W roku 1981 Citroen zaprezentował model koncepcyjny o nazwie Xenia. Pojazd mógł stać się konkurentem dla modelu Espace, gdyby producent nie zrezygnował z pomysłu. Samochód nigdy nie trafił do produkcji.
Citroen długo opierał się przed wprowadzeniem do swojej oferty modelu z segmentu minivanów. W roku 1981 Matra zaproponowała Grupie PSA koncepcję o nazwie Project P18, ale francuski koncern nie widział potencjału w przestronnym rodzinnym samochodzie. Model został przebudowany i koncepcja powędrowała do kierownictwa Renault. Prototyp zaowocował produkcyjnym modelem Espace, który zyskał miano najpopularniejszego minivana w Europie. Citroen dopiero w roku 1994 wprowadził na rynek model Evasion, ale być może, gdyby koncept o nazwie Xenia otrzymał zielone światło, minivan spod znaku szewronów trafiłby na rynek wcześniej.
Citroen Xenia Concept zadebiutował w roku 1981 podczas salonu samochodowego we Frankfurcie. Za wizję przestronnego pojazdu odpowiedzialny był brytyjski projektant, Trevor Fiore. Xenia miała długość porównywalną z pierwszym modelem Espace, ale była niższa i mogła pomieścić tylko cztery osoby. Każdy z pasażerów miał oddzielny fotel.
Xenia charakteryzowała się prostą sylwetką z licznymi przeszklonymi powierzchniami dla zapewnienia lepszej widoczności. Większość funkcji było dostępnych wyłącznie dla kierowcy, ponieważ panel przycisków umieszczono zaraz za jednoramienną kierownicą. Jedynie radio i klimatyzacja były obsługiwane z konsoli centralnej. Pasażerowie mieli dostęp do multimediów, w tym także do gier video oraz do telefonu. Klimatyzacja oraz system multimedialny Xeni były zasilane z paneli solarnych umieszczonych u podstawy przedniej szyby. Koncepcyjny Citroen miał być propozycją na rynek amerykański, ale francuska marka porzuciła projekt.
Najnowsze komentarze