Alians Renault-Nissan szybciej, niż się tego spodziewaliśmy, stał się największym producentem samochodów na świecie. To efekt mądrej polityki rozwoju, odnowienia gamy modelowej i dostosowania produktów do oczekiwań na poszczególnych rynkach. Nie da się też ukryć, że swój wpływ na dobre wyniki Grupy Renault i Aliansu Renault-Nissan ma Renault Rosja. W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy bieżącego roku ten oddział marki zanotował wzrost sprzedaży o aż 17,4%!
Jeszcze niedawno rosyjski rynek borykał się wręcz z krachem w sprzedaży nowych samochodów. Wielu producentów całkowicie wycofało się z tego kraju nie chcąc pogłębiać kosztów. Renault w Rosji zostało, również dlatego, że marka jest tam zaangażowana (poprzez Alians) w koncern AwtoWAZ. Dziś Renault Rosja może się pochwalić dużą dynamiką sprzedaży i udziałem w rynku sięgającym 8,5%. To o 0,7 punktu procentowego więcej, niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. I to bez wliczania do statystyk marki Łada!
Renault Rosja sprzedała w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy bieżącego roku 71.816 samochodów. Ten sukces nie byłby możliwy bez świetnych SUV-ów, bo to przecież najdynamiczniej rozwijający się segment rynku samochodowego. Niedawno, konkretnie w czerwcu, Renault Rosja wprowadził na tamtejszy rynek najnowszego przedstawiciela tego segmentu, Nowego Koleosa. Auto, na które my w Polsce wciąż jeszcze oficjalnie czekamy.
Wpływ na dobrą sprzedaż Renault Rosja miała też promocyjna akcja kredytowa. Zaoferowano klientom dwa flagowe produkty kredytowe na zakup nowych aut: „Pierwszy Samochód” oraz „Rodzinny Samochód”. Uczestnicy każdego z programów kredytowania mogli liczyć na dodatkowe 10% rabatu na wybrany model.
Renault Rosja opiera się na strategii zamykającej się w sloganie reklamowym „Mój kraj. Moje odkrycia. Moje Renault”. To program oferowania crossoverów i SUV-ów w zasadzie dla każdego klienta. W gamie są przednionapędowe Renault Sandero Stepway, niezawodny SUV Duster, stylowy crossover Kaptur oraz od dwóch miesięcy flagowy duży SUV Renault Koleos.
Szczególną rolę pełni wspomniany Kaptur. Jest to pierwszy model w historii Renault, w którego tworzenie na wszystkich etapach – od samochodu koncepcyjnego aż po produkcję – brali udział rosyjscy eksperci. Co więcej – wiele podzespołów powstaje nie tylko w Rosji, ale nawet z rosyjskich materiałów. Karoseria jest tłoczona z blach wytworzonych z rosyjskiej stali. Elementy podwozia i wnętrza również powstają w tym kraju. To pierwszy tak rosyjski samochód w gamie francuskiej marki. Renault Kaptur jest produkowany w moskiewskiej fabryce od kwietnia 2016 roku.
Wzmocnienie pozycji Renault Rosja na lokalnym rynku dowodzi słuszności długoterminowych działań Grupy Renault. Jednym z przejawów tych działań jest lokalizacja produkcji. Objawia się ona nie tylko angażowaniem rosyjskich partnerów, ale i dostosowaniem samochodów do potrzeb i oczekiwań klientów z danego kraju, w tym przypadku z Rosji.
Nie można tez nie wspomnieć o istotnym i zyskującym na znaczeniu elemencie ofensywy. Mam tu na myśli sprzedaż internetową. Renault Rosja od chwili wprowadzenia tego rozwiązania sprzedał w Sieci już ponad 6.000 samochodów. W tym roku w internetowym salonie Renault Rosja oferuje już wszystkie modele dostępne na rynku rosyjskim, w tym przebojowego Kaptura. Dodatkowo Renault Rosja jest pierwszą firmą w tym kraju, która wprowadziła nowy model do oferty sprzedając go najpierw w Internecie, a dopiero potem w tradycyjnych salonach. Mowa tu o Nowym Koleosie.
Nowinek technologicznych wprowadzonych przez Renault Rosja jest więcej. W styczniu 2017 roku firma zawarła porozumienie o strategicznym partnerstwie z Jandeks, które umożliwia przetwarzanie płatności w salonie internetowym Renault. Aktualnie obie firmy współpracują także w zakresie obsługi zamawiania taksówek poprzez aplikację mobilną. Pozwoliło to firmie Renault Rosja zwiększyć sprzedaż korporacyjną i wzmocnić wiodącą pozycję na rynku taksówek. Co więcej – skutkuje to ekspansją na sąsiednie rynki, na przykład w tej chwili realizowany jest projekt dostawy Loganów do firm taksówkarskich w Armenii.
Ale Renault, to przecież nie tylko SUV-y i nie tylko samochody osobowe. To także mocny światowy gracz na rynku lekkich aut użytkowych. W związku z tym Renault Rosja do końca 2017 roku zamierza wprowadzić na tamtejszy rynek użytkowego Renault Dokkera. To popularny kombivan w rozsądnej cenie, który na pewno wzbudzi spore zainteresowanie w Rosji.
Renault Rosja powstało w 1998 roku. Jest jednym z największych producentów samochodów w Rosji i jednym z największych inwestorów w branży w tym kraju. Firma jest zaangażowana w dwa zakłady produkcyjne – w Moskwie oraz – wraz z partnerami, czyli Aliansem Renault-Nissan i AwtoWAZ-em – w Togliatti. Firma ma 164 punkty dealerskie w całym kraju, A od chwili rozpoczęcia działalności sprzedała w Rosji ponad półtora miliona samochodów. Obecnie firma aktywnie rozwija eksport samochodów, części samochodowych i części zamiennych rosyjskiej produkcji.
Dodajmy, że Rosja jest drugim co do wielkości rynkiem zbytu dla Grupy Renault.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Renault
Najnowsze komentarze