Na mecie trzeciego etapu Rajdu Dakar pierwsze potrójne zwycięstwo w tym roku odniosły załogi startujące samochodami Peugeot 3008DKR. Po pokonaniu niezwykle trudnej trasy, która prowadziła przez najwyższy punkt całego rajdu (powyżej 4900 m n.p.m.) i przyniosła spore przetasowania w tabeli, załogi Loeb/Elena, Sainz/Cruz i Peterhansel/Cottret plasują się również na trzech pierwszych pozycjach klasyfikacji generalnej rajdu.
Na trasie trzeciego etapu pułapek i problemów przybywało wraz z wysokością nad poziomem morza. Odcinek specjalny był nie tylko długi – liczył 364 km i podzielony był na dwie sekcje – lecz także bardzo skomplikowany. Piloci musieli zmierzyć się z pierwszymi w tegorocznej edycji rajdu trudnościami nawigacyjnymi, a samochody wykazać się odpornością silników na niedostatek tlenu w rozrzedzonym z powodu dużej wysokości powietrzu.
Stéphane Peterhansel, który w dwóch pierwszych etapach rajdu wyraźnie stawiał na ostrożność, tym razem od początku odcinka specjalnego wystąpił w roli lidera zespołu Peugeot Total. Weteran Rajdu Dakar wygrał trzeci etap i zdecydowanie awansował w klasyfikacji generalnej – z miejsca siódmego na trzecie.
Sébastien Loeb ma za sobą szczególnie trudny dzień. Zajmując pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej, musiał wystartować jako zawodnik otwierający stawkę. Na jego czasie przejazdu zaważyło przebicie opony na początku drugiej sekcji odcinka specjalnego. Pomimo tej straty Loeb zdołał utrzymać pierwsze miejsce w tabeli, wyprzedzając w niej Carlosa Sainza o zaledwie 42 s.
Na jednym z odcinków dojazdowych załogi Peugeot 3008DKR pokonały najwyższy punkt na trasie całego rajdu, na wysokości 4960 m n.p.m. Niska zawartość tlenu w powietrzu na tak dużej wysokości nie tylko znacznie osłabia moc silników, lecz także wpływa niekorzystnie na samopoczucie i koncentrację zawodników. Cyril Despres wyjaśnia w swoim sprawozdaniu, w jaki sposób przygotowywał się do sprostania temu wyzwaniu.
TYP TERENU: podjazd na dużą wysokość, pierwsze odcinki jazdy bezdrożami, przeprawy przez strumienie.
STYL JAZDY: trudna nawigacja, rozrzedzone powietrze osłabiające moc silników.
PROGNOZA POGODY: temperatury w zakresie od 3°C. do 32°C., przelotne opady, a nawet grad w najwyższym punkcie trasy.
PRĘDKOŚĆ ŚREDNIA: 80 km/h.
PRĘDKOŚĆ MAKS.: 182 km/h.
KLASYFIKACJA ETAPU 3.
1. PETERHANSEL Stéphane (Francja) / COTTRET Jean-Paul (Francja), Peugeot 3008DKR, 04 h 18 min 17 s.
2. SAINZ Carlos (Hiszpania) / CRUZ Lucas (Hiszpania), Peugeot 3008DKR, + 01 min 54 s.
3. LOEB Sébastien (Francja) / ELENA Daniel (Monako), Peugeot 3008DKR, + 03 min 08 s.
4. HIRVONEN Mikko (Finlandia) / PERIN Michel (Francja), Mini, + 03 min 57 s.
5. DESPRES Cyril (Francja) / CASTERA David (Francja), Peugeot 3008DKR , + 07 min 48 s.
Tymczasowa klasyfikacja generalna wśród samochodów po Etapie 3.:
1. LOEB Sébastien (Francja) / ELENA Daniel (Monako), Peugeot 3008DKR, 6 h 54 min 56 s.
2. SAINZ Carlos (Hiszpania) / CRUZ Lucas (Hiszpania), Peugeot 3008DKR, + 42 s.
3. PETERHANSEL Stéphane (Francja) / COTTRET Jean-Paul (Francja), Peugeot 3008DKR, + 04 min 18 s.
4. HIRVONEN Mikko (Finlandia) / PERIN Michel (Francja), Mini, + 09 min 38 s.
5. ROMA Nani (Hiszpania) / HARO Bravo (Hiszpania), Toyota Hi-Lux, + 13 min 04 s.
…
7. DESPRES Cyril (Francja) / CASTERA David (Francja), Peugeot 3008DKR , + 15 min 25 s.
TRANSMISJA BEZPOŚREDNIA Z OBOZU
Bruno Famin: „Jest to niewątpliwie wspaniały dzień dla naszego zespołu! W tym odcinku specjalnym wywalczyliśmy potrójną wygraną, a po etapie zajmujemy trzy pierwsze miejsca także w klasyfikacji generalnej. Jesteśmy szczęśliwi i dumni z tych wyników. Jednocześnie mamy świadomość, że był to tak naprawdę dopiero pierwszy etap prawdziwego Rajdu Dakar 2017. Przed sobą mamy jeszcze dziewięć następnych, równie trudnych tras. Dlatego nie uspokajamy się tym, że niektórzy z naszych konkurentów napotkali dzisiaj poważne problemy. Musimy utrzymać pełną koncentrację, myśleć chłodno i racjonalnie, bo różnice pomiędzy pierwszymi dwunastoma załogami w tabeli są nadal niewielkie. Dzisiejszy etap traktujemy po prostu jako wizytówkę trudności czekających nas po drodze do mety”.
Stéphane PETERHANSEL (Peugeot 3008 DKR nr startowy 300), zwycięzca Etapu 3. / 3. miejsce w klasyfikacji generalnej: „Osiągnęliśmy dzisiaj bardzo dobry wynik drużynowy dla Team Peugeot Total. Jean-Paul i ja wygraliśmy etap. Po drodze widzieliśmy dwie Toyoty zatrzymane na poboczu z powodu jakichś problemów. Jest to nagła zmiana sytuacji, która dla nas wygląda pomyślnie. Sami nie mieliśmy kłopotów – nie było żadnej usterki samochodu, ani chwili postoju i nawet najmniejszych błędów nawigacyjnych”.
Carlos SAINZ (Peugeot 3008 DKR nr startowy 304), 2. miejsce na etapie 3. / 2. miejsce w klasyfikacji generalnej: „To był naprawdę ciężki etap, pełen różnych trudności. Na pierwszej sekcji odcinka specjalnego pogubiliśmy się na chwilę, dlatego na drugiej sekcji atakowałem na sto procent, by nie wypaść z czołówki tabeli. Jednocześnie ważne było unikanie dalszych pułapek i to się nam udało. Różnice pomiędzy zawodnikami w klasyfikacji są wciąż znikome, do rozstrzygnięć w całości rajdu jeszcze daleko. Mamy z dzisiejszego dnia pewne wnioski, pewne szczegóły do dopracowania”.
Sébastien LOEB (Peugeot 3008 DKR nr startowy 309), 3. miejsce na etapie 3. / 1. miejsce w klasyfikacji generalnej: „Ogólnie mówiąc, wyszliśmy z dzisiejszego etapu cało. To jednak nie znaczy, że bez kłopotów. W drugiej sekcji odcinka specjalnego uderzyłem w kamień, którego nie było widać. Przebiliśmy oponę i straciliśmy dwie minuty na zmianę koła. Wcześniej dogoniliśmy Nassera Al Attiyah, ale zatrzymując się, straciłem kontakt z nim i później aż do mety już go nie widziałem”.
Cyril DESPRES (Peugeot 3008 DKR nr startowy 307), 5. miejsce w etapie 3. / 7. miejsce w klasyfikacji generalnej: „Dla nas dzisiejszy dzień źle się zaczął. Wyjeżdżając z koryta strumienia, uderzyłem w duży głaz, którego nie widziałem w chmurze pyłu. Wstrząs był bardzo silny! To nas otrzeźwiło i dalej jechaliśmy już z wielką uwagą. David pilotował doskonale. Mieliśmy dobre tempo, jednak pod koniec pierwszej sekcji oesu kierownica zaczęła chodzić z wielkim oporem. Okazało się, że przy uderzeniu przebiliśmy chłodnicę płynu wspomagania. Aby móc jechać dalej, musieliśmy wykonać prowizoryczną naprawę. Zajęło nam to parę cennych chwil i skończyło się dwuminutowym spóźnieniem na start drugiej sekcji odcinka specjalnego”.
ROZPOZNAWANIE PEUGEOT 3008DKR NA TRASIE
Każdy z samochodów zespołu ma własny numer startowy i jest wyróżniony indywidualnym kolorem na wlocie powietrza nad przednią szybą:
– Stéphane PETERHANSEL/Jean-Paul COTTRET: nr startowy 300, wlot powietrza ŻÓŁTY.
– Carlos SAINZ/Lucas CRUZ: nr startowy 304, wlot powietrza niebieski.
– Cyril DESPRES/David CASTERA: nr startowy 307, wlot powietrza CZERWONY.
– Sébastien LOEB/Daniel ELENA: nr startowy 309, wlot powietrza BIAŁY.
PEUGEOT SPORT & TEAM PEUGEOT TOTAL W MEDIACH CYFROWYCH
STRONA OFICJALNA |
FACEBOOK |
Peugeot Sport |
|
TWITTER |
@peugeotsport |
YOUTUBE |
peugeotsportofficial |
INSTAGRAM |
@Peugeot |
źródło: Peugeot Polska
Najnowsze komentarze