ETAP 13 | SAN JUAN – CÓRDOBA
W przedostatnim etapie Rajdu Dakar, obejmującym dwa odcinki specjalne o zupełnie różnym charakterze, załoga Sainz/Cruz po raz kolejny skutecznie pilnowała przewagi swojego PEUGEOT 3008DKR Maxi nad konkurentami w klasyfikacji generalnej. Znacznie gorszy dzień miał duet Peterhansel/Cottret, który po uderzeniu w drzewo na trasie pierwszego oesu traci dwa miejsca w tabeli.
W przedostatnim etapie Rajdu Dakar Carlos Sainz i Lucas Cruz pamiętali o utrzymywaniu kapitału, jakim jest ponad godzina przewagi nad rywalami w klasyfikacji generalnej. Hiszpanie stawiali na unikanie licznych pułapek trasy, dbając jednocześnie o to, by nie tracić zbyt dużo czasu. Ich problemy na bardzo trudnym pierwszym odcinku specjalnym ograniczyły się do konieczności zmiany koła po przebiciu opony i jednego wypadnięcia z drogi bez poważnych konsekwencji. W efekcie strata liderów rajdu względem zawodników szybszych w piątkowym etapie nie przekroczyła kilkunastu minut. Oznacza to, że Sainz i Cruz pozostają na czele klasyfikacji z dużą przewagą, wynoszącą obecnie 46 min. i 18 sek. Do pokonania pozostaje im ostatni etap rajdu z odcinkiem specjalnym o długości 119 km, który rozegrany zostanie w sobotę.
Stéphane Peterhansel i Jean-Paul Cottret zapamiętają 13. etap tegorocznego Rajdu Dakar jako koszmar. Na 78 kilometrze pierwszego z piątkowych odcinków specjalnych przednie lewe koło PEUGEOT 3008DKR Maxi z numerem startowym 300 zahaczyło o drzewo ukryte za szczytem pagórka. Kolizja spowodowała zerwanie drążka kierowniczego i rozszczelnienie układu wspomagania kierownicy. Zwycięzcy ubiegłorocznej edycji rajdu natychmiast przystąpili do prowizorycznej naprawy, w której po chwili dołączyli do nich Cyril Despres i David Castera. Ostatecznie, uszkodzony samochód dotarł do mety etapu ze stratą 57 minut. Zespół mechaników Team PEUGEOT Total natychmiast interweniował i korzystając z neutralizacji dokonał wymiany całego układu kierowniczego (kolumny, przekładni i drążków). Konsekwencją tego poważnego niepowodzenia jest spadek załogi Peterhansel/Cottret z drugiego na czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej rajdu. Od miejsca na podium dzieli zawodników różnica 8 minut. Co więcej, Stéphane Peterhansel doznał kontuzji zwichnięcia kciuka.
Cyril Despres i David Castera po raz kolejny zachowali się jak wzorowi partnerzy zespołowi. Zauważyli problem kolegów na pierwszym odcinku specjalnym, zatrzymali się i pomagali w naprawie samochodu załogi Peterhansel/Cottret aż do chwili, gdy mógł on ruszyć dalej. Postój nie przeszkodził Francuzom w zajęciu w piątkowym etapie dziesiątego miejsca na mecie.
KLASYFIKACJA 13. ETAPU:
1. Nasser Al Attiyah (QAT) / Matthieu Baumel (FRA), Toyota 4WD, 5 godz. 2 min. 22 sek.
2. Lucio Alvarez (ARG) / Robert Howie (RPA), Toyota 4WD, +11 min. 16 sek.
3. Giniel de Villiers (RPA) / Dirk von Zitzewitz (RPA), Toyota 4WD, +13 min. 6 sek.
4. Jakub Przygoński (PL) / Tom Colsoul (B), Mini 4WD, +15 min. 7 sek.
5. Mikko Hirvonen (FIN) / Andreas Schulz (D), Mini 2WD, +19 min. 24 sek.
6. Carlos Sainz (E) / Lucas Cruz (E), PEUGEOT 3008DKR Maxi, +19 min. 37 sek.
7. Boris Garafulic (RCH) / Felipe Palmeiro (P), Mini 4WD, +22 min. 41 sek.
8. Sebastian Halpern (ARG) / Edu Palenta (ARG), Toyota 4WD, +27 min. 36 sek.
9. Vaidotas Zala (LT) / Saulius Jurgelenas (LT), Toyota 4WD, +29 min. 57 sek.
10. Cyril Despres (FRA) / David Castera (FRA), PEUGEOT 3008DKR Maxi, +34 min. 36 sek.
…
20. Stéphane Peterhansel / J.-P. Cottret (FRA), PEUGEOT 3008DKR Maxi, +1 godz. 3 min. 4 sek.
KLASYFIKACJA PO 13. ETAPIE:
1. Carlos Sainz (E) / Lucas Cruz (E), PEUGEOT 3008DKR Maxi, 47 godz. 46 min. 30 sek.
2. Nasser Al Attiyah (QAT) / Matthieu Baumel (FRA), Toyota 4WD, +46 min. 18 sek.
3. Giniel de Villiers (RPA) / Dirk von Zitzewitz (RPA), Toyota 4WD, +1 godz. 20 min. 0 sek.
4. Stéphane Peterhansel / J.-P. Cottret (FRA), PEUGEOT 3008DKR Maxi, +1 godz. 28 min. 8 sek.
5. Jakub Przygoński (PL) / Tom Colsoul (B), Mini 4WD, +2 godz. 46 min. 32 sek.
6. Martin Prokop (CZ) / Jan Tomanek (CZ), Ford 4WD, +7 godz. 21 min. 55 sek.
7. Sebastian Halpern (ARG) / Edu Palenta (ARG), Toyota 4WD, + 9 godz. 9 min. 4 sek.
8. Lucio Alvarez (ARG) / Robert Howie (RPA), Toyota 4WD, +9 godz. 21 min. 22 sek.
9. Boris Garafulic (RCH) / Felipe Palmeiro (P), Mini 4WD, +12 godz. 47 min. 22 sek.
10. Vaidotas Zala (LT) / Saulius Jurgelenas (LT), Toyota 4WD, +16 godz. 8 min. 13 sek.
…
29. Cyril Despres (FRA) / David Castera (FRA), PEUGEOT 3008DKR Maxi, +45 godz. 15 min. 52 sek.
POWIEDZIELI
Carlos SAINZ (PEUGEOT 3008DKR Maxi, nr startowy 303), 6. miejsce w 13. etapie, lider w klasyfikacji generalnej
„Pierwszy z dzisiejszych odcinków specjalnych był pełen trudności i pułapek. Nie wiem, jak radzili sobie zawodnicy, którzy wystartowali po mnie, ale jestem pewien, że wielu z nich miało spore problemy. Drugi odcinek miał charakter nieco zbliżony do tras z rajdowych mistrzostw świata i nie był aż tak trudny, choć niektóre fragmenty były bardzo wąskie jak na szerokość naszych PEUGEOT 3008DKR Maxi. Przetasowania w tabeli, które następują po tym etapie, to wyraźny sygnał, że rajd jeszcze się nie skończył. Mam nadzieję, że jutro wszystko pójdzie po naszej myśli”.
Stéphane PETERHANSEL (PEUGEOT 3008DKR Maxi, nr startowy 300), 20. miejsce w 13. etapie, 4. miejsce w klasyfikacji generalnej
„Na pierwszym odcinku specjalnym przed południem wjechaliśmy w serię zakrętów na trasie z gęstymi zaroślami na skrajach. Zjeżdżając po pochyłości, uderzyłem w drzewo, uszkadzając lewą stronę przodu naszego PEUGEOT 3008DKR Maxi. Od razu przystąpiliśmy do naprawy. Cyril i David zatrzymali się koło nas, żeby pomóc. Nie wiem dokładnie, ile czasu trwał postój. W końcu mogliśmy jechać dalej, ale samochód był daleki od sprawności. Niestety, zdarzenie to całkowicie pozbawia nas szans na zachowanie do mety dwóch pierwszych miejsc w klasyfikacji generalnej – inaczej mówiąc, tracimy perspektywę podwójnego zwycięstwa, na które mieliśmy nadzieję. Jesteśmy bardzo rozczarowani swoim występem w całym tym etapie”.
Cyril DESPRES (PEUGEOT 3008DKR Maxi, nr startowy 308), 10. miejsce w 12. etapie, 29. miejsce w klasyfikacji generalnej
„Dzisiaj od rana jechaliśmy za Carlosem, eskortując go. Zobaczyliśmy, że Stéphane i Jean-Paul mają problem i zatrzymaliśmy się, by pomóc im w prowizorycznej naprawie samochodu. Chodziło o to, by uszkodzony układ kierowniczy umożliwiał dalszą jazdę i ukończenie odcinka. Ruszyliśmy dalej dopiero, gdy upewniliśmy się, że oni też będą mogli kontynuować jazdę”.
CZY WIECIE, ŻE…
Wprowadzenie modeli PEUGEOT 208 GTi i PEUGEOT 308 GTi na rynek argentyński na początku roku 2017 było kontynuacją wieloletniej tradycji. Oddział marki PEUGEOT w Argentynie zawsze wyróżniał się pasją do modeli o charakterze sportowym. Już w latach 60. i 70. sprzedawano w tym kraju modele PEUGEOT 404 „Le Mans” oraz PEUGEOT 404 „Grand Prix”, zupełnie nieznane na rynkach Europy.
NASTĘPNY ETAP
ETAP 14. (sobota, 20 stycznia): CÓRDOBA > CÓRDOBA, 284 km, w tym odcinek specjalny o długości 119 km
Rajd zakończy się w argentyńskiej stolicy sportów samochodowych. Ostatnim etapem będzie pętla obejmująca odcinek specjalny o długości 119 km, wytyczona w terenie górskim i przecinająca w bród koryta trzydziestu potoków. Jej trudności zmuszą kierowców i pilotów do utrzymania pełnej koncentracji do ostatnich metrów rajdu.
źródło: Peuget Polska
Najnowsze komentarze