Ciekawy materiaĆ pojawiĆ siÄ w serwisie AutoNews. Postaram siÄ napisaÄ parÄ sĆĂłw opierajÄ c siÄ o ten tekst, bo wnioski z niego pĆynÄ ce zdajÄ siÄ byÄ nader trafne. Okazuje siÄ bowiem, ĆŒe Grupa PSA nie korzysta z chiĆskiej sympatii do francuskich marek. A ta jest caĆkiem spora, bowiem Francja kojarzy siÄ za Wielkim Murem z krainÄ szyku, dobrego smaku i luksusu.
Z chiĆskiej sympatii korzysta caĆy szereg francuskich marek. ArtykuĆ wspomina przede wszystkich takich tuzĂłw, jak Cartier, czy Louis Vuitton, ale teĆŒ Remy Cointreau. Ja dodam od siebie, ĆŒe w Chinach szalenie drogie sÄ produkty francuskich firm perfumeryjnych. DuĆŒo droĆŒsze, niĆŒ w Europie. ChiĆczycy kochajÄ dobra luksusowe i kaĆŒdy tam chce mieÄ prawdziwe, oryginalne francuskie produkty, choÄ niewielu na nie staÄ. Czemu wiÄc nie przekĆada siÄ w odpowiednim stopniu to na samochody?
Aktualnie Grupa PSA chce zdynamizowaÄ swojÄ sprzedaĆŒ w PaĆstwie Ćrodka duĆŒymi SUV-ami. Wydaje siÄ to dobrym pomysĆem, choÄ â jak wspomniaĆem w ubiegĆym tygodniu â jest to pomysĆ nieco spĂłĆșniony. I to nie tyle jego realizacja jako taka, tylko mocno opĂłĆșnione premiery handlowe w stosunku do premier na targach. W Szanghaju pokazywano zarĂłwno CitroĂ«na C5 Aircross, jak i DS 7 Crossback. To byĆ kwiecieĆ bieĆŒÄ cego roku. C5 Aircross trafiĆ juĆŒ na rynek, ale staĆo siÄ to dopiero co, we wrzeĆniu, czyli niemal pĂłĆ roku po premierze targowej. DS 7 Crossback wciÄ ĆŒ nie jest oferowany. Dlaczego zwlekano tak dĆugo?
Zamiast korzystaÄ z chiĆskiej sympatii do francuskich marek PSA zdaje siÄ roztrwaniaÄ ten kapitaĆ poczÄ tkowy. Tym bardziej, ĆŒe koncern jest obecny w PaĆstwie Ćrodka od dobrych trzech dekad. Jeszcze kilka lat temu sprzedaĆŒ szĆa znakomicie i rosĆa z miesiÄ ca na miesiÄ c, z roku na rok. PisaliĆmy o tym regularnie. Co siÄ wiÄc staĆo? Czy przypadkiem Grupa PSA nie przespaĆa momentu, w ktĂłrym trzeba byĆo ChiĆczykom zaoferowaÄ coĆ wiÄcej, niĆŒ stare modele?
Gama modelowa byĆa doĆÄ szeroka, przez dĆugi czas wystarczajÄ ca. Z pewnoĆciÄ Francuzom przeszkodziĆ ogĂłlnoĆwiatowy kryzys. Trzeba byĆo ratowaÄ koncern w Europie i tu z pomocÄ przyszli… ChiĆczycy. Dongfeng, wieloletni partner PSA w Chinach, kupiĆ 14% akcji francuskiego koncernu i dokapitalizowaĆ GrupÄ. PomogĆo to w jej przetrwaniu, choÄ oczywiĆcie w Polsce wielu stwierdziĆo, ĆŒe Azjaci przejÄli firmÄ. Dziwnym trafem pisali to z reguĆy ludzie zapatrzeni w niemieckÄ motoryzacjÄ…
To dokapitalizowanie byĆo w pewnym stopniu przejawem chiĆskiej sympatii, ale teĆŒ Ćwietnym biznesowym posuniÄciem. ChiĆczycy na brak gotĂłwki nie narzekajÄ , inwestujÄ wiÄc na caĆym Ćwiecie w najrĂłĆŒniejsze przedsiÄwziÄcia. Kolega byĆ niedawno w Gruzji. Jeden z hoteli, w ktĂłrym mieszkaĆ, naleĆŒy do ChiĆczykĂłw. Hotel o bardzo przyzwoitym, wrÄcz dobrym standardzie, acz z zewnÄ trz prezentujÄ cy siÄ tak sobie. Dongfeng zainwestowaĆ w PSA, bo widziaĆ perspektywy takiego posuniÄcia. PSA pozostaĆo francuskie. Ale powinno siÄ Dongfengowi jakoĆ odwdziÄczyÄ. Przynajmniej wedĆug mnie.
No i siÄ odwdziÄcza. Francuzi proponujÄ juĆŒ w Chinach caĆkiem nowe, nowoczesne modele. Peugeot ma tam szerokÄ gamÄ SUV-Ăłw. CitroĂ«n oferuje tam nieznanÄ w Europie wersjÄ C6 oraz (nareszcie!) C5 Aircrossa. Jest caĆa gama kompaktowych sedanĂłw adresowanych do rĂłĆŒnych grup klientĂłw. SprzedaĆŒ jednak od miesiÄcy spada. Dopiero teraz zaczynajÄ siÄ pojawiaÄ przebĆyski stabilizacji, a moĆŒe nawet lekkiego wzrostu. Na ile trwaĆe siÄ okaĆŒÄ ?
âTen rynek nie chce znoszonych, opatrzonych twarzy europejskich modeli. ChiĆczycy chcÄ samochodĂłw nowoczesnych i multimedialnychâ â twierdzi Denis Martin, szef Grupy PSA na Chiny i AzjÄ PoĆudniowo-WschodniÄ . To czĆowiek, ktĂłry zajmuje to stanowisko od mniej wiÄcej roku, ale szybko doszedĆ do wniosku, gdzie popeĆniano bĆÄdy. Coraz zamoĆŒniejsi chiĆscy klienci preferujÄ teraz wiÄksze pojazdy. Szeroka oferta aut kompaktowych PSA w Chinach staĆa siÄ teraz nieatrakcyjna. A SUV-Ăłw byĆo za maĆo.
MaĆo, bo w zasadzie wĆrĂłd aut miejskich tego typu walczyĆ CitroĂ«n C3-XR i nic poza tym. Peugeot oferowaĆ wprawdzie 3008 i dopiero od ubiegĆego roku wprowadziĆ kolejne modele i rozwija ten segment do dziĆ. 2008, 4008, 5008 sprawiajÄ , ĆŒe u tej marki widaÄ juĆŒ przebĆyski oĆŒywienia. ZwĆaszcza w przypadku 4008 (odpowiednik europejskiego 3008 drugiej generacji) oraz 5008, toĆŒsamego z ânaszymâ.
PrzywiÄ zanie do rynkĂłw europejskich byĆo najwiÄkszÄ bolÄ czkÄ Grupy PSA podczas ostatniego kryzysu. To na Starym Kontynencie, zwĆaszcza na rynkach istotnych dla francuskich producentĂłw (WĆochy, Hiszpania) tÄ pnÄĆo najbardziej. To stÄ d wziÄĆa siÄ masa spadkĂłw sprzedaĆŒy i wieszczenie przez czarnowidzĂłw upadku PSA. StaĆo siÄ inaczej i dziĆ Grupa mocno stoi na nogach. PomogĆo odĆwieĆŒenie gamy, choÄ w mojej opinii jest ono jeszcze za maĆe. WciÄ ĆŒ czekamy na nowe modele. ZdajÄ sobie sprawÄ, ĆŒe nie da siÄ wszystkiego zrobiÄ w rok, dwa lata, czy nawet trzy. Ale…
No wĆaĆnie â jest jeden aspekt, ktĂłry w PSA idzie w kiepskim, moim zdaniem, kierunku. KtoĆ tam stwierdziĆ jakiĆ czas temu, ĆŒe nie ma sensu dublowaÄ modeli, oferowaÄ aut bliĆșniaczych. Bzdura! JeĆli klient chce kupiÄ np. Peugeota Partnera, ale nie bÄdzie siÄ oferowaÄ tego modelu (to tylko przykĆad!), to wcale nie jest powiedziane, ĆŒe kupi CitroĂ«na Berlingo. MoĆŒe pĂłjĆÄ do jakiejkolwiek konkurencji! Nie idĆșcie tÄ drogÄ , PSA! Popatrzcie na naszego wroga nr 1 â koncern VAG. Klonuje modele, gdzie siÄ da i udaje, ĆŒe ma szerokÄ gamÄ modelowÄ . PrzykĆad Ć kody: Octavia. Jeden model, ale na stronie internetowej polskiego importera prezentowany, jakby byĆo osiem rĂłĆŒnych aut! Octavia, Octavia Drive, Octavia RS, Octavia RS 245, Octavia Combi, Octavia Combi RS, Octavia Scout i Octavia Combi RS 245. Debilne? Owszem, ale Polacy do specjalnie lotnych nacji nie naleĆŒÄ , co na co dzieĆ obserwujÄ w telewizji i Internecie. ĆykajÄ te kity, jak gÄsi na tuczu i cieszÄ siÄ, ĆŒe niby âkupujÄ technikÄ Volkswagena w dobrej cenieâ. GĂłwno tam, a nie dobra cena, technika zresztÄ teĆŒ niespecjalna.
Proponowanie bliĆșniaczych konstrukcji w rĂłĆŒnych opakowaniach ma sens. Ba â dla PSA jest teraz byÄ albo nie byÄ. Opracowali SUV-y wspĂłlnie z Oplem i chyba nie zaprzestanÄ teraz ich produkcji pod ktĂłrÄ Ć z marek, kiedy juĆŒ przejÄli Opla, a Grandland X i ten drugi ;-) zbierajÄ pochlebne opinie. Niech wiÄc wypuszczÄ bliĆșniaka takĆŒe z szewronami na masce, i to jak najszybciej!
Ale wrĂłÄmy za Wielki Mur. Na chiĆskiej sympatii do francuskich marek moĆŒna naprawdÄ wiele zbudowaÄ. Ba â PSA powinno budowaÄ to jak najszybciej inwestujÄ c tam kaĆŒdego wolnego eurocenta. Bo jak daĆo siÄ zdywersyfikowaÄ sprzedaĆŒ Grupy na pozaeuropejskie rynki, tak po przejÄciu Opla i Vauxhalla odsetek sprzedaĆŒy europejskiej caĆej Grupy znowu wzrĂłsĆ do przeszĆo 70%! To duĆŒo za duĆŒo!!!
A przecieĆŒ przed GrupÄ stojÄ wyzwania zwiÄ zane z technologiami, ktĂłrych uniknÄ Ä siÄ nie da. Mam tu na myĆli elektromobilnoĆÄ i samochody autonomiczne. A i jedno, i drugie bardzo interesuje ChiĆczykĂłw. OferujÄ c im to, czego chcÄ , na pewno uda siÄ uzyskaÄ wzrost chiĆskiej sympatii do marek PSA. A za tym pĂłjdzie wzrost sprzedaĆŒy!
Co ciekawe PSA jakoĆ niespecjalnie chce widzieÄ Opla w PaĆstwie Ćrodka. Czy sĆusznie? Moim zdaniem nie â powinni go tam wprowadzaÄ. Te same komponenty, co w autach PSA, ale pod niemieckim logo. Kasa i tak popĆynie do jednej kieszeni.
Za to sam Opel rozwaĆŒa â w celu poprawy swojej sytuacji â inicjacjÄ bÄ dĆș rozwĂłj sprzedaĆŒy na takich rynkach, jak wĆaĆnie Chiny, Rosja, Iran, a nawet Stany Zjednoczone, prosto pod bokiem niedawnego wĆaĆciciela, czyli General Motors. GM ograniczaĆ ekspansjÄ Opla na rynkach pozaeuropejskich, by marka nie podgryzaĆa innych marek bÄdÄ cych w portfolio amerykaĆskiego giganta (Chevrolet, Buick â bardzo popularny w PaĆstwie Ćrodka). Teraz Opel ma wiÄcej luzu w tych sprawach, ale jeĆli chodzi o Chiny, to PSA zbyt entuzjastycznie siÄ temu tematowi nie przyglÄ da. Niemniej jednak daje Oplowi sporÄ autonomiÄ dziaĆaĆ â wszystko w celu uzyskania jak najlepszej rentownoĆci niemieckiej marki.
Opel widzi swojÄ szansÄ w zwiÄkszeniu rynkĂłw eksportowych. Gdzie by jednak swoich aut nie sprzedawaĆ, bÄdzie je budowaĆ na dwĂłch platformach PSA â CMP i EMP2. To pozwoli obniĆŒyÄ koszty, zwiÄkszy efekt skali caĆej Grupy, a ewentualne wejĆcie Opla na rynek chiĆski nie powinno, w mojej opinii, zaszkodziÄ Francuzom. Tak, czy inaczej, swoje tam wezmÄ .
Aby jednak marki Peugeot i CitroĂ«n mogĆy siÄ cieszyÄ ze wzrostu chiĆskiej sympatii bÄdÄ musiaĆy naprawdÄ mocno siÄ sprÄĆŒyÄ. Odzyskanie utraconych pozycji bÄdzie wymagaĆo duĆŒych nakĆadĂłw nie tylko na budowÄ nowych, atrakcyjnych modeli. Trzeba bÄdzie duĆŒo zainwestowaÄ takĆŒe w sieÄ sprzedaĆŒy i obsĆugi posprzedaĆŒnej w wielkim wszak PaĆstwie Ćrodka. Swoje pochĆonie teĆŒ marketing. Miliardy wydatkowane teraz z pewnoĆciÄ siÄ jednak zwrĂłcÄ , jednakĆŒe potrzebna jest nowoczesna i ciekawa gama modelowa. âPSA musi daÄ ludziom znaÄ, co oznaczajÄ francuskie marki i dlaczego konsumenci powinni siÄ nimi zainteresowaÄâ â twierdzi Benjamin Cavender, analityk z China Market Research Group z siedzibÄ w Szanghaju. Na pewno trzeba bÄdzie wyraĆșnie zaznaczyÄ, czym rĂłĆŒniÄ siÄ CitroĂ«n i Peugeot od innych europejskich producentĂłw i dlaczego jest to lepsze ;-)
To juĆŒ siÄ zaczyna. Grupa PSA rozpoczÄĆa wspĂłĆpracÄ marketingowÄ z chiĆskimi celebrytami. W PaĆstwie Ćrodka dziaĆa to znakomicie. Ale to nie wszystko. PSA chce obsadzaÄ ChiĆczykami najwyĆŒsze menadĆŒerskie stanowiska w PaĆstwie Ćrodka. To ukĆon w stronÄ ChiĆczykĂłw, ale i chÄÄ zarzÄ dzania firmÄ przez ludzi znajÄ cych realia. To jednak jest inny Ćwiat, inna kultura. ChiĆczyk z ChiĆczykiem lepiej siÄ dogada, niĆŒ ChiĆczyk z Europejczykiem. Nawet mimo miliona uĆmiechĂłw i ukĆonĂłw.
Grupa PSA realnie patrzy na sytuacjÄ. Zdaje sobie sprawÄ, ĆŒe w przyszĆym roku ma maĆe szanse na sprzedanie w regionie Chin i Azji PoĆudniowo-Wschodniej miliona samochodĂłw. Ale jest to caĆkiem realne w roku kolejnym, 2019. Trzeba tylko uniknÄ Ä puĆapki, w ktĂłrÄ PSA wpadĆo juĆŒ kiedyĆ w Europie, a i w Chinach staĆo tuĆŒ nad tym wilczym doĆem. Nie da siÄ wygraÄ oferujÄ c jedynie samochody co najwyĆŒej kompaktowe. W segmentach A, B i C szalenie istotna jest cena. W efekcie marĆŒe sÄ niskie i tylko ogromna sprzedaĆŒ moĆŒe uzasadniaÄ takie dziaĆania. Ale rynek siÄ zmienia. Ćwiat, w tym takĆŒe Chiny, chce z jakiegoĆ powodu SUV-Ăłw i crossoverĂłw. I takie auta trzeba ludziom daÄ. Tym bardziej, ĆŒe zarabia siÄ na nich zauwaĆŒalnie wiÄcej, aniĆŒeli na ich odpowiednikach w klasycznych formach. C3 Aircross na pewno przyniesie wiÄcej pieniÄdzy, niĆŒ C3, a Peugeot 3008 wiÄcej niĆŒ 308.
ChcÄ c skorzystaÄ z chiĆskiej sympatii do francuskich marek trzeba daÄ ludziom w PaĆstwie Ćrodka odrobinÄ luksusu, wyrafinowania. To nie ci sami ChiĆczycy, co dwadzieĆcia lat temu. DziĆ sÄ to obywatele Ćwiata, ktĂłrzy niejedno widzieli. KtĂłrzy majÄ coraz wiÄcej pieniÄdzy i coraz bardziej wyrafinowany gust. Nie moĆŒna ich traktowaÄ jako rynku rozwijajÄ cego siÄ, a coraz bardziej jako rynek wyznaczajÄ cy trendy! ChiĆczycy juĆŒ nie kupujÄ samochodu na lata. Oni coraz czÄĆciej zmieniajÄ model na nowszy, markÄ na droĆŒszÄ , samochĂłd na wiÄkszy. Nierzadko na elektryczny. A na tym polu PSA teĆŒ przecieĆŒ ma niemaĆe doĆwiadczenie!
Do 2020 roku Grupa PSA planuje wprowadziÄ na chiĆski rynek aĆŒ 18 nowych modeli, w tym DS 7 Crossback. Wraz z Dongfengiem PSA opracowuje nowÄ platformÄ dla aut elektrycznych i hybrydowych. To w Chinach juĆŒ nie jest przyszĆoĆÄ, to stan obecny! ByĆem i widziaĆem â tam napÄd elektryczny majÄ nawet minibusy, choÄby takie wykorzystywane przez hotele do transportu goĆci z lotniska i na lotnisko. I jeĆli nawet samochody elektryczne europejskich marek bÄdÄ drogie, to nie ma to wielkiego znaczenia. Dlaczego?
âNie jesteĆmy chiĆskÄ markÄ i nie bÄdziemy walczyÄ o sprzedaĆŒ samochodĂłw o wartoĆci 80.000 juanĂłwâ â powiedziaĆ Jean-Philippe Imparato, szef wszystkich szefĂłw w Peugeocie. NajwaĆŒniejsza jest rentownoĆÄ, ale PSA musi teĆŒ pokazaÄ, ĆŒe za jakoĆciÄ i innowacyjnoĆciÄ musi iĆÄ wyĆŒsza cena. A wiÄc i wyĆŒsza marĆŒa. âJeĆli bÄdziemy robiÄ pieniÄ dze sprzedajÄ c 25.000 samochodĂłw miesiÄcznie, to to wĆaĆnie bÄdziemy robiÄ. Reszta przyjdzie pĂłĆșniejâ â dodaĆ Jean-Philippe Imparato. I trudno mu nie przyznaÄ. Racji. SÄ wszak marki sprzedajÄ ce niewiele aut, a jednak przynoszÄ ce krociowe zyski.
Trzeba teĆŒ coĆ zrobiÄ z markÄ DS. W pierwszym pĂłĆroczu 2017 roku ChiĆczycy kupili zaledwie 3.131 aut tej marki. Nie wyglÄ da to dobrze, ale skoro nawet salon DS World bywa z nieznanych przyczyn zamkniÄty na gĆucho, to coĆ tu nie gra. Dwukrotnie podczas swojego kwietniowego pobytu w Szanghaju prĂłbowaĆem Ăłw salon odwiedziÄ i dwukrotnie pocaĆowaĆem klamkÄ. Czy klient chcÄ cy kupiÄ samochĂłd przyszedĆby tam po raz trzeci?
Yves Bonnefont, prezes marki DS Automobiles zapowiada wprawdzie, ĆŒe wkrĂłtce marka DS. powinna zyskaÄ wiÄcej chiĆskiej sympatii, ale czy tak siÄ rzeczywiĆcie stanie? Trzymam kciuki, ale ucieszÄ siÄ, kiedy zobaczÄ wyraĆșne i trwaĆe wyniki wzrostowej sprzedaĆŒy. âNawet jeĆli wprowadzÄ wiÄcej modeli, potrzebna jest znacznie bardziej agresywna kampania marketingowa. Nowe modele pomogÄ im od razu, ale jest to rĂłwnieĆŒ wieloletni proces wspierania marek i inwestowania w ich obecnoĆÄ tutajâ â twierdzi o dziaĆaniach, jakie musi wykonaÄ PSA w Chinach, Benjamin Cavender.
Jaka przyszĆoĆÄ czeka PSA za Wielkim Murem? Czas siÄ powaĆŒnie wziÄ Ä do roboty i odzyskaÄ utracone pozycje. Trzeba skorzystaÄ z ogĂłlnej chiĆskiej sympatii do francuskich marek, bo jeszcze parÄ lat i motoryzacyjnie nie bÄdzie co zbieraÄ. A odpuszczenie sobie najwiÄkszego rynku samochodowego Ćwiata byĆoby niewybaczalnym bĆÄdem.
Krzysztof Gregorczyk
Najnowsze komentarze