Wizualizację DS 3 Crossbacka oraz maleńkie zdjęcia Citroëna C5, Peugeota 407 oraz Renault Laguny można dostrzec na okładce aktualnego wydania tygodnika AUTO ŚWIAT. Ale przyznam się szczerze, że na widok Mercedesa EQ C (największa fotka na okładce) w pierwszej chwili pomyślałem – ale ma przód zerżnięty z DS Wild Rubis ;-)
AUTO ŚWIAT nr 12 (1164) z 19.III.2018
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,70 zł
Koszt 1 strony: ponad 5,1 grosza (licząc z dodatkiem)
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3 Aircross, C4 Cactus, C5, DS 3, 3 Crossback, 2008, 407, Laguna
Ręce mi opadły przy lekturze „wstępniaka”. Redaktor Sewastianowicz pisze, że większość koncernów za 2-3 lata będzie gotowa produkować samochody elektryczne. I że Tesla ma się bać, bo Niemcy wkroczą na tę arenę. Gdyby Pan nie zauważył, Panie Redaktorze, to Alians Renault-Nissan od kilku ładnych lat produkuje auta elektryczne i jest liderem światowym w ich sprzedaży. Tesla ma mnóstwo zamówień, gorzej wypada ich realizacja. Zapowiadali niedawno, że pod koniec pierwszego kwartału br., czyli teraz, będą produkować 2.500 aut tygodniowo. Czy udało się to zrealizować? Nie wiem. Ale pisząc o samochodach elektrycznych wypadałoby się chociaż zająknąć o Aliansie…
Toż nawet Volkswagen oferuje elektryczną wersję Golfa. W szalonej cenie, ale oferuje. AUTO ŚWIAT woli jednak skupić się na zapowiedziach Audi, BMW i Mercedesa, a nie na realnym świecie elektrycznej motoryzacji. W którym francuskie firmy są od dawna (choćby elektryczne wersje kombivanów). Jednakże nie trafiłem nawet na cień wzmianki o francuskich doświadczeniach w tej kwestii w artykule zamieszczonym na stronach 6-9.
Wizualizację DS 3 Crossbacka zamieszczono na stronie 10. Unikano, jak ognia określenia „prestiżowy” albo „premium”. Znaleziono inne wyjście – „szlachetna marka PSA”. OK, niech będzie ;-) To, że DS 3 Crossback powstanie na bazie Peugeota 2008 i Citroëna C3 Aircross, to żadna ujma – dziś tak się konstruuje samochody w wielkich koncernach. Czy jednak – jak napisał AUTO ŚWIAT – DS 3 Crossback będzie następcą DS 3, czy raczej modelem uzupełniającym gamę? Za to napisano, że powstanie też, acz nieco później, wersja całkowicie elektryczna.
Strony 26-27 przeznaczono na test Citroëna C4 Cactusa. Tego nowego, poliftingowego. A że lifting był duży, obejmował także zawieszenie, więc i samochód oczekiwany. I wrażenia z jazd nim także. Nowy C4 Cactus ma zastąpić zwykłe C4, które właśnie zniknęło z polskiej oferty francuskiej marki. A jeszcze wczoraj było! Ale wróćmy do Cactusa. AUTO ŚWIAT docenił teraz okładziny Airbump®, do których dziennikarze przez parę ostatnich lat podchodzili różnie.
Redaktor Rybicki, posiadacz dotychczasowej wersji tego samochodu, chwali komfort nowego zawieszenia, choć przyznaje, że na dziurawych drogach „czasami za bardzo” buja. Spodobały się także opcjonalne fotele zapewniające świetny komfort, choć pozbawione „dobrego trzymania bocznego”. Z drugiej strony C4 Cactus, to nie auto wyczynowe – w codziennym użytkowaniu chyba bardziej wolałbym właśnie komfortowe fotele.
Komfort potęguje też dobre wyciszenie jednostki napędowej (1.2 PureTech 130), ale Autor uskarża się na dochodzące do kabiny odgłosy powietrza opływającego nadwozie oraz toczących się kół. Ale najwięcej ciepłych słów spotkało właśnie wspomniany silnik. 130-konnej jednostki w gamie tego modelu brakowało, ale teraz jest i zdecydowanie warto to auto zamówić z tym benzyniakiem. Niestety wiąże się to z wydaniem sporej kwoty, ale cóż…
Ostateczna nota, jaką AUTO ŚWIAT przyznał Nowemu C4 Cactusowi, to cztery gwiazdki na pięć możliwych.
„Tania i solidna klasa średnia” – czy w tak zatytułowanym artykule będzie miejsce dla francuskich aut? Okazuje się – na stronach 42-45 – że tak! AUTO ŚWIAT przedstawił dziesięć propozycji w cenie do 13.000 zł i w tej dziesiątce zmieściły się trzy auta francuskie. Ale pozwolę sobie zaprezentować wszystkie, bo ciekawie wyglądają ceny i roczniki:
model |
rocznik |
cena |
Renault Laguna II |
2007 |
11.500 zł |
Mazda 6 I |
2006 |
12.800 zł |
Peugeot 407 |
2005 |
12.800 zł |
Ford Mondeo II |
2005 |
12.600 zł |
Citroën C5 I |
2005 |
10.900 zł |
Volkswagen Passat B5 |
2003 |
12.900 zł |
BMW Serii 3 E46 |
2002 |
11.900 zł |
Audi A4 B6 |
2001 |
12.000 zł |
Mercedes C II |
2001 |
12.000 zł |
Honda Accord VI |
2001 |
11.900 zł |
Wyraźnie widać, że za porównywalne pieniądze można mieć zauważalnie nowsze auta z Francji i Japonii (wyjątek stanowi Honda), niż z Niemiec. Nierzadko te francuskie będą też lepiej wyposażone i będą miały – z uwagi na wiek – mniejszy przebieg. A wcale nie okażą się bardziej awaryjne!
Owszem, nie są pozbawione wad, ale i w konkurencyjnych modelach takowych nie brakuje. Za to francuskie modele zapewnią Wam świetny komfort (zwłaszcza C5), a mity o problemach z ich użytkowaniem, to rzeczywiście tylko mity. Tak, każdy z nich może się zepsuć, tak jak te niemieckie i japońskie. Zwłaszcza, że Citroën, Peugeot i Renault będą wyprodukowane w okresach, kiedy pozbyto się już zdecydowanej większości problemów wieku dziecięcego.
I to już wszystko, co o francuskich samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze