W połowie czerwca uruchomiono niektóre działy powstającej w Maroku fabryki Grupy PSA. Zakład zlokalizowany jest w mieście Kenitra i zgodnie z planem rozpocznie seryjną produkcję samochodów od początku 2019 roku. Na razie prace trwają, ale zakład jest dla PSA bardzo ważny.
Roczne zdolności produkcyjne mają początkowo wynieść 90.000 samochodów i silników. Grupa instaluje od razu dwie linie produkcyjne, dzięki czemu w razie potrzeby łatwo będzie można zwiększyć wydajność fabryki do nawet 200.000 aut rocznie. Wszystko zależy tak naprawdę od rozwoju rynku zarówno w Maroku, jak i w krajach regionu.
Dlaczego? Otóż producent spodziewa się, że aż 80% produkcji zakładu w Kenitrze trafi na eksport do innych krajów afrykańskich. Należy się spodziewać dynamicznego wzrostu popytu na Czarnym Lądzie, ale duża dynamika wcale nie musi się przekładać na wielkie ilości. Rynek afrykański jest ciągle bardzo mały pod względem wolumenu sprzedaży.
Fabryka PSA w Maroku będzie produkowała również silniki. Plany mówią zarówno o jednostkach benzynowych, jak i o wysokoprężnych. Co do samochodów, to nie zapadły jeszcze ostateczne decyzje co do konkretnych marek i modeli, ale z dużą dozą prawdopodobieństwa można obstawiać auta segmentów B i C. To chętnie kupowane modele z uwagi na akceptowalny poziom cen i niezłą funkcjonalność. Fabryka w Kenitrze będzie przystosowana do produkcji aut opartych o platformę CMP (Common Modular Platform). A to nie wyklucza również produkcji samochodów elektrycznych, choć na razie nie planuje się takiego wariantu.
W Maroku dominuje sprzedaż samochodów segmentu B oraz małych taksówek – to 31% ubiegłorocznej sprzedaży na tym rynku. Na auta z segmentu MVP (minivany i kombivany) przypadło w 2016 roku 23% sprzedaży, a na SUV-y 21%. 13% przypadło na segment aut kompaktowych.
Aktualny udział rynkowy PSA w Maroku (dla wszystkich trzech marek) wynosi 11%. To niezbyt wiele, ale wraz z budową fabryki koncern ma nadzieję na zwiększenie penetracji rynku. W całym regionie Bliskiego Wschodu i Afryki Grupa PSA chciałaby sprzedać milion samochodów w roku 2025. W roku 2015 było to 160.000 aut. Rok później podwojono tę ilość, a w roku bieżącym Francuzi chcieliby w tym regionie sprzedać pół miliona samochodów. Mają temu służyć inwestycje w Iranie oraz budowany zakład w Kenitrze w Maroku. Ta ostatnia po uruchomieniu produkcji będzie eksportować samochody m.in. do Turcji, Tunezji, Izraela, czy krajów Afryki subsaharyjskiej.
Krzysztof Gregorczyk
Najnowsze komentarze