Z okładki tygodnika AUTO ŚWIAT spoglądają z niewielkich zdjęć Nowy Renault Koleos, starsza wersja Espace i Citroën C4 Picasso. Czy to znaczy, że sporo będzie tym razem o samochodach francuskich? Sprawdźmy to, bo tydzień przechylił się już na swoją drugą połowę.
AUTO ŚWIAT nr 24 (1125) z 12.VI.2017
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,50 zł
Koszt 1 strony: ponad 4,8 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C4 Picasso, 3008, Captur, Espace, Kadjar, Koleos
Ale AUTO ŚWIAT nie byłby sobą, gdyby na początek nie zaserwował swoim czytelnikom czegoś na temat VAG-a. Już na stronach 4-7 piszą o jakiejś modelowej ofensywie Audi. Nauczony doświadczeniem wiem, że to bicie piany, bo Audi, jak i Volkswagen oraz Škoda, tłuką cały czas niemalże to samo, co najwyżej rozbudowując gamę wersji. Owszem – silników mają sporo (a przynajmniej wariantów), ale modelowo? Spójrzmy na Škodę, wokół której tyle szumu jest w tych polskojęzycznych mediach. Ma raptem siedem modeli, a i to dzięki prezentowaniu na swojej stronie internetowej Karoqa, którego jeszcze nikt nie widział ;-) Citigo, Fabia, Rapid, Octavia, Karoq, Superb i Kodiaq. Krytykowany czasem za słabą gamę Citroën ma trzynaście modeli w gamie! Niemal dwa razy więcej! I to w Polsce! To C1, C3, C3 Picasso, C4 Cactus, C-Elysee, C4, C4 Picasso, Grand C4 Picasso (OK., to można by było od biedy pod jeden model podciągnąć, ale z drugiej strony dlaczego, skoro to tak różne funkcjonalnie samochody?), C5, C5 Tourer (to już jest zrobione na wyrost, powinien to być jeden model; w dodatku wybór jest już ograniczony z uwagi na zakończenie produkcji), Berlingo, SpaceTourer i SpaceTourer Business Lounge (to też bym ograniczył do jednego modelu). Podsumowując – spokojnie możemy Citroëna „posądzić” o jedenaście modeli osobowych aut w gamie. Ale to francuskiej marce zarzuca się słabą ofertę! Tak właśnie wygląda rynek motoryzacyjny w Polsce. Oto, jak łatwo ludziom zrobić wodę z mózgu.
Motogazetki jednakże na potęgę publikują jakieś cuda o VAG-ach i w społeczeństwie wytworzyło się przeświadczenie, jaki to aktywny koncern jest. A de facto tłuką to samo z leciutkimi zmianami, drogo, dość awaryjnie, a przy okazji oszukują w niektórych przypadkach. O czym – dodam gwoli sprawiedliwości – AUTO ŚWIAT tym razem też informuje, ale krótko, na końcu i w rubryce, w której często sobie dworuje z różnych spraw.
Ale w obecnym numerze AUTO ŚWIAT pokazuje też Nowego Koleosa. To efekt jazd w Finlandii, choć wykorzystano, jak widzę, zdjęcia z materiałów prasowych, a nie te, które robił Redaktor Kamiński. W artykule zamieszczonym na stronach 10-11 Autor wspomina Captura i Kadjara i pisze o SUV-owej ofensywie Renault. We wrześniu do polskich salonów trafi Nowy Koleos.
Redaktor Kamiński chwali stylistykę samochodu, dobrej jakości materiały i ciekawy design wnętrza, przestronność, ale nie podoba mu się „obsługa urządzeń pokładowych” z uwagi na rozbudowane menu. Cóż – jeśli chce się mieć to bogate wyposażenie, to jak to inaczej zorganizować?
Pan Tomek docenił wyciszenie oraz bezstopniową przekładnię X-Tronic. Koleos z tą skrzynią ma dobrą dynamikę. O moich wrażeniach z jazd w Finlandii możecie poczytać tutaj. AUTO ŚWIAT ocenił to auto na 4,5 w 5-gwiazdkowej skali.
Grupę PSA Peugeot Citroën wspomniano na stronie 12. pisząc, że „Nowa Corsa będzie jak Peugeot”. Nie zająknięto się jednak o żadnej 208-ce, ani żadnym innym konkretnym modelu francuskiego koncernu. Jeszcze komuś przyszłoby do głowy sprawdzić, co takiego oferuje na przykład 208-ka…
Nowego Peugeota 3008 można dostrzec na zdjęciu zamieszczonym na stronie 28.
Przegląd rynku wtórnego w zakresie minivanów AUTO ŚWIAT funduje czytelnikom na stronach 44-45. Wśród pięciu propozycji dwie są francuskie. Pierwsza, to Renault Grand Espace III (tak napisali), choć na zdjęciach, w latach produkcji i w opisie mowa jest o Espace IV. AUTO ŚWIAT poleca wersje napędzane dwulitrowym dieslem, a także benzyniaki, łącznie z „paliwożerną, ale trwałą” V6-tką 3.5. Narzekają w zasadzie tylko na kapryśną elektronikę i diesle 1.9 dCi.
Innym funkcjonalnym samochodem zaprezentowanym w tym materiale jest Citroën Grand C4 Picasso pierwszej generacji. AUTO ŚWIAT sugeruje dwulitrowego diesla, ewentualnie benzyniaki 1.8 bądź 2.0, odradzają (tradycyjnie) motor 1.6 THP.
Nic więcej o francuskich samochodach nie napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze