta miał trudną, podstępną trasę o długości 39 km na szutrze, z jedną sekcją asfaltową mocno zużywającą opony szutrowe.
Najgorętszym tematem w serwisie przed startem na pierwszą pętlę był dobór ogumienia. Załogi zespołu Citroëna zdecydowały się na opony mieszane i zabrały ze sobą po cztery opony o mieszance miękkiej i dwie twarde Michelin Latitude Cross.
Kris Meeke, czwarty na OS1, już na drugim oesie pokazał swoją determinację i znakomite tempo: na Bot 1 zaliczył najlepszy czas. Na długim Terra Alta Brytyjczyk nie dawał z siebie wszystkiego; wolał strategicznie poświęcić kilka sekund, dbając o stan opon i wystrzegając się ryzyka ich przebicia. Podczas przerwy serwisowej w południe Meeke zajmował piąte miejsce w klasyfikacji, ustępując liderowi rajdu o 7,6 sek.
Trudniejszy poranek miał Stéphane Lefebvre. Młody Francuz, nieposiadający doświadczenia na katalońskich trasach, z początku nie ufał sobie i jechał zachowawczo. Do serwisu w Salou dotarł na 11. miejscu ze stratą 40 sek.
Na przejazd drugiej pętli wszystkie załogi wybrały opony o twardej mieszance. Zawodnicy jadący Citroënami C3 WRC zdecydowali się na agresywną strategię i zabrali tylko po jednym kole zapasowym.
Na oesie Caseres 2 Kris Meeke obrócił się i stracił kilka sekund, za to na Bot 2 ponownie był najszybszy. Na Terra Alta 2 ponownie znakomicie gospodarował stanem opon, a pomimo tego zaliczył drugi czas, wolniejszy jedynie o 0,8 sek od zwycięzcy odcinka. Kończąc pierwszy etap rajdu, Citroën C3 WRC Meeke’a z numerem startowym 7 zajmował trzecią pozycję w tabeli, ze stratą 3 sekund względem lidera, Andreasa Mikkelsena.
W drugim przejeździe tych samych odcinków znacznie pewniej jechał także Stéphane Lefebvre. Szczególnie dobrze poszedł mu oes Bot 2, na którym był czwarty. Francuz na wszystkich popołudniowych trasach zmniejszał różnice czasowe dzielące go od czołówki i na mecie etapu awansował na miejsce dziewiąte.
Jadący trzecim Citroënem C3 WRC Khalid Al Qassimi pokonał wszystkie piątkowe trasy bez najmniejszych problemów. Po pierwszym dniu rajdu kierowca z Abu Dabi zajmuje 19. miejsce. I on i jego koledzy zajęci są teraz wraz z całym zespołem zmianą ustawień samochodów na konfigurację asfaltową. Na wykonanie tych czynności przewidziany jest 75-minutowy serwis. Pozostałe dwa etapy rajdu odbędą się na gładkich i szybkich drogach asfaltowych w górach Katalonii.
W sobotę rano zawodnicy opuszczą Salou o godz. 6:45, by rozegrać najdłuższy etap rajdu. Składa się od z siedmiu odcinków specjalnych o łącznej długości 121,86km.
POWIEDZIELI:
Yves Matton, Dyrektor Citroën Racing
„W dzisiejszym etapie główną niewiadomą było to, jaki wpływ na czasy będzie miała kwestia odkurzania tras. Okazało się, że czynnik ten nie miał jednak większego znaczenia, załogi z czołówki dzieliły niewielkie różnice czasowe. Z punktu widzenia dramaturgii i spektaklu jest to oczywiście bardzo korzystne. Kris ma za sobą świetny dzień – utrzymuje się na mocnej pozycji w czołówce. W dalszej części rajdu będzie mógł maksymalnie wykorzystywać potencjał C3 WRC na asfalcie, co pomoże mu pozostać wśród najszybszych. Pierwszy etap był trudniejszy dla Stéphane’a, jednak zrobił on pewne postępy, które dobrze rokują na następne dni. Biorąc pod uwagę jego słabą znajomość tras rajdu, trzeba docenić to, że na drugiej pętli był szybszy niż rano. Uważam, że z pewnością ma on potencjał, by jeszcze bardziej poprawić swoje tempo i pozycję w klasyfikacji w dwóch kolejnych etapów rajdu”.
KRIS MEEKE
„Dziś rano nie najlepiej wybrałem opony. Na oesie Terra Alta poczułem, że gumy z miękką mieszanką kończą się, musiałem więc zmniejszyć tempo i straciłem parę sekund. Na szczęście nie miało to poważnych skutków, bo różnice w czołówce pozostały małe. Po południu, już na twardych oponach, mogłem atakować od startu do mety i jazda moim C3 WRC naprawdę sprawiła mi dużo przyjemności. Żałuję tylko błędu, jaki popełniłem na trasie OS4, bo gdyby nie ten obrót, byłbym liderem. Tak, czy inaczej jestem na dobrej pozycji i cały dzień uważam za udany”.
STÉPHANE LEFEBVRE
„Po długiej przerwie było mi trudno wrócić za kierownicę i od razu rywalizować z najlepszymi na trasach, których prawie nie znam. Do najtrudniejszych sekcji podszedłem spokojnie, a mocniej cisnąłem na tych fragmentach trasy, na których czułem się pewniej. Nie popełniliśmy żadnych błędów i na pewno wzbogaciłem swoje doświadczenie. Dwa przejazdy oesu Terra Alta pokazały mi, że potrzeba wielu lat udziału w tym rajdzie, by naprawdę przeniknąć specyfikę i pułapki tego rodzaju odcinków. Przed jutrzejszym etapem musimy się zupełnie zresetować, bo w jak najlepszej kondycji wyruszyć na czysto asfaltowe katalońskie trasy”.
KHALID AL QASSIMI
„Dziś rano czułem się raczej pewnie, choć zauważyłem, że w pewnych chwilach auto nie prowadziło się dość precyzyjnie. Stale zachowywałem ostrożność, szczególnie na asfaltowej sekcji oesu Terra Alta. Podczas serwisu wyraźnie poprawiliśmy ustawienia samochodu i później już byłem w pełni zadowolony z prowadzenia. Modyfikacje naszych amortyzatorów uważam za zdecydowany postęp”.
KLASYFIKACJA PO ETAPIE I.:
1. Mikkelsen / Jæger (Hyundai i20 WRC), 1:11:56,3
2. Ogier / Ingrassia (Ford Fiesta WRC), +1,4
3. Meeke / Nagle (Citroën C3 WRC), +3,0
4. Tänak / Järveoja (Ford Fiesta WRC), +6,3
5. Østberg / Eriksen (Ford Fiesta WRC), +7,1
6. Sordo / Marti (Hyundai i20 WRC), +10,8
7. Neuville / Gilsoul (Hyundai i20 WRC), +12,8
8. Hänninen / Lindström (Toyota Yaris WRC), +33,6
9. Lefebvre / Moreau (Citroën C3 WRC), +1:02,2
10. Lappi / Ferm (Toyota Yaris WRC), +1:05,5
…
19. Al Qassimi / Patterson (Citroën C3 WRC), +5:05,4
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze