Dziesiąty etap Dakaru, bardzo trudny i niebezpieczny z powodu licznych pułapek nawigacyjnych, zakończył się potrójnym zwycięstwem załóg startujących Peugeot 3008DKR. Jest to już czwarty taki sukces zespołu w tej edycji rajdu. Dzięki tej wygranej załogi Team Peugeot Total, które nadal zajmują trzy pierwsze miejsca, powiększyły swoją przewagę w klasyfikacji generalnej. Stéphane PETERHANSEL i Jean-Paul COTTRET odnieśli swoje trzecie zwycięstwo etapowe i odzyskują prowadzenie w tabeli całego rajdu. Niestety, pomyślne wiadomości sportowe odsuwa na dalszy plan wypadek z udziałem motocyklisty Simona MARČIČA.
Rozegrany w Argentynie etap, prowadzący do San Juan, okazał się wyjątkowo skomplikowany nawigacyjnie. Wiele załóg napotkało na trasie problemy ze znalezieniem punktów kontrolnych, przez co niektórzy zawodnicy musieli zawracać. Sytuacja ta doprowadziła do wypadku, w którym samochód załogi PETERHANSEL/COTTRET zderzył się z motocyklistą, jadącym wąską drogą w kierunku przeciwnym do przebiegu rajdu. Zwycięzcy ubiegłorocznego Rajdu Dakar natychmiast zatrzymali się i udzielili pierwszej pomocy rannemu zawodnikowi. Kierowca i pilot samochodu z numerem startowym 300, bardzo poruszeni wypadkiem, wznowili jazdę po upływie około 15 minut, gdy na miejsce przybył śmigłowiec ratunkowy. Po regulaminowym odjęciu czasu poświęconego na czynności ratunkowe okazało się, że PETERHANSEL i COTTRET po raz trzeci w tegorocznej edycji Rajdu Dakar wygrali etap. Jednocześnie, uzyskany wynik daje im powrót na czoło klasyfikacji generalnej, z przewagą 5 min. 50 s. Simon MARČIČ doznał w wypadku otwartego złamania kości piszczelowej i strzałkowej. Wiadomo już, że obrażenia te nie stanowią zagrożenia dla jego życia.
Sébastien LOEB i Daniel ELENA, jak zresztą większość innych zawodników, nie ustrzegli się błędów nawigacyjnych na trasie dziesiątego etapu. Kilkakrotne pomylenie trasy spowodowało trudności ze znalezieniem niektórych pośrednich punktów kontrolnych. Jednak podobne problemy innych załóg sprawiły, że pomimo poważnych strat czasowych, doskonale finiszujący LOEB i ELENA zajęli na mecie etapu drugie miejsce.
Załoga DESPRES/CASTERA dzięki dobrej orientacji na trasie i unikaniu błędów zajęła miejsce trzecie, dopełniając już czwartej potrójnej wygranej zespołu Peugeot Total w tegorocznym Rajdzie Dakar. Do chwili obecnej zespół nie wydał załogom żadnych instrukcji dotyczącej zachowania kolejności w klasyfikacji.
TYP TERENU: odcinki o charakterze prób zdolności terenowych aut, wąskie drogi typu rajdowego, błoto i przejazdy przez wodę.
WARUNKI JAZDY: liczne trudności nawigacyjne.
TEMPERATURY: w zakresie od 23˚C. do 43°C.
PRĘDKOŚĆ ŚREDNIA: 108 km/h
PRĘDKOŚĆ MAKS: 186 km/h
KLASYFIKACJA ETAPU 10.
1. PETERHANSEL Stéphane (Francja) / COTTRET J-P. (Francja), Peugeot 3008DKR, 4 h 47 min 00 s.
2. LOEB Sébastien (Francja) / ELENA Daniel (Monako), Peugeot 3008DKR, + 7 min 28 s.
3. DESPRES Cyril (Francja) / CASTERA David (Francja), Peugeot 3008DKR, + 10 min 01 s.
4. AL RAHJI Yazeed (Arabia Saudyjska) / GOTTSCHALK Timo (Niemcy), Mini, + 19 min 03 s.
5. TERRANOVA Orlando (Argentyna) / SCHULZ Andreas (Niemcy), Mini, + 20 min 12 s.
Tymczasowa klasyfikacja generalna wśród samochodów po etapie 10.
1. PETERHANSEL Stéphane (Francja) / COTTRET J-P. (Francja), Peugeot 3008DKR, 24 h 58 min 43 s.
2. LOEB Sébastien (Francja) / ELENA Daniel (Monako), Peugeot 3008DKR, + 5 min 50 .s.
3. DESPRES Cyril (Francja) / CASTERA David (Francja), Peugeot 3008DKR, + 25 min 40 s.
4. ROMA Nani (Hiszpania) / HARO Bravo (Hiszpania), Toyota Hilux, + 1 h 00 min 55 s.
5. DE VILLIERS Giniel (RPA) / VON ZITZEWITZ Dirk (RPA), Toyota Hilux, + 1 h 42 min 54 s.
TRANSMISJA BEZPOŚREDNIA Z OBOZU
Bruno FAMIN: „To był bardzo trudny etap, którego słusznie się obawialiśmy. Chociaż ostatecznie zakończył się kolejnym naszym potrójnym zwycięstwem, przyniósł po drodze niejedną sytuację, w której mogliśmy wszystko stracić. Jest to zresztą typowe zjawisko dla Rajdu Dakar. Dzisiejsza trasa była bardzo długa i jednocześnie bardzo skomplikowana. Samochody musiały przejechać odcinki, których pokonanie wydaje się nieprawdopodobne. Do tego dochodziły liczne niebezpieczeństwa, czego najlepszym dowodem był wypadek z udziałem Stéphane’a Peterhansela i motocyklisty Simona Marčiča. Uważam, że organizatorzy posunęli się o krok za daleko w swoich próbach utrudnienia nawigacji. Niektóre punkty pośrednie rozmieszczone zostały w sposób skrajnie trudny do znalezienia. To powoduje błędy, zawracanie na trasie i prowadzi do groźnych sytuacji. Stéphane i Jean-Paul bardzo mocno przeżyli ten wypadek. Na szczęście życie rannego motocyklisty nie jest zagrożone. Niemniej, jestem przekonany, że organizatorzy powinni wyciągnąć wnioski z tego, co się stało i zapobiegać w przyszłości ryzyku powtórzenia się tego rodzaju zdarzeń. Co do klasyfikacji generalnej, w czołówce wciąż trwa zacięta rywalizacja. Stéphane powiększył swoją przewagę nad Sébastienem do 6 minut. Obydwaj jechali dzisiaj naprawdę bardzo szybko – Stéphane był skuteczniejszy w pierwszej partii trasy, Sébastien miał znakomity finisz. Ale to jeszcze nie koniec trudności. Początek jutrzejszego etapu zapowiada się na dość skomplikowany. Do mety rajdu pozostaje kilkaset kilometrów. Sądzę, że należy pozwolić naszym dwóm asom na dalszą rywalizację pomiędzy sobą. To ich motywuje i daje im sportową satysfakcję, niezależnie od tego, że dzisiejszy sukces nie sprawia nam wielkiej radości, biorąc pod uwagę ten wypadek na trasie”.
Stéphane PETERHANSEL (Peugeot 3008 DKR nr startowy 300), zwycięzca etapu 10. / 1. miejsce w klasyfikacji generalnej: „Za nami bardzo ciężki dzień. Piloci mieli dzisiaj skrajnie trudne zadanie. Prawie wszyscy co chwilę błądzili w korytach wyschniętych potoków i zawracali. My też zgubiliśmy drogę, podobnie jak motocyklista, który nagle pojawił się przed nami. Jechał w przeciwnym kierunku niż my. Zobaczyłem go z bliska, gdy wyłonił się zza zarośli tuż przed maską. Obydwaj wcisnęliśmy hamulce. Jego ostre hamowanie skończyło się upadkiem. Uderzyliśmy w niego. Znalazł się pod samochodem. Natychmiast wyskoczyliśmy z kabiny. Był przytomny, ale poważnie ranny – natychmiast dostrzegliśmy otwarte złamanie dwóch kości, piszczelowej i strzałkowej. Zostaliśmy przy nim do chwili przylotu śmigłowca medycznego. Później trudno nam było skoncentrować się i odzyskać właściwy rytm jazdy. Na szczęście okazało się, że błądziliśmy mniej niż inni, dlatego czas na mecie dał nam wygraną. Minuty spędzone podczas postoju przy rannym motocykliście zostały, zgodnie z przepisami, odliczone od wyniku. Odzyskujemy pozycję liderów rajdu. To zawsze dobra wiadomość, ale na dwa dni przed końcem rajdu ma szczególne znaczenie” .
Sébastien LOEB (Peugeot 3008 DKR nr startowy 309), 2. miejsce w etapie 10. / 2. miejsce w klasyfikacji generalnej: „Zgubiliśmy się dzisiaj trzy lub cztery razy. Wjechaliśmy w dolinę i uświadomiliśmy sobie, że to nie jest właściwa trasa. Wielokrotnie ponosiliśmy straty czasowe. Etap był naszpikowany pułapkami, przez co nie sprawiał przyjemności w jeździe. Niektóre pośrednie punkty kontrolne znajdowały się w takich miejscach, że dotarcie do nich wymagało wyczynów terenowych, do których nasz samochód nie jest przystosowany. Chwilami wydawało się, że pokonanie trasy jest po prostu niewykonalne. Wszystko to zmieniło się w drugiej partii odcinka specjalnego, w której jechało nam się doskonale. Walczymy dalej; trzymamy się w czołówce. Nic jeszcze nie jest przesądzone, ale jeżeli Stéphane’a nie spowolnią jakieś problemy, będzie nam bardzo trudno wygrać – szczególnie, że także jutrzejszy etap zaczyna się od odcinka prowadzącego po bezdrożach”.
Cyril DESPRES (Peugeot 3008 DKR nr startowy 307), 3. miejsce w etapie 8. / 3. miejsce w klasyfikacji generalnej: „Nieprzewidziana przerwa, spowodowana odwołaniem wczorajszego etapu, sprawiła, że nieco wypadliśmy z rytmu. Niemniej, w pierwszej części dzisiejszej trasy jechaliśmy dobrze. Spodziewaliśmy się, że będą dzisiaj trudności ze znajdowaniem odpowiednich miejsc wjazdu i wyjazdu z koryt strumieni. W pierwszej części odcinka David spisywał się rewelacyjnie. Pod koniec etapu mnie dopadło osłabienie wywołane przegrzaniem organizmu. Nie atakowałem tak mocno, jak moi koledzy i nasz końcowy wynik nieco na tym ucierpiał”.
PEUGEOT SPORT & TEAM PEUGEOT TOTAL W MEDIACH CYFROWYCH
STRONA OFICJALNA |
FACEBOOK |
Peugeot Sport |
|
YOUTUBE |
peugeotsportofficial |
INSTAGRAM |
@Peugeot |
TWITTER |
@peugeotsport |
źródło: Peugeot Polska
Najnowsze komentarze