-
3,76 miliona sprzedanych samochodów – wzrost o 8,5% przy średnim wzroście rynkowym 2,3%.
-
Rekordowy rok dla Renault, najpopularniejszej francuskiej marki na świecie, oraz dla Dacii. Renault jest drugą najlepiej sprzedającą się marką w Europie.
-
Marka Renault utrzymała pozycję lidera na rynku samochodów elektrycznych dzięki udziałowi w rynku na poziomie 23,8%.
-
We wszystkich regionach zwiększyła się zarówno wielkość sprzedaży jak i udziałów w rynku. W szczególności Grupa odnotowała wzrost sprzedaży w regionie Eurazji o 13,6% oraz w regionie Azji-Pacyfiku o 17,0%.
-
W 2018 roku Renault zamierza osiągnąć wzrost[1] dzięki rozwijaniu działalności na rynkach pozaeuropejskich oraz odnowionej gamie.
Piąty rok z rzędu grupa Renault odnotowuje wzrost sprzedaży. W 2017 roku sprzedano 3.761.634 samochody. Sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych Grupy Renault (włącznie z marką Łada) w skali światowej zwiększyła się o 8,5%, przy ogólnym wzroście rynku motoryzacyjnego o 2,3%. Udział Grupy w rynku światowym wynosi obecnie 4,0% (+0,2 punktu w stosunku do 2016 roku).
W segmencie samochodów dostawczych grupa osiągnęła wielkość sprzedaży na rekordowym poziomie 462.859 pojazdów, co oznacza wzrost o 4,1% w stosunku do roku 2016.
Marki Renault i Dacia pobiły rekordy sprzedaży, osiągnąwszy liczbę sprzedanych samochodów odpowiednio 2.670.982 i 655.235. Sprzedaż Łady zwiększyła się o 17,8%, a liczba sprzedanych i zarejestrowanych samochodów wyniosła 335.564, natomiast sprzedaż Renault Samsung Motors spadła o 10,1% do poziomu 99.846 egzemplarzy.
W 2017 roku nasza Grupa pobiła nowy rekord – sprzedaliśmy ponad 3,7 miliona samochodów. Nadal rosną sprzedaż i udziały w rynku we wszystkich regionach świata. Nasza strategia odnawiania gamy samochodów i ekspansji geograficznej, którą realizujemy od wielu lat, przynosi owoce. W 2018 roku będziemy kontynuować zwiększanie sprzedaży i rozwijanie działalności na rynkach pozaeuropejskich zgodnie z naszym planem Drive The Future – zapowiedział Thierry Koskas, członek Komitetu Wykonawczego i Dyrektor Handlowy grupy Renault.
W Europie, przy średnim wzroście rynkowym na poziomie 3,3%, sprzedaż Grupy wzrosła o 5,6% do 1.911.169 egzemplarzy. Udział Grupy w rynku europejskim wyniósł 10,8%, co oznacza wzrost o 0,2 punktu.
Sama marka Renault odnotowała wzrost o 3,7%. Udział w rynku wyniósł 8,2%. Korzystne dla marki było w szczególności odnowienie w 2016 roku całej rodziny Mégane oraz wprowadzenie na rynek nowego Koleosa w czerwcu ubiegłego roku. Clio 4 nadal pozostaje drugim najlepiej sprzedającym się samochodem w Europie, a Captur zajmuje pierwsze miejsce w segmencie crossoverów tej kategorii.
W segmencie samochodów elektrycznych Renault utrzymuje pozycję lidera z udziałem w rynku wynoszącym 23,8%. Sprzedaż w tym segmencie wzrosła aż o 38%. Renault ZOE jest najlepiej sprzedającym się w Europie samochodem elektrycznym, a liczba sprzedanych i zarejestrowanych samochodów tego modelu wzrosła o 44%.
Jeszcze przed wprowadzeniem na rynek na początku 2018 roku nowego Dustera marka Dacia odnotowała kolejny rekord sprzedaży w Europie – 463.712 sprzedanych i zarejestrowanych samochodów (wzrost o 11,7%), co zapewniło jej 2,6% udziału w rynku (wzrost o 0,2 punktu). Osiągnięty wzrost jest związany głównie z wynikami sprzedaży Sandero faza 2, wprowadzonego pod koniec 2016 r.
We wszystkich regionach pozaeuropejskich zwiększyła się zarówno wielkość sprzedaży jak i udziały w rynku. Sprzedaż Grupy wzrosła o 11,6% przy średnim wzroście rynkowym 3,3%. Wielkość sprzedaży na rynkach pozaeuropejskich stanowi obecnie 49,2% całej sprzedaży.
Grupa Renault umocniła swoją pozycję dzięki sukcesom odnowionej gamy modeli: Renault Kaptur, ŁADA Vesta i ŁADA XRAY w Rosji, Koleos w Chinach, Mégane Sedan w Turcji, Duster Oroch i Kwid w Ameryce.
W Eurazji wielkość sprzedaży Renault wzrosła o 13,6%, przy ogólnym wzroście na rynku wynoszącym 7,0%. Udział Grupy w rynku, łącznie z marką Łada, zwiększył się o 1,4 punktu, do 24,5%, w szczególności za sprawą dynamiki wzrostu sprzedaży w Rosji.
Rynek rosyjski po raz pierwszy od czterech lat odnotował wzrost i to o 12,2%. Sprzedaż Grupy zwiększyła się natomiast o 16,9% (łącznie z Ładą). W 2017 roku ponad jedna czwarta samochodów sprzedawanych w Rosji to Łada lub Renault.
Łada odnotowała wzrost sprzedaży o 17,0%, co zapewniło jej 19,5% udziału w rynku (wzrost o +0,8 punktu), dzięki sukcesom odnowionej gamy, a zwłaszcza modeli ŁADA Vesta i ŁADA XRAY.
Udział marki Renault w rynku osiągnął rekordowy poziom 8,5%, co daje wzrost o 0,3 punktu. Sprzedano i zarejestrowano 30.958 sztuk modelu Kaptur oraz 43.715 sztuk modelu Duster.
Rosja jest obecnie drugim co do wielkości rynkiem grupy (po objęciu konsolidacją Łady).
W Turcji Renault osiągnęło najlepszy w historii poziom sprzedaży i wzrost o 7,0% (130.276 samochodów), przy ogólnym spadku na rynku wynoszącym 2,8%. Dowodem sukcesu modelu Mégane Sedan jest liczba blisko 39.300 sprzedanych i zarejestrowanych samochodów. Udział Grupy w rynku wzrósł o 1,3 punktu do poziomu 13,6% i Renault stało się najpopularniejszą marką na rynku samochodów osobowych i dostawczych w tym kraju.
W regionie Azji i Pacyfiku sprzedaż samochodów wzrosła o 17,0% przy średnim wzroście rynkowym o 2,7%.
W Chinach Renault sprzedało ponad 72 100 samochodów, wobec 35.278 sztuk w roku 2016, co oznacza podwojenie wielkości rocznej sprzedaży. Potwierdzeniem sukcesu nowego Koleosa jest liczba ponad 43.400 sprzedanych i zarejestrowanych samochodów.
Renault Samsung Motors zanotowało spadek o 10,1% z powodu braku nowych modeli przy silnej konkurencji na rynku. Nastąpiło to po fali wysokiego wzrostu w 2016 r. w wyniku wprowadzenia do sprzedaży modeli SM6 oraz QM6.
W regionie Afryki, Bliskiego Wschodu i Indii sprzedaż grupy wzrosła o 8,4% przy ogólnym wzroście na rynku motoryzacyjnym rzędu 2,0%. Udział Grupy w rynku wzrósł o 0,4 punktu do poziomu 6,6%.
W Iranie odnotowano wzrost sprzedaży o 49,3%, co zapewniło rekordowy udział w rynku na poziomie 10,8% (wzrost o 2,4 punktu) dzięki sukcesom modeli Tondar i Sandero.
W Indiach Renault wciąż jest najpopularniejszą europejską marką samochodów i ma udział w rynku wynoszący 3,1%. Przed planowanym zwiększeniem produkcji modelu Captur sprzedaż spadła o 14,9%.
W krajach Maghrebu sprzedaż Grupy wzrosła o 5,6%, pomimo ogólnego spadku na tamtejszym rynku o 4,7%. Udział Grupy w rynku wyniósł 42,4%, co oznacza wzrost o 4,1 punktu, głównie za sprawą dobrych wyników osiągniętych w Algierii, gdzie Grupa zdobyła rekordowy udział w rynku rzędu 62,8%, co daje wzrost o 11 punktów.
W regionie Ameryki Środkowej i Południowej sprzedaż wzrosła o 9,9%, przy ogólnym wzroście na rynku wynoszącym 7,2%. Grupa uzyskała udział w rynku w wysokości 6,7%, czyli większy o 0,2 punktu.
Grupa doskonale wykorzystała ożywienie na rynku brazylijskim, na którym nastąpił wzrost o 9,3%. Sprzedaż zwiększyła się o 11,4%, a udział w rynku osiągnął rekordowy poziom 7,7% (wzrost o 0,1 punktu) dzięki dobrym wynikom sprzedaży modeli Captur i Kwid. Od wprowadzenia do sprzedaży w lipcu ubiegłego roku model Kwid został już sprzedany w liczbie blisko 22.600 egzemplarzy.
Na rynku argentyńskim, przy średnim wzroście na poziomie 26,4%, przed oczekiwanym zwiększeniem produkcji modelu Kwid Grupa osiągnęła wzrost o 16,3%.
PERSPEKTYWY HANDLOWE GRUPY RENAULT NA ROK 2018
W 2018 roku na światowym rynku powinien nastąpić wzrost rzędu 2,5% w stosunku do roku 2017. Na rynku europejskim oczekuje się wzrostu na poziomie 1%, również jednoprocentowy wzrost spodziewany jest we Francji.
Jeśli chodzi o regiony pozaeuropejskie, to na rynku brazylijskim powinien nastąpić wzrost rzędu 5%, a na rynku rosyjskim bliski 10%. W Chinach powinien nastąpić wzrost o 5%, a w Indiach o 6%.
W tej sytuacji w roku 2018 Grupa powinna we wszystkich regionach odczuć pozytywne efekty odnowienia gamy i nadal zwiększać sprzedaż, zwłaszcza dzięki wzrostowi na rynkach pozaeuropejskich zgodnie z nowym planem „Drive the Future”[2].
Łączna sprzedaż Grupy Renault (samochody osobowe i dostawcze) w poszczególnych regionach |
|||
Łącznie na koniec grudnia (od początku roku)* |
|||
2017 |
2016 |
Zmiana |
|
Francja |
673 852 |
651 780 |
3,4% |
Europa** (bez Francji) |
1 237 317 |
1 158 171 |
6,8% |
Razem Francja + Europa |
1 911 169 |
1 809 951 |
5,6% |
Afryka, Bliski Wschód, Indie |
532 391 |
491 301 |
8,4% |
Eurazja |
732 786 |
645 278 |
13,6% |
Ameryka Środkowa i Południowa |
389 419 |
354 241 |
9,9% |
Azja-Pacyfik |
195 869 |
167 403 |
17,0% |
Razem bez Francji i Europy |
1 850 465 |
1 658 223 |
11,6% |
Na całym świecie |
3 761 634 |
3 468 174 |
8,5% |
* Sprzedaż | |||
** Europa = Unia Europejska, Islandia, Norwegia i Szwajcaria |
Łączna sprzedaż Grupy Renault w podziale na poszczególne marki |
|||||||
Łącznie na koniec grudnia (od początku roku)* |
|||||||
2017 |
2016 |
Zmiana |
|||||
RENAULT |
|
||||||
Samochody osobowe |
2 264 075 |
2 094 905 |
8,1% |
||||
Samochody dostawcze |
406 914 |
392 977 |
3,5% |
||||
Samochody osobowe i dostawcze |
2 670 989 |
2 487 882 |
7,4% |
||||
RENAULT SAMSUNG MOTORS |
|
||||||
Samochody osobowe |
99 846 |
111 097 |
-10,1% |
||||
DACIA | |||||||
Samochody osobowe |
610 160 |
542 463 |
12,5% |
||||
Samochody dostawcze |
45 075 |
41 752 |
8,0% |
||||
Samochody osobowe i dostawcze |
655 235 |
584 215 |
12,2% |
||||
ŁADA | |||||||
Samochody osobowe |
324 694 |
274 968 |
18,1% |
||||
Samochody dostawcze |
10 870 |
10 012 |
8,6% |
||||
Samochody osobowe i dostawcze |
335 564 |
284 980 |
17,8% |
||||
GRUPA RENAULT: | |||||||
Samochody osobowe |
3 298 775 |
3 023 433 |
9,1% |
||||
Samochody dostawcze |
462 859 |
444 741 |
4,1% |
||||
Samochody osobowe i dostawcze |
3 761 634 |
3 468 174 |
8,5% |
||||
Renault (w tym Alpine: 7 szt. sprzedanych w 2017) | |||||||
15 największych rynków zbytu Grupy Renault na koniec grudnia 2017 r. |
|||
Sprzedaż 2017* |
Udział w rynku SO+SD 2017 |
||
(szt.) |
(%) |
||
1 | FRANCJA |
673 852 |
26,44 |
2 | ROSJA |
448 270 |
28,02 |
3 | NIEMCY |
228 046 |
6,14 |
4 | WŁOCHY |
215 901 |
9,98 |
5 | HISZPANIA |
185 760 |
12,95 |
6 | TURCJA |
178 646 |
18,68 |
7 | BRAZYLIA |
167 147 |
7,69 |
8 | IRAN |
162 079 |
10,81 |
9 | ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO |
115 262 |
3,96 |
10 | ARGENTYNA |
115 243 |
13,34 |
11 | INDIE |
112 489 |
3,07 |
12 | KOREA POŁUDNIOWA |
100 537 |
5,71 |
13 | BELGIA+LUKSEMBURG |
88 547 |
12,90 |
14 | CHINY |
72 137 |
0,26 |
15 | MAROKO |
70 536 |
41,84 |
źródło: Renault Polska
[1] Przy niezmienionym składzie Grupy.
[2] Przy niezmienionym składzie Grupy.
Najnowsze komentarze