Cztery interesujące nas samochody pojawiły się na okładce sierpniowego numeru miesięcznika AUTO MOTO. Wszystkie wprawdzie na niewielkich, a dwa nawet na bardzo małych zdjęciach, ale są. Króluje tym razem BMW, bo marka ma podobno zaprezentować „wkrótce 9 nowych modeli”. Ciekawe, czy faktycznie tak będzie. Kluczowe jest tu pewnie słówko „wkrótce”, bo cholera wie, jakie ramy czasowe obejmuje.

 

AUTO MOTO nr 08 (255) z VIII.2017
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 100 (z okładką)
Cena: 5,99 zł
Koszt 1 strony: niemal 6 groszy
Warto kupić? Tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C3, C3 Aircross, C3 Picasso, C4, C4 Aircross, C4 Cactus, C4 Picasso, C5, 2008, 308, 407, 4008, 5008, Pick Up, RCZ, Captur, Espace, Fluence, Kadjar, Koleos, Laguna, Duster, Lodgy

 

Pierwsze wzmianki związane z francuską motoryzacją pojawiły się w artykule zamieszczonym na stronach 12-13. Zaprezentowano tam zwycięskie silniki roku w poszczególnych kategoriach pojemności, w tym motory z rodziny PureTech z Grupy PSA.

Na stronie 14. pokazano zdjęcie zamaskowanego Citroëna Berlingo nowej generacji.

Wśród premier miesiąca (strony 16-19) pokazano – i to na trzech zdjęciach! – Citroëna C3 Aircross zastępującego C3 Picasso i wspomniano też C3. Nie zapomniano również o Peugeocie Pick Upie, choć na europejskie rynki to użytkowe auto nie trafi.

Porównawczy test Nowego Peugeota 5008 ze starą Škodą Kodiaq AUTO MOTO zamieściło na stronach 26-30. Starą, bo przecież od paru już lat była obecna w fotogazetkach. Zapowiadano ją tyle czasu, że zdążyła się zestarzeć przed premierą. Nic dziwnego, że ma design sięgający XX wieku ;-) Przypomnijmy tylko, że te same modele porównał ze sobą MOTOR (również wydawany przez Bauera) i tam Škoda przerżnęła! Tyle, że tam w szranki stanęły najmocniejsze diesle, a AUTO MOTO porównał wersje benzynowe, oczywiście zaturbione.

Test w AUTO MOTO pochodzi z niemieckiej centrali wydawnictwa. I pewnie mają tam jakieś inne wersje, bo jak MOTOR napisał, że w Peugeocie „uderzanie głową w podsufitkę grozi tu już osobom o wzroście 190 cm”, tak w AUTO MOTO przedrukowującym test niemiecki piszą już, że „w Peugeocie pasażerowie od 180 cm wzrostu praktycznie dotykają głowami do podsufitki”.

I rzeczywiście – najwyraźniej inne miary mają w Niemczech, bo nie zgadza się większość gabarytów wnętrza. Może to kwestia metodologii, a może czegoś innego… Dla porównania załączam skany z obu pism. Po lewej z AUTO MOTO, po prawej – z MOTOR-u.

  

 

 

 

Spore rozbieżności, prawda? A najciekawsze jest to, że AUTO MOTO podaje więcej cm przestrzeni pionowej w pierwszym i drugim rzędzie, niż MOTOR, ale twierdzi, że tego miejsca jest mniej, bo już o 10 cm niższy, niż podano w drugim piśmie, człowiek będzie dotykał głową podsufitki. I tu powstaje pytanie – czy oni w obu redakcjach na pewno mierzą te samochody?

Oczywiście nie może być tak, żeby francuskie auto okazało się lepsze od Škody. Dlatego w Kodiaqu jest „szybko działająca, najnowsza wersja 7-stopniowej, 2-sprzęgłowej skrzyni DSG”. Skrzynia Peugeota jest przykładem francuskiego „zrelaksowanego podejścia do pracy”. Choć wcześniej napisano o niej, że jest szybka. No i skoro to Japończycy mają takie podejście do pracy, to jestem w szoku. Bo Peugeot stosuje japońskiego Aisina…

Za to przy porównaniu bagażników nie walczono z faktami – Peugeot królem jest i basta! Pod względem ładowności też u Peugeota jest nieco lepiej. Škoda za to może ciągnąć znacznie cięższą przyczepę. Zabierzecie na nią blisko pół tony kartofli więcej! Peugeot będzie za to ciągnął przyczepę z truflami ;-)

Nawet w AUTO MOTO napisano, że jeśli chodzi o wyposażenie z dziedziny komfortu „Skoda robi tu wrażenie skąpca”. Wcale mnie to nie dziwi – w VAG-u od zawsze trzeba było dopłacać niemal za wszystko, a i tak golas był drogi, przeszacowany wręcz.

Nie wiem, na jakiej podstawie AUTO MOTO twierdzi, że „w tym segmencie kupującym zależy na zupełnie innych zaletach niż np. w klasie średniej. Najbardziej liczą się tutaj wielkość i wszechstronność, a obfitość wyposażenia ma znaczenie drugo- albo i trzeciorzędne”. Może u nabywców Škody tak rzeczywiście jest, ale jeśli chodzi o większe SUV-y Peugeota, to zdecydowana większość klientów wybiera którąś z dwóch-trzech najbogatszych wersji wyposażeniowych (Allure, GT Line – o ile jest w ofercie w danym kraju, GT). Poza tym to i w przypadku Škody pewnie gówno prawda – jak ktoś wydaje ponad 100.000 zł na samochód, to chce się cieszyć wyposażeniem. A i pochwalić przed sąsiadami. Zwłaszcza, że sporo tych aut „idzie na firmy”.

Fotele Peugeota są dobre, ale w Škodzie – oczywiście – są lepsze. Spalanie francuskiego SUV-a jest niższe, ale przyspieszenia i reakcje na gaz Škoda ma lepsze. I to mimo słabszego silnika i wyżej położonego maksymalnego momentu obrotowego. Cóż – to pewnie kwestia tej błyskawicznej skrzyni… ;-)

Hamowanie, wyciszenie, to też triumf Škody. To wszystko jest o tyle zastanawiające, że Kodiaq jest o dobrych 150 kg cięższy od Peugeota!

Mimo takich zalet Škoda wygrała – o trzy punkty – z Peugeotem, ale tylko dopóki nie doszły do głosu koszty, eksploatacja i wyposażenie. I choć ceną zakupu Peugeot traci, to zyskuje na wyposażeniu i w efekcie remisuje ze Škodą. Co w tym proniemieckim, a zwłaszcza proVAGowskim piśmie i tak powinniśmy uznać za sukces.

Na stronach 34-37 mamy kolejny test francuskiego auta. To Renault Koleos 2.0 dCi 175 X-Tronic 4×4 Initiale Paris. I już na początku wtopa. AUTO MOTO pisze bowiem, że „dopiero mariaż z Nissanem dostarczył francuskiemu koncernowi sprawdzonej technologii, którą ten zaczął skwapliwie wykorzystywać, budując gamę uterenowionych modeli”. Gdyby tak było, to Renault oferowałoby takie auta już na przełomie wieków, bo Alians Renault-Nissan zawiązano pod koniec kwietnia 1999 roku. Wtedy nikomu się jeszcze nie śnił boom na SUV-y i crossovery, a na pewno „mariaż nie dostarczył technologii”. To stało się później, naturalną koleją rzeczy.

Nie zgodzę się też, że żeby pogłośnić, albo ściszyć radio trzeba „zagłębić się w ustawienia systemu operacyjnego”. Na zdjęciu, które prezentuję obok (zrobiłem je podczas jazd prasowych Koleosem w Finlandii) widać wyraźnie po prawej stronie ekrany plusik i minusik. Naciskając je da się odpowiednio zwiększyć, bądź zmniejszyć natężenie dźwięku.

Nie wiem, gdzie Autor wyczuł te wszystkie drobne nierówności i „przestawianie osi”, bo Koleos ma całkiem przyzwoicie zestrojone zawieszenie. A jeździliśmy przecież nie tylko gładkimi fińskimi asfaltami, ale także po torze offroadowym. Miałem więc okazję sprawdzić ten samochód w różnych warunkach. Za jakiś miesiąc będę miał okazję sprawdzić Koleosa w polskich warunkach – może w Finlandii nam zawieszenie zamarzało ;-) Ale w czerwcu?

Na szczęście wnętrze oceniono jako wygodne i atrakcyjne stylistycznie. Entuzjazmem jednak Autor do tego samochodu zwyczajnie nie pała – uznana przez zdecydowaną większość dziennikarzy, z którymi rozmawiałem, bądź których recenzje czytałem, za bardzo dobrą skrzynia CVT w AUTO MOTO została opisana słowami „pracuje całkiem kulturalnie”. I tyle. Na szczęście chociaż ceny Koleosa uznano za „bardzo atrakcyjne”. Ostateczna nota dla tego SUV-a, to jedynie cztery gwiazdki na pięć możliwych do uzyskania.
W tekście wspomniano też Kadjara.

Często w odniesieniu do francuskich SUV-ów, zwłaszcza tych z PSA, ale i do Captura się zdarza, motogazetki utyskują nad brakiem napędu na cztery koła. Dziś AUTO MOTO porównuje (w dziale Używane) trzynaście SUV-ów i crossoverów z napędzanymi pojedynczymi osiami. Ba – przyznaje nawet, że 4×4 jest wręcz luksusem. Materiał, o którym wspominam, zamieszczono na stronach 50-51 i znalazły się w nim dwa interesujące nas samochody. Pierwszy, to Dacia Duster. Opisano ją na stronie 53. Zauważono, że nawet wersja 2WD dobrze spisuje się w terenie. Wprawdzie Duster nie prowadzi się tak precyzyjnie, jak wielu rywali, ale za to zabija je ceną. Zawieszenie i układ elektryczny nie sprawiają problemów, nawet silnik 1.5 dCi uznano za dopracowany i bardzo rzadko ulegający awariom. Wersje benzynowe też są trwałe, ale zarzucono im słabą dynamikę i spore spalanie. Ponarzekano za to na wykończenie i zdarzające się usterki np. klimatyzacji. Zganiono Dustera za słabe wygłuszenie kabiny.

Na kawałku strony 61. przedstawiono jeszcze Citroëna C4 Aircrossa i bliźniaczego doń Peugeota 4008. Krótki to tekst, ale parę stron wcześniej znajdziecie opis Mitsubishi ASX-a, na którym francuskie kompaktowe SUV-y bazowały.

Dalej w dziale Używane zaprezentowano samochody dające „Radość z jazdy” (strony 66-71). Znalazł się wśród nich Peugeot RCZ (strony 70-71) bazujący skądinąd na pierwszej generacji 308-ki. I choć dostrzeżono potencjalne problemy z silnikami THP, to przytomnie stwierdzono, że koszty serwisu już nie rujnują kieszeni, a w porównaniu z prezentowanym nieco wcześniej Volkswagenem Scirocco jest to samochód wyjątkowo bezawaryjny! Kupcie Scirocco, jak nie macie co robić z kasą – mechanicy Was pokochają! Za to RCZ-a pochwalono za prowadzenie, skrzynię biegów, temperament, wykończenie wnętrza. No i ten wygląd!!! Przecież to auto wygląda nie jak milion dolarów, tylko jak dziesięć milionów i to w złocie!

Citroëny C4, C4 Picasso i C5, Peugeoty 308 i 407 oraz Renault Espace i Lagunę wspomniano w poradniku poświęconym automatycznym skrzyniom biegów (strony 72-77).

Trzy sztuki Renault Espace można dostrzec na niewielkim zdjęciu zamieszczonym na dole strony 78. Dwie strony dalej w tym samym materiale zamieszczono inną fotkę przodu Espace’a oraz kolejne zdjęcie tych trzech Espace’ów, ale ujętych z innej strony.

Tył Renault Fluence’a można dostrzec na jednym ze zdjęć opublikowanych na stronie 85. Dwie strony dalej, w tym samym artykule, widać na dużym zdjęciu Renault Espace od tyłu.

W Przeglądzie prasy ma stronach 88-89 magazyn AUTO MOTO zajął się testami SUV-ów Peugeota w europejskiej prasie. Jedno z pism porównało Peugeota 2008 z Citroenem C4 Cactusem i Renault Capturem i taka właśnie była kolejność „na mecie” testu. W innym porównaniu Peugeot 5008 pokonał Nissana X-Traila, a w jeszcze innym 3008-ka GT poradziła sobie z Range Roverem Evoque’iem. Analogiczne 3008 pokonało też Volkswagena Tiguana, a w innym teście Peugeot 3008 „dokopał” Kadarowi. To były testy francuskie. W Wielkiej Brytanii 3008-ka poradziła sobie z Seatem Ateną, zaś w Polsce (MOTOR) wygrała z Fordem Kugą, Oplem Mokką X, Kią Sportage i Renault Kadjarem.

Wśród Rynkowych debiutów miesiąca (strona 91.) wspomniano Dacię Lodgy Outdoor oraz Renault Captura po liftingu.

I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w sierpniowym numerze AUTO MOTO.

 

 

Krzysztof Gregorczyk; grafiki: AUTO MOTO i MOTOR

Galeria

Dodaj komentarz

17 komentarzy do "Stronniczy przegląd prasy: AUTO MOTO nr 08/2017"

Powiadom o
avatar
  
smilegrinwinkmrgreenneutraltwistedarrowshockunamusedcooleviloopsrazzrollcryeeklolmadsadexclamationquestionideahmmbegwhewchucklesillyenvyshutmouth
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Michał Z.
Gość

@Krzysztof: „w tym segmencie kupującym zależy na zupełnie innych zaletach niż np. w klasie średniej. Najbardziej liczą się tutaj wielkość i wszechstronność, a obfitość wyposażenia ma znaczenie drugo- albo i trzeciorzędne”- chyba redaktorom pomyliły się SUV-y z kombivanami;)

FioleK
Gość

Przez moment pracowałem w Auto Moto (dopóki nie pożarłem się z naczelnym wówczas Maznasem) i mogę powiedzieć, że niemieckie teksty są tylko tłumaczone. Aczkolwiek jeśli mieli fizycznie 5008 i Kodiaqa to może… Motor mieści się 2 piętra wyżej, jeśli dobrze pamiętam. Parking na samochody mają wspólny z Auto Moto… Jednakże są to dwie całkowicie oddzielne redakcje… Nawet miałem czasami wrażenie, że trochę antagonistycznie nastawione..

Diabeł
Gość

Wizualizacja X7- śmiechłem na te wielkie nerki. Chyba kogoś poniosło. BMW nie są moją pasją, ale większość modeli jest ładnie agresywnie narysowanych w jednolitym stylu. Ale to X7 to jakaś karykatura :P

Gośc
Gość

m8 piekna. swoja droga przeciez DSG to chyba najlepsza skrzynia na swiecie zmienia biegi bardzo szybko redukuje ideaalnie wiec nie wiem skad narzekanie na dsg

karol
Gość

miałeś?? pewnie nie,drogie,awaryjne agresywnie zachwalane,o to chodzi

Gośc
Gość

na zagranicznych forach itp chwalą na youtube jak sa testy to kazdy chwali ze zmienia biegi szybciej niz najlepszy kierowca wyscigowy. widac jaką robote robi w audi rs albo golfie r gdzie miazdzy peugeota 308 gti

Gośc
Gość

DSG drogie a jakie kurwa ma byc skoro to jedna z najlepszych skrzyn w audi rs7 cchesz skyrznie za 500zł? no mercedes i bmw maja porownywalne skrzynie

Adam
Gość

Samego działania skrzyni nie neguję, ale sami sprzedawcy polecają „zainteresować sie sprzedażą” przy 150 tys bo po takim przebiegu mogą pojawić sie duże koszty. To chyba o czymś świadczy? Dodatkowo znajomy ma taka w Audi A4 przy 100 tys km narzeka, ze juz strasznie szarpie i zle dostosowywuje biegi.

Gośc
Gość

Znajomy ma….. ehh jakby tak szarpały itp to by te samochody nie robiły setki ponizej 3,7s a 200 ponizej 17

Adam
Gość
Nic nie pisałem o sprawności tej skrzyni w fabrycznie nowym aucie. Ciężko też na podstawie testów na yt, wyrokowac na temat jej trwałości w dłuższym okresie. Wątpię żeby w parkach prasowych auta miały powyżej 50 tys km, tym bardziej w takich wersjach. Więc jeszcze raz, nigdzie nie napisałem, ze DSG od samego początku jest wadliwe. Przyczepil sie Pan, ze znajomy, ale jeżeli ktoś, kto ma w domu tylko Mercedesy i auta grupy VAG, tak mówi to opinia jest chyba wiarygodna? Ale w dalszym ciągu te auta z DSG kupuje, bo sprzedaje je przy przebiegu okolo 120 tys, co będzie później… Czytaj więcej »
Adam
Gość

Reklama to moze za duzo powiedziane, taki facebook’owy billboard :-)
Samego obrazu wygooglowac nie potrafię ale jest dostępny na Facebooku Citroena, post z dnia 17.07.
Kilka dni później dostało sie tez VW ;-)

Gośc
Gość

jakby byly takie złe to by te auta nie robily 100 ponizej 3,7s a 200 ponizej 17sekund. Ale ja i tak czekam na nowego 508 jak mnie zachwyci biore 1,6 thp +200km jak bedzie lipa biore RCZ R

Piotr001
Gość

Wszystko fajnie! Tylko mówimy o trwałości! Ile razy przewidujesz rozpędzać się tak katalogowo? Kupiony w salonie golf R dawał radę do przebiegu około 30 tys i DSG do wymiany. Fajnie? To powodzenia! Wolę wolniejsze skrzynie we francuskich autach, ale wiem że mam spokój.

toughluck
Gość

A jak mają nie chwalić na zagranicznych forach, jak tam opisują swoje wrażenia pierwsi właściciele?

wpDiscuz