Peugeot 208 GTi zagościł na maleńkim zdjęciu na okładce tygodnika AUTO ŚWIAT. Nie można było dać większej fotki, bo przecież najważniejsze jest „Nowe wydanie Polo”, które – wg Redakcji – trafi do salonów wiosną przyszłego roku. To się dopiero okaże, bo dogrywane są Szczegóły odszkodowań, jakie Volkswagen zapłaci w Stanach (będzie tego łącznie co najmniej kilkanaście miliardów dolarów), a komisarz Elżbieta Bieńkowska już straszy, że w Europie klienci oszukańczego koncernu będą musieli otrzymać podobne rekompensaty.
AUTO ŚWIAT nr 26 (1077) z 27.VI.2016
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 60 (z okładką)
Cena: 2,50 zł
Koszt 1 strony: blisko 4,2 grosza
Warto kupić? Raczej nie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C15, C8, 4, 208, 2008, 301, 308
Prawdę mówiąc jakoś nie bardzo wierzę w to, by na Starym Kontynencie Grupa Volkswagena płaciła odszkodowania i kary w podobnej wysokości, co w Stanach, choć z drugiej strony w świetle Brexitu Niemcy mają lekko nadwątloną pozycję w Unii i kto wie, czy jednak ktoś nie zdecyduje się im dokopać. W sumie chętnie ustawiłbym się w kolejce ;-)
Dlaczego? Bo drażnią mnie cholernie teksty pisane przez dziennikarzy próbujące dowodzić, jak to coś, mdłe i bezbarwne, podobno zachwyca. Wiecie co ma być „znakiem rozpoznawczym nowej generacji”? Myślałem, że jakieś lampy, rysunek grilla, albo coś w tym stylu. Nie. AUTO ŚWIAT rozwiał moje wątpliwości. To „charakterystyczne przetłoczenie na wysokości klamek”. Niech się schowa Laurens Van der Acker ze swoimi wizjami – przetłoczenia na wysokości klamek, to jest dopiero wyróżnik! ;-)
Dowiedziałem się też, że nastąpi „rewolucja w silnikach” Polo. Będzie ona podobna do tego, z czym mamy do czynienia choćby w PSA, zwłaszcza w przypadku Peugeota 208, acz tego oczywiście AUTO ŚWIAT nie napisał. Czyli rewolucja, ale tak naprawdę podążanie śladem Francuzów ;-) Dlaczego? Bo mamy tu parę różnych silników o mocy do 110 KM i mocną wersję GTi (208 KM), a pomiędzy tymi wartościami – dziura. Volkswagen ma pójść podobną drogą. Czyli zrobi rewolucję, ale na wzór francuski. I jakość nikt z powodu tej dziury szat nie drze.
„Bezstronność” tygodnika AUTO ŚWIAT widać też w materiale zamieszczonym na stronach 14-21 traktującym o skrzyniach biegów – czy lepszy manual, czy automat. Na dziesięć porównanych par samochodów ani jedna nie pochodziła z Francji. Jakby francuska motoryzacja nie istniała, a francuscy producenci nie stosowali skrzyń automatycznych.
Dopiero na stronach 24-25 aktualny AUTO ŚWIAT napisał coś o francuskim samochodzie. Znajdziecie tam test Peugeota 208 GTi, tego samego, który w bieżącym tygodniu zaprezentował MOTOR. Tyle, że AUTO ŚWIAT zdaje się bardziej utyskiwać na rozwiązania zastosowane w 208-ce. Nie podobają się Redaktorowi Bulińskiemu zegary nad kierownicą, której nie potrafi ustawić, bo wieniec wciąż mu zakrywa wskaźniki. Biadoli nad skokową regulacją oparcia fotela. Nie wygląda na grubego, ale nie mieści się w fotelu, który owszem, dobrze trzyma ciało kierowcy, ale dupa mu się nie mieści. Przepraszam – Autor pisze dyplomatycznie o pośladkach. No i jeszcze hamulce, które „mogłyby wydajniej pracować”. I jeszcze „Apple CarPlay raz działa, raz nie”. Dobrze, że nie napisali tego o kierunkowskazach…
Na szczęście Autor potrafił cieszyć się jazdą. Docenił świetnie wkręcający się na obroty silnik 1.6 THP, świetny układ jezdny (acz wprost tego nie napisano), precyzyjne prowadzenie, bogate wyposażenie i świetnie wykończone wnętrze. W efekcie 4,5-gwiazdkowa ocena końcowa nie może zaskakiwać, choć gdyby pokazać Panu Bulińskiemu, jak powinien ustawić kierownicę, może byłaby nota maksymalna? ;-)
„Co trzeci diler ignoruje klientów” krzyczy AUTO ŚWIAT na stronie 31. i ilustruje ten materiał zdjęciem salonu Peugeota (na którym widać modele 2008, 301 i 308), która to marka akurat udziela „swoim klientom najbardziej merytorycznych odpowiedzi”. Wysoko w rankingu znalazły się też Citroën i Renault, również dealerzy Dacii zmieścili się w pierwszej dziesiątce (konkretnie na miejscu dziewiątym).
Fragment Citroëna C8 można dostrzec na zdjęciu zamieszczonym na stronie 34.
Wiedza ludzi tworzących AUTO ŚWIAT coraz bardziej mnie poraża. Dlaczego? Oczekiwałbym, że jeśli ktoś pisze o samochodach, to będzie wiedział chociaż to, jakie są modele aut, o których wspomina. Na stronie 37. pojawił się Citroën DS4 CrossBack. Panowie Redaktorzy – nie ma takiego samochodu. Był Citroën DS4, jest DS 4 Crossback, ale nie ma i nie było Citroëna DS4 CrossBack!
Citroëna C15 wymieniono na stronie 49. wśród pięciu najpopularniejszych w Polsce przed dwoma dekadami dostawczaków. Znajdziecie tę wzmiankę w Newsach sprzed 20 lat.
I to już wszystko, co o francuskich samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze