Jazda nowym Vel Satisem, to jak podróż business klasą. Samochód ma dopracowany design na zewnątrz oraz przestrzeń, komfort i elegancję wewnątrz.
Wnętrze Vel Satisa – szlachetne materiały, przestrzeń, komfort i duża ilość światła
Deska rozdzielcza ma obecnie bardziej wyrazistą, czystą linię i jest wykonana ze szlachetnych materiałów. Chromowane elementy nabrały matowego, satynowego wyglądu. Tarcze zegarów i wskazówki kojarzą się z luksusowymi zegarkami; listwy dekoracyjne są wykonane z drewna klonu, a intarsje z olchy – rzadko spotykanych gatunków stwarzających wrażenie dyskretnego luksusu.
Pojawiły się nowe tapicerki materiałowe (ciemno-grafitowa lub beżowo-szara) oraz skórzane (ciemny grafit lub jasny brąz). Aby zapewnić większą funkcjonalność elementy sterowania funkcjami związanymi z prowadzeniem pojazdu zostały oddzielone na konsoli centralnej od paneli sterowania funkcjami podnoszącymi komfort.
Całkowicie zmieniono oświetlenie wnętrza. Lampka sufitowa o zmiennym natężeniu światła przy włączaniu i wyłączaniu została wykonana z opalizującego szkła i elementów wykończeniowych z matowego chromu. Doskonale podkreśla ciepłą atmosferę wnętrza. Dodatkowe oświetlenie zapewniają lampki do czytania włączające się po otwarciu drzwi..
Koncepcja wysokiej limuzyny nabiera w Nowym Vel Satisie pełni znaczenia. Auto, o 13 cm wyższe od średniej dla tego segmentu, zapewnia niezrównaną łatwość dostępu i ilość miejsca. Siedzenia zapewniają wyjątkowy komfort. Podgrzewane i elektrycznie regulowane przednie fotele składają się z trzech części o niezależnej regulacji. Fotel kierowcy posiada duży zakres regulacji (6 cm w przypadku regulacji wysokości) i pamięć ustawienia. W połączeniu z kierownicą o regulowanej wysokości i głębokości, pozwalają kierowcy na precyzyjne ustawienie pozycji ciała. Duży nacisk położono na ergonomię – panel sterowania nowego systemu nawigacji i komunikacji Carminat jest optymalnie umieszczony w konsoli centralnej, w zasięgu ręki kierowcy, aby mógł skupić swoją uwagę na drodze.
Pewne i precyzyjne zachowanie na drodze
Już w momencie wprowadzenia Vel Satisa do sprzedaży jednogłośnie podkreślano bardzo dobre zachowanie tego modelu na drodze. Dzięki przedniemu zawieszeniu typu Mac Pherson i wielodrążkowemu, opatentowanemu przez Renault, zawieszeniu tylnemu (tzw. „trygonalnemu”) zapewnia niezwykłą stabilność podczas jazdy po prostej i na zakrętach, nawet przy przesunięciu środka ciężkości.
Ta innowacyjna konstrukcja o doskonałych parametrach użytkowych może w pełni pokazać swe zalety dzięki dużym oponom (225/55 x 17″ i 245/45 x 18″ w zależności od wersji) i niezwykle sprawnemu układowi hamulcowemu zapewniającemu skuteczne i płynne hamowanie nawet przy wielokrotnym użyciu (hamulce tarczowe o średnicy 324 mm z przodu i 300 mm z tyłu) ; wspomaganie układu kierowniczego o zmiennej sile w zależności od prędkości zapewnia wysoką precyzję i przyjemność prowadzenia pojazdu w każdych warunkach.
Zespoły napędowe o wysokiej kulturze pracy
Oferta silników i skrzyń biegów Vel Satisa została zmieniona – pojawiły się dwie nowe, 4-cylindrowe jednostki. W Nowym Vel Satisie została po raz pierwszy wprowadzona nowa wersja silnika 2.0 T. Rozwija ona obecnie moc 170 KM (125 kW) przy 5000 obr/min i maksymalny moment obrotowy 270 Nm przy 3 250 obr/min. Silnik jest wyposażony w turbosprężarkę typu Twin Scroll, której wysoka sprawność zapewnia lepsze osiągi i większą przyjemność prowadzenia samochodu oraz zmniejszenie emisji zanieczyszczeń. Podwójne koło zamachowe z amortyzatorem drgań skrętnych zmniejsza emisję hałasu i drgań zespołu napędowego. Silnik ten, oferowany w połączeniu z automatyczną i mechaniczną skrzynią biegów spełnia normę spalin Euro 4.
Silnik 2.2 dCi oferowany w wersji 150 KM (110kW / 320Nm) w przyszłości (koniec 2005) dostępny będzie również z filtrem cząstek stałych, 140KM (102KW/320Nm). Filtr cząstek stałych umieszczony w układzie wydechowym znacznie ogranicza emisję niespalonych cząstek stałych.
Uzupełnia on działanie katalizatora – zatrzymuje, a następnie neutralizuje emitowane cząstki dzięki elementom filtrującym z węglika krzemu. Emitowane cząstki są gromadzone, a następnie spalane pod wpływem wysokiej temperatury. Oprogramowanie modułu elektronicznego steruje całkowitą regeneracją filtra.
Zaletą filtra cząstek stałych Renault jest to, że nie wymaga on dodatków, które należałoby regularnie uzupełniać, co więcej jego trwałość jest znacznie większa niż produktów konkurencji (105 000 km zamiast 80 000 km).
Silnik benzynowy 3.5 V6 24V opracowany wspólnie przez Renault i Nissana rozwija moc 245 KM (177 KW) przy 6 000 obr/min i osiąga maksymalny moment obrotowy 330 Nm przy 3 600 obr/min. 85% momentu obrotowego dostępne jest już od 1 200 obr/min, co zapewnia niezwykle elastyczną pracę jednostki i doskonałe przyspieszenie. Silnik ten jest oferowany wyłącznie w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów o 5 przełożeniach. Zespół ten charakteryzuje się cichą i płynną pracą, gwarantuje wysoką przyjemność jazdy.
Silnik turbodiesel 3.0 V6 z bezpośrednim wtryskiem Common Rail i turbosprężarce o zmiennej geometrii łopatek rozwija moc 180 KM (130 KW) przy 4 400 obr/min i osiąga maksymalny moment obrotowy 350 Nm przy 1 800 obr/min. Oferuje doskonałe osiągi przy niskim zużyciu paliwa, a dzięki konstrukcji 6-cylindrowej zapewnia niezwykłą przyjemność prowadzenia pojazdu. W 2005 i 2006 oferta silników zostanie wzbogacona o nowe jednostki.
Nowy Vel Satis dostępny jest w połączeniu z dwoma skrzyniami biegów – mechaniczną i automatyczną.
Montowana w Vel Satisie 6-biegowa skrzynia mechaniczna pozwala w pełni wykorzystać potencjał silników, obniżając jednocześnie hałaśliwość ich pracy. Jest dostępna z następującymi silnikami:
- 2.0 T 170 KM (Euro 4)
- 2.2 dCi 140 KM z filtrem cząstek FAP (Euro 4) – dostępny w późniejszym terminie
2.2 dCi 150 KM (Euro 3)
- Vel Satis dysponuje również 5-przełożeniową skrzynią automatyczną Proactive ze sterowanie impulsowym.
Jest ona dostępna z następującymi silnikami:
- 2.0 T 170 KM (Euro 4)
- 3.5 V6 245 KM (IF Euro 4)
- 2.2 dCi 150 KM (Euro 3)
- 3.0 dCi 180 KM (Euro 3)
Zaawansowane wyposażenie podnoszące komfort
Nowy Vel Satis został wyposażony w zaawansowane rozwiązania technologiczne podnoszące komfort obsługi, takie jak karta Renault „hands free ».
Wykrycie karty w promieniu 2 m wokół pojazdu aktywuje odblokowanie drzwi i klapy bagażnika. Na karcie zapisane są również informacje dotyczące samochodu (identyfikacja, przebieg, poziom oleju, ciśnienie w oponach, przebieg pozostały do następnego przeglądu) oraz ustawienia fotela kierowcy i lusterek wstecznych. Rozruch następuje bez konieczności wprowadzania karty do czytnika, poprzez naciśnięcie na przycisk Start oraz na pedał hamulca lub sprzęgła.
System wspomagania parkowania posiada obecnie czujniki z przodu i z tyłu pojazdu. Ostrzega kierowcę o znajdujących się w pobliżu przeszkodach za pomocą sygnału dźwiękowego o coraz większej częstotliwości w miarę zbliżania się do przeszkody. Zasięg czujników jest zmienny – od 20 cm do 1,50 m od samochodu. Sygnał dźwiękowy jest dezaktywowany przy każdym uruchomieniu pojazdu po przekroczeniu po raz pierwszy prędkości 15km/h. System działa jednak również powyżej wspomnianego progu, przy czym jego zasięg jest ograniczony (do 60 cm), aby uniknąć niezamierzonego uruchomienia się, na przykład w korkach.
Nowy Vel Satis dysponuje również automatycznym hamulcem postojowym. Hamulec włącza się automatycznie po wyłączeniu zasilania oraz wyłącza po uruchomieniu samochodu. Ułatwia również niektóre manewry, jak na przykład ruszanie pod górkę. Wystarczy lekko pociągnąć do siebie uchwyt sterujący, aby zaciągnąć hamulec niezależnie od stopnia nastromienia zbocza. Hamulec wyłącza się automatycznie po naciśnięciu na pedał gazu (i włączeniu biegu).
Podczas wszystkich czynności związanych z automatycznym hamulcem postojowym, na desce rozdzielczej jest podawany komunikat kontrolny.
Zwolnienie miejsca zajmowanego uprzednio przez hamulec pozwoliło zaoferować użytkownikom wygodny, centralny podłokietnik.
Jeśli hamulec jest niewłączony po otwarciu drzwi jest uruchamiany ostrzegawczy sygnał dźwiękowy (przy pracującym silniku).
Nowy Vel Satis jest również wyposażony w nowy system multimedialny z nawigacją najnowszej ostatniej generacji, radioodtwarzaczem Cabasse Tronic 6CD MP3 4x50W i telefonicznym zestawem głośnomówiącym o zaawansowanych funkcjach. Obsługę systemu znacznie ułatwia system rozpoznawania mowy, centralny panel sterowania i kolorowy ekran 16/9 o przekątnej 6.5 cala (16.5 cm). Menu jest bardziej intuicyjne w obsłudze. Jego kolory zmieniają się w zależności od wybranego trybu pracy: nawigacji (brązowy), radio (niebieski) lub telefonu (zielony). Osiem głośników zapewnia bardzo dobrą jakość dźwięku radioodtwarzacza, telefonu i nawigacji.
System Nawigacji i Komunikacji Carminat jest wyposażony w układ rozpoznawania mowy i sterowania za pomocą poleceń głosowych (dla funkcji nawigacji i telefonu). Zapewnia możliwość nagrania wzorcowych poleceń (10 dla funkcji nawigacji, 40 dla telefonu). Zapis ponad 60 000 głosów pozwala na rozpoznanie wszystkich akcentów europejskich.
Wyświetlanie, system rozpoznawania mowy i sterowania za pomocą poleceń głosowych jest dostępny w siedmiu językach: francuskim, niemieckim, angielskim, włoskim, hiszpańskim, holenderskim i portugalskim.
Nowy multimedialny system jest zdecydowanie bardziej ergonomiczny. Najczęściej używane funkcje są obecnie bezpośrednio dostępne z panelu umieszczonego w zasięgu ręki. Użytkownik ma możliwość wprowadzenia licznych osobistych ustawień w celu dostosowania nawigacji do swoich potrzeb. Strona graficzna systemu została w całości opracowana przez Renault Design. Funkcja wyświetlania map jest obecnie znacznie szybsza, zapewnia również lepszą czytelność. Jedna płyta DVD zawiera mapy 22 krajów. Ważne zabytki są oznaczone piktogramami. Moc obliczeniowa, przesuwanie mapy i zoomy są obecnie 3-krotnie szybsze niż w systemie Carminat II. Przy obliczaniu trasy uwzględniana jest informacja o ruchu drogowym. System odbiera również informacje z europejskich Trafic Message Channel (TMC).
Obliczane są jednocześnie trzy trasy spełniające różne kryteria : najkrótsza, najszybsza i omijająca autostrady. Kierowca może od razu wybrać tę, która najlepiej odpowiada jego potrzebom. System proponuje 3 tryby wyświetlania : Junctionview (widok węzłów autostrad w całej Europie), dwuwymiarowy Mapview i trójwymiarowy Birdview. Możliwe jest jednoczesne wyświetlanie w dwóch trybach na jednym ekranie (np. map w dwóch różnych skalach lub mapy 2D i mapy 3D. Przy zbliżaniu się do skrzyżowania otwiera się okno Pop-up z przedstawionym szczegółowym schematem skrzyżowania.
Jeśli chodzi o radioodtwarzacze CD, oferta obejmuje 3 propozycje: radioodtwarzacz 4 x 15 W CD, radioodtwarzacz Cabasse Tronic 4 x 40 W 6 CD lub 4 x 50 W 6 CD MP3 z głośnikami Cabasse Tronic (współpracujący z systemem nawigacji). Wszystkie radioodtwarzacze dysponują oddzielnym wyświetlaczem i satelitą sterującym umieszczonym pod kierownicą.
Vel Satis może być również wyposażony w odtwarzacz DVD z centralnie umieszczonym składanym ekranem o regulowanym kącie pochylenia, wyposażonym w pilota i przeznaczonym dla pasażerów siedzących z tyłu.
Nowy Vel Satis może również mieć wbudowany telefoniczny zestaw głośnomówiący. Wystarczy w tym celu umieścić telefon GSM na przewidzianym w tym celu wsporniku. Mocna antena radiowa auta łapie sygnał sieci, spis telefonów z karty SIM i rejestr połączeń są pokazywane na ekranie deski rozdzielczej. Dźwięk z telefonu jest przenoszony na przednie głośniki, a mikrofon jest wbudowany w sufit. Za pomocą poleceń głosowych użytkownik może korzystać z książki adresowej, wybrać numer lub połączyć się z pocztą głosową zaś elementy ręcznego sterowania pozwalają na obsługę wszystkich funkcji telefonu bez spuszczania wzroku z drogi.
Automatyczne lub ręczne przełączenie rozmówcy w tryb oczekiwania pozwala w dowolnej chwili zawiesić rozmowę dając kierowcy czas na wybór odpowiedniej chwili na odebranie połączenia.
Uchwyt na telefon znajduje się w centralnym podłokietniku, ukryty przed ciekawskimi spojrzeniami.
Coraz wyższy poziom bezpieczeństwa
Nowy Vel Satis otrzymał, podobnie jak sześć innych modeli Renault, pięć gwiazdek Euro Ncap i zapewnia jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa biernego. Konstrukcja pojazdu została wyposażona w strefy kontrolowanego zgniotu pochłaniające energię w przypadku zderzenia, a odpowiednie jej części charakteryzują się bardzo wysokim współczynnikiem sprężystości. W kabinie zastosowano liczne elementy bezpieczeństwa: czołowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, samoczynnie dostosowujące się do siły zderzenia, kurtyny powietrzne i poduszki zabezpieczające klatkę piersiową pasażerów siedzących z przodu i z tyłu.
Przednie fotele przyczyniają się czynnie do zapewnienia użytkownikom bezpieczeństwa i komfortu. Są wyposażone w 3-punktowe pasy z ogranicznikiem napięcia i zagłówki o regulowanym kącie pochylenia i wysokości. Wszyscy użytkownicy tylnych miejsc dysponują 3-punktowymi pasami z ogranicznikiem napięcia. System Isofix pozwala na zamocowanie fotelika dla dziecka na dwóch bocznych miejscach z tyłu.
Liczne elementy wyposażenia podnoszącego bezpieczeństwo bierne w Nowym Vel Satisie znajdują dopełnienie w wyposażeniu podnoszącym bezpieczeństwo czynne, co pozwala lepiej przewidywać i korygować zachowanie pojazdu w krytycznych i niekiedy nieprzewidywalnych sytuacjach. Dlatego też Vel Satis jest wyposażony w system ABS z elektronicznym korektorem siły hamowania (EBV), system wspomagania nagłego hamowania, system ESP i ASR.
System oświetlenia Nowego Vel Satisa zapewnia optymalną widoczność zarówno podczas korzystania ze świateł mijania jak i drogowych. Model ten jest wyposażony w ksenonowe reflektory o zmiennym zasięgu i składane spryskiwacze reflektorów pracujące pod wysokim ciśnieniem (w standardzie lub opcji w zależności od wersji). W zależności od poziomu wyposażenia posiada system pozwalający na zwiększenie intensywności i szerokości wiązki świateł drogowych. Światło emitowane przez lampy ksenonowe zwiększa zasięg halogenowych świateł drogowych zapewniając jednorodną i znacznie szerszą wiązkę światła.
Regulator-ogranicznik prędkości i system kontroli ciśnienia w oponach dopełniają bogatej oferty wyposażenia podnoszącego bezpieczeństwo w Nowym Vel Satisie.
Nieustanne dążenie do coraz wyższej jakości i niezawodności
Nowy Vel Satis wpisuje się w pełni w zobowiązania marki w zakresie jakości i niezawodności. Te dwa fundamentalne aspekty są dla Renault bardzo ważne. W Nowym Vel Satisie osiągnięto w tej dziedzinie znaczy postęp dzięki lepszej jakości spasowania części i materiałów. Może o tym świadczyć deska rozdzielcza, lampki sufitowe, centralna konsola i panel sterujący systemu nawigacji i komunikacji Carminat.
Jeśli chodzi o obsługę techniczną, przebiegi między przeglądami Nowego Vel Satisa wynoszą 20.000 km dla wszystkich silników Euro4 oraz jednostek 6-cylindrowych (15.000 km dla silnika 2.2 dCi FAP).
Nowy Vel Satis stanowi trwałą inwestycję. Jest lepiej zabezpieczony przed kradzieżą, m.in. dzięki lepszemu zabezpieczeniu drzwi i okien. W teście brytyjskiej organizacji Thatcham plasuje się wśród najlepszych modeli, co świadczy jego odporności na próby włamania i kradzieży. Auto wypadło również bardzo dobrze w niemieckim teście Dannera, co świadczy o łatwości jego naprawy.
Ochrona środowiska naturalnego
Od projektu po recykling Nowy Vel Satis jest wierny założeniom zrównoważonego rozwoju przyjętym przez Renault. 95% masy pojazdu nadaje się do recyklingu. W jego produkcji wykorzystywane są części z materiałów pochodzących z odzysku i z materiałów odnawialnych.
Nowy Vel Satis jest produkowany w zakładach produkcyjnych posiadających certyfikat ISO 14001, dążących do ograniczenia szkodliwego oddziaływania zakładu na środowisko (redukcja zanieczyszczeń, odpadów opakowań, zużycia energii i wody …)
W 2001 grupa Renault zdobyła francuską nagrodę Złotego Decybela za działania na rzecz zmniejszenia emisji hałasu przez Vel Satisa (71dB wobec 74dB wymaganych przepisami). Działania te będą obecnie podejmowane w odniesieniu do innych modeli gamy.
Preferencyjne zasady obsługi klientów
Każdy posiadacz Nowego Vel Satisa korzysta również ze specjalnych zasad obsługi dostosowanych do jego oczekiwań i potrzeb (w zależności od kraju). Wysokiej klasy usługi są wliczone w cenę pojazdu. Obejmują one 24-miesięczną gwarancję (lub na przebieg 100. tys. km) oraz udostępnienie samochodu zastępczego w razie awarii lub przeglądu pojazdu
Pozycjonowanie i rynek
Wprowadzając Vel Satisa do sprzedaży w marcu grupa Renault postawiła sobie ambitny cel: odnowienia limuzyny klasy S poprzez zaoferowanie oryginalnych proporcji oraz zbudowanie mocnego wizerunku marki w tym segmencie. Segment E charakteryzuje się wysoką konkurencyjnością, pierwsze skrzypce grają w nim producenci, przeważnie niemieccy.
Auto wyróżnia się wysokim poziomem bezpieczeństwa. Uzyskało maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach Euro NCAP w 2002 okazując się najbezpieczniejszą limuzyną klasy S. Właściciele Vel Satisa podkreślają wysoki poziom bezpieczeństwa i komfort oraz bogate wyposażenie tego auta.
W sytuacji silnej konkurencji w segmencie E, związanej ze wzrostem popularności pojazdów typu SUV, Vel Satis sprzedał się w 42 000 sztuk od momentu wprowadzenia na rynek. W Europie Zachodniej Renault zajmuje dzięki swoim dwóm modelom klasy S – Vel Satis i Espace – 5,9 % udziału w rynku, co plasuje go na pierwszym miejscu wśród producentów pełnych gam pojazdów obecnych w tym segmencie.
W 2004 roku 60% łącznej sprzedaży Vel Satisa zrealizowano we Francji. Najważniejszymi rynkami zagranicznymi są Niemcy, Hiszpania i Holandia. Mix najlepiej wyposażonych wersji (Privilège Initiale) utrzymuje się na wysokim poziomie (65% sprzedaży 2004).
W Nowym Vel Satisie, produkowanym, podobnie jak poprzedni w zakładach Sandouville, wykorzystano części ze wspólnej płyty podłogowej Espace’a i Nowej Laguny, co pozwoliło na ograniczenie inwestycji związanych z tym modelem do niespełna 10 mln euro.
Najnowsze komentarze