Projektując Nowe Renault Clio Sport konstruktorzy Renault Sport Technologies podjęli ambitne wyzwanie zachowania oryginalnego charakteru Clio III, a jednocześnie wyeksponowania jego zalet konstrukcyjnych i dynamiki. W wyniku ich starań otrzymaliśmy wyjątkowy samochód, zapewniający unikalne osiągi i przyjemność prowadzenia.
Nowe Clio Renault Sport jest godnym spadkobiercą Clio Renault Sport 2.0 16V. Jako pierwszy samochód w tym segmencie wprowadza dyfuzory – technologię wywodzącą się z Formuły 1. Ten element wyposażenia, podobnie jak wyloty powietrza w przednich błotnikach, zapewnia mu doskonałe własności aerodynamiczne.
Nowe Clio Renault Sport zostało wyposażone w nową wersję silnika wolnossącego 2.0 16V, który jeszcze mocniej podkreśla sportowy charakter tego auta. Moc jednostki została zwiększona do 200 KM, co daje 100 KM na 1 litr pojemności skokowej. Jest to najlepszy stosunek mocy do pojemności w tej kategorii. Wynik ten uzyskano między innymi dzięki poprawie stopnia sprężania. Wprowadzone zmiany nie tylko podnoszą moc silnika, ale również i moment obrotowy, który wynosi 215 Nm przy 5 550 obr/min. Jest to najwyższy moment w tej kategorii, niezwykle przydatny w codziennej eksploatacji.
W połączeniu z 6-biegową skrzynią, ten elastycznie pracujący i mocny silnik zapewnia sportowe osiągi i wysokiej klasy przyjemność prowadzenia auta.
Przednie zawieszenie z niezależnym sworzniem gwarantuje precyzyjne i pewne prowadzenie pojazdu.
Nowe Clio Renault Sport jest montowane w zakładzie w Dieppe, gdzie powstają samochody sportowe marki Renault.
Sportowy charakter Nowego Clio Renault Sport jest widoczny zarówno od zewnątrz jak i w kabinie. Zewnętrzna stylistyka obejmuje specjalne elementy nadwozia podkreślające i tak już rasową i dynamiczną linię Clio III.
Łatwo rozpoznawalne linie Clio III zostały jeszcze mocniej wyeksponowane. Dzięki nowym bokom sylwetka Nowego Clio Renault Sport, zyskuje na mocy i energii. Poszerzone przednie i tylne błotniki, obniżona linia nadwozia, wyprofilowane nadkola, spoiler pod przednim zderzakiem oraz wyloty powietrza i dyfuzor podkreślają sportowy charakter i doskonałe parametry aerodynamiczne tego auta.
Nowe Clio Renault Sport zostało wyposażone w duże opony (215/45) i 17-calowe obręcze kół ze stopu aluminium. Pozwalają one dojrzeć zaciski hamulców Brembo i ogromne tarcze zapewniające dużą siłę hamowania i odporność na nagrzewanie.
Wysoka moc silnika wolnossącego 2.0 16V, opracowanego przez Renault Sport Technologies we współpracy z Dyrekcją Inżynierii Pojazdowej Renault, wymagała zastosowania szerokiego wlotu powietrza w zderzaku w celu zapewnienia lepszego chłodzenia.
Przednie i tylne zderzaki, boczne listwy ochronne i zderzaki są lakierowane w kolorze nadwozia, a klamki drzwi w kolorze matowego chromu.
W katalogu są również oferowane specjalne kolory wprowadzone dla gamy Renault Sport: dwa niemetalizowane (czerwony toro i niebieski dynamo) i trzy metalizowane (niebieski monako, głęboka czerń i szary makaha).
Nowe Clio Renault Sport zostało wyposażone w specjalne elementy nadwozia. Błotniki przednie zostały poszerzone o 42 mm, aby pomieścić szersze opony i uwzględnić większy rozstaw kół. Poszerzenie tyłu o 28 mm z każdej strony wymusiło również wprowadzenie nowych boków nadwozia.
Zamiast oferowanej w Clio III podłogi z wgłębieniem na koło zapasowe, zaprojektowano płaską płytę podłogową pozostawiającą miejsce na tłumik i umieszczone po bokach rury wydechowe. Zamiast koła zapasowego oferowane są 2 pojemniki pod ciśnieniem ze środkiem do naprawy opon.
Wystrój wnętrza Nowego Clio Renault Sport nawiązuje do stylistyki zewnętrznej. Wyeksponowane zostały elementy wyposażenia związane z prowadzeniem pojazdu – aluminiowe nakładki na pedały, podparcie pod stopy* oraz kierownica z perforowanej skóry z szarymi przeszyciami i czerwonym oznaczeniem na dole kierownicy. Kształt kierownicy sprawia, że idealnie pasuje do ręki, co poprawia komfort i skuteczność działań kierowcy.
Zegary z czarnymi tarczami i białymi napisami podają potrzebne do jazdy informacje zapewniające ich optymalną czytelność. Obrotomierz posiada kontrolkę zmiany biegów. Wielkość liczb wzrasta w miarę jak wskazówka zbliża się do czerwonej strefy 7 500 obr/min.
Ciemnoszara kolorystyka wnętrza, podkreślona metalizowanymi elementami konsoli centralnej i ozdobnymi listwami w desce rozdzielczej sugeruje wysokie osiągi, zaawansowane technologie i sportowy charakter Nowego Clio Renault Sport.
Specjalne siedzenia Renault Sport zapewniają wyjątkowy komfort i mocne podparcie boczne. Kierowca może dzięki temu lepiej czuć reakcje samochodu. Szary, metalizowany kolor pasa bezpieczeństwa jest dopasowany do nowej tapicerki « Entresol » w ciemnoszarym i czarnym, metalizowanym kolorze.
Podobnie jak we wszystkich samochodach opracowanych przez Renault Sport Technologies, napis « Renault Sport » jest umieszczony na tarczach zegarów na desce rozdzielczej, na progach i przednich siedzeniach. Na zewnątrz figuruje na klapie i chromowanych, matowych nakładkach na boczne listwy.
Siedzenia kubełkowe Recaro
Od lata 2006 Nowe Clio Renault Sport będzie dostępne z kubełkowymi siedzeniami (w opcji) opracowanymi i zaprojektowanymi we współpracy z firmą Recaro. Doskonale odpowiadające sportowemu charakterowi pojazdu siedzenia kubełkowe posiadają tapicerkę « Entresol » dopasowaną do pokrycia tylnej ławki. Fotele te mają sztywną skorupę z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym. Są wyposażone w poduszki boczne. Kubełkowy kształt foteli kojarzy się ze światem sportów samochodowych. Specjalne pasy oraz wbudowane w oparcie zagłówki nadają mu niesłychanie sportowy charakter/.
Nowe Clio Renault Sport zostało niezwykle starannie zaprojektowane pod względem parametrów aerodynamicznych. Jest wyposażone w wyloty powietrza w przednich błotnikach, a także, jako pierwszy samochód w tym segmencie, w dyfuzor z tyłu.
Dyfuzor – technologia rodem ze świata sportów samochodowych
Największą innowacją technologiczną widoczną w samochodzie jest konstrukcja tylnego zderzaka. Wbudowano w niego dyfuzor, element poprawiający własności aerodynamiczne, wywodzący się z Formuły 1. Obecnie tego typu rozwiązania są oferowane seryjnie jedynie w wysokiej klasy samochodach sportowych.
Dyfuzor pozwala uniknąć odciążenia tyłu pojazdu i poprawia jego stabilność przy wysokich prędkościach. Kieruje strumień powietrza w pożądanym kierunku, aby zwiększyć efekt docisku. Odpowiednie wyprofilowanie generuje podciśnienie pod płytą podłogową.
Dzięki wytworzeniu odpowiedniej siły docisku z tyłu dyfuzor pozwala zapobiegać efektowi siły nośnej w Nowym Clio Renault Sport, eliminując jednocześnie konieczność zastosowania spoilera: trzykrotnie zmniejsza siłę nośną, a uzyskany przy wysokich prędkościach (na torze) efekt odpowiada obciążeniu tylnej osi masą 40 kg. Zapewnia optymalną stabilność nie pogarszając parametrów aerodynamicznych, w tym SCx.
W tylny dyfuzor wbudowano obie rury wydechowe. Aby zachować pełną skuteczność działania dyfuzora zostały one umieszczone w bocznych kanałach.
Umieszczone na przednich błotnikach wyloty powietrza spełniają również funkcję aerodynamiczną. Neutralizują zawirowania spowodowane poszerzeniem przednich błotników i poprawiają SCx. Ułatwiają obieg i odprowadzenie ciepłego powietrza spod maski. Ponadto odpowiednie ustawienie kratek wylotowych kieruje strumienie powietrza na boki pojazdu w celu poprawy osiągów.
Nowe Clio Renault Sport posiada zmieniony zderzak i osłonę chłodnicy oraz spoiler pod błotnikiem, ograniczający ilość powietrza przepływającą pod samochodem.
W Formule 1 dyfuzor jest jednym z najważniejszych elementów aerodynamicznych. Jaka jest jego rola ? Wykorzystuje przepływ powietrza pod samochodem, aby zwiększyć siłę docisku do podłoża. Działa w następujący sposób: powietrze wpada od przodu, płaska płyta podłogowa kieruje strumień do dyfuzora, który przyspiesza ruch powietrza i wyrzuca je na zewnątrz z większą szybkością, tworząc pod samochodem podciśnienie dociskające go do podłoża. W porównaniu do klasycznego spoilera dyfuzor zapewnia wysoki docisk pionowy nie powodując wzrostu oporu powietrza, utrudniającego posuwanie się samochodu.
Konstruktorzy Renault Sport Technologies posłużyli się tym rozwiązaniem, aby uzyskać efekt „przywarcia” Nowego Clio Renault Sport do drogi.
Dzięki precyzyjnemu, wyważonemu i sportowemu zachowaniu na drodze, Nowe Clio Renault Sport łączy przyjemność prowadzenia z wysokim poziomem bezpieczeństwa. W stosunku do Clio III zmienione zostały parametry układu jezdnego – zwiększono rozstaw osi i poszerzono rozstaw kół z przodu i z tyłu. Nowe Renault Clio Sport posiada również przednie zawieszenie z niezależnym sworzniem, z aluminiowymi komponentami, zapewniające większą precyzję prowadzenia.
Nowe Clio Renault Sport dysponuje zwiększonym do 2 585 mm rozstawem osi (tj. 10 mm więcej niż Clio III), co znacznie poprawia stabilność pojazdu. Zoptymalizowano również przyczepność i zdolność pokonywania zakrętów dzięki poszerzeniu przedniego i tylnego rozstawu kół o 48 mm i 50 mm w stosunku do Clio III.
Innowacyjne rozwiązanie przedniej osi w połączeniu ze wzmocnionym zawieszeniem tylnym
Nowe Clio Renault Sport jest wyposażone w przednie zawieszenie z niezależnym sworzniem. Technologia ta gwarantuje precyzję prowadzenia i przyczepność w każdej sytuacji. Przyjemność jazdy jest tym większa, że przednie zawieszenie jest precyzyjne i wytrzymałe na przeciążenia, niezależnie od tego czy auto pokonuje ostry zakręt, czy porusza się po prostej.
W Nowym Clio Renault Sport wprowadzono nową konstrukcję zawieszenia przedniego z niezależnym sworzniem – zostało ono wyposażone w aluminiowe części w celu zmniejszenia masy.
Stosowane w Clio III, tylne zawieszenie ze sprężystą osią o programowanym ugięciu zostało wzmocnione proporcjonalnie do potencjału przedniego zawieszenia. Gwarantuje natychmiastową, precyzyjną reakcję na polecenia kierowcy. W wersji tej zwiększono o 25% sztywność tylnego zawieszenia poprzez wprowadzenie stabilizatora poprzecznego o średnicy 30 mm. W związku ze zwiększeniem rozstawu kół z tyłu wydłużono zwrotnice. Są to obecnie jednoelementowe zwrotnice o średnicy większej o 5 mm (30 mm zamiast 25 mm w Clio III), wyposażone we wzmocnione łożyska.
Samochód, który wprost przywiera do drogi
Zawieszenie Nowego Clio Renault Sport zapewnia doskonały kompromis pomiędzy skutecznością działania a zdolnością amortyzowania drgań. Przednie i tylne amortyzatory zostały wyposażone w specjalne zawory, poprawiające utrzymanie nadwozia we właściwym położeniu.
Sztywność przednich i tylnych sprężyn oraz zastosowanie poliuretanowych ograniczników ułatwia zachowanie kontroli nad pojazdem na drodze o zniszczonej nawierzchni.
Konstruktorzy wykorzystali poprzecznie wzmocnioną ramę podsilnikową z Mégane Renault Sport, pozwalającą na zwiększenie sztywności przodu. Mocowania ramy podsilnikowej oraz przeguby tylnego zawieszenia również są sztywniejsze, podobnie jak górne mocowania przednich amortyzatorów.
Zmiany te zapewniają lepsze wyczucie samochodu i wrażenie precyzji prowadzenia auta. Regulacja elektrycznego wspomagania układu kierowniczego jest oparta na nowych algorytmach, opracowanych specjalnie dla Nowego Clio Renault Sport. Opony Continental Sport Contact 3 o wymiarach 215/45 R17 pozwalają w pełni wykorzystać potencjał układu jezdnego pod względem precyzji prowadzenia.
Wywodzący się z Mégane Renault Sport, układ hamulcowy Nowego Clio Renault Sport jest wytrzymały i mocny. Zapewnia łatwe dozowanie siły hamowania i jej płynny wzrost. Jest wyposażony w tarcze wentylowane o średnicy 312 mm z 4-tłoczkowymi zaciskami Brembo z przodu, oraz tarcze o średnicy 300 mm z tyłu.
Przednie zawieszenie z niezależnym sworzniem przyczynia się do znacznego zmniejszenia sił poprzecznych oddziałujących na samochód, generowanych przez wysoki moment obrotowy silnika przy przyspieszaniu. Oś sworznia przedniego zawieszenia w Nowym Clio Renault Sport jest całkowicie niezależna od układu amortyzacji, w przeciwieństwie do zawieszenia McPherson, gdzie oś sworznia przechodzi przez przegub kulisty dolnego wahacza.
Skręt koła wzdłuż osi sworznia umożliwia połączenie między gniazdem piasty (1) a wykonanym z aluminium uchwytem sworznia (2). Przesunięcie zwrotnicy (odległość między środkiem koła a punktem przecięcia osi obrotu i osi sworzni) została ograniczona do 34 mm, w stosunku do 48 mm w zawieszeniu typu McPherson w Nowym Clio. Uchwyt sworznia jest zamocowany do prostokątnego dolnego wahacza z aluminium (3). Wytrzymałość w skręcie zapewnia drążek (4) łączący obie części.
100 KM na każdy litr pojemności skokowej
Naczelnym celem w projektowaniu Nowego Clio Renault Sport było zapewnienie odpowiednich osiągów. Przyjęte rozwiązania konstrukcyjne pozwalają dzięki swoim zaletom dynamicznym w pełni okazać swój temperament silnikowi 2.0 16V, opracowanemu przez Renault Sport Technologies,. W połączeniu z 6-biegową skrzynią mechaniczną, ten elastycznie pracujący (215 Nm przy 5 550 obr/min) i mocny (200 KM [145 kW] przy 7 250 obr/min) silnik zapewnia sportowe doznania i wysokiej klasy przyjemność jazdy.
Sportowy, żywo reagujący silnik wolnossący
Nowe Clio Renault Sport jest wyposażone w wolnossący silnik 2.0 16V (F4R RS) rozwijający moc 200 KM (145 kW) przy 7 250 obr/min i osiągający moment obrotowy 215 Nm przy 5 550 obr/min. Został on opracowany na bazie silnika, który ustalił renomę Clio Renault Sport 2.0 16V. Dzięki mocy 100 KM na każdy litr pojemności, Nowe Clio Renault Sport rozwija niezwykle wysokie osiągi, niespotykane w klasie GTI. Silnik cechuje się elastyczną pracą, wysokimi osiągami, dynamiką, natychmiastową reakcją na polecenia kierowcy oraz szybkim wchodzeniem na obroty. Łatwo go również dostosować do modeli wyścigowych Clio Groupe N lub Clio Cup.
Na niskich oraz przejściowych obrotach poniżej 5 000 obr/min, Nowe Clio Renault Sport zapewnia wysoką dynamikę i przyjemność jazdy, tak ważną w codziennej eksploatacji. W wysokich zakresach obrotów, powyżej 5 000 obr/min, ten wysokiej klasy silnik o rasowym brzmieniu pozwala Nowemu Clio Renault Sport w pełni pokazać swój sportowy charakter.
Zwiększenie mocy i momentu obrotowego uzyskano w wyniku licznych modyfikacji i ulepszeń podzespołów mechanicznych silnika:
Przyjemność jazdy i komfort akustyczny
Konstruktorzy Renault Sport Technologies starali się uzyskać rasowy odgłos pracy silnika odpowiadający sportowemu charakterowi Nowego Clio Renault Sport. Dyskretny pomruk w niskich zakresach obrotów, nabiera obiecującej mocy na średnich obrotach, przechodząc w imponujący ryk, gdy wciskamy gaz „do dechy”.
Wzmocniona rama podsilnikowa i specjalna płyta podłogowa ograniczają hałas pracy silnika dzięki odpowiednim materiałom tłumiącym drgania emitowane przez układ wydechowy. Silnik jest wyposażony w kolektor wydechowy typu « 3Y ». Konstrukcja ta zapewnia dobry kompromis pomiędzy emisją hałasu i spalin a mocą.
Aby uniknąć niepożądanych hałasów pracy w pewnych zakresach obrotów, zmodyfikowano wał korbowy. Jest on wykonany ze stali i wyposażony w osiem ciężarków poprawiających sztywność i wyważenie układu, co zmniejsza niepożądane drgania i tarcie w linii wałka.
6-biegowa skrzynia zapewniająca doskonałe osiągi
Nowe Clio Renault Sport zostało wyposażone w nową wersję 6-biegowej skrzyni mechanicznej (TL4), pierwszej skrzyni biegów opracowanej przez Alians Renault i Nissana. Może ona przenosić moment obrotowy 240 Nm (24,5 mkg). Dzięki krótkiemu zestopniowaniu i precyzyjnemu układowi zmiany biegów zapewnia doskonałe przyspieszenie na każdym biegu.
Nowe Clio Renault Sport rozwija prędkość 0 do 100 km/h w zaledwie 6,9 s, a 1 000 m ze startu zatrzymanego pokonuje w 27,5 s. Prędkość maksymalna wynosi 215 km/h, do 7 000 obr/min.
Jego spalanie w cyklu mieszanym – 8,9 l/100 km (tj. 209 g/CO2) – należy do najniższych w segmencie aut GTI o podobnej mocy.
Podobnie jak Clio III, które uzyskało 5 gwiazdek w testach Euro NCAP, Nowe Clio Renault Sport dąży do doskonałości w dziedzinie bezpieczeństwa. W procesie projektowym wykorzystano uznany know-how Renault w tej dziedzinie, dzięki czemu jest ono liderem w zakresie bezpieczeństwa biernego w segmencie GTI. Nowe Clio Renault Sport jest wyposażone w System Renault Protection trzeciej generacji, zapewniający optymalne bezpieczeństwo użytkowników niezależnie od zajmowanego przez nich miejsca w samochodzie.
Bezpieczeństwo czynne – priorytet w procesie projektowania Nowego Clio Renault Sport
Bezpieczeństwo czynne było jednym z priorytetów Renault podczas projektowania Nowego Clio Renault Sport, podobnie jak design i sportowe osiągi. W modelu tym wprowadzono najnowsze generacje systemów wspomagających prowadzenie pojazdu. Auto jest seryjnie wyposażone w ABS Bosch 8.0 najnowszej generacji z elektronicznym korektorem siły hamowania (EBV).
Nowe Clio Renault Sport jest również wyposażone w układ dynamicznej korekty toru jazdy (ESP), z funkcją kontroli podsterowności (z możliwością wyłączenia). Moment aktywacji systemu jest opóźniony w stosunku do Clio III, a parametry działania zostały dostosowane do dynamicznego stylu jazdy. Pomimo tych zmian układ ma istotny wpływ na podniesienie bezpieczeństwa czynnego. Funkcja ASR (zapobiegająca poślizgowi kół pędnych) uzupełnia działanie systemu ESP w fazie ruszania i przyspieszania w warunkach gorszej przyczepności.
Bezpieczeństwo bierne: żadnych kompromisów jeśli chodzi o bezpieczeństwo wszystkich pasażerów
Nowe Clio Renault Sport jest wyposażone w System Renault Protection trzeciej generacji, gwarantujący maksymalne bezpieczeństwo użytkownikom, niezależnie od zajmowanego w samochodzie miejsca. Ze względu na swoją sztywność kabina spełnia rolę kapsuły ratunkowej, uniemożliwiając przemieszczenie się do jej wnętrza jakichkolwiek podzespołów znajdujących się w komorze silnika. Zostały one zresztą zaprojektowane w sposób powodujący ich wzajemne zgniatanie się podczas zderzenia.
Oba przednie pasy Nowego Clio Renault Sport są wyposażone w pirotechniczne napinacze, zapewniające optymalne utrzymanie ciała podczas zderzenia. Posiadają również ograniczniki napięcia wyskalowane na 400 daN, co pozwala lepiej zabezpieczyć klatkę piersiową. Poduszka zapobiegająca tzw. nurkowaniu, wbudowana w siedzenie przednich foteli, zapewnia ochronę miednicy oraz zabezpiecza użytkowników przed wysunięciem się spod pasa w razie zderzenia. W zależności od kraju Nowe Clio Renault Sport może być seryjnie wyposażone nawet w osiem poduszek powietrznych: dwie poduszki czołowe samoczynnie dostosowujące się do siły zderzenia, z programowanymi zaworami, o doskonałych parametrach działania, cztery poduszki boczne i dwie poduszki zapobiegające nurkowaniu.
Na wypadek zderzenia bocznego, oprócz bocznych poduszek (wbudowanych w oparcia przednich foteli poduszek chroniących klatkę piersiową, kurtyn powietrznych chroniących głowy pasażerów siedzących z przodu i z tyłu), Nowe Clio Renault Sport posiada wkładki w drzwiach bocznych, paddingi oraz aluminiowe wzmocnienia (nowość wprowadzona po raz pierwszy w Clio III). Wzmocnienia przyjmują na siebie część energii już na początku zderzenia, aby zapewnić jak najskuteczniejszą ochronę pasażerów.
Przed skutkami uderzenia w tył chronią pasażerów siedzących z przodu fotele i zagłówki pochłaniające energię zderzenia. Nowa technologia zapewnia znaczny postęp w dziedzinie ochrony szyi w przypadku gwałtownego szarpnięcia przy uderzeniu w tył. Podczas regulacji wysokości w oparcie fotela wsuwa się cały zagłówek. Nie ma prętów, które stanowiły sztywny element w oparciu, dzięki czemu plecy pasażera mogą podczas zderzenia zagłębić się w oparciu aż do zetknięcia głowy z zagłówkiem. Wyposażona w trzy wsuwane zagłówki tylna ławka została wzmocniona. Wzmocniono również jej mocowanie do nadwozia, aby ograniczyć przechył oparcia podczas zderzenia.
Wprowadzenie na rynek pierwszego Clio Renault Sport 2.0 16V w 1999 roku było mocnym akcentem, zaznaczającym powrót Renault do segmentu samochodów GTI, po sukcesie Clio Williams i Renault Sport Spiker, montowanych w Dieppe.
Clio Renault Sport miało osiągnąć dwa cele : stać się flagowym produktem gamy Clio i zdobyć klientów wśród mężczyzn. W ciągu ostatnich sześciu lat wywiązało się z tego zadania z powodzeniem.
Nowe Clio Renault Sport, opracowane na bazie Clio III, ma kontynuować sukcesy samochodów z gamy Clio sygnowanych przez Renault Sport, przyczyniając się jednocześnie do rozwoju marki Renault na całym świecie.
Firma Renault zainwestowała w opracowanie Nowego Clio Renault Sport 29 mln euro. Będzie ono produkowane na tej samej płycie podłogowej B, opracowanej wspólnie z Nissanem, co Clio III.
Zakład Renault Sport w Dieppe będzie jedynym zakładem produkującym samochody Renault Sport. W fabryce, której moce produkcyjne wynoszą 30.000 samochodów rocznie, montowany już jest Mégane Renault Sport, a wkrótce rozpocznie się produkcja Nowego Clio Renault Sport.
Podobnie jak w przypadku procesu produkcji poprzedniego Clio Renault Sport, 3-drzwiowe nadwozia produkowane w zakładzie we Flins, będą przewożone do fabryki Renault Sport w Dieppe. Na potrzeby Dieppe zakład we Flin wyprodukuje 10.000 nadwozi Clio rocznie.
Od momentu wprowadzenia modelu na rynek w 1999 r. w Europie Zachodniej sprzedano 37.545 Clio Renault Sport.
Model ten jest szczególnie ceniony w trzech krajach : Wielkiej Brytanii, Francji i Szwajcarii, w których w okresie od 1999 roku do końca listopada 2005 sprzedano 72% tych pojazdów. Sprzedaż w samej tylko Wielkiej Brytanii stanowi 35 % łącznej sprzedaży (13.011 sprzedanych samochodów tego modelu).
Nowe Clio Renault Sport powinno poszerzyć grupę docelową klientów Clio, odnosząc sukces w licznych krajach, w Europie Zachodniej i poza nią, promując umiejętności technologiczne Renault w zakresie konstruowania samochodów sportowych.
Najnowsze komentarze