Aż trzy samochody francuskie pokazał na okładce tygodnik AUTO ŚWIAT w tym tygodniu. Wprawdzie dwa z nich, te na ciut większych zdjęciach, są w dolnej części strony tytułowej, a tylko maleńkie zdjęcie Peugeota 406 przebiło się na górny margines, ale i tak trzeba docenić ten ruch. Na dole zaś dostrzec można Renault Talismana i Nowego Peugeota 3008.
AUTO ŚWIAT nr 23 (1074) z 06.VI.2016
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,50 zł
Koszt 1 strony: ponad 4,8 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C4, C5, C6, 207, 208, 308, 3008, 406, 508, RCZ, 25, 30, Clio, Kangoo, Latitude, Megane, Safrane, Scenic, Talisman, Vel Satis, Logan, Sandero
Niestety na okładce dominuje samochód z koncernu VAG – podobno nowe Audi A5. Nie wiem, co w nim nowego, ale i interesuje mnie to średnio, natomiast naprawdę można nabrać obrzydzenia do marek wchodzących w skład tego koncernu za to, jak często goszczą na okładkach obiektywnych z założenia czasopism. Tyle, że w nich obiektywizmu tyle, co w nas, ale mu nazywamy się Francuskie.pl i od razu wiadomo, na co się u nas trafi. A jeśli ktoś jeszcze ma wątpliwości, to powinien szybko zajarzyć, że chodzi o francuskie samochody.
A propos Audi – materiał poświęcony owemu A5 zatytułowano „Zupełnie nowy styl”. Czy oni tam zdurnieli, czy okulistę im trzeba podesłać???
Jakoś nie przypominam sobie, by w opracowaniu modularnej płyty podłogowej (platforma EMP2) Francuzi z PSA korzystali z pomocy Opla, a to właśnie sugeruje początek artykułu poświęcony Peugeotowi 3008. I jak sam model nowego SUV-a z lwem na masce faktycznie będzie miało odpowiednika u Opla, to jednakże trudno mi się zgodzić ze zdaniem, iż „Wynikiem niemiecko-francuskiej współpracy jest nowe oznaczenie złożone z trzech liter i jednej liczby – EMP2”. I jeszcze ta kolejność sugerująca, że to Niemcy zrobili, a Francuzi im tylko żarcie donosili. Proszę przestać robić czytelnikom wodę z mózgu, droga Redakcjo – EMP2 jest opracowaniem francuskim, a Opel z niego skorzysta, ale go nie projektował. Chyba, że macie jakieś potwierdzenie swojej tezy, bo ja nie mam nic o współpracy w tym zakresie.
AUTO ŚWIAT próbuje deprecjonować nowy model Peugeota nawet takimi słowami: „Mimo że samochodowi nadano wgląd SUV-a, nie ma co liczyć na napęd na wszystkie koła”. A czy gdzieś w definicji SUV-ów jest napisane, że mają być pędzona na cztery łapy?
I choć ogólny wydźwięk artykułu jest raczej pozytywny dla Peugeota, to te dziwne wtręty psują obraz całości. Jeśli kupicie ten AUTO ŚWIAT, to omawiany artykuł znajdziecie na stronach 10-11.
O współpracy między PSA a TomTomem w zakresie uszczegóławiania map nawigacyjnych napisano parę zdań na stronie 13. Wspomniano tam model C4, który rzekomo pokonał w trybie autonomicznym trasę z Paryża do Amsterdamu. O ile mnie pamięć nie myli były to Citroëny C4 Picasso, a nawet Grand C4 Picasso. Ale widać dla tygodnika AUTO ŚWIAT to jedno i to samo, co C4.
Porównanie Kii Optimy z Renault Talismanem zamieszczono na stronach 14-17. Przyznam szczerze – z niepokojem czytałem ten materiał, obawiając się oczywiście przegranej francuskiego auta. Okazało się jednak, że moje obawy były trochę bezpodstawne – Talisman wygrał, acz naprawdę nieznacznie.
Już na samym początku przypomniano flagowe modele Renault sprzed lat – 30, 25, Safrane, Vel Satisa i Latitude. Teraz tę funkcję pełni przedstawiciel segmentu D, ale nader wyrośnięty, bo mierzący 4,85 m Talisman. AUTO ŚWIAT porównał auta napędzane silnikami wysokoprężnymi, przy czym ten francuski potrafi wygenerować aż 160 KM, gdy koreański jedynie 141 KM. Co ciekawe Talisman okazał się nieco oszczędniejszy, ale z uwagi na mniejszy zbiornik paliwa ma sporo mniejszy zasięg.
Talisman jeździ znacznie bardziej żywiołowo, a do tego ma – w testowanej wersji – układ czterech skrętnych kół 4Control, który znakomicie poprawia stabilność, a przy tym czyni z dużego Renault samochód niesamowicie zwrotny. Również układ kierowniczy Talismana uznano za znacznie bardziej komunikatywny.
Za skarby świata nie stwierdziłem – a jeździłem już Talismanami parokrotnie – żadnego bujania w ustawieniu MultiSense’a w tryb Comfort.
Talisman uzbierał 496 punktów, Opitmie przyznano ich tylko o 4 mniej, ale w zakresie ocen za napęd i zawieszenie Talisman zdeklasował koreańskiego rywala. Zaskoczenie nie jest za to lepsza punktacja Kii za cenę samochodu, choć za utratę wartości – owszem. Warto też podkreślić pięcioletnią gwarancję na Talismana.
AUTO ŚWIAT sprawdził i opublikował wyniki na stronach 30-32 ceny kilku różnych usług serwisowych dla aut z różnych segmentów. Jednym z nich było Renault Megane III. Z ciekawości zerknąłem na Škodę Octavię II – generalnie jest droższa w obsłudze serwisowej od Meganki, zwłaszcza w warszawskich salonach.
Citroëna C6 pokazano w roli potencjalnego rywala dla opisanego na stronach 38-39 Volkswagena Phaetona. Trochę na wyrost, bo Fetor, to segment F, a C6 tylko E, ale choćby Fetora poddali stu liftingom, to i tak nie będzie wyglądał choćby w jednej czwartej tak, jak C6 ;-)
W dziale Z drugiej ręki AUTO ŚWIAT opisał silniki średniolitrażowe. Trafiły tam również jednostki Grupy Renault – wolnossący 1.4 kontra TCe, a w materiale wspomniano modele Clio, Kangoo, Megane, Scenic i Dacie Logan i Sandero.
Osobno porównano jednostki 1.6 stosowane przez Alians Renault-Nissan – wolnossącą i turbodoładowaną. Wspomniano Dacię Duster, Renault Clio, Megane i kilka Nissanów.
Dalej pojawiły się też jednostki PSA opracowane wspólnie z BMW (VTi i THP) – wspomniano modele Citroëna (C4, C5), Peugeota (207, 208, 308, 3008, 508, RCZ) oraz auta BMW i Mini. Co ciekawe wybór tygodnika AUTO ŚWIAT padł w tym przypadku na jakże często krytykowaną jednostkę THP. Nie jest widocznie taka zła, jak ją malowali ;-)
Poszukiwany „Tani sedan z dobrym dieslem” – na stronach 44-45 tygodnika AUTO ŚWIAT. Wśród pięciu propozycji jest jedna francuska, Peugeot 406. Redakcja poleca wersje z motorami 1.9 TD oraz 2.0 HDi. Taki Peugeot charakteryzuje się świetną relacją jakości do ceny, podane diesle uchodzą co najmniej za jedne z najlepszych w swoich czasach, serwisowanie ich nie zrujnuje Wam kieszeni, a 406-tka jest autem z reguły bardzo dobrze wyposażonym.
Renault Clio wspomniano na stronie 49. tygodnika AUTO ŚWIAT w dziale „Newsy sprzed 20 lat”.
I to już wszystko, co napisano o naszych ulubionych samochodach w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: AUTO ŚWIAT
Najnowsze komentarze