W festiwalowy weekend Renault pokaże swój pierwszy samochód, który wygrał wielki wyścig oraz najnowszy bolid Formuły 1.

W 2017 roku Renault obchodzi 40-lecie startów w wyścigach Formuły 1.
Premiera samochodu koncepcyjnego Renault Sport 2027 Vision w Wielkiej Brytanii.
Premiera samochodu koncepcyjnego Renault ZOE e-Sport w Wielkiej Brytanii.
Wśród kierowców Renault pojawią się: Robert Kubica, Jolyon Palmer, Siergiej Sirotkin, Jean Ragnotti, René Arnoux, Éric Leroux, Nicolas Navarro i Jean-Pierre Prévot.
Renault będzie obecne przez cały czas trwania Goodwood Festival of Speed w boksach First Glance oraz F1, a także na własnym stoisku.

W tym roku obecność Renault na Goodwood Festival of Speed będzie szczególnie ważna, ponieważ marka obchodzi 40. rocznicę pierwszego startu w Grand Prix Formuły 1. Zwiedzający będą mogli podziwiać pierwszy samochód marki, który wygrał wielki wyścig oraz bolidy i kultowe modele z wyścigów wytrzymałościowych i rajdów, które tworzą imponujące dziedzictwo Grupy Renault.

W Goodwood będą również pokazane samochody koncepcyjne i wyjątkowe pojazdy seryjne. W ten sposób Renault zaprezentuje swoją wizję samochodu przyszłości.

Hasło tegorocznego festiwalu brzmi: „Rekordy wydajności, nowy rozdział w sportach samochodowych”. Historia obecności marki Renault w wyścigach na torze to także niezwykłe samochody. Fani F1 będą mieli okazję zobaczyć kultowe Renault F1 RS 01 z 1977 roku, pierwszy bolid Formuły 1 z silnikiem Turbo. Bolid ponownie zaprezentuje swoje możliwości w wyścigu pod górę, będącym kulminacyjnym momentem imprezy Festival of Speed.

Będzie również obecny model F1 R.S.17, za jego kierownicą usiądą w tym sezonie Nico Hulkenberg i Jolyon Palmer. Ponadto na stoisku znajdzie się bolid Renault e.dams 2017, startujący w wyścigach Formuły E, którego kierowcy są aktualnymi mistrzami świata i właśnie wrócili z wygranego wyścigu ePrix w Berlinie.

Jolyon Palmer, obecny kierowca zespołu Renault Sport Formula One Team oraz trzeci kierowca Siergiej Sirotkin, jak również była gwiazda Formuły 1, Robert Kubica, zajmą miejsca za kierownicą bolidu F1 R.S.16 z ubiegłego roku. Renault tym modelem zaznaczyło powrót do wyścigów w charakterze konstruktora. Robert Kubica w zeszłym miesiącu, po sześciu latach nieobecności, ponownie zajął miejsce w kokpicie i przetestował Renault E20 z 2012 roku z silnikiem V8. W niedzielę w tym bolidzie wystartuje w wyścigu na dystansie 2,5 km.

Samochód koncepcyjny Renault Sport 2027 Vision, który zasili szeregi pojazdów wyścigowych Renault, jest zapowiedzią przyszłości Renault w Formule 1. Samochód pokona swoje pierwsze metry na torze w Wielkiej Brytanii. Bolid jest przykładem podejścia Renault skoncentrowanego w większym stopniu na człowieku. Renault Sport 2027 dysponuje lepszymi osiągami, a jednocześnie jest bardziej bezpieczny i przyjazny dla środowiska.

 

Wystartują:

Renault Type K z 1902 roku

Type K to pierwsze Renault, które wygrało wielki wyścig Paryż-Wiedeń w 1902 roku. Marcel Renault, który zasiadł za jego kierownicą, przekroczył linię mety po przejechaniu 1293 km z niesamowitą, jak na tamte czasy, średnią prędkością 62 km/h. Model ten uczynił Renault liczącym się rywalem w sportach samochodowych, ponieważ był bardziej zwinny i lżejszy od modeli konkurentów.

Renault F1 R.S. 01 z 1977 roku

Na początku lat 70. firma Renault Gordini, korzystając ze wsparcia finansowego koncernu naftowego Elf, uruchomiła program badawczy silników o wysokiej wydajności. Opracowała silnik turbo V6, który był pierwotnie przeznaczony dla prototypów Renault-Alpine. Następnie został wykorzystany w bolidach Renault Formuły 1. Po zwycięstwie modelu Renault Alpine A442-B w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1978 roku, zespół Renault Sport w pełni poświęcił się Formule 1. W 1977 roku 1,5-litrowy silnik Tturbo, dwukrotnie mniejszy od silników atmosferycznych, został wstawiony do podwozia modelu R.S. 01 zaprojektowanego w pracowniach Renault Sport. Model R.S. 01 jest istotnym elementem historii marki Renault i będzie wystawiony na stoisku Grupy.

Alpine A310 z 1977 roku

Alpine A310, którego produkcja seryjna rozpoczęła się w 1971 roku, był następcą modelu Alpine A110. Bardziej przestronny niż A110 i wyposażony w 1976 roku w silnik V6, odnosił wielkie sukcesy we francuskich rajdach w ramach Grupy 4. To właśnie za kierownicą tego modelu Guy Fréquelin zdobył w 1977 roku mistrzostwo Francji w rajdach.

Renault F1 R.E. 40 z 1983 roku

Model R.E. 40 był pierwszym bolidem Formuły 1 Renault, w którym zostało użyte podwozie z włókna węglowego, niezwykle lekkiego i wytrzymałego materiału. Ponadto został wyposażony w zestaw spojlerów, tak aby ominąć wprowadzony w sezonie 1983 r. zakaz wytwarzania efektu przypowierzchniowego. Atutem R.E. 40 był turbodoładowany silnik 1,5-litrowy, stosowany przez Renault od wielu lat. Dodatkowo został wyposażony w podwójną turbosprężarkę i system wtrysku wody, aby osiągnąć spektakularny rekord 880 KM. Renault stał się dostawcą silników dla Lotusa.

Alain Prost za kierownicą R.E. 40 zajął drugie miejsce w Mistrzostwach Świata w 1983 roku. Zaliczył w sumie cztery zwycięstwa w 14 wyścigach, trzy pole position i trzy najszybsze okrążenia. Do zwycięstwa zabrakło mu tylko dwóch punktów. Później okazało się, że zwycięzca wyścigu korzystał z nieregulaminowego paliwa. Niemniej Renault nie zdecydowało się na zakwestionowanie wyniku. Fani będą mogli podziwiać wciąż oszałamiające możliwości tej wspaniałej maszyny przez cały weekend trwania festiwalu.

Renault 5 Maxi Turbo z 1985 roku

Najlepsze lata Alpine A110 minęły w połowie lat 70. Lancia, rywal Renault, przejęła panowanie na scenie sportów samochodowych z „supersamochodem” – modelem Stratos z silnikiem centralnym Ferrari. Renault sprawiło niespodziankę i przystąpiło do kontrataku z miejskim „supermini”, modelem R5, który odniósł spektakularny sukces. R5 stał się podstawą tej całkowicie nowej broni z silnikiem umieszczonym centralnie – kompaktowej, lekkiej i piekielnie szybkiej. Koncepcja polegała na przesunięciu silnika z przodu do środka samochodu w celu uzyskania lepszej przyczepności i trzymania się drogi. Rezultat był odrobinę niespodziewany: tylne błotniki 5-tki stały się rozdęte przez wybrzuszone nadkola, a tylne siedzenia zostały usunięte, aby zmieścić w tym miejscu 1,4-litrowy silnik turbo o wysokiej wydajności i mocy 162 KM. Regulamin mistrzostw świata rajdów wymagał, żeby ten mały, porywający samochód był produkowany seryjnie. To stało się początkiem dla produkcji jednego z wielu samochodów o legendarnych osiągach, tak charakterystycznych dla Renault. Model jest wciąż wysoko ceniony przez kolekcjonerów. Renault 5 Maxi Turbo odniosło swoje pierwsze zwycięstwo w Rajdzie Monte Carlo w 1981 roku i dominowało aż do momentu pojawienia się samochodów z napędem na 4 koła z Grupy B. Jego niezwykłe proporcje i moc zostaną zaprezentowane na festiwalu.

Renault R.S.16 z 2016 roku – samochód zespołu Renault Sport Racing Formula One z 2016 roku

Po pięciu sezonach nieobecności na torach, Renault w charakterze konstruktora z modelem R.S.16 powróciło do Formuły 1. W lutym 2016 roku zespół wprowadził ten samochód do gry razem z nowymi kierowcami, Brytyjczykiem Jolyonem Palmerem i Duńczykiem Kevinem Magnussenem – zdobywcami tytułów mistrzowskich w formułach niższych. Zespół zakończył swój pierwszy mistrzowski sezon z ośmioma punktami, zajmując dziewiąte miejsce w klasyfikacji generalnej konstruktorów.

Concept-car Renault ZOE e-Sport z 2017 roku

Samochód koncepcyjny Renault ZOE e-Sport, którego premiera miała miejsce na Salonie Samochodowym w Genewie w 2017 roku, jest dowodem zaangażowania Renault w ciągły rozwój pojazdów elektrycznych. ZOE e-Sport zostało zbudowane na bazie płyty podłogowej całkowicie elektrycznego modelu ZOE klasy supermini.  Trzy lata sukcesów Grupy Renault w Mistrzostwach Formuły E FIA stały się inspiracją dla tego modelu. Ten dwuosobowy samochód charakteryzują kody estetyczne pochodzące z ostatnich bolidów Renault, a jego nadwozie w kolorach niebieskim i żółtym przypomina Renault e.dams z Formuły E. Dzięki lekkiej konstrukcji nadwozia wykonanego z włókna węglowego, samochód waży tylko 1400 kilogramów razem z baterią o wadze 450 kg. Optymalna masa i doskonałe parametry aerodynamiczne z mocą około 460 KM i momentem obrotowym 640 Nm, pozwalają osiągnąć prędkość 100 km/h w 3,2 sekundy.

 

Modele prezentowane

Concept-car R.S. 2027 Vision

Samochód koncepcyjny Renault Sport 2027 Vision pokazuje, jak mogą wyglądać samochody za dziesięć lat. Marka stawia człowieka, jedną z podstawowych wartości Renault, w centrum jako kluczowy element zmagań w F1. Marka przewiduje, że bolidy Formuły 1 będą napędzane silnikami o dużej mocy i prowadzone przez kierowców, którzy będąc sportowcami najwyższej klasy, w pełni wykorzystają ich potencjał. Renault chce również, żeby dyscyplina była bardziej bezpieczna dzięki wprowadzeniu lepszej ochrony zawodników i bardziej aktywnych działań na rzecz ochrony środowiska. Samochód koncepcyjny ma całkowitą moc 1 MW i masę ograniczoną do 600 kg, a poziom mocy generowanej przez układ odzyskiwania energii kinetycznej wynosi 500 kW. Model Visio z napędem na cztery koła oferuje niespotykany dotąd w bolidach poziom przyczepności. Jest wyposażony w funkcje jazdy autonomicznej w razie wypadku podczas wyścigu. Zamknięty kokpit ma chronić pilota przed odłamkami części, a w razie dachowania dwa „wystrzeliwane” pałąki bezpieczeństwa wyskakują z ukrytego miejsca w ciągu zaledwie kilku milisekund. W ramach obchodów 40-lecia udziału Renault w Formule 1 samochód koncepcyjny Renault Sport 2027 Vision będzie można podziwiać na stoisku Grupy podczas całego weekendu.

Renault R.S.17 – Samochód zespołu Renault Sport Racing Formula One z 2017 roku

Z okazji uroczystości związanych z obchodami 40-lecia startów Renault w Formule 1, bolid R.S.17, prowadzony w tym sezonie przez Nico Hulkenberga i Jolyona Palmera, zostanie wystawiony na stoisku marki. R.S.17 stanowi silny akcent drugiego roku od powrotu Renault do Formuły 1 w charakterze konstruktora.

Renault Z.E.17 zespołu Renault e.dams Formuły E z 2017 roku

Na stoisku Renault będzie prezentowany samochód zespołu Renault e.dams, aktualnego mistrza świata. Samochód poprowadzą Sebastien Buemi i Nico Prost. Zespół Renault e.dams zajmuje obecnie pierwsze miejsce w klasyfikacji. Podwozie samochodu, wyprodukowane przez firmę SPARK zbudowane jest z włókna węglowego. Zostało poddane testom zderzeniowym, zgodnie z takimi samymi, surowymi normami, co samochody Formuły 1. W Formule E wszystkie zespoły korzystają z takich samych akumulatorów, tak aby zapobiec wyścigowi technologicznemu w tej dziedzinie. Akumulator musi wytrzymać użytkowanie przez jeden sezon startów. Silnik rozwija moc odpowiadającą 270 KM.

Renault F1 R25 z 2005 roku – samochód z tytułem mistrza świata

W 2005 roku Renault zdobyło na tyle bogate doświadczenie w Formule 1, że mogło pretendować do tytułu mistrza świata. W tym celu Renault podjęło intensywne działania we współpracy z kierowcami Fernando Alonso i Giancarlo Fisichella.

Nowy samochód został wyposażony w wyjątkowo skuteczne elementy aerodynamiczne, innowacyjny układ zawieszenia przedniego oraz silnik V10 o mocy 800 KM i pojemności 3,5 litra, zdolny do pokonania dwóch kolejnych wyścigów bez wymiany.

Mimo ogromnej presji wywieranej przez Michaela Schumachera z Ferrari oraz Kimi Raïkkonena i Juana-Pablo Montoye z zespołu McLaren Mercedes, Fernando Alonso zakończył sezon z tytułem mistrza świata po siedmiu zwycięstwach, ośmiu miejscach na podium i sześciu pole positions. Renault zdobyło tytuł mistrza świata konstruktorów, odnosząc osiem zwycięstw i 10 razy zajmując miejsca na podium. Po raz pierwszy w historii producent samochodów seryjnych zdobył oba tytuły mistrzowskie w Formule 1.

Alpine A442 B z 1978 roku

Tym modelem marka Renault odniosła bezapelacyjne zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1978 roku. Za kierownicą zasiadali Jean-Pierre Jaussaud i Didier Pironi. Ten sukces był zwieńczeniem pięciu lat pracy. Model A442 B był sukcesorem A440, pierwszego samochodu z silnikiem wolnossącym, a także modeli A441 i 442 Turbo. Liczne zwycięstwa Alpinie w mistrzostwach świata były zdecydowanie w zasięgu marki, ale mnożące się rozczarowania oddalały osiągnięcie głównego celu.

Samochód A442 B wyposażony został w silnik V6 Turbo o pojemności 2 litrów, co pozwoliło rozwinąć imponującą prędkość 223 km/h na prostej Mulsanne i ustanowić absolutny rekord okrążenia na torze Sarthe. W dniu zwycięstwa, Bernard Hanon, prezes Renault, który wyznaczył samochodom Alpine cel zdobycia zwycięstwa w Le Mans, zapowiedział wycofanie zespołu z wyścigów długodystansowych i przejście do Formuły 1.

Renault ZOE

Model samochodu ZOE o zasięgu 400 km (NEDC) został zaprezentowany po raz pierwszy podczas Salonu Samochodowego w Paryżu we wrześniu 2016 roku. Sprzedaż ZOE w Wielkiej Brytanii rozpoczęła się w styczniu 2017 roku. Dzięki zastosowaniu nowego akumulatora, Z.E.40 model ten ma największy zasięg wśród samochodów elektrycznych oferowanych na rynku. Ten miejski samochód z całkowicie elektrycznym napędem można naładować w około sześć godzin przy użyciu opcjonalnego wyposażenia Quick Charge (szybkie ładowanie). Aktualnie jest oferowany z dwoma rodzajami akumulatora do wyboru: nowym Z.E.40 i obecnie stosowanym 22 kW. W ten sposób oferta spełnia wszelkie potrzeby nabywców ZOE. Inną nowością 2017 roku jest zmodyfikowane wewnętrzne i zewnętrzne wyposażenie ZOE. Aktualna oferta jest uzupełniona o wysokiej klasy wykończenie „Signature Nav”.

Nowe Renault Koleos

Nowy Koleos, którego wprowadzenie na rynek europejski zapoczątkowała prezentacja podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 2016 roku, również będzie wystawiany podczas festiwalu. Dla brytyjskiej publiczności będzie to premierowy pokaz. Samochód jest pierwszym modelem, z którym Renault wkroczyło w segment dużych SUV-ów. Wzbogaca gamę crossoverów Renault obok modeli Kadjar i Nowego Captura. Nowy Koleos gwarantuje trwałość i wytrzymałość SUV-a i oferuje elegancki wystrój przestronnego, luksusowego sedana. Samochód  gwarantuje dostęp do zaawansowanych technologii i usług online dzięki tabletowi R-LINK 2.

Nowe Renault Captur

Nowy Captur został po raz pierwszy zaprezentowany podczas tegorocznego Salonu Samochodowego w Genewie. Jego bardziej wyrazista osobowość i nowe rozwiązania technologiczne nie pomniejszyły w niczym wygody i przyjemności użytkowania tego samochodu. Captur jest miejskim crossoverem, który odnotował najlepsze wyniki sprzedaży w Europie w 2016 roku z liczbą 214.679 sztuk sprzedanych samochodów.

Nowy Captur przejął elementy, które zagwarantowały sukces  pierwszej generacji tego modelu, w tym atrakcyjne, dwubarwne lakierowanie. Na festiwalu zostanie pokazanych 36 kombinacji kolorystyki Nowego Captura, które pozwalają na zaspokojenie wszelkich gustów klientów.

Renault Twizy

Urzekające Twizy należy do najbardziej niecodziennych samochodów elektrycznych na rynku. Dwa miejsca w układzie tandemu, wyjątkowa zwrotność, wydłużone nadwozie i doskonałe trzymanie się drogi sprawiają, że jest to bardzo wygodny, praktyczny i elegancki pojazd miejski. Twizy dostępne jest w wersji bez drzwi bocznych lub z opcją drzwi otwieranych do góry. To samochód atrakcyjny i bezpieczny, z samonośną konstrukcją i poduszką powietrzną kierowcy. W wyposażeniu znajduje się także komputer pokładowy, wskaźnik ekonomicznej jazdy oraz system odzyskiwania energii, który pozwala zoptymalizować zasięg pojazdu. Twizy występuje również w wersji Cargo, wyposażonej w zamykany bagażnik o objętości 180 litrów zamiast miejsca dla pasażera z tyłu.

Ten ciekawy pojazd o zerowej emisji zanieczyszczeń w użytkowaniu został sprzedany w liczbie 16.000 sztuk na całym świecie. Oba prezentowane Twizy będą nawiązywały do Renault Formuły E i Formuły 1.

 

Samochody uczestniczące w Moving Motor Show

Renault Twingo GT

Twingo GT miało swoją światową prapremierę podczas ubiegłorocznego festiwalu. Model łączy cechy zwrotnego, tylnonapędowego samochodu miejskiego Renault z doświadczeniem technicznym Renault Sport. To wszystko ma służyć przyjemności z jazdy. Silnik turbo Energy TCe 898 cm³ po wprowadzeniu zmian w układzie wydechowym i modyfikacji oprogramowania, teraz rozwija moc 110 KM i osiąga moment obrotowy 170 Nm. Zmodyfikowany układ przeniesienia napędu również przyczynia się do szybkiego osiągania wysokich obrotów silnika wersji GT.

Całość jest udoskonalona dzięki zmienionej konstrukcji zawieszenia, specjalnym parametrom pracy systemu ESP oraz układowi kierowniczemu o zmiennym przełożeniu. Wynikiem jest niezwykła zwrotność i układ kierowniczy szybko i precyzyjnie reagujący przy wchodzeniu w zakręty oraz nadzwyczajne trzymanie się drogi. Te cechy pozwalają kierowcy Twingo GT korzystać z przyjemności z jazdy za przystępną cenę.

Samochód jest rozpoznawalny za sprawą 17-calowych kół, obniżonego nadwozia, bocznego wlotu powietrza, podwójnego wylotu rury wydechowej i oklejenia NACA przypominającego wloty powietrza do silników lotniczych. Wyglądem też nawiązuje do swych sportowych wzorców i pochodzenia. W kabinie Twingo GT znajdują się nakładki na progi drzwi ze znakiem Renault Sport, aluminiowe pedały i metalowa gałka zmiany biegów. Sprzedaż tego samochodu w Wielkiej Brytanii rozpocznie się zimą bieżącego roku.

Renault Mégane Dynamique S dCi 130

Czwarta generacja Renault Mégane została pokazana podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie w 2015 roku. Po raz pierwszy w rodzinnym samochodzie kompaktowym połączono stylistykę Renault z funkcjami i technologiami wyższego segmentu samochodów luksusowych. Różnorodne wersje proponują kierowcy kompletne wyposażenie standardowe aż do wersji luksusowych lub sportowych na najwyższym poziomie gamy. Zastosowanie znalazły też unikatowe technologie, takie jak cztery koła skrętne 4Control czy multimedialny system z ekranem dotykowym 8,7 cala.

Renault Mégane GT 205 Sport Tourer

Mégane Sport Tourer jest samochodem eleganckim, dynamicznym, a zarazem w pełni praktycznym. Oprócz modularnego wnętrza, łatwego do zorganizowania zgodnie z potrzebami i licznymi konfiguracjami bagażnika, samochód ma najdłuższą maksymalną przestrzeń bagażową dostępną w tym w segmencie.

Design Mégane Sport Tourer to połączenie dynamicznego charakteru z elegancją. Linię nadwozia podkreślają chromowane listwy szyb bocznych i tylnego słupka, zaś obniżony profil nadwozia i szeroko rozstawione koła dają poczucie bezpieczeństwa na drodze. Sprzyja temu technologia 4Control opracowana przez Renault, unikatowa w tej kategorii pojazdów. Cztery koła skrętne są specjalnie dostosowane do wersji Sport Tourer i zapewniają precyzyjne trzymanie się drogi oraz dynamiczną jazdę na krętych drogach, a także wyjątkową zwrotność w ruchu miejskim.

Nowe Renault Clio Renault Sport 220 TROPHY EDC

Najnowsze ze słynnej rodziny Renault Sport Clio, wersja 220 Trophy EDC ma moc 220 KM w połączeniu z momentem obrotowym 280 Nm i obrotami sięgającymi 6.800 obr./min. Dodatkowo zastosowany w samochodzie system Stop & Start, który jest oferowany seryjnie, przyczynia się do utrzymania emisji zanieczyszczeń na ograniczonym poziomie 138 g/km.

Siedem przełożeń skrzyni biegów pozwala na rozwijanie pełnej mocy Clio w trybie automatycznym lub przy użyciu łopatek przy kierownicy. Dla osiągnięcia wielokrotnej redukcji biegów tzw. „Multichange” wystarczy przytrzymać wciśniętą łopatkę po lewej stronie. System oferuje również opcję Launch Control oprócz trzech trybów dynamicznej jazdy w systemie R.S. Drive.

 

Grupa Renault

Międzynarodowy koncern Renault, produkujący samochody od 1898 roku, sprzedał w 2015 roku ponad 2,8 mln pojazdów w 125 krajach. Grupa zatrudnia obecnie ponad 120 tys. pracowników i posiada  36 zakładów i ponad 12 tys. punktów sprzedaży na całym świecie. Aby stawić czoła wielkim wyzwaniom technologicznym przyszłości i kontynuować strategię rentownego wzrostu, Grupa opiera się na rozwoju na rynkach pozaeuropejskich i wzajemnie dopełniających się markach (Renault, Dacia i Renault Samsung Motors), produkcji samochodów elektrycznych oraz aliansie z Nissanem. Grupa jest również silnie zaangażowana w e-Formułę i Formułę 1. Sport motoryzacyjny jest dla Renault czynnikiem przyspieszającym wprowadzenie innowacji, a także budującym wizerunek i popularność marki.

W Wielkiej Brytanii Grupa Renault ma blisko 160 punktów sprzedaży całej gamy Renault i Dacia, w tym lekkich samochodów dostawczych. Sprzedaż Renault UK osiągnęła w 2016 roku poziom 137.506 samochodów, co daje ponad 8% wzrost w stosunku do roku 2015, znacznie większy niż wzrost odnotowany na całym brytyjskim rynku.

 

 

źródło: Renault Polska

Galeria

Krzysztof
Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik szybkiej jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
  
smilegrinwinkmrgreenneutraltwistedarrowshockunamusedcooleviloopsrazzrollcryeeklolmadsadexclamationquestionideahmmbegwhewchucklesillyenvyshutmouth
wpDiscuz