Kilka tygodni temu mieliśmy przyjemność gościć w redakcji nową Dacię Duster. Redaktor Gregorczyk bardzo dokładnie opisał plusy i minusy tego ciekawego auta. Dzisiaj, z uwagi na to, że samochód wzbudza Wasze duże zainteresowanie, postanowiliśmy do niej wrócić i odpowiedzieć na pytania, które pojawiły się po naszym pierwszym teście.

Jak Dacia Duster zachowuje się na autostradzie?

Mój typowy testowy odcinek to Warszawa – Bydgoszcz. 300 kilometrów, w czasie których mam zarówno gęsty ruch miejski, gęsty ruch na autostradzie, szczególnie na pierwszym fragmencie A2 blisko stolicy a potem w miarę pusta droga aż do zjazdu przez Toruniem. Można więc przetestować wszystkie aspekty samochodu.

Wniosek pierwszy – Dacią 1.5 dCi da się sprawnie poruszać autostradą. Układ kierowniczy jest bardziej prezycyzjny niż w poprzedniej generacji, wnętrze wyciszone, samochód, mimo, że lekko się kładzie na boki, daje się w pełni kontrolować. Głośność w kabinie do 150 kilometrów na godzinie nie jest zbyt uciążliwa, na co wpływa nie tylko lepsze wyciszenie ale nie najgorzej zestopniowania skrzynia biegów.

W tej beczce miodu jest jednak mała łyżeczka dziegciu, mianowicie elastyczność i moc silnika przy wyższych prędkościach nie jest już taka, jak byśmy sobie życzyli i niekiedy wyprzedzanie kogoś, kto jedzie 130 a my chcemy nieco szybciej trwa dłużej niż powinno. Użyteczny zakres obrotów, taki, w którym moglibyśmy wykorzystać wszystkie zalety jednostki napędowej, mieście się między 1900 a 3000 obrotów, potem warto już zmienić bieg.

Jednak Dacia Duster II generacji nadaje się na autostradę dużo lepiej niż poprzednik. A z silnikiem 1.5 dCi nie musimy nawet martwić się o spalanie. Przy 4 osobach na pokładzie i bardzo dynamicznej jeździe nie udało mi się przekroczyć 8,4 litra na 100 kilometrów, mimo, że była też próba jazdy z prędkością maksymalną. Duster potrafi pojechać prawie 180 kilometrów na godzinę (pomiar GPS) i nawet przy takiej prędkości zachowuje się dość stabilnie.

Oczywiście w środku szum powietrza jest wtedy bardzo duży, chociaż – co ciekawe – silnika prawie nie słychać.

Długie przejazdy autostradą to także test dla wnętrza i wygody foteli. Już wiecie, że Duster ma dużo lepsze fotele niż poprzednik. Nawet wysoki kierowca (a nasz testowy miał 190 cm) znajdzie wygodną pozycję za kierownicą a sprężyste podparcie fotela pozwala komfortowo pokonywać kilometry. Dla niektórych problemem może być jedynie zbyt krótkie siedzisko. Bardzo wygodny jest też podłokietnik – po kilku godzinach jazdy nie męczy.

Jak duży jest w środku Duster?

W niektórych testach nowej Dacii możecie przeczytać, że przy wysokich pasażerach z przodu na tylnej kanapie pozostanie mało miejsca. Przetestowaliśmy więc jak się jedzie z tyłu, mając za kierowcę zawodnika drużyny koszykówki. Zanim o miejscu, to jeszcze o samej kanapie. Jest bardzo wygodna i zapewnia odpowiednie podparcie na odcinku lędźwiowym. Sprężysta gąbka doskonale wspiera kręgosłup. Dużo lepiej niż w poprzednim modelu. Wróćmy jednak do miejsca. Cztery wysokie osoby mieszczą się na pokładzie Dustera bardzo wygodnie. Miejsca na nogi z tyłu jest sporo, chociaż zawsze przydałoby się więcej. Przy dość dużym odsunięciu fotela kierowcy i pasażera (osoby po 190 cm) siedziałem na tylnej kanapie i miałem jeszcze kilka centymetrów od kolan do oparcia. Natomiast jazda w pięciu dorosłych – chociaż na szerokość jest bardzo dużo miejsca – to już większe wyzwanie, bo mocowania pasów pośrodku kanapy są dość blisko siebie i jest to po prostu mało wygodne.

Innymi słowy mówiąc, wnętrze nowego Dustera jest stosunkowo przestronne i samochód ten z powodzeniem może pełnić funkcję auta rodzinnego. Narzekać będą głównie ci, którzy… ten samochód znają z opisów w motogazetkach. Z drugiej strony jak ktoś szuka samochodu większego niż Duster, to w klasie SUV trzeba będzie wydać znacznie więcej niż na Dacię. Weźcie jednak pod uwagę, że przestrzeni jest tyle, ile w samochodzie klasy kompaktowej, na co największy wpływ ma rozstaw osi.

Dni Dacii w Szwajcarii – wielka radość

Klimatyzacja w upały

Duster ma bardzo wydajną klimatyzację. Gdy testowaliśmy samochód, na zewnątrz temperatura sięgała 33 stopni w cieniu. Mimo to, nagrzany samochód schładzał się w ciągu kilku minut po uruchomieniu silnika. Nawiew do kabiny jest mocny a czujnik temperatury automatycznej klimatyzacji dobrze zaprojektowany. Pewnym minusem układu nawiewu jest jego głośna praca, co wynika z faktu, że kanały powietrzne nie są izolowane akustycznie.

Dacia Duster w teren? Bez problemu

Napęd na cztery koła, krótkie zwisy, spory prześwit to idealne warunki dla jazdy w terenie. Bory Tucholskie były więc dla Dustera  łatwym poligonem testowym i niezależnie od tego jak wyglądała droga, jazda w terenie nie nastręczała żadnych problemów. Czy to duże koleiny, czy piasek czy wreszcie wysoka trawa, Dacia jedzie pewnie niczym czołg. W trudniejszych miejscach bardzo przydaje się krótki pierwszy bieg. Jazda Dusterem w terenie jest wręcz przyjemnością i szczerze mówiąc nie chce się wyjeżdżać z tych dróg.

Wady nowej Dacii Duster?

Duster to bardzo dobry samochód, z najlepszym chyba aktualnie stosunkiem jakości do ceny. Ale skoro była mowa o zaletach to zapewne zadajecie sobie pytanie czy to auto ma jakieś wady? Po pierwsze niska cena łagodzi chyba krytyczne zazwyczaj spojrzenie. Samochód ma drobne niedociągnięcia, które mogą razić wyrafinowanych estetów. Twardy plastik, niedokładności montażu niektórych elementów plastikowych, ciężko zamykający się schowek czy wreszcie nierówno leżąca guma na półce przed pasażerem to rzeczy, które mogą Wam się nie spodobać. Przy silnym słońcu ekran systemu multimedialnego jest mniej czytelny, bo pada na niego dużo światła i aż prosi się o daszek. Mało precyzyjny jest też wskaźnik paliwa, po zatankowaniu przez dłuższy czas będzie pokazywał, że bak jest pełny a później paliwa ubywa na wskaźniku jakby szybciej. Niektóre osoby raportują kłopoty ze sterowaniem komputera pokładowego po silnym nagrzaniu auta. Sprawa jest badana przez producenta. No i na koniec, może drobna ale istotna w dzisiejszych czasach rzecz – gniazdo ładowania w radiu fabrycznym MediaNav ma dość niską wydajność prądową, więc jeśli używacie zaawansowanego smartfona najnowszej generacji to lepiej kupić oddzielną ładowarkę.

Dla niektórych wadą może być sama marka. Bo mówią, że mało prestiżowa, budżetowa i tak dalej. Sądzę, że dzisiaj Dacia to wyraz rozsądku i dbałości o budżet. Jeśli ktoś musi jeździć marką premium, bo potrzebne mu to do budowania swojego wizerunku, bo w jego środowisku tak wypadak, to Dacii raczej nie wybierze.

W internecie można też spotkać zarzuty o małej trwałości antykorozyjnej. No cóż, z tym zarzutem też ciężko się zgodzić. Najwięcej będą mieli tu do powiedzenia inni posiadacze Dacii, których spotkacie na największym forum w sieci – Dacia Klub Polska. To najlepsze źródło wiedzy bezpośrednio od użytkowników.

Jaka więc jest Dacia Duster?

Kawał solidnego auta, którym można sprawnie poruszać się po mieście, nie boi się autostrady a w teren wjedzie z prawdziwą przyjemnością. Odważnie pokona wysokie krawężniki, nie zauważy dziur w jezdni, da kierowcy sporo frajdy z jazdy. Zaskoczy dynamiką na światłach. I mimo, że Dusterów na polskich drogach coraz więcej, nadal wiele osób zagaduje o niego na stacjach benzynowych i na ulicy.

Chcesz wiedzieć więcej o nowej Dacii Duster? Przeczytaj szczegóły test autorstwa redaktora Gregorczyka. Zachęcamy również do zadawania pytań w komentarzach. Postaramy się na wszystkie odpowiedzieć.

Dacia Duster i średnie spalanie

W czasie całego testu Duster spalił 7,1 litra na 100 kilometrów, wliczając w to bardzo dynamiczne przejazdy po mieście i szybką jazdę autostradą, połowę dystansu testowego auto jechało z pełnym obciążeniem.

Dacia Duster – dane techniczne

  • Długość 4341 mm
  • Szerokość 1804 mm
  • Szerokość z lusterkami 2052 mm
  • Wysokość 1682 mm
  • Rozstaw osi 2676 mm
  • Promień zawracania 10.15 m
  • Prześwit 210 mm
  • Pojemność zbiornika paliwa – 50 litrów

Galeria

30
Dodaj komentarz

avatar
1024
  
smilegrinwinkmrgreenneutraltwistedarrowshockunamusedcooleviloopsrazzrollcryeeklolmadsadexclamationquestionideahmmbegwhewchucklesillyenvyshutmouth
13 Wątki komentarzy
17 Odpowiedzi na wątki
1 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
24 Autorzy komentarzy
AlicjaRafaucioJanuszJanuszrob Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Sławek J.
Gość
Sławek J.

Dzięki za tą opinię smile Zastanawiam się nad optymalnym autem do pracy do jazdy po gorszych i polnych drogach, ale też po asfalcie. Teraz kiedy słońce i ziemia wypalona, to i osobówką przejadę, ale kiedy deszcz albo śnieg.. to robi się horror. Dacia wydaje się ciekawym rozwiązaniem. Pozdrawiam słonecznie z Zielonej Góry

Gites
Gość
Gites

Tylne światła jakby z Jeep Renegade wink

cindar
Gość
cindar

Duster jest trochę za kanciasty na autostrady. To zreszta problem większości SUVow. Kształt mało opływowy. Fajne fotki !

Sławek J.
Gość
Sławek J.

Większość wysokich aut ma ten problem. Wcześniej miałem Peugeota Partnera 2010 r. Wspaniałe auto do turystyki, ale przy większych prędkościach, boczny wiatr robił swoje.

Henryk Borecki
Gość
Henryk Borecki

Właśnie wróciłem Dasterem z Budapesztu, z rowerami na haku, z pełnym obciążeniem- i bez uwag , 3 letni samochód sprawował się znakomicie.Kolejny mój samochód też będzie Dasterem. HEJ

Sławek J.
Gość
Sławek J.

Diesel czy benzyna?

Paweł
Gość
Paweł

Duster 2012 rok zero korozji, dzisiaj wymieniłem rozrząd przy 106 tys plus płyn hamulcowy koszt 450 materiały(rozrząd,pompa wody, płyn chłodniczy, płyn hamulcowy) wymiana 350 razem 800 czy można chcieć więcej? Nadmienie że w aucie nic dosłownie nic nie było dotychczas wymienione nie licząc oleju, filtrów świec itp

cindar
Gość
cindar

To są te koszty, o których zapomina się kupując drogie auta premium. Na pytanie co wolisz 10 letnie Audi czy nową Dacie większość bezmyślnych ludzi odpowiada 10 letni złom. A potem mają potworne problemy z utrzymaniem takiego samochodu. Rynek używek jest rozdęty do granic możliwości a kradzieże na części na porządku dziennym.

Marcin
Gość
Marcin

To ciekawa teoria, jak napisałem nowa Dacia Duster zamiast nowego 3008 to były tutaj zgoła odmienne teorie, mimo że w Dacii tańszy serwis, wielokrotnie tańsze ubezpieczenie oraz o połowę niższa cena niż „prawie” premium Peugeot 3008 to się okazało że duster to tani złom niewarty zakupu. A jest to dokładnie taka sama różnica, najtańszy Duster za 39999 jest o ponad połowę tańszy od najtańszego peugeota 3008, który jest o połowę tańszy od najtańszego lexusa.

Funyo
Gość
Funyo

Nowy Duster też niestety nie gwarantuje braku problemów. Wystarczy poczytać na forum Dacii – wieszający i resetujący się komputer pokładowy przy wyższych temperaturach to norma, są też problemy z pracą silnika na zimno i zapalającym się „check engine”. Sporo osób o tym pisze i buja się po serwisach. Niektórzy są już po wymianie komputera sterującego wtryskiem i dalej w lesie… sad
Chyba trzeba poczekać, aż producent wyeliminuje choroby wieku dziecięcego i wtedy to będzie sensowny wybór.

Janusz
Gość
Janusz

Sporo osób ? nie wprowadzaj ludzi w błąd. Czytam forum, i raptem chyba jedna osoba ma taki problem w swoim aucie, a ty opisujesz to tak, jakby to było zjawisko nagminne. Co do komputera, to problem jest z nagrzewaniem się sterowania w kierownicy a nie komputera, gdyż nie przeszkadza to wcale w użytkowaniu samochodu.Po schłodzeniu kabiny wszystko samoczynnie wraca do normy, nieraz nawet już po 5 minutach.

cindar
Gość
cindar

Ale jak już piszesz to pisz dokładnie. Według forumowiczów z daciaklub problem dotyczy przycisków sterujących przy kierownicy, które zle działają po silnym nagrzaniu słońcem. Problem występuje w części nowych Dusterow ale nie we wszystkich.
Sterownik silnika nie napisałeś który silnik. Problem nie występuje w 1.5 dCi

Funyo
Gość
Funyo

Zwyczajnie nie chcę robić antyreklamy, lubię Dacię. Stwierdzam jedynie, że nie jest tak różowo. W kwestii komputera same dywagacje – na razie ASO nie znalazły przyczyny, więc trudno wyrokować. A w kwestii silników kto chce, ten znajdzie…1.6 SCe. Tak czy siak, nówki samochody wracają do serwisu kilka dni po wydaniu i bywa, że zostają tam na dłużej. Przyznasz chyba, że trochę lipa i wcale nie lepiej, niż w przypadku używek.

Roman Gliwice
Gość
Roman Gliwice

1700 km przebiegu i powrót z Lublina do Zabrza na lawecie. Oczywiście moduł wtrysku paliwa. Dwa tygodnie w serwisie. Silnik 1,6 benzyna. Słabo, bardzo słabo.

Janusz
Gość
Janusz

Znalazły, znalazły od września ma być wgrany nowy soft.

Michał Z.
Gość
Michał Z.

Wprawdzie nie jechałem nowym Dusterem (1.5 dCi) na autostradzie tylko na drodze szybkiego ruchu, więc siłą rzeczy to było 110- 120 km/h a nie 140, ale w środku było cicho (oczywiście jak na tę klasę samochodu)- dało się spokojnie porozmawiać bez podnoszenia głosu, nie pamiętam też, żeby przeszkadzał mi szum powietrza, więc najpewniej też nie było źle. Sprzedawca z salonu zwracał mi uwagę, że nowy Duster ma bardziej pochyloną przednią szybę, a to ma duże znaczenie dla poziomu hałasu w środku. Osobiście powiedziałbym, że Duster idealnie nadaje się na gorsze drogi, w góry (szczególnie wersja 4×4), do miasta i na… Czytaj więcej »

Antonio
Gość
Antonio

Rozumiem, że te 175 km/h widoczne na zdjęciu zostały osiągnięte na autostradzie w D, i to na takiej, co nie ma ograniczeń wink

Roman
Gość
Roman

mam ją 2 lata 1.5 dci minusy wiadomo co za te pieniądze, ale nie jednego zaskoczy bardzo dobry samochód na drogi jak i autostady spalanie na dobrym paliwie, 619 km paliwo 4,6 prędkość od 50 do 160k/h, max w zimie 6,5 ,głośnośc w normie ,fotele w normie ,w terenie super, nic tylko lać i jechać.Narazie przejchane 18600km.

Adam
Gość
Adam

2 lata, diesel i przejechane niecałe 19 tys? To sie opłaca?

Marcin
Gość
Marcin

Witam. Ciekawi mnie zabezpieczenie antykorozyjne . Czy po dwóch ,trzech latach będę musiał zabezpieczyć na własną rękę podwozie ?

Paweł
Gość
Paweł

Duster rocznik 2011,zero korozji.

remington
Gość
remington

4 Dacie w nieco dalszej rodzinie, 2x Sandero 0.9, 2x Duster 1.6 pierwsza kupiona w 2009 roku. Zero korozji.

Alicja
Gość
Alicja

Mam Dustera II 1.6 Sce (jeszcze na dotarciu do 1000km). Użytkuję głównie po mieście, przejazdy ok 6-7 km spalanie pokazuje 7.5 l. bez Eco. Usterek jak do tej pory nie uświadczyłam. Komputer nigdy sie nie zrestartował i zawiesił a bywały temperatury 55-60 st. C. mam termometr w kabinie. Moze to że wyprodukowany był we Francji a nie w Rumuni. Silnik 115Km spod świateł daje radę, nie zostaje w tyle. Komfort jazdy 4 os. dorosłe do przyjęcia nikt nie narzekał. Klimatyzacja automatyczna działa wyśmienicie, bardzo szybko schładza kabinę do zadanej temperatury. Wady po przejechaniu 850km : tylko tylna tablica rejestracyjna sie… Czytaj więcej »

Piotr
Gość
Piotr

Na autostradzie tylko Audi było z przodu, ma wygar i za te pieniądze lepszego Suva nie kupisz, ale miejsca z tyłu faktycznie mogłoby być więcej 😃

Rafaucio
Gość
Rafaucio

Jestem fanem francuskiej motoryzacji od wielu lat, szczególnie tej spod znaku kół zębatych. Obecnie zastanawiam się nad zakupem nowego lub prawie nowego autka i pomimo tego, że chciałbym kolejnego szewrona, to żona marzy o SUV. Przestałem fascynować się „nówkami” zza zachodniej granicy i myślę, aby zakupić jednak autko nowe a ze względów czysto ekonomicznych zainteresowałem się Dacią Duster. Nie jeżdżę dużo i dlatego jestem zainteresowany benzyną. Nieważne czy będzie to turbo czy wolnossący silnik, ale mam zamiar użytkować to auto minimum 6 lat więc benzyna przy odcinkach 5km do pracy i z powrotem będzie najlepszym rozwiązaniem. Niestety, ale jak na… Czytaj więcej »

rob
Gość
rob

daster jest ciasny… miałem kupić ale za mały.

Łukasz
Gość
Łukasz

B5 fl i xiaomi lepsze panie Januszu

Krzysztof
Editor

Daster może tak, ale Duster, to już nie wiem.
Wszystko zależy, kto ocenia. Drobna 50-kilogramowa kobietka, czy 200-kilowy zawodnik sumo.

Funyo
Gość
Funyo

Nie wiem, jakim cudem dwóm 190-cio centymetrowym ludziom było wygodnie w Dusterze, jednemu za drugim.
Ten z tyłu musiał mieć szeroko rozłożone nogi, albo ten z przodu podkurczone.
Nie ma co naginać rzeczywistości – jeśli to jest segment C, to Duster jest jednym z najciaśniejszych przedstawicieli.

rob
Gość
rob

Wybrałem za to Scenica. Dalej hejt?