W roku bieżącym mija czterdzieści lat, od kiedy na drogi wyjechał samochód wyjątkowo bezpieczny, jak na swoje czasy: Peugeot 305. Klasyczny sedan, a później także kombi, można uznać za pomost pomiędzy dotychczasową, a późniejszą stylistyką Peugeotów. Auto musiało się jednak podobać, skoro wyprodukowano blisko 1.650.000 egzemplarzy.
Nie da się ukryć podobieństw do większego i znacznie droższego Peugeota 604. Z uwagi na mniejsze rozmiary Peugeot 305 wydawał się jednak o wiele dynamiczniejszym modelem. I faktycznie – jeśli pod maską pracował silnik benzynowy, to auto radziło sobie całkiem nieźle. Gorzej wypadały w testach dynamiki wprowadzone w roku 1979 raptem 49-konne diesle – tam przydawała się odrobina cierpliwości. Najmocniejsze jednostki (benzynowy 1.9) osiągały 105 KM mocy maksymalnej. Przy niskiej masie pozwalało to jeździć całkiem szybko.
Ważniejsze jednak było to, że Peugeot 305 był tak na dobrą sprawę pierwszym modelem, w którym producent poważnie traktował kwestie bezpieczeństwa biernego. Był to model wyposażony w strefy kontrolowanego zgniotu. Projektanci zwrócili też uwagę na uderzenia boczne oraz ograniczenie ryzyka powstania pożaru.
W roku 1980 zaprezentowano kombi, w którym zastosowano poziome tylne amortyzatory. Chodziło o to, by zawieszenie nie ograniczało walorów użytkowych samochodu. Warto podkreślić niski próg załadunku wersji kombi.
Dwa lata później przy okazji liftingu Peugeot 305 otrzymał silniki diesla 1.9D, które zastąpiły stosowane do tej pory 1.5D. Motor 1.9 D, to był silnik z rodziny XUD doskonale znany w koncernie PSA przez następne dwie dekady. Do dziś zresztą z rozrzewnieniem wspominany przez niejednego miłośnika Peugeotów i Citroënów.
Peugeot 305 sedan produkowany był do lipca 1988 roku, choć już trzy lata wcześniej pojawił się na rynku Peugeot 309. Tyle, że rynek się zmieniał i faktycznego następcy niektórzy upatrywali w modelu 405. Moim zdaniem jednak to 309-tka była kontynuacją kompaktowego wszak Peugeota 305.
305-tka, jeden z najbezpieczniejszych samochodów kompaktowych w swoich czasach, został wyprodukowany w 1.649.177 egzemplarzach.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Peugeot
Najnowsze komentarze