Mamy już środę, czas więc najwyższy zabrać się za aktualne tygodniki. Na początek AUTO ŚWIAT, który na okładce pokazał kilka interesujących nas aut, acz na niewielkich zdjęciach. Na stronie tytułowej znalazły się bowiem Peugeot 206 SW, Renault Laguna Grandtour, Renault Talisman Grandtour oraz wizualizacja przyszłej generacji Dacii Sandero. Sporo, jak na to proniemieckie, a w zasadzie proVAGowskie pismo.
AUTO ŚWIAT nr 42 (1143) z 16.X.2017
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,50 zł
Koszt 1 strony: ponad 4,8 grosza
Warto kupić? Niekoniecznie
O jakich interesujących nas markach piszą: Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: 206, Clio, Kangoo, Laguna, Talisman, Twizy, Zoe, Logan, Sandero
Dzisiejszy stronniczy przegląd prasy zacznę jednak nietypowo. Od samochodu mało francuskiego, zupełnie wręcz. Od Seata Arony, którego opisano na stronach 8-9. Jak przystało na samochód z koncernu VAG Arona otrzymała 4,5 gwiazdki. Ani razu nie znalazło się w tekście odniesienie do lidera segmentu, czyli do Renault Captura. Podejście do Arony jest za to wyjątkowo pobłażliwe. Przejawia się to w tekstach typu „Twardych tworzyw jest dużo, choć ich jakość i spasowanie nie budzą zastrzeżeń”. Jakoś nie bardzo przypominam sobie taką autokontrę w przypadku aut francuskich. Tam, jeśli mowa o twardych tworzywach, to mowa o twardych tworzywach, a nie o ich jakości i spasowaniu. Tu piszą przy zdjęciu, że jest „sporo miejsca z przodu”, choć owa fotografia wcale tego nie potwierdza – spory facet za kierownicą sprawia wrażenie, jakby się tam ledwo mieścił, a do tego – w moim odczuciu – siedzi za blisko kierownicy. 400-litrowy bagażnik też nie jest jakimś ewenementem w klasie. Fakt, że jest nieco większy od kufra Ibizy i Leona nie oznacza, że jest ogromny – świadczy raczej o mizerocie bagażników w Ibizie i Leonie ;-) Dla porównania – Captur mieści w bagażniku od 377 do 455 dm³ (które w tym ujęciu wcale nie muszą być tożsame z litrami w Seacie), zaś nowy Citroën C3 Aircross ma kufer o pojemności od 410 do aż 520 litrów! Ale Seat pochodzi z koncernu VAG, ma więc taryfę ulgowa w ocenach wystawianych przez AUTO ŚWIAT. W tym tygodniku po prostu wszystko, co z VAG-a, jest zwyczajnie doskonałe.
Na stronie 14. pojawiło się wreszcie jakieś auto dla nas. To wizualizacje przyszłej, spodziewanej za dwa lata, Dacii Sandero i Sandero Stepway. AUTO ŚWIAT spodziewa się, że stylistycznie ten samochód nawiąże do aktualnej generacji Clio.
Kolejne interesujące nas auto pojawia się w teście porównawczym czterech kombi segmentu D. Opublikowano go na stronach 16-21. Materiał najwyraźniej pochodzi z niemieckiego „Auto Bilda”, a w szranki stanęły Ford Mondeo, Opel Insignia, Renault Talisman i Škoda Superb. Wszystkie testowane modele napędzane są oczywiście silnikami wysokoprężnymi, przy czym najmocniejszy (180 KM) pracuje pod maską Forda, a najsłabszy (150 KM) w Škodzie. 160-konny Talisman ustąpił o 10 KM silnikowi z Opla. Insignia okazała się najdroższa, Renault tylko odrobinę tańszy od Forda, zaś świetny wynik cenowy uzyskała Škoda. Tyle, że jest to oferta wyprzedażowa.
Nie ma się co łudzić – Superb wygrał porównanie. Jako jedyny zdobył okrągłe 500 punktów, a to, mam wrażenie, nie zdarza się często. Tym razem jednak zdarzyło się dwukrotnie, bo taka samą liczbę oczek zgromadził Opel. Czyżby to wpływ PSA? ;-) Żartuję, za wcześnie. Mondeo, zwykle chwalone, uzbierało tylko 483 punkty. Talismana uznano za najgorsze auto w porównaniu przyznając mu tylko 474 oczka.
Pochwalono design Renault, doceniono wyposażenie, ale od razu pomarudzono na nielogicznie rozplanowane menu systemu R-Link. Dwusprzęgłową skrzynię EDC uznano za ospałą i szarpiącą. Z opcjonalnymi 19-calowymi kołami i systemem 4Control zawieszenie podobno „dość szorstko amortyzuje nierówności”, choć „ostro i bezpośrednio daje się wprowadzać w zakręt”, a samochód „jest zwinny”.
Niespecjalnie przejęto się ogromnym doświadczeniem oraz znakomitą sprzedażą elektrycznych aut Aliansu Renault-Nissan w artykule poświęconym samochodom na prąd. Materiał ten zamieszczono na stronach 28-31, ale zilustrowano zdjęciami prezentującymi samochody niemieckie. Drogie, realnie słabiutko się sprzedające. O elektrycznych Renówkach zająknięto się w zasadzie tylko w tabelce z cenami – tam znalazły się Kangoo Z.E., Twizy i Zoe, ale też Nissany Evalia i Leaf. Na jednym ze zdjęć w tle widać najwyraźniej przypadkową złapaną Dacię Logan Van.
AUTO ŚWIAT szuka też – w paru różnych segmentach – dobrego kombi w cenie do 10.000 zł. Znajduje w klasie B Peugeota 206 SW, którego chwali za przyjemne wnętrze. Wspomina tez o Dacii Logan. W segmencie D za ciekawą propozycję uznaje Lagunę II, zwłaszcza z benzynowym silnikiem 2.0.
I to już wszystko, co o francuskich samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze