8-stopniowa automatyczna skrzynia biegów EAT8, która trafia między innymi do nowego 508, flagowego modelu Peugeota, ma szlachetnego przodka, którego korzenie sięgają pierwszych dziesięcioleci ubiegłego wieku. Początki związane były z ówczesnym flagowym modelem francuskiej marki.
Wszystko zaczęło się w drugiej połowie lat trzydziestych, a więc przedniej więcej osiemdziesięcioma laty. Wtedy to Peugeot zaprezentował swój flagowy model o oznaczeniu 402 wyposażony w bezprecedensowe rozwiązanie o nazwie Cotal, jeden z cudów mechaniki tego okresu. Początkowo przeznaczone dla nielicznych topowych aut z gamy Peugeota, z czasem miało być stopniowo wprowadzane do samochodów niższych klas. Niestety, wybuch wojny zniweczył wszystkie projekty i Cotal pozostał ograniczony do tego modelu – 402. Znowu Niemcy pokrzyżowali Francuzom szyki.
Czym był Cotal? Była to automatyczna przekładnia elektromechaniczna. Składała się z trzech głównych elementów: faktycznego modułu zmiany przełożeń; dźwigni zmiany biegów zlokalizowanej za kierownicą; selektora kierunku (wybór biegów do przodu lub do tyłu) w postaci dźwigni lub gałki i umieszczonego na desce rozdzielczej lub pod nią.
Dźwignia zmiany biegów została połączona ze skrzynią biegów za pomocą przewodów elektrycznych i poruszała się wewnątrz czterech obracających się elektromagnesów, które zawierały z kolei różne zestawy kół zębatych. Te, w zależności od sposobu, w jaki się ze sobą łączyły, tworzyły cztery różne poziomy redukcji, przy czym poziom ostatni był zwykle mocno zwielokrotniony, aby zmniejszyć zużycie paliwa. Ta operacja była możliwa zarówno dla biegów do przodu, jak i dla biegu wstecznego. W tym drugim przypadku należało odpowiednio ustawić selektor znajdujący się na desce rozdzielczej lub pod deską rozdzielczą.
Jedną z zalet elektromagnetycznej przekładni Cotal była cicha praca i długowieczność, ponieważ wszystkie sprzężenia zawsze odbywały się na płaszczyznach prostopadłych do osi silnika, zmniejszając w ten sposób zużycie i odkształcenia.
W testach przeprowadzonych na drodze i na torach Peugeot 402 ze skrzynią Cotal zapewniał oszczędność paliwa o około 25% w porównaniu do tych, które były wyposażone w klasyczną mechaniczną skrzynię biegów.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia i grafiki: Peugeot
Najnowsze komentarze