„Auto-Świat” nr 43 (690) z 20.X.2008
Stron: 68 (z okładką) + 16 (dodatek „Poradnik eksploatacyjny dla właścicieli aut Opla”) + 16 (dodatek „Opony zimowe”)
Cena: 2,60 zł
Koszt 1 strony: 2,6 grosza (licząc z dodatkami)
Warto kupić? można
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault (+Dacia)
Jakie modele opisano/pokazano: 2CV, C8, GTbyCitroën, Hypnos, Pluriel, 107, 307, 308 CC, RC HyMotion4, Kangoo, Megane, Laguna, Logan, sportowe
Zaczyna się całkiem przyjemnie – od auta w wieku lat 60. Tak – chodzi oczywiście o Citroëna 2CV, którego jeden z czytelników „Auto-Świata” sfotografował na niemieckiej autostradzie. Kaczucha w kolorze żółtym została pokazana na stronie 4.
Renault Kangoo Be Bop został uznany za potencjalną konkurencję dla prezentowanej na stronach 12-13 Kii Soul. Przypomnijmy, że Be Bopa można było obejrzeć na zakończonym już Salonie Samochodowym w Paryżu. Przygotowujemy właśnie relacje z tego wydarzenia, od IAA we Frankfurcie dzieloną na marki. Tym razem relacji będzie zresztą więcej, niż trzy…
Dwa Peugeoty zobaczyć można na stronach 16-17. Pierwszym jest koncepcyjny RC HyMotion4, również pokazany w Paryżu. Zrobiliśmy mu sporo zdjęć, więc regularnie sprawdzajcie, czy nie pojawiła się relacja dotycząca Peugeota ;-) Samochód robił niesamowite wrażenie!
Drugim Lwem, któremu zresztą przeznaczono nieco więcej miejsca, jest już dostępny Peugeot 308 CC. Kilka sztuk tego modelu było dostępnych dla odwiedzających paryski salon. Trzeba przyznać, że to zgrabne coupe-cabrio (zgrabne nawet z zamkniętym dachem, dodajmy!) cieszyło się wielkim zainteresowaniem zwiedzających. Pewnie będzie się rewelacyjnie sprzedawać, choć raczej w krajach normalniejszych, niż Polska…
I trzeba przyznać, że chłopaki w „Auto-Świecie” nie szczędzili komplementów pod adresem otwieranej odmiany peugeotowskiego kompaktu. To bardzo miłe, a nawet zaskakujące.
Na stronie 20 pojawiła się krótka informacja o Dacii Logan MCV, którą poddano liftingowi. Wiemy o tym nie od dziś, ale z kronikarskiego obowiązku fakt takiej publikacji odnotowuję.
Podsumowanie importu aut używanych opublikowano na stronie 21. Okazuje się, że Renault wciąż jest na piątym miejscu listy najchętniej sprowadzanych marek (65.491 sztuk w ciągu trzech kwartałów), zaś Peugeot zamyka dziesiątkę z ilością 23.566 samochodów.
Na stronach 22-23 pojawiły się doniesienia sportowe. Pierwsza interesująca nas publikacja dotyczy GP Japonii, gdzie drugi raz z rzędu triumfował Fernando Alonso, a Renault F1 Team wywiózł z Kraju Kwitnącej Wiśni łącznie 15 punktów. Druga, to relacja z Rajdu Dolnośląskiego (trzy 207-ki na podium!), a trzecia, to oczywiście wspomnienie Rajdu Francji rozgrywanego na Korsyce. Od czterech lat zwycięża tam Sebastien Loeb w Citroënach. Oprócz C4-ki Mistrza Świata WRC wspomniano także o C2-ce S1600 Sebastiena Ogiera, który zapewnił sobie mistrzowski tytuł wśród juniorów.
Renault Megane Grandtour można znaleźć na zdjęciu ilustrującym artykuł z cyklu Jedź bezpiecznie zamieszczony na stronie 50.
Właścicielka Citroëna Pluriela miała przykre zajście – wandale pocięli materiałowy dach w jej samochodzie. Ubezpieczyciel nie chciał wypłacić kosztów wymiany całego dachu (wraz z pałąkami itp. – tak jest sprzedawana obecnie ta część samochodu). Sprawę opisano na stronie 52. w dziale Interwencje.
Druga interwencja dotyczy Peugeota 107. Właściciel takiego autka usłyszał w serwisie, że jeśli zmieni olej z Totala na Mobil 1 (spełniające normy wymagane przez Peugeota), to straci gwarancję na silnik. To oczywista bzdura, co wyjaśnił Pan Andrzej Nosiński w cytowanej wypowiedzi.
Renault Kangoo, Megane, Laguna, Citroën C8 i Peugeot 307 zostały wymienione w tabelce przedstawiającej samochody, które niemiecka mutacja pisma miała okazję testować długodystansowo. Czyli na trasie 100 tys. km. Całość pojawiła się przy okazji opisywania Passata 2.0 TDI, któremu daleko do niezawodności, oj daleko… Dla przykładu – dwukrotnie wymieniono pompowtryskiwacze… Czy ma znaczenie fakt, że raz nie było sensu tego robić? To zależy. Ale widać niemieckie autoryzowane serwisy potrafią mieć problem z właściwą diagnozą niemieckiego auta…
Dwa koncepty Citroëna prezentowane w Paryżu „Auto-Świat” pokazał na stronach 64-65. Chodzi oczywiście o model Hypnos oraz GTbyCitroën. Oba wzbudzały ogromne zainteresowanie zwiedzających i trudno się dziwić. Jeden ma szanse na realną produkcję, drugi pochodzi… z gry komputerowej. Opis w „Auto-Świecie” jest niemal entuzjastyczny, ale tak naprawdę te samochody trzeba było zobaczyć na własne oczy. A to można było zrobić tylko wybierając się w I połowie października do Paryża. Ja ta byłem, a moich wrażeń szukajcie w dziale Artykuły.
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisał w tym numerze „Auto-Świat”. Właściwie niezbyt wiele, ale kupić można.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze