Kontynuujemy tematykę statystyczną zapoczątkowaną w dniu wczorajszym.
Spółka joint venture Dongfeng Peugeot Citroen Automobile Co. (DPCA) utworzona przez PSA Peugeot Citroën oraz Dongfeng Motor Corporation poinformowała, że w 2015 roku dostarczyła na chiński rynek 704.818 samochodów. Oznacza to praktycznie ten sam poziom, jaki spółka zanotowała w roku 2014, kiedy to zarejestrowano w Państwie Środka 704.016 aut wyprodukowanych przez DPCA.
PSA wraz z DMC planowało wzrost ubiegłorocznej sprzedaży względem roku 2014 na poziomie 14%, ale celu nie udało się zrealizować z uwagi na spowolnienie rozwoju chińskiej gospodarki, a więc i zmniejszenie ogólnej sprzedaży aut w Chinach, szczególnie w drugim i trzecim kwartale minionego roku.
Sprzedaż Citroënów i Peugeotów za Wielkim Murem zaczęła spadać w kwietniu i aż do października nie notowała znaczących wzrostów. Dopiero jesienią, po wprowadzeniu przez chiński rząd zmian podatkowych dotyczących aut z silnikami o pojemności do 1.6 litra (zmniejszenie opodatkowania o połowę), nastąpiło ożywienie, nie dało się już jednak znacząco zwiększyć sprzedaży.
Należy się cieszyć, i to z paru powodów, że Pekin wprowadził korektę podatkową. Chiny są świadome problemów środowiskowych, które w wielkich metropoliach Państwa Środka są szczególnie odczuwalne. Taka polityka dobrze rokuje na przyszłość – wszak PSA posiada w ofercie znakomite jednostki napędowe o średniej pojemności, co dobrze rokuje na następne lata.
Plany DPCA na bieżący rok są już ostrożniejsze – PSA wraz ze swoim chińskim partnerem liczy na wzrost sprzedaży o jakieś 7,6% do poziomu mniej więcej 760.000 samochodów.
Naturalnie w powyższe statystyki nie wchodzą samochody marki DS, która jest produkowana w Chinach przez inną spółkę (CAPSA – Changan Automobile PSA). Tu zresztą mówi się o premierze – zapewne w 2017 roku – nowego modelu DS 9.
Spółka CAPSA nie ogłosiła jeszcze wyników handlowych za rok 2015.
KG
Najnowsze komentarze