Ten dynamiczny, niezwykle płynnie pracujący układ napędowy pozwala w pełni wydobyć potencjał auta. Clio wyposażone w ten silnik wyznacza nowe standardy w segmencie B pod względem przyjemności jazdy i parametrów akustycznych. Jednostka 2.0 16V oraz 6-biegowa skrzynia mechaniczna zostały opracowane wspólnie z Nissanem.
Nowy silnik 2.0 16V zapewnia przyjemność jazdy, jaką dostarczają zazwyczaj jednostki o dużej pojemności skokowej – posiada duży zapas mocy i momentu obrotowego poczynając od niskich zakresów obrotów oraz zapewnia błyskawiczną reakcję na wysokich obrotach. Rozwija moc 140 KM (101,5 kW) przy 6000 obr/min oraz osiąga moment napędowy 194 Nm przy 4000 obr/min. Równomierne rozłożenie momentu obrotowego w całym zakresie obrotów dodatkowo podnosi przyjemność jazdy. 85% maksymalnego momentu obrotowego jest dostępne już od 2000 obr/min, co gwarantuje dobre przyspieszenie w niskich zakresach obrotów. Równie dobrze zachowuje się na wysokich obrotach, zapewniając niezwykle dynamiczną jazdę w przedziale od 4000 obr/min do 6400 obr/min, kiedy osiąga maksymalny moment obrotowy. Masa korbowodów, tłoków i zaworów została zmniejszona.
Płynna praca i dynamiczne reakcje w całym zakresie obrotów są dwoma mocnymi punktami tego nowego silnika. Dzięki jakości procesu spalania zapewnia niezwykle równą pracę we wszystkich przedziałach obrotów. Układ przestawny wałka rozrządu posiada stałą regulację faz rozrządu. Podnosi dynamikę reakcji i zmniejsza zużycie paliwa zapewniając jednocześnie optymalne napełnienie cylindrów niezależnie od obrotów.
W celu zmniejszenia zużycia paliwa obniżono masę silnika i ograniczono siłę tarcia. Dzięki blokowi cylindrów z aluminium oraz wykonaniu niektórych części z materiałów kompozytowych, masa silnika 2,0 l jest taka sama jak silnika o pojemności 1,6 l. Szybki wzrost temperatury silnika dzięki podwójnemu układowi chłodzenia zmniejsza siły tarcia. System ten ogranicza przepływ płynu chłodzącego przez silnik dopóki jest chłodny, aby umożliwić szybki wzrost temperatury oleju i tulei cylindrów, i zmniejszyć straty na skutek tarcia. Odpowiedni wyprofilowanie cylindrów, a także precyzyjne rozwiązanie wału korbowego również przyczyniają się do podwyższenia sprawności tej jednostki.
Innym przejawem jakości może być zastosowanie łańcucha rozrządu, zapewniającego wręcz modelową niezawodność i trwałość.
Aby zapewnić wysokie parametry akustyczne silnik ten został wyposażony w dwa wałki wyrównowyważające. Drgania typowe dla 4-cylindrowych konstrukcji są tłumione przez przeciwny kierunek obrotów wałków. Pozwoliło to na wyeliminowanie niepożądanych odgłosów pracy w całym zakresie prędkości obrotowej silnika. Blok cylindrów, miska olejowa i przód silnika, gdzie jest mocowany osprzęt, zostały przeprojektowane w celu zapewnienia optymalnej sztywności poprzecznej i wyeliminowania przenoszenia drgań. Również łańcuch rozrządu przyczynia się do obniżenia poziomu hałasu.
W wersjach wyposażonych w 6-biegową skrzynię mechaniczną (TL4), silnik 2.0 posiada ponadto koło zamachowe z podwójnym układem tłumienia drgań. Niweluje ono efekt nierównej pracy silnika i zapobiega przenoszeniu drgań na koła zębate skrzyni biegów, co podnosi komfort akustyczny.
Silnik wprowadzony początkowo w Clio z automatyczną skrzynią biegów Proactive, a następnie w wersjach z 6-biegową skrzynią mechaniczną
Płynna praca i doskonałe przyspieszenie silnika 2.0 16V pozwalają wydobyć cały potencjał i zalety jezdne Clio na długich trasach. Przyjemność jazdy i niski poziom hałasu są godne wyższego segmentu. Można wręcz zapomnieć o silniku, który przypomina o sobie przy przyspieszaniu rasowym pomrukiem. Nie czuć również drgań.
Clio jest jedynym samochodem w tym segmencie wyposażonym w silnik 2.0 16V z automatyczną skrzynią biegów. Łączy w ten sposób dynamiczną jazdę, jaką zapewnia jednostka o pojemności 2.0 l, z komfortem prowadzenia właściwym 4-przełożeniowewj skrzyni automatycznej. Ta automatyczna skrzynia nowej generacji (DP0+) ze sterowaniem impulsowym na selektorze posiada ponadto łopatki sterujące przy kierownicy. Opracowano również specjalne algorytmy zmiany biegów pozwalające w pełni wykorzystać potencjał nowego silnika 2.0 l już w niskich zakresach obrotów, a także dostosować zmianę biegów do różnych stylów jazdy oraz zapewnić natychmiastową reakcję w przypadku nagłego przyspieszenia bez konieczności korzystania z funkcji kick down. Pracowano również nad płynnością zmiany biegów. Clio 2.0 16V z automatyczną skrzynią jest niezwykle dynamiczne – posiada najlepsze przyspieszenie w tej kategorii. Można je rozpędzić od 0 do 100 km/h w 9,1 s.
Clio 2.0 16V będzie w późniejszym terminie oferowane z 6-biegową skrzynią mechaniczną (TL4). Skrzynia ta będzie posiadała krótkie pierwsze przełożenie oraz odpowiednio dobrane przełożenia biegów pośrednich umożliwiające mocne przyspieszenie i sportowe doznania. Wprowadzenie szóstego biegu zapewnia cichą pracę silnika na długich trasach, a dodatkowo przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa. Clio 2.0 16V plasuje się pod tym względem na najlepszym poziomie w swojej klasie – spala 7,3 l/100 km w cyklu mieszanym.
Silnik 2.0 16V został opracowany wspólnie przez Renault i Nissana w ramach Sojuszu. Koszty rozwojowe zostały równo podzielone pomiędzy obu partnerów. Jest to również pierwszy silnik benzynowy opracowany wspólnie przez Renault i Nissana i wykorzystywany przez Renault. Został skonstruowany we współpracy na podstawie wspólnych założeń technicznych w dwóch wersjach, aby zaspokoić potrzeby odpowiadające odmiennym profilom użytkowników w Azji i Ameryce oraz Europie. W połączeniu z 6-biegową skrzynią mechaniczną (TL4), również opracowaną wspólnie przez Renault i Nissana, stanowi pierwszy układ napędowy skonstruowany w całości przez Sojusz.
Najnowsze komentarze