„Auto Świat” nr 22 (771) z 24.V.2010
Stron: 60 (z okładką)
Cena: 2,50 zł
Koszt 1 strony: blisko 4,2 grosza
Warto kupić? Można
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault (+Dacia)
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: 2CV, C1, C3, 1007, 307, 607, Clio, Modus, Scnic, Twingo, Duster, Logan, sportowe
Wspomniane Renault Twingo pojawiło się na wizualizacjach zamieszczonych na stronach 6-7. Oczywiście nie zabrakło też zdjęć pierwszej i drugiej generacji tego uroczego modelu. Nowe Twingo, zdaniem „AŚ”, trafić ma na rynek za trzy lata i będzie owocem współpracy z Daimlerem. W efekcie Twingo A.D. 2013 będzie bliźniacze, przynajmniej technologicznie, z nowym Smartem.
Nowe Twingo ma mieć dwie wersje nadwoziowe – krótszą (City) i dłuższą (Campus), a pod maskę, oprócz silników spalinowych, trafią też elektryczne. Żeby było ciekawiej, napęd wersji City będzie przekazywany na koła tylne! Campus ma być autkiem zbliżonym technicznie do aktualnego Twingo, choć gamę wzbogaci oczywiście wersja z napędem elektrycznym.
Statystyki sprzedaży nowych aut na polskim rynku w ciągu pierwszych czterech miesięcy br. mówią, że Renault znajduje się na siódmym miejscu wśród najchętniej wybieranych marek ze sprzedażą 5.494 samochodów. Na szczęście sprzedaż zwyżkuje. Nie można tego natomiast powiedzieć o Peugeocie, który zamyka pierwszą dziesiątkę z wynikiem 3.987 aut, który – jak pięć innych marek z tego zestawienia – notuje spadek sprzedaży. Całość znajdziecie na stronie 14.
Relację z 6. Rajdu Lotos Baltic Cup, a w niej wzmianki o francuskich rajdówkach, znajdziecie na stronie 18.
Nieco niżej zamieszczono też krótką notatkę o Grand Prix Monaco w Formule 1, gdzie całe podium opanowali kierowcy bolidów napędzanych silnikami Renault – Mark Webber i Sebastian Vettel z Red Bull-Renault, oraz Robert Kubica z Renault F1 Team.
Dacia Duster sprzedaje się znakomicie w większości krajów, w których jest oferowana. Również w Polsce spotyka się ze sporym zainteresowaniem, choć bestsellerem jeszcze nie jest. Czy pomoże jej w osiągnięciu takiego statusu test w „Auto Świecie”? Szczerze mówiąc wątpię, ale mimo to i tak warto zajrzeć na strony 20-22.
Okazało się bowiem, że Duster ma bardzo dobrze zestrojone zawieszenie, które doskonale obywa się nawet bez ESP – wszechobecnego elektronicznego kagańca, który w tani sposób załatwia sprawy, które kiedyś zajmowały rzesze inżynierów. Dziś mały układ półprzewodników zapewnia coś, co kiedyś trzeba było umiejętnie zestroić, a w czym naprawdę nieźle radzili sobie technicy francuskich koncernów… Podzwonne tych doświadczeń najwyraźniej pobrzmiewa jeszcze w Mioveni, bo Duster prowadzi się bardzo bezpiecznie.
Naturalnie ESP do rumuńsko-francusko-japońskiego SUV-a zamówić można, ale tylko do wersji z silnikiem 1.5 dCi 110 KM. W Polsce kosztuje ona ponad 64 tys. zł, ale pocieszający jest fakt, że elektroniczna stabilizacja wyciągnie z kieszeni tylko 1.200 zł.
Mechanicznie Duster został oceniony naprawdę wysoko – auto jest solidne, mocne i na dodatek zapewnia sporo miejsca. Przy tym wszystkim jest lekkie – waży poniżej 1.250 kg, więc do jego napędzenia w zupełności wystarczą oferowane w gamie silniki pochodzące oczywiście od Renault.
Zawieszenie, nadzwyczaj miękko zestrojone, jak na tak wysoki samochód (162,5 cm), zapewnia jednocześnie i wygodę, i bezpieczeństwo prowadzenia. Pomagają w tym dodatkowo opony o sporym profilu (215/65R16).
Ale nie myślcie, że „Auto Świat” tak bezgranicznie zachwycił się Dusterem. Skrytykowano oczywiście układ kierowniczy, ale też hamulce. Owszem – po rozgrzaniu ich elementów ciernych droga hamowania się wydłuża, ale tak naprawdę do wciąż niezłych, jak na ten segment rynku, 40 metrów (czyli o 1,2 m w stosunku do hamowania na zimno).
Ostatecznie Dustera oceniono na cztery gwiazdki (na pięć możliwych) przyznając mu maksymalną wartość za koszty, a po cztery gwiazdki za karoserię, napęd, komfort i zachowanie w ruchu.
W tekście pojawiły się nawiązania do Renault Clio i Modusa oraz do Dacii Logan.
W aktualny numer „Auto Świata” wszyto 16-stronicowy dodatek (z zachowaniem numeracji całego wydania) z poradami, jaki samochód kupić mając nie więcej, niż 20 tys. zł. Wśród propozycji pojawiły się też auta francuskie, ale w mniejszości, oj, w mniejszości…
Jedną z propozycji wśród aut małych jest Citroën C1. Autko trzyletnie można nabyć za 19.500 zł (podobnie, jak Fiata Pandę). 100 zł tańszy będzie Renault Modus z 2006 roku. Można się też pokusić o oryginalnego Peugeota 1007, z tego samego rocznika, co Modus.
W segmencie B zaproponowano Dacię Logan (18.000 zł za auto z 2007 roku) i Citroëna C3 (19.500 zł za samochód wyprodukowany w roku 2006). W przypadku C3 wspomniano o stylistycznym nawiązaniu do legendarnego Citroëna 2CV.
Reszta wymienionych w tym segmencie propozycji, to trzy auta z koncernu VAG i dwa inne niemieckie. Czołową szóstkę uzupełnia Fiat Punto.
Na osiem proponowanych aut kompaktowych tylko jedno pochodzi z Francji – to Peugeot 307. 20 tys. zł powinno wystarczyć na zakup samochodu z silnikiem 2.0 HDi wyprodukowanego w roku 2003.
Żaden francuski samochód nie trafił do propozycji segmentu D, w którym – znowu zupełnie bez sensu, pojawiła się Škoda Octavia – kompakt z doklejonym bagażnikiem.
Za to w segmencie E pokazano Peugeota 607 – auto uzyskało 3,5 gwiazdki (na 6 możliwych) i parę miłych słów. Segment E został zresztą rozszerzony o samochody klas wyższych – stąd obecność w tym dziale takich konstrukcji, jak Mercedes S, czy BMW 7.
Wśród vanów, jak można by sądzić, Francuzi nie mają konkurencji, ale najbardziej polecanym okazał się Opel Zafira. Dopiero na drugim miejscu wymieniono Citroëna Xsarę Picasso. Za 18.400 zł można kupić takie auto mające siedem lat.
Zdjęcie, na którym dostrzec można Renault Clio, ilustruje krótką notatkę o małych, niebezpiecznych betonowych konstrukcjach ustawianych czasem w miejscach, w których zarządca terenu chce ograniczyć/uniemożliwić parkowanie. Obejrzeć to możecie na stronie 53.
Renault Scenic’a widać na zdjęciu zamieszczonym na stronie 55.
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w „Auto-Świecie” w tym tygodniu. Można to wydanie kupić.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze