Po raz pierwszy w swojej historii Grupa Renault udzieli wsparcia pałacowi w Wersalu przy renowacji Salonu Pokoju, stanowiącego ważny element dziedzictwa narodowego. Realizacja tego ambitnego projektu rozpocznie się w 2017 roku, a prace zajmą 18 miesięcy. Wpisuje się on w projekt konserwacji prowadzony od kilku lat przez pałac. Restauracja Salonu Pokoju przyczyni się do przywrócenia świetności oficjalnym apartamentom królewskim i ponownie nada wersalskiemu pałacowi przepych, zapewniając jednocześnie spójność i czytelność całego założenia pałacowo-parkowego.
Z Salonu Pokoju, umiejscowionego na przedłużeniu Galerii Zwierciadlanej i przylegającego do apartamentów królowej Marii Antoniny, rozciąga się wspaniały widok na całość wersalskich ogrodów. Dekoracja Salonu miała pokazać wspaniałość francuskiej wiedzy i umiejętności w XVIII wieku oraz blask Francji na całym świecie. Wartości te w pełni wpisują się w zaangażowanie Grupy Renault w sztukę. Są też mocnym symbolem francuskiego dziedzictwa kulturowego.
Salon Pokoju, umiejscowiony na przedłużeniu Galerii Zwierciadlanej i stanowiący pierwszy salon w ciągu oficjalnych apartamentów królowej, stanowi kwintesencję pełnego światła majestatu Wersalu. Ujawnia się w nim pełnia talentu artystów, którzy stworzyli pałac. Świetnie pokazuje francuski kunszt i historię. Pomimo upływu wieków podkreśla wagę pokoju i pozostaje alegorią blasku Francji na cały świat. Aby przywrócić mu świetność, potrzebne było wyjątkowe, głębokie zaangażowanie, na jakie zasługuje to symboliczne miejsce o uniwersalnym przesłaniu. Dzięki Grupie Renault prowadzającej działalność na całym świecie ta historia będzie nadal trwać – powiedziała Catherine Pégard, Prezes Publicznego Zakładu ds. Pałacu, Muzeum i Państwowego Majątku w Wersalu.
Grupa Renault od dawna angażuje się w kulturę poprzez udział w międzynarodowych festiwalach filmowych i kolekcję dzieł sztuki. Cieszymy się, że możemy wesprzeć pałac w Wersalu w tym ambitnym projekcie architektonicznym, jakim jest restauracja Salonu Pokoju. Francja dysponuje dzięki wersalskiemu pałacowi wyjątkowo cennym dziedzictwem, które przyczynia się do oddziaływania naszego kraju za granicą. Firma Renault, wierna swoim francuskim korzeniom, wspiera dziś z dumą ten symboliczny projekt – powiedział Carlos Ghosn, Prezes Grupy Renault.
W ciągu całej historii Renault markę łączyły ze światem sztuki mocne więzy. Powstała w latach 1967-1985 kolekcja sztuki nowoczesnej obejmuje ponad 300 dzieł artystów, rzeźbiarzy i grafików takich jak Dubuffet, Tinguely czy Vasarely, wystawionych w licznych należących do Grupy obiektach. Renault od wielu lat wspiera również siódmą muzę. Od 33 lat jest partnerem Festiwalu Filmowego w Cannes, a także Festiwalu Filmu Amerykańskiego w Deauville i Mostra w Wenecji.
Restauracja Salonu Pokoju jest owocem coraz ściślejszej współpracy pomiędzy Grupą Renault i pałacem w Wersalu, zapoczątkowanej w 2013 roku.
W ciągu ostatnich 3 lat marka Renault dostarczyła 23 samochody elektryczne (10 Twizy, 10 Kangoo Z.E., 3 ZOE), wykorzystywane na co dzień przez pracowników pałacu (strażników, ogrodników, administrację). Na terenie Wersalu zamontowano sieć 30 terminali ładowania. Ta unikalna współpraca zapewnia ochronę środowiska ogrodów, a także komfort i bezpieczeństwo 12 milionom turystów odwiedzających corocznie pałac.
We współpracę angażuje się również Alians Renault-Nissan, który wesprze wystawę „Maria Antonina, królowa Wersalu” organizowaną przez pałac wersalski w Mori Arts Center Gallery w Tokio, w dniach od 25 października 2016 do 26 lutego 2017 roku.
Salon Pokoju
Zaprojektowany, by tworzyć spójną całość z Galerią Zwierciadlaną i Salonem Wojny od północy, Salon Pokoju narodził się ze współpracy Julesa Hardouina-Mansarta, pierwszego architekta Ludwika XIV oraz Charlesa Le Bruna, pierwszego malarza króla. Powstały między 1681 a 1686 rokiem salon charakteryzuje się wspaniałą dekoracją polichromowanych marmurów: marmuru Sarrancolin, zielonego i czerwonego marmuru Griotte z Pirenejów, Rance i białego marmuru z Carrary. Ułożony na całej wysokości salonu panel jest do tego wzbogacony przez reliefy rzeźbione w ołowiu i brązie oraz pozłacane i zdobione zwierciadła. Jego ukoronowaniem jest plafon pędzla Le Bruna. Dekoracja salonu, sławiąca pokój, stanowi swoistą konkluzję ikonografii Galerii Zwierciadlanej, celebrującej zrywy obywatelskie i sukcesy militarne Króla Słońce, które przyniosły pokój i dobrobyt królestwu Francji. Salon Pokoju w większości zachował oryginalne dekoracje architektoniczne.
Restauracja obiektu jest dziś konieczna z powodu postępującego pogorszenia się stanu marmurów i malowideł. Z powodu odchodzenia warstwy malowideł (zostały także znacznie zmienione w porównaniu do oryginalnego stanu podczas poprzedniej restauracji w latach 50.) sprawia to, że dzieło Charlesa Le Bruna jest nie do poznania. Prace restauratorskie w Salonie Pokoju będą polegały z jednej strony na gruntownej renowacji malowideł, by odkryć na nowo wspaniałe dzieła pierwszego malarza króla, z drugiej natomiast na przywróceniu dawnej świetności dekoracjom architektonicznym, by po restauracji całość wreszcie odzyskała dawny blask. Ten wielki projekt rozpocznie się w 2017 roku, a prace trwać będą przez 18 kolejnych miesięcy pod kierownictwem Frédérica Didiera, generalnego konserwatora zabytków we Francji. Restauracja Salonu Pokoju przyczyni się do przywrócenia świetności oficjalnym apartamentom królewskim i ponownie nada wersalskiemu pałacowi dawny przepych, zapewniając jednocześnie spójność i czytelność całego założenia pałacowo-parkowego.
Grupa Renault
Międzynarodowy koncern Renault, produkujący samochody od 1898 roku, sprzedał w 2015 roku ponad 2,8 mln pojazdów w 125 krajach. Grupa zatrudnia obecnie ponad 120 tys. pracowników i posiada 36 zakładów i ponad 12 tys. punktów sprzedaży na całym świecie. Aby stawić czoła wielkim wyzwaniom technologicznym przyszłości i kontynuować strategię rentownego wzrostu, Grupa opiera się na rozwoju na rynkach pozaeuropejskich i wzajemnie dopełniających się markach (Renault, Dacia i Renault Samsung Motors), produkcji samochodów elektrycznych i aliansie z Nissanem. Grupa jest również silnie zaangażowana w e-Formułę i Formułę 1. Sport motoryzacyjny jest dla Renault czynnikiem przyspieszającym wprowadzenie innowacji, a także budującym wizerunek i popularność marki.
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze