Są francuskie samochody na okładce tygodnika AUTO ŚWIAT! Fakt, upchnięte gdzieś tam na siłę, ale są. Bo przecież najważniejszym wydarzeniem w motoryzacji światowej (wszak to AUTO ŚWIAT) jest VW T-Cross. To podobno mały i niedrogi SUV. Tak, już to widzę – niedrogi Volkswagen! Przecież to się wyklucza.
AUTO ŚWIAT nr 42 (1193) z 15.X.2018
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,70 zł
Koszt 1 strony: ponad 5,1 grosza (licząc z dodatkiem)
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C1, C3 Aircross, 108, 208, 2008, 308, Rifter, Captur, Trafic, Twingo
Zanim jednak zajmę się samochodami francuskimi, parę słów o krzyczącym z okładki małym SUV-ie Volkswagena (strony 4-6). Ubawiły mnie teksty typu styliści (…) nie marnowali czasu, czy w designie T-Crossa tkwi wiele z uniwersalnej ponadczasowości, która sprawia, że modele Volkswagena starzeją się wolniej niż wielu kreujących krótkotrwałą modę konkurentów. One staro wyglądają już w momencie premiery! I choć wzmianek o konkurentach nie brakuje, to w tekście nie wspomniano niczego spoza koncernu VAG. Zwykle podczas omawiania aut innych producentów odniesień do Volkswagena nie brakuje. Tutaj dopiero pod całym materiałem znalazło się czterech konkurentów, z czego jeden z koncernu VAG ;-) Pokazano jednak także Renault Captura, a pod zdjęciem Opla Crosslanda X wspomniano, że jest on spokrewniony z Citroënem C3 Aircross oraz Peugeotem 2008.
Za to już w przypadku prezentacji Opla Combo (strona 13.) nie zająknięto się, że to bliźniak Citroëna Berlingo i Peugeota Riftera / Partnera.
Na stronie 14. pojawiła się maleńka wzmianka o tym, że klub Kamila Stocha otrzymał od Renault Polska dwa egzemplarze Renault Trafic.
Cztery autka segmentu B z dość mocnymi silnikami porównano na stronach 16-21. Materiał pochodzi najwyraźniej z Auto Bilda. Boję się o obiektywizm, bo w starciu wzięły dwa modele z koncernu VAG, jeden Peugeot i jedna Honda. Škoda Fabia ma 110-konny silnik 1.0 TSI. Volkswagen Polo napędzany jest 115-konnym silnikiem 1.0 TSI. W Peugeocie 208 pracuje znakomity 110-konny PureTech. Honda Jazz ma największą i najmocniejszą jednostkę – z 1.5 i-VTEC wydobywa nawet 130 KM. Trochę słabo dobrano ten ostatni samochód – bliżej mocowo i pojemnościowo byłoby z motorem 1.3 i-VTEC 102 KM. Wówczas różnica między najsłabszym, a najmocniejszym samochodem wyniosłaby tylko 13 KM. W obecnej sytuacji jest to 20 KM.
Peugeot 208 ma podobno sztywne zawieszenie, a mimo to nerwowo przeskakuje po asfalcie podczas zdecydowanych skrętów na choćby lekko nierównej drodze. Mimo foteli z zaznaczonymi podparciami bocznymi francuski samochód ma gąbczaste siedzenia, które słabo podpierają ciało na szybko pokonywanych zakrętach. Jakby tego było mało – za wysoko owe fotele zamontowano. Silnik nie lubi pracy na niskich obrotach. Czyżby? W dodatku zmierzono 208-ce najdłuższą drogę hamowania. Skrytykowano też przestronność. Na plus zaliczono niskie spalanie i największy zasięg. W efekcie – tylko 401 punktów. Trzecia w stawce Honda uzyskała ich o 30 więcej! Fabii przyznano 442 oczka, a Volkswagen pokonał Peugeota aż 50 punktami. Żenada, nie porównanie! AUTO ŚWIAT radzi nawet: lepiej wybierzcie 308.
„Doskonalenie superpudełka”, to tytuł testu najnowszego Citroëna Berlingo napędzanego silnikiem 1.5 BlueHDi 130. Znajdziecie ten materiał na stronach 22-24. Tutaj już wspomniano Peugeota Riftera i Opla Combo.
Pochwalono to, co pochwalić trzeba – funkcjonalność, przestronność, silnik, rozsądnie skonstruowany cennik. Spodobał się też nowy kokpit, a nawet prowadzenie. Nieźle wygląda wyposażenie, choćby tylko opcjonalne. Jeszcze bardziej komfortowe, niż dotychczas, jest zawieszenie. Auto jest zaskakująco zwrotne, a wysokoprężny silnik pracuje cicho i oszczędnie. Nie spodobały się tylko przeciętne hamulce, zbyt miękkie fotele oraz paliwożerność na autostradach. Ostateczna nota, to 4,5 gwiazdki – pół zabrakło do maksimum.
W Top5, w którym w tym tygodniu AUTO ŚWIAT proponuje autka miejskie w cenie ok. 20.000 zł, zademonstrowano m.in. Renault Twingo II oraz Peugeota 108. Przy tym drugim wspomniano też Citroëna C1. 108-ka nie była oferowana w Polsce, więc pozostaje prywatny import. Za to będzie tańsza od bliźniaczej Toyoty Aygo, choć auta różnią się w zasadzie tylko blachami. No, w Peugeocie można mieć także francuski silnik 1.2 PureTech 82. Z kolei Twingo II, to w założonej cenie szansa zakupu nawet wersji Sport ze 133-konnym silnikiem 1.6! Ten model dostępny był wyłącznie z trzydrzwiowym nadwoziem. A owo Top5 znajdziecie na stronach 46-47.
W roku 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości AUTO ŚWIAT przypomina historię motoryzacji w naszym kraju. Na stronach 48-49 wspomina, że już pod koniec XIX wieku w Polsce istniało przedstawicielstwo marki Peugeot. Z kolei od stycznia 1930 roku działała w naszym kraju montowania Citroënów.
I to już wszystko, co o francuskich samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze