Sukces modeli Renault
Wraz z Megane Renault osiągnął sukces dzięki ofercie siedmiu wersji nadwoziowych przechodząc od koncepcji „samochodu dla wszystkich” do idei „samochodu dla każdego”. Renault, będące autorem koncepcji modeli o wielu wersjach nadwozia, potwierdził w ten sposób zasadność strategii zróżnicowania i wzbogacenia mixu produktów we wszystkich segmentach.
Wynik Megane nie jest wyjątkiem – czwarta generacja Espace’a stanowi ukoronowanie dwudziestu lat wiodącej pozycji na rynku europejskim, w pierwszym półroczu 2004 znacznie wzrosła również sprzedaż gamy samochodów dostawczych (Kangoo, Trafic i Master).
W dalszym odnawianiu swojej gamy Renault oprze się na twórczym podejściu do designu. Koncern ma tu dwa cele – chodzi o utrzymanie średniego wieku pojazdów w przedziale 3 – 3,5 roku i wzbogacenie oferty, aby spełnić zróżnicowane zapotrzebowania klientów. Cel ten w pełni spełnia Modus, nowy samochód jednobryłowy z segmentu małych aut, który zostanie wprowadzony w Europie do sprzedaży we wrześniu 2004.
Kolejnym filarem określającym tożsamość Renault są wysokie wymagania w zakresie bezpieczeństwa. Dzięki przyznaniu Modusowi 5 gwiazdek w testach Euro NCap w 2004 roku, już siódmy samochód Renault został uznany za najlepszy w swojej kategorii. Również i klienci przyznają Renault pozycję lidera w dziedzinie bezpieczeństwa biernego. Element ten staje się ważnym kryterium przy podejmowaniu decyzji o zakupie nowego samochodu.
Intensyfikacja międzynarodowego rozwoju Renault
Podstawę strategii rentownego wzrostu Renault stanowi rozwój na skalę międzynarodową. Opiera się on na trzech markach należących do koncernu. W 2004 roku odnotowały one znaczny wzrost. W pierwszym półroczu tego roku sprzedaż poza Europą wzrosła o 21,2 % i stanowi ponad jedną czwartą obrotów grupy. Udział finansowy sprzedaży na rynkach zagranicznych w marży operacyjnej branży samochodowej Renault był w tym okresie dodatni.
Loganowi przyświeca cel wypracowania wzrostu na tych rynkach, na których można go znaleźć, tzn. rynkach innych niż zachodnioeuropejskie. Nowoczesny, przestronny, solidny i przystępny cenowo dla szerokiej rzeszy klientów, jest niezwykle atrakcyjnym autem, a ponadto oferuje niemający sobie równych stosunek ceny do wyposażenia i osiągów. Zaprezentowany w maju 2004, Logan będzie jednym z głównych « graczy » na tych rynkach.
Na wrzesień 2004 zaplanowano wprowadzenie modelu Logan w Rumunii. Wykupienie w 1999 roku rumuńskiego producenta samochodów Dacia przez Renault, zapewniło koncernowi niezwykle konkurencyjną bazę produkcyjną. Zaplanowano uruchomienie produkcji Logana i różnych jego wersji nadwoziowych jak najbliżej rynków zbytu : w 2005 roku w Rosji, Maroku i Kolumbii, a w 2006 w Iranie. Przewidziana jest również wersja Logana dostosowana do rynku chińskiego.
Szybki rozwój Koncernu poza Europą opiera się na wdrożeniu odpowiedniej polityki zarządzania zasobami ludzkimi. Jej głównym celem jest mobilizacja pracowników i sprzyjanie otwartości kulturowej.
Istotną siłą napędową tych zmian jest związek z Nissanem. W Meksyku, Brazylii, Hiszpanii, Azji Pacyfiku, Renault i Nissan już obecnie wspólnie wykorzystują swoje moce produkcyjne. Również strategia działania Renault w Chinach opiera się na tej współpracy.
Owoce Aliansu Renault-Nissan
W 2004 roku Alians Renault-Nissan świętuje pięciolecie współpracy, której celem jest poprawa wyników. Obecnie Alians jest piątym co do wielkości koncernem samochodowym na świecie, a korzyści płynące ze współpracy i synergii stale rosną.
Rok 2004 zaznaczy się rozwojem wspólnej jednostki obsługującej zakupy, Renault-Nissan Purchasing Organization (RNPO). Od 1 stycznia obsługuje ona 70 % zakupów Aliansu, tj. ponad 30 mld euro. RNPO jest jednym z najpotężniejszych inwestorów na świecie.
Innym przykładem konkretnych korzyści operacyjnych z powstania Aliansu jest spektakularny postęp Renault w dziedzinie jakości. Ma on bezpośrednie przełożenie na wyniki finansowe Renault, dzięki znaczącemu spadkowi kosztów gwarancji w pierwszym półroczu 2004.
Jeśli chodzi o produkty, przykładem licznych korzyści płynących z Aliansu jest Modus (wspólna płyta podłogowa B, wspólne zakupy, wymiana know-how przyczyniająca się do obniżenia kosztów projektowych i kosztów rozruchu, które spadły o 2/3 w stosunku do poprzednio wprowadzanych modeli).
Uzupełnieniem polityki opartej na korzystaniu ze wspólnych płyt podłogowych jest również wspólne konstruowanie podzespołów i silników. Alians pozwala Renault i Nissanowi na poszerzenie i racjonalizację oferty zespołów napędowych, aby lepiej spełnić potrzeby poszczególnych rynków. Po szeroko zakrojonej wymianie podzespołów (240 000 podzespołów mechanicznych dostarczonych Nissanowi przez Renault w I półroczu 2004), pierwsze wspólne silniki Aliansu – M1G i S2G – już pod koniec 2004 roku znajdą się w samochodach obu koncernów. W 2005 roku gama podzespołów mechanicznych Renault-Nissan wzbogaci się o silnik M1D i pierwszą wspólną skrzynię biegów MT1.
Dynamiczny wzrost potwierdzony wynikami za I półrocze 2004
Wzrost łącznej sprzedaży Renault o 6,6 %
Łączna sprzedaż Renault wzrosła w pierwszym półroczu 2004 o 6,6 % do 1 306 933 sztuk. Udział koncernu w światowym rynku wyniósł 4,3 %.
W Europie Zachodniej sprzedaż wzrosła o 2,4 %. Marka Renault umocniła się na pierwszym miejscu na rynku samochodów osobowych (10,4 %) i dostawczych (15,2 %). Megane – najlepiej sprzedający się samochód w Europie Zachodniej w 2003 roku– przyczynił się do umocnienia pozycji marki w pierwszym półroczu 2004 : co dwudziesty samochód sprzedany w tym okresie w Europie Zachodniej we wszystkich kategoriach łącznie należał do gamy Megane. W sukcesie tym miały udział wszystkie wersje. Megane sedan jest liderem w swojej kategorii. Megane Grandtour uplasował się w pierwszej trójce kombi. Megane coupe-kabriolet zdobył 22 % udziału w swoim segmencie. Scenic jest bezdyskusyjnym liderem na europejskim rynku kompaktowych vanów (23,3 % segmentu).
Pomimo coraz liczniejszej konkurencji, Espace IV pozostaje zdecydowanym liderem wśród dużych vanów w Europie. 22,3 % udziału w segmencie jest wręcz najlepszym wynikiem Espace’a od 1999 roku. O ponad 11% wyprzedza kolejnego konkurenta. Potwierdza się też przynależność tego modelu do klasy S – 42% sprzedanych samochodów to wersje luksusowe. Koncern Renault utrzymał również pierwsze miejsce na rynku samochodów dostawczych, który wzrósł o 7,8 %, zdobywając 15,2 % udziału dzięki sukcesowi modeli Kangoo, Trafic i Master.
Znacznie wzrosła również sprzedaż poza Europą Zachodnią (+21,2 %). Poza Koreą Południową, w której nadal panuje zła koniunktura, we wszystkich rejonach świata zaznaczył się wyraźny wzrost sprzedaży. Wyjątkowy wzrost koncern Renault odnotował w Turcji (+ 264 %) odzyskując pierwsze miejsce na rynku z udziałem 15,8 %. W Afryce i na Środkowym Wschodzie sprzedaż wzrosła o 35 %. W Ameryce Łacińskiej (+17,7 %), koncern Renault wykorzystał ożywienie na rynku argentyńskim zwiększając sprzedaż o 64,8 %. W Europie Wschodniej i w Rosji sprzedaż zwiększyła się o 25,4 %. Wzrost sprzedaży marki Dacia wyniósł 34,2 % dzięki sukcesowi modelu Solenza i zwiększeniu eksportu.
Poprawa struktury wyników Renault
Koncern Renault osiągnął w pierwszym półroczu 2004 skonsolidowane obroty w wysokości 20 761 mln euro, o 11,6 % więcej w stosunku do pierwszego półrocza 2003. Marża operacyjna zwiększyła się ponad dwukrotnie w stosunku do pierwszego półrocza 2003, osiągając 1 275 mln euro, tj. 6,1 % obrotów. Wynik netto Renault wzrósł do rekordowego poziomu 1 513 mln euro, o 28,5 % więcej w stosunku do pierwszego półrocza 2003.
Renault kontynuuje umacnianie swojej struktury finansowej dzięki znacznemu obniżeniu zadłużenia finansowego netto branży samochodowej. Na koniec pierwszego półrocza 2004 wyniosło ono 811 mln euro. Jest to zgodne z celem Renault zakładającym zerowe zadłużenie na koniec 2005 roku. W ciągu 5 lat koncern osiągnął niezwykle stabilną sytuację finansową po wcześniejszych intensywnych inwestycjach związanych z Nissanem, Renault Samsung Motors i Dacią w celu zapewnienia sobie perspektyw rozwoju na skalę światową.
Najnowsze komentarze